welke 2 hengsten voor moeder FlorestanI endochter Farrington

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

welke 2 hengsten voor moeder FlorestanI endochter Farrington

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 12:19

Hallo

ik heb al wat keuzes gemaakt, voor mijn merries die eind mei geinsemineerd worden.

maar benieuwd wat jullie zouden kiezen?

Ik zit niet super in de dressuurbloedhengsten, en misschien jullie wel, dus ben benieuwd welke hengsten jullie zouden gebruiken, zodat ik die hengsten ook kan bekijken en dus evt nog wissel.


Ik heb 2 merries

Flooramie elite prok pref nmk v Florestan I , holst 318D2


Afbeelding


https://www.horsetelex.com/horses/pedig ... /flooramie

ik ga voor hengst die zo weinig mogelijk bekend dressuurbloed voert. dus geen ferro jazz flemmingh enz enz, en bewezen hengsten, of jonge hengsten met bewezen bloed en voornl bewezen moederlijn.

en grote voorkeur uit duitse bloedlijnen, hannover oldenburg of holstein.


ze is vrij van het bekende veel voorkomende dressuurbloed.

zoals t nu staat, dv sperma wolkentanz I.

Brentano II dv sperma voor beide merries is afgevallen, doordat ik denk dat het percentage engels volbloed dan te hoog word en dicht in de omdat na florestan I bold indian xx zit, en achter brentano II, bolero v black sky xx zit. 2e en 3e generatie bij floor en 3e en 4e generatie bij ziva.

merrie fokt bloederig luxer dan ze zelf is, dus mijn voorkeur gaat uit naar een bewezen hengst die wat zwaarder fokt.


Haar dochter Ziva, voorlopig keur, prok, wffs vrij. of zoe florence heet ze werkelijk heet , als 3 jar kampioen gld en nmk merrie.



is dus de dochter van flooramie.


keuze DV sperma eind mei Don primero.

beide merrie zijn ong 172 schoft en hebben genoeg maat en fokken dit ook.


Het is de bedoeling dat ik natuurlijk 2 merrie *\o/* veulens fok, die ik kan houden, om zo de fokkerij voort te zetten.

hengstveulens worden verkocht als ik er de juiste eigenaar voor vind.

dus welke hengsten zou ik nog ff goed moeten bekijken?

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: welke 2 hengsten voor moeder FlorestanI endochter Farrington

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 08:52

Hoe kom je bij Wolkentanz?

Ik moest denken aan Blue horse Fifty Cent qua type en bloedlijn wat je zoekt, ik vermoed dat deze wel wat klassiek zal fokken.

Estobar of Escolar passen wellicht ook in je zoekplaatje.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 08:57

Elisa2 schreef:
Hoe kom je bij Wolkentanz?

Ik moest denken aan Blue horse Fifty Cent qua type en bloedlijn wat je zoekt, ik vermoed dat deze wel wat klassiek zal fokken.

Estobar of Escolar passen wellicht ook in je zoekplaatje.



Wolkentanz I, bewezen hengst van weltmeyer, en kwa type staat hij mij aan. En wat zwaarder type hengst. En hou wel van "oud" bloed.

Zal de hengsten die jij noemt ff opzoeken. Bvd

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: welke 2 hengsten voor moeder FlorestanI endochter Farrington

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 08:59

Bedankt voor de verheldering, ik heb er vroeger twee nakomelingen van gekend die bloedmooi waren maar niet zo heel braaf. Maar verder weet ik eigenlijk vrij weinig van deze hengst, en je hoort hem ook niet zo vaak dus vandaar dat ik benieuwd was. :-)

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: welke 2 hengsten voor moeder FlorestanI endochter Farrington

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 09:02

En omdat wolkentanz I wel bewezen is in dts . Maar in nederland hoor je er weinig van. Dus vers bloed.

Bh fifty cent voert wel florestan I bloed zie ik.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: welke 2 hengsten voor moeder FlorestanI endochter Farrington

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 09:16

Estobar nrw, voor mij mooi type en bewezen nakomelingen voor de sport..

Die zet ik op mn lijst. Zal nog meer naar zn nafok ed kijken.

Ze voeren alle 3 florestan I bloed

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: welke 2 hengsten voor moeder FlorestanI endochter Farrington

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:28

Dat zit dan verder weg denk ik? op zich qua lijnenteelt niet zo erg denk ik..goede hengst.

Ik zal nog even nadenken over eventuele andere interessante hengsten.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 09:51

Elisa2 schreef:
Dat zit dan verder weg denk ik? op zich qua lijnenteelt niet zo erg denk ik..goede hengst.

Ik zal nog even nadenken over eventuele andere interessante hengsten.


Ja lijnteelt op goede bewezen hengst geen probleem.. voor mij..

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: welke 2 hengsten voor moeder FlorestanI endochter Farrington

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:46

De Florestan merrie is 20 jaar oud en heeft voor het laatst een veulen gehad in 2011, klopt dat?
Ik zou bij die merrie helemaal niet met diepvries in de weer gaan en ook niet een hengst gebruiken met een Duitse gustregeling. Stel nou ze wordt makkelijk drachtig, dan kun je het volgend jaar misschien nog een keer proberen, maar nu zou ik risico’s uitsluiten door een jonge goed vruchtbare hengst te gebruiken die 7 dagen in de week beschikbaar is en een goede gustregeling heeft.

Afgezien van dit andere uitgangspunt om een hengst te selecteren, snap ik niets van jouw hengstenkeuzes, noch wat jij verstaat onder vers bloed. En dat terwijl ik zeker een voorstander ben van dekken met oudere bewezen hengsten.

In een ander topic waar iemand zocht naar een wat klassieke hengst vrij van JFFGV kwamen ze al voorbij: Il Divo en Gotcha Utopia.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: welke 2 hengsten voor moeder FlorestanI endochter Farrington

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:02

Verder heeft Farrington weinig gebracht, ondanks de destijds hoge verwachtingen. Meest succesvol met Farrington als moedersvader zijn, denk ik, Avanti en Zamora. De eerste is van United, de tweede van Krack. In die richting zou ik het ook zoeken voor de Farrington-merrie. Ondanks dat het niet het bloed is waar jouw voorkeur naar uitgaat, is Livius misschien wel het type dat je zoekt.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: welke 2 hengsten voor moeder FlorestanI endochter Farrington

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 12:50

aimee, florestan I merrie heeft vanaf 2004 elk jaar veulen gebracht, tot 2019, en is 2019 niet gedekt, dus dit jaar gust. nooit problemen met drachtig te krijgen. en diepvriessperma kan ik proberen, als t niet werkt, kan ik altijd overstappen op vers.

gelukkig heeft ieder een ander standpunt wat onder vers bloed word verstaan.

wij zitten iig niet op dezelfde lijn.


en de 3 hengsten die jij noemt, vallen alle3 af, zowel kwa type en hengsten in hun afstamming.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: welke 2 hengsten voor moeder FlorestanI endochter Farrington

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:04

Als je overstapt naar een hengst met vers sperma ben je met de Duitse gustregelingen wel dubbel dekgeld kwijt. Maar als dat geen probleem is, dan is dat natuurlijk prima.

Verder is de vraag waarmee je je topic hebt geopend niet om jouw hengstenkeuze te bevestigen, maar je vraagt juist om de keuze van anderen. Als je wel alleen op zoek bent naar een bevestiging, moet je een andere vraag stellen.

Ik maak nog één laatste opmerking en dat is ten aanzien van je stelling dat jouw merrie vrij is van het veelvoorkomende dressuurbloed. Met Florestan als vader is dat pertinent niet waar. De F-lijn is juist een hele uitgebreide en veel voorkomende dressuurbloedlijn.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 13:19

het voorkomende bloed in de kwpn fokkerij wil ik niet gebruiken, dus geen ferro, flemmingh, totilas gribaldi, jazz cocktail, oscar uphill..enz enz


dus daarom zeg ik vrij van het in nederland voorkomende dressuurbloed, dus bovenstaande hengsten. en Farrington heeft als VM wel goede dingen gedaan, en is geen slechte hengst om in de afstamming te hebben, beter dan ferro, jazz of coctail houston gribaldi ed.


en Florestan I komt voor, maar niet een hengst, waar de kwpn fokkerij als vol mee zit.

ik zoek naar hengsten die vrij zijn van het bovengenoemde dressuurbloed en ik hengsten met duits bloed zoek.


en hoeveel direkte Florestan I merries zijn er voor de fokkerij in nederland?

net zoveel als er direkte ferro, flemmingh, krack, jazz, gribaldi enz dochters zijn.

ik zoek geen bevestiging van mijn keuze, want die heb ik niet nodig, van niemand.



en ik zoek keuzes van anderen die wel beetje aansluiten op wat ik vraag.

jou antwoord sluit dus niet aan, maar dat wist je.

bedankt voor je laatste opmerking :P

Nanu

Berichten: 93
Geregistreerd: 27-06-15

Re: welke 2 hengsten voor moeder FlorestanI endochter Farrington

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:37


amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 13:46


amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 13:47


GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: welke 2 hengsten voor moeder FlorestanI endochter Farrington

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:03

Als je perse Duits wilt fokken kan je misschien beter advies vragen op een Duits forum?
Gaat toch om welke lijnen goed combineren met elkaar, ze komen uit een Duitse stam.

Hier op bokt zal je toch vooral fokkers treffen die de KWPN lijntjes kennen en eventueel weten hoe dat combineert met Duits bloed.

Ik zou er juist wel Nederlandse hengsten uit een sterke Gelderse moederlijn opzetten (zoals dus met de Farrington merrie), want ik heb het idee dat die combi het juist heel goed doet. Het sterke correcte en achterbeen van het Nederlandse bloed, gecombineerd met maat en souplesse uit Duitsland.

Heb zelf op die manier 2 veulens gefokt waar ik zeer over te spreken ben.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: welke 2 hengsten voor moeder FlorestanI endochter Farrington

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 15:37

@GJ9......dat ik met de farrington merrie, meer gelders bloed op zoek, en dan fokrichting gelders paard laat registreren? want met farrington merrie met gelderse hengt, kan dat toch?

want een nederlandse gefokt hengst uit sterke gelderse stam, om dan in de fokrichting dressuur te blijven, is niet iets wat mijn voorkeur heeft.

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:52


GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:57

amen schreef:
@GJ9......dat ik met de farrington merrie, meer gelders bloed op zoek, en dan fokrichting gelders paard laat registreren? want met farrington merrie met gelderse hengt, kan dat toch?

want een nederlandse gefokt hengst uit sterke gelderse stam, om dan in de fokrichting dressuur te blijven, is niet iets wat mijn voorkeur heeft.


Denk dat je niet zo in hokjes moet denken.. Maar gewoon een goed paard fokken. Waar je dan later naar de keuring gaat, zie je dan wel weer.
Met een goed paard kan je altijd terecht bij een dressuurstamboek, Duits of Nederlands.

Als je op de Farrington een Gelderse zet, kan die ook Gelders geregistreerd ja en naar de keuring.
Er worden al jaren op rij Alexandro x Farrington kampioen, en terecht, bloedmooie paarden.
Als je een Gelderse hengst wil gebruiken, zou ik wel kijken naar een Gelderse hengst die met dressuurpaarden kan concurreren, zoals Henkie, Kardieno, Mexpression.

Belfast
Berichten: 36
Geregistreerd: 24-04-20

Re: welke 2 hengsten voor moeder FlorestanI endochter Farrington

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 19:28

Mooie merries. Als je het niet erg vindt om terug te fokken op Florestan zou je voor de Farrington kunnen kijken naar Foundation. Voor de Florestan merrie is de bovengenoemde Escolar inderdaad een optie en Neuenhof heeft nu met de coronacrisis een mooie actie dat je bij gust volgend jaar alleen het resterende dekgeld hoeft te betalen. Houd er wel rekening mee dat je bij Neuenhof volgende dag pas geleverd krijgt. Bestellen kan via Ijzeren Man.

Foundation is dezelfde dag geleverd maar geen gustregeling.

Beide absolute tophengsten die zeer goed fokken. Estobar zelf zou ik op deze merries niet zo snel doen.

Een andere optie is BH Zackery of zijn vader Zack. Zack is nu vers beschikbaar omdat de Spelen verplaatst zijn. Heb je wel de bekende hengsten er in maar wat verder weg. En het zijn niet voor niks bewezen hengsten. Houd er bij de Deense hengsten ook rekening mee dat alles de volgende dag geleverd wordt.

Bovengenoemde hengsten zijn mooie grootramige hengsten die maat meegeven, dat kunnen jouw merries wel gebruiken.

Ik snap heel goed dat je het bekende bloed niet ten overvloede wil, maar een scheutje Nederland met een scheutje Duits is helemaal dikke prima ook op de lange termijn om de stam voort te zetten. Je kan alles verder gewoon Duits registeren. Oldenburg bijvoorbeeld, top stamboek.

Voor Benetton Dream zou ik overigens gewoon even rechtstreeks contact opnemen met Böckmann.

Mocht je maat niet zo’n aandachtspunt vinden zou je ook nog naar Benicio kunnen kijken. Liep dit jaar in Westfalen op de veiling nog een fijne van uit een Furst Piccolo moeder. Maar daarmee zal je niet echt vergroten. Wel een absolute stempelhengst, helemaal vrij, gustregeling, vers en zelfde dag geleverd. Via Reesink te bestellen.

Danone is ook nog een optie als je DV geen probleem vindt. Zou ik eerder doen dan Don Primero en dan heb je je Weltmeyer bloed er ook bij.

Ik ben overigens wel benieuwd waar jij denkt nog diepvries van Wolkentanz te kunnen krijgen?

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: welke 2 hengsten voor moeder FlorestanI endochter Farrington

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:02

hoe bevielen de Jazz nakomelingen uit de merrie?

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 12:18

@belfast, waarom estobar zelf niet op de merries?

want ik zou eerder kiezen voor estobar dan escolar?


en maat hebben ze voldoende, als we t over de schofthoogte hebben... de farrington is 174 en florestan I is 171, en komt genoeg maat uit de stam, alle paarden uit de florestan I zijn groot genoeg.


Danone I ga ik ook bekijken



@fokfanaat, de jazz nakomelingen zijn goed en mooi , ik heb ze niet meegemaakt, de fokker koos voor jazz omdat ie erg fan was van jazz, in 2019 merrieveulen jazz, wat er ook top uitzag. ik heb merrie nov 2019 van fokker overgenomen.

Belfast
Berichten: 36
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 17:42

Dan zijn ze enorm gegroeid, op horsetelex staat bij beide wat anders.

Ben je inmiddels al verder in je keuzes?

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: welke 2 hengsten voor moeder FlorestanI endochter Farrington

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 18:36

Flooramie bij eptm test nov 2003 in deurne, 169.

En ziva ( zoe florence) is 3 jar gemeten 167. Op stb opname.



Ziva heeft best hoog schoft.
En ja schoft ontwikkeld door na 3 jaar. Ik ken veel paarden die tussen 3 en 8 jaar kwa schofthoogte nog 4a6 cm groter zijn.


Met 172 ongeveer. Zit ik bij floor goed, ziva is denk ik 174.

Kwa hengstenkeuze nog druk bezig..

Bij landgestut celle, is er iig genoeg keuze naast wolkentanz I. :-)