Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Homozygoot champagne hengst

 
Profiel   

Ik wou dit topic niet maken maar ben veel te nieuwsgierig :+

Ik wil heel graag een champagne nakomeling fokken uit mijn Friese merrie. Ik zou dan wel een garantie willen hebben op een champagne veulen, want als er een zwarte uit komt dek ik haar liever gewoon met een Fries. Maar ik wil er totaal niet op inleveren en juist fokken, niet vermeerden. Dus een Beter exemplaar fokken dan de merrie.

Nou weet ik dat er heel wat quarters zijn die homozygoot zijn en wellicht wel andere rassen. Misschien weten jullie de champagnes te vinden?

Dit is echter een toekomst plan en het veulen wil ik houden. Net als dat ik een barock pinto uit haar wil fokken die ik hou. Zo wil ik uiteindelijk 3 paarden houden.

Op dit moment is ze dragend van haar 2e Friese veulen. Ze lijktvergrotend te fokken. Ik wil eerst minimaal 4 Friese nakomelingen voor ik ga kruizen. Als alle 4 ster worden is de merrie namelijk preferent


Wat zoek ik in de hengst?
Niet kleiner dan 1.50
Geen diepvries. Dat heeft dit jaar ook niet gepakt. Is erg duur.
Niet neerwaarts! Opwaarts/recht
Goede beweger, vooral sterk achterbeen
Goede rug en goede beenstand (merrie is frans)
Geen domme kop
[ img ]

Brand los!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-20 15:41 



 
Profiel   

Er zijn wel enkele homozygote champagne Quarters in Europa.. ik wel niet of die buiten het ras dekken.

België Vanzi Bubble DD Dun (natuurlijke dekking)
Frankrijk Cash Champagne MGR (natuurlijke dekking)
Duitsland Hickories Royal Kizz (KI)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-20 16:44 



 
Profiel   

Maar gaat een quarter wel verbeteren op een Fries? Er zijn ook barokke paarden in champagne kleuren toch? Dan blijf je iets dichter bij het type.
Andalusiers dacht ik maar ken geen homozygote hengst.
Of Arabier, Fries x Arabier wordt vaker gedaan maar ook daar ken ik geen homozygote champagne van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-20 16:57 



 
Profiel   

Niet neerwaarts dan ben je bij quarter snel klaar denk ik.
De meeste zijn ook niet zo groot.

Ik denk dat het wellicht wijs is om ook buiten de quarters te kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-20 17:09 



 
Profiel   

Niet helemaal wat je wil, maar misschien helpt het in de zoektocht:

Volgens mij is er één homozygoot champagne Fries kruising en dat is TDR Ridiculously Kool, alleen om de één of andere reden heeft hij twee keer dezelfde (Friese) opa. Ze hebben ook zn vader, TDR Sjoerd's Wicked Cool, maar die is heterozygoot champagne. Staan allebei trouwens in Amerika dus dat gaat een hoop kosten.
Daar zit trouwens American Saddlebred door. Verder ken ik ook alleen maar quarters, al kun je misschien ook naar Rocky Mountain horses kijken, misschien dat daar ook een leuke tussen zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-20 19:41 



 
Profiel   

Mariett schreef
Niet helemaal wat je wil, maar misschien helpt het in de zoektocht:

Volgens mij is er één homozygoot champagne Fries kruising en dat is TDR Ridiculously Kool, alleen om de één of andere reden heeft hij twee keer dezelfde (Friese) opa. Ze hebben ook zn vader, TDR Sjoerd's Wicked Cool, maar die is heterozygoot champagne. Staan allebei trouwens in Amerika dus dat gaat een hoop kosten.
Daar zit trouwens American Saddlebred door. Verder ken ik ook alleen maar quarters, al kun je misschien ook naar Rocky Mountain horses kijken, misschien dat daar ook een leuke tussen zit.

Ja klopt. Ik ken die 2. Alleen verzenden kost al 1000 euro. En dan komt dekgeld en diepvries kosten er nog overheen. Had al contact met ze gehad

Toch bedankt voor je input! De rest ook natuurlijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-20 20:01 



 
Profiel   

Leonie de Jong (Prins) fokt Rocky Mountain Horses. Misschien zit daar een leuke hengst tussen. Ze heeft aparte kleurtjes. Champagne weet ik niet. Maar die zijn geloof ik ook niet zo groot.

https://www.gangenpaardenreestdal.nl

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-20 20:02 



 
Profiel   

Ik ben druk voor je bezig he :+ maar het wordt wederom een jaartje afwachten. Er gaan dit seizoen weer twee merries naar de hengst en dan dus voor volgend jaar weer twee keer kans op dat homozygootje.

Voor zover bij mij bekend zijn er buiten de quarters geen homozygoot champagne hengsten met papier. In Frankrijk ben ik er wel eens een verdwaalde tegengekomen, maar altijd zonder afstammingspapieren helaas.
Wellicht dat er bij de Spaanse rassen nog wel wat is te vinden, zou denk ik ook wel kunnen passen bij een Fries qua barokke bouw. Alleen is het zoeken naar een speld in een hooiberg. Er zijn veel met leuke kleuren, maar vaak niet homozygoot. Meestal een mix van crème en pearl of homozygoot pearl. Jammere van pearl is dat het niet dominant is en heterozygoot niet zal tonen, enkel in combinatie met crème of dus in homozygote vorm. Aan de buitenkant kun je zo niet zien wat het is, want pearl en champie lijken heel veel op elkaar, dus je zal dan eentje moeten vinden die getest is. :j

Als ik nou een Friese merrie had, bestelde ik samen met je uit de USA. Als je kosten kan delen, kan het misschien wel uit. Heb je geen kennissen die met je samen willen?
Ik twijfel, opzich vind ik het voor Rose wel interessant, maar zit met hetzelfde probleem als jij; diepvries is voor haar een grote gok. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-20 20:18 



 
Profiel   

Bij de Tennessee Walkers komt ook champagne voor, maar geen idee of daar homozygote hengsten zijn. Heb je wel meer maat dan bij de Rockies (waar ik sowieso twijfel of daar uberhaupt champagne bij voor komt)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-20 20:29 



 
Profiel   

Rocky Mountains kunnen wel champagne hebben (https://rockymountainhorse.net/horse/cd ... f-you-can/) maar zijn redelijk zeldzaam. Een homozygote is lastig te vinden, laat staan in Europa.
Bij homozygoot champagne moet je dus echt gaan zoeken naar QH's. (En of dat het type is wat je op een fries wil zetten..?)

Als je met zekerheid een leuk kleurtje wil die een normale fries niet heeft, zou ik zoeken naar een double cream Lusitano of PRE.
Of als je juist meer de warmbloed kant op wil (Gezien je ook een Barock Pinto wil fokken), heb je enkele double cream sportpony en warmbloedhengsten.

En anders zou ik toch zoeken naar een heterozygote champagne hengst die ook kwa bouw en beweging je merrie kan verbeteren of in ieder geval niet zal verslechteren, zodat als het veulen niet die kleur heeft gekregen je alsnog een leuk veulen hebt. (Er zijn, meen ik, namelijk wel enkele partbred arabians en tennessee walkers of saddlebreds in Europa die heterozygoot champagne zijn)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-20 20:57 



 
Profiel   

@ApoCowlypsee Dan moet die dubbel crème wel AA op agouti zijn, als hij Aa is heb je alsnog 50% kans op een smoky black en dan heb je (in verreweg de meeste gevallen) voor het oog een gewone zwarte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-20 16:02 



 
Profiel   

gabyfedde schreef
@ApoCowlypsee Dan moet die dubbel crème wel AA op agouti zijn, als hij Aa is heb je alsnog 50% kans op een smoky black en dan heb je (in verreweg de meeste gevallen) voor het oog een gewone zwarte.


Dat is waar. Maar een perlino/cremello homozygoot voor dominant agouti lijkt mij alsnog een stuk makkelijker te vinden dan een homozygoot champagne hengst die goed op een fries past :)
Daarbij hebben smoky blacks vaak een iets lichter gekleurd oog wat ook best bijzonder is. En smoky blacks lijken sneller bruinig te zijn (waarschijnlijk zijn ze 'sunfaded' dan normale zwarte paarden)

En zelfs als dat allemaal niet gebeurd, heb je nog steeds een smoky black ipv een zwarte, ookal lijkt hij voor het oog zwart. Het hangt er vanaf hoe je het bekijkt, maar ik zou het dan eigenlijk nog steeds dus een bijzonder kleurtje vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-20 19:21 



 
Profiel   

Ik denk dat hier het devies 'koop je een champagne ipv er een te willen fokken' het beste is...

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-20 09:29 



 
Profiel   

Ik zag in het volg topic van IceCrystal in 'Merries Kijken' dat ze haar Friese merrie had gedekt met El Moun (denk ik). Ik weet niet of dat een Homozygoot hengst is en of die past bij je wensen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-20 09:57 



 
Profiel   

El Maymoun heet die volgens mij. Prachtige hengst, maar hij heeft ook het schimmelgen toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-20 10:37 



 
Profiel   

_Mars schreef
Ik zag in het volg topic van IceCrystal in 'Merries Kijken' dat ze haar Friese merrie had gedekt met El Moun (denk ik). Ik weet niet of dat een Homozygoot hengst is en of die past bij je wensen. :)

Shae schreef
El Maymoun heet die volgens mij. Prachtige hengst, maar hij heeft ook het schimmelgen toch?

Ja klopt en hij is niet homozygoot. Daarom valt hij helaas af


s0173957 schreef
Ik denk dat hier het devies 'koop je een champagne ipv er een te willen fokken' het beste is...

Helaas zijn er gewoon geen goede Friese champagnes. Wel mensen die vermeerderen en dat heb je inderdaad een champagne Fries. Wel totaal uit verhouding, maar fijn. En daarbij koop ik eigenlijk nooit een paard. Ik fok de opvolgers

Faline Jaa ik duim mee! Ik was vooral benieuwd naar nog meer homozygote hengsten maar heb wel door dat dat een speld in de hooiberg is :P


Bellatrix schreef
Leonie de Jong (Prins) fokt Rocky Mountain Horses. Misschien zit daar een leuke hengst tussen. Ze heeft aparte kleurtjes. Champagne weet ik niet. Maar die zijn geloof ik ook niet zo groot.

https://www.gangenpaardenreestdal.nl

Dankje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-20 11:07 



 
Profiel   

Esther Groen (zit nu in Engeland) heeft een Champagne Arabier Aqui Akhdhar, maar ik weet niet of deze homozygoot is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-20 11:11 



 
Profiel   

Is het geen optie om te zoeken naar een PRE of Lusitano? Dan blijf je binnen hetzelfde barokke type en kruisingen met die rassen komen wel vaker voor en zijn ook wel gewild. Het zal wel even zoeken worden maar mogelijk kan Romina Steiner je daarbij helpen. Zij heeft veel hengsten in aparte kleurtjes.
https://www.facebook.com/rominasteiner/ ... 1591262250

Of je zou moeten kruisen met een Quarter durf ik niet te zeggen. Wij hebben wel kruisingen van onze Lusitano hengst met Quarter horses ( dat zijn dan Azteca paarden) en die kruising valt goed uit en daar is een heel stamboek op gebaseerd. Maar een Lusitano is wel meer rijpaard type dan een Fries: persoonlijk zou ik het niet doen, ik denk dat die 2 rassen te ver uit elkaar liggen qua type, gebruiksdoel, bouw en gangwerk. Aan de andere kant kom ik dit dan wel weer tegen ( al zal hier gekruist zijn meteen Paint en niet met een Quarter gezien de kleur van het paard :o ) https://www.bitmagazine.nl/de-kruising/ ... es/108005/

Mogelijk als je zoekt naar een Pleasure gefokte Quarter ( daar zit vaak wel meer volbloed in ) vind je wel mooie rijpaard types. een echte stockhorse lijkt me minder geschikt.


Laatst bijgewerkt door ElCid op 04-06-20 11:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-20 11:20 



 
Profiel   

xxVon schreef
Esther Groen (zit nu in Engeland) heeft een Champagne Arabier Aqui Akhdhar, maar ik weet niet of deze homozygoot is.


Die is ook heterozygoot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-20 11:34 



 
Profiel   

xxVon schreef
Esther Groen (zit nu in Engeland) heeft een Champagne Arabier Aqui Akhdhar, maar ik weet niet of deze homozygoot is.


Die is niet homozygoot, is inmiddels in Engeland en helaas zijn er in nld geen rietjes beschikbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-20 12:06 



 
Profiel   

Ik ben er een aan het fokken voor je (hoop ik :Y) ). Volgens mij zijn er verder geen homozygoot champagne hengsten.

Wij testen hier alle veulens en tot nu toe geen HZ gefokt ondanks veel kans hierop..

Misschien heeft Faline volgend jaar meer geluk :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-20 12:10 



 
Profiel   

waarom gok je niet met een heterozygoot op een goede kleur en meer kans op een beter veulen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-20 12:27 



 
Profiel   

SillyB schreef
waarom gok je niet met een heterozygoot op een goede kleur en meer kans op een beter veulen?

Omdat een zwarte fokzuivere Fries meer waard is dan een zwarte kruising. Want een zwarte kruising wil ik niet houden

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-20 12:45 



 
Profiel   

Volgens mij heeft paco marti een paar champagne PRE's staan. Of ze homozygoot zijn weet ik niet. Bij de lusitano's zie je die kleur ook wel eens. Ik denk dat qua type dit wel aardig matcht met een Fries.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-20 12:59 



 
Profiel   

Kabayo schreef
SillyB schreef
waarom gok je niet met een heterozygoot op een goede kleur en meer kans op een beter veulen?

Omdat een zwarte fokzuivere Fries meer waard is dan een zwarte kruising. Want een zwarte kruising wil ik niet houden

Even op mijzelf terugvallen hoor , heb er nooit overnagedacht dat een Arabo Fries ook nog bestaat :+ Dat zou betekenen dat El Maymoun niet af valt. Ik ga dit even verder bekijken of hij bij mijn merrie past of niet.

Natuurlijk is dit topic voor enkel homozygote champagnes. En niet voor hengstenkeuze voor mijn merrie , dus wat betreft dit onderwerp hou ik er over op :P
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-20 09:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen