Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 84 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengst voor Toto x Erik-T voor 2021

 
Profiel   

Merrie is een driejarige Toto X Erik-T X dageraad X Blanc Rivage xx.
Stokmaat circa 169. Model: wat kort.
Ruime stap, goede draf en galop. Is eerlijk, leergierig maar ook sensibel. Echter als je haar in kleine stapjes aan iets nieuws laat wennen, gaat het prima. Heel leuk paard in de omgang.
Wat ik zoek?
Iets meer lengte en wat minder sensibel karakter.
verder ben ik wel tevreden.
Wordt dit jaar geïnsemineerd van Kaiser Weltino. Gekozen wegens lengte, karakter en vermogen om te sluiten.
Ben gecharmeerd van Mamorkus.
Foto's:

Veulen
[ img ]

2-jarig
[ img ]

2-jarig
[ img ]

3-jarig
[ img ]

2-jarig
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-20 11:15 



 
Profiel   

Wellicht Spielberg? Hij fokt vergrotend en heeft een goed karakter

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-20 08:43 



 
Profiel   

wat een ontzettend leuke aansprekende merrie. Moet even nadenken mbt hengst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-20 08:45 



 
Profiel   

Is Erik-T een groninger hengst?

Hoe zijn de gangen? wat wil je daar aan verbeteren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 07:56 



 
Profiel   

Erik-T is idd een Groninger hengst. Merrie is te vinden op horsetelex:
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... izzinia-da

De stap van de merrie is zeer goed: ruim en goed door het lijf. Draf is in een wat hobbelig weiland wat eenvoudig/voorzichtig. In de bak zijn de draf en de galop goed. Als ze een beetje wakker is gaat ze in de bak ruim en met kracht. Wellicht iets meer knieheffing en van de grond draven. Kruis mag ook wat rechter.

Soms denk ik ook wel aan de Groninger Rieu. Zeer rijtypisch, heeft echter een duwende draf. Onder de ruiter beter. Overweging daarbij: wat meer omvang van de benen, iets ruimere voeten, mooi front en interessant oudbloed. Veel mensen vinden dat een slecht idee! Dit jaar moeder van de merrie met Rieu geïnsemineerd. Kenners over Rieu: genotype is beter dan fenotype doet verwachten!

Wil eigenlijk wegblijven van Jazz, Krack/Flemmingh en Ferro. Zal met Mamorkus niet lukken!
Bij de keuze destijds voor Toto ben ik "gevallen" voor zijn wat klassieke model, Groninger-moederlijn van Totilas en veel tophengsten in de moederlijn van Toto.
Had een veulen verwacht met wat meer Groninger opdruk. Zoals je ziet heeft echter Gribaldi zich gemeld.

Eigenlijk ben ik nog wat zoekend. Iets meer Groninger/klassieke opdruk vind ik wel mooi. Geen iel, hoogbenig, nerveus dressuurpaard!
Belangrijk: goed en evenwichtig karakter, stevig gebouwd, goede gangen, en een redelijke stokmaat (1.70) Groter hoeft niet. Geen paard dat alleen door een prof. gereden kan worden!
Moeder en grootmoeder hebben nooit een bok gegeven, maar waren wel goed vooruit. Ook na een tijd stil staan, kon je er zo weer op!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 10:29 



 
Profiel   

Hier een merrie van Erik-T gedekt met Meindert. Gelderse hengst Goedhart stond ook hoog op het lijstje, maar daarvan is dit jaar alleen diepvries beschikbaar helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 11:20 



 
Profiel   

Ik heb weinig verstand van groninger hengsten dus ik probeer mee te denken met je wensen. Ik denk aan knie, lengte en een wat platter kruis aan Alexandro P. Geeft denk ik het klassieke type wat je zoekt en vrij bloed. Geeft sowieso hele goede bewegers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 14:53 



 
Profiel   

Ik snap de keuze voor Kaiser Weltino beter dan terugfokken op Groninger bloed of dekken met een Gelderse hengst. Als je wat meer massa en bot wil houden, is daar ook best een goede warmbloedhengst bij te vinden. Ik denk bijvoorbeeld aan Estobar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 17:15 



 
Profiel   

Elisa2, Alexandro is een mooie/goede hengst. Hij scoort echter te laag voor OC-waarde. (OC-waarde van de Geldersen is in het najaar van 2017 gepubliceerd. Daarna niet meer. Heb ik toevallig gekopieerd)
Aimee, Estobar is idd een interessante hengst. Ga ik verder uitzoeken.
Van de Groningers is Rieu de enige die mij aanspreekt, ondanks zijn beperkingen. Is vermoedelijk wel gezond, want ingeteeld op stam waarmee Roelofs gefokt heeft, met als basis Kusiena.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 20:48 



 
Profiel   

En zijn er OC waardes bekend van de Groningers? ik heb Rieu bekeken maar krijg toch het idee dat je dan achteruit fokt. Hengst heeft zelf ook weinig "knie".

Van de duitse hengsten weet je helemaal niets qua OC-waarde. Estobar lijkt qua type wel te passen bij wat je zoekt.

Geen vrij bloed, maar wel massa, lengte en mooie modellen. Glamourdale?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-20 07:53 



 
Profiel   

Double Dutch kan ook. Of Livius.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-20 09:03 



 
Profiel   

Van de Groningers zijn geen OC-waarden bekend. Dat is een beperking. Sommige Groningers zal ik dan ook mijden, mede op basis van ervaring. Rieu is ingeteeld op Kusiena, die aan de basis stond bij Roelofs. Deze lijn leverde gezonde paarden en is door Roelofs gehandhaafd voor de fokkerij. Dat ondersteunt mijn hoop/verwachting dat het met Rieu wel goed zit. Het blijft natuurlijk onzeker.
Verschillende hengsten die genoemd worden zijn interessante hengsten en kunnen ook een mooi veulen opleveren met Tiz. Als type en beweger staat Alexandro mij zeker aan. Dat zou wel passen. OC-waarde van 95 is wel laag. Estobar is geen verkeerde hengst en komt uit een goed fokkende merrie. Hou ik op mijn lijstje.
Met de andere hengsten zit ik op de lijn van de KWPN-dressuurtypes. Wil ik niet echt in mee. Ik kijk vooral wat voor paard zou ik zelf willen hebben en kijk minder naar trends en markt.
Diverse hengsten had ik al eens bekeken, maar zonder het gevoel dat de juiste daarbij zat.
Met betrekking tot Rieu hoop ik dat de inseminatie van de moeder van Tiz met sperma van Rieu gelukt is. Wellicht geeft dat een indicatie of Rieu bruikbaar is voor Tiz.
Ook overweeg is DV van Lars Irco voor Tiz. Ik volg het veulen van 2019 uit Izzinia.
Ook ga ik nog eens goed naar Mamorkus kijken.Komt ook uit goed fokkende merrie.

Samengevat:
Tiz is een mooi en goed bewegend paard, met veel souplesse en balans. Kortom, een mooi dressuurpaard. Ik wil eigenlijk een wat klassieker paard. Alexandro en Mamorkus passen het best v.w.b. type en beweging, met als goede aanvulling Estobar. Daarnaast zit natuurlijk Rieu achter in mijn hoofd. Of ik die er uit krijg? Ook een plezierig karakter en niet al te sensibel zijn belangrijk.

Voorlopig wil ik het hiermee doen. Heb nog tijd. Als ik dan nog vragen heb, meld ik mij.
In ieder geval bedankt voor het meedenken. Het heeft mij wel geholpen om mijn wensen wat te verhelderen en te vertalen naar mogelijke hengsten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-20 18:37 



 
Profiel   

Graag gedaan, succes met de verdere zoektocht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-20 07:33 



 
Profiel   

Nog even een nabrander. Zou Kayne passend zijn? Had aansprekende veulens. Een nakomeling Tiz X Kayne geeft 2 keer Totilas in de 3e generatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-20 11:57 



 
Profiel   

Als Kaiser Weltino je aanspreekt...

Wat vind je van Kardieno? Gelderse hengst van Dante Weltino.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-20 06:21 



 
Profiel   

Topknol imo...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-20 10:01 



 
Profiel   

Ik vind Kardieno een zeer aansprekende hengst. Stond ook bovenaan op mijn lijstje. Wat mij tegenhoud zijn de "Duitse dekvoorwaarden".
Interessant is dat zowel de moeder van Kardieno als die van Tizzi tamelijk Gelders/klassiek zijn. Maakt resultaat moeilijker voorspelbaar, maar ook wel interessant. Ik heb geen bezwaar tegen een meer Gelders of zelfs Goninger type. Ik ben benieuwd naar zijn nakomelingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-20 19:46 



 
Profiel   

Ik moest ook aan Kardieno denken.

In die richting, waar niet zoveel nakomelingen van zijn maar wel een aantal erg opvallende, bloedmooie: moest ik denken aan Il Divo. Uit een klassiekere lijn en geeft lengte in het lijf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-20 20:17 



 
Profiel   

Merrie is drachtig gescand van Kaiser Weltino. Uitgeteld omstreeks midden juni 2021.
Nu maar afwachten wat het wordt. Volgend jaar niet dekken omdat het een laat veulen zal zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-20 09:50 



 
Profiel   

Aimee schreef
Double Dutch kan ook. Of Livius.

Double dutch is johnson, en daar wil ze weg van blijven

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-20 19:41 



 
Profiel   

Dit jaar heb ik gekozen voor Estobar, zowel voor de bruine merrie als eventueel voor de zwarte.
Stoere, wat klassiek gebouwde hengst met goede afstamming, beweging en rijdbare nakomelingen. Zou wat meer souplesse mogen hebben.
Kortom, Aimee heeft mij op het spoor gezet. Ik ben fan van het Duitse bloed uit de F/W-lijn. (m'n eerste paard was een Feinschnitt I x Wöhler II)
De bruine merrie geeft goede beweging mee. Van de zwarte is het nog afwachten. Die geeft eerst een veulen van Kaiser Weltino. Is uitgerekend 15 juni, maar staat op een plek waar het Rhino-abortus virus rondgaat. Dat is een risico.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 21:44 



 
Profiel   

Voor wat je wilt fokken denk ik een prima keuze, maar ik vind het wel zonde van de Toto omdat ik denk dat je achteruit fokt. Ik zou eerder voor zijn zoon Escolar gaan omdat die veel (en volgens mij meer) beweging doorfokt. Zijn nakomelingen hebben ook meer souplesse.

Hopelijk gaat het goed wbt de rhino.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-21 08:46 



 
Profiel   

Escolar is zeker interessant en lijkt zeer goed te fokken en beweegt zelf heel goed. Daarin is hij beter dan Estobar. Waarom toch Estobar? De Toto is uitgerekend omstreeks 15 juni. Vanwege Rhino moet je de eerste hengstigheid overslaan. Eerste dekking pas op 15 juli. Er is dan niet veel tijd. Escolar kost 800+1200. Estobar kost 500+500. Is toch wat minder. Nu geldt natuurlijk: "niet goed is altijd te duur!".
De Toto brengt souplesse balans en goede,opwaartse beweging mee, maar ook voldoende kracht. Gecombineerd met Estobar hoop ik dat deze kwaliteiten versterkt worden. Het vele Flint- en King-bloed op de (verre) achtergrond sluit goed aan bij de moederlijn van Toto. Maar, ik blijf toch nadenken over Escolar en ga ook nog eens in mijn portemonnee kijken! Onderstaand een foto van de moeder van de bruine.
Had super galop.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-21 16:43 



 
Profiel   

Dat is een vos toch? welk bloed is dat?

Het klinkt in ieder geval goed doordacht en financieen zijn natuurlijk ook belangrijk om mee te wegen. Wellicht zou een ggk Escolar zoon ook nog interessant kunnen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 07:57 



 
Profiel   

De vos is Dageraad x Blanc Rivage XX x Indiaan x Zola. Naam: Korien. De bruine is Izzinia met de nakomelingen: de zwarte Tizzinia; de schimmel Ixxinia; de Toto Tizzinia; de jongste Lizzinia
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/265399/korien
Korien heeft eerder een veulen gehad van Inspekteur. Helaas vroeg dood gegaan door een gaatje in de maag. Kon spectaculair draven. Had voorbenen nauwelijks nodig!
Ik ga nog eens kijken naar nakomelingen van Escolar. Echter, zo'n stoer type als Estobar vind ik wel leuk!
Onderstaand foto's van Ixxinia. Heeft veel oud Groninger bloed. Idee was om nieuw bloed in te brengen bij de Groningers. Is voor een Groninger te luxe. Is eigendom van iemand die eigenlijk een arabier zocht, geen merrie en geen schimmel! Is er jaren heel blij mee! Heeft goede gangen en zeer krachtige ruime galop.
[ img ]
[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 10:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 84 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen