Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 84 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengst voor Toto x Erik-T voor 2021

 
Profiel   

Ah bedankt voor de info, de schimmel spreekt mij zo het meest aan vanaf de foto. Ondanks de Groninger vader lijkt deze wat bloederiger te zijn. (geen idee van de bloedvoering die er achter zit)

De rest ziet er degelijk uit en ik snap wat voor een type paard je graag wilt fokken, echter blijf ik bedenkingen houden bij Estobar omdat ik er een aantal wat kortbenige nakomelingen van heb gezien met beperkte beweging. Ik vind zijn type ook aansprekend maar vraag me af of hij juist niet wat scherpere merries nodig heeft.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 10:23 



 
Profiel   

Onlangs heb ik diverse videootjes bekeken van nakomelingen van Estobar. Deze paarden waren voor de verkoop. Algemene indruk: niet hoogbenig, sommigen leken wat op de voorhand te lopen, maar hadden de achterhand er goed bij. Naderhand bleken er toch verschillende van die paarden hoog in de dressuur te lopen. Zie onderstaande links. Ik durf dat risico wel aan.
Op zoek naar hengsten van Escolar kwam ik er een paar tegen:
- Elton (AES) zwaar, Klassiek, wat kortbenig, veel kracht. Heeft zoon aangewezen gekregen bij het KWPN-Gelders paard. Ondanks goede beweging geen passende hengst. Is wel heel leuk!
- Escamillo: chique, fijn en wat klein. Schitterende beweging. Past niet in mijn streven
- El Carazon: mooi dressuurpaard. Zou kunnen.
Ik hou het op Estobar en hou Escolar in het hoofd.
Indruk is dat Estobar en Escolar het goed doen met hengsten waar Furioso xx achter zit.



Nakomelingen van Estobar onder het zadel
https://www.youtube.com/watch?v=9HgcrTpZAJo
https://www.youtube.com/watch?v=3h8uGH3E5Hc
https://www.youtube.com/watch?v=BNFeTbA-_I8
https://www.youtube.com/watch?v=pIicLbI1ckU
https://www.youtube.com/watch?v=PsfsjLkKF-A
https://www.youtube.com/watch?v=ZNYnivuQV2U
https://www.youtube.com/watch?v=C-FwB_jI3MI

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 13:31 



 
Profiel   

Om het beeld van de bruine (izzinia) compleet te maken nog twee foto's. Ze zijn verschillend voor het zelfde paard
[ img ]


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 21:32 



 
Profiel   

JUan_48 schreef
Onlangs heb ik diverse videootjes bekeken van nakomelingen van Estobar. Deze paarden waren voor de verkoop. Algemene indruk: niet hoogbenig, sommigen leken wat op de voorhand te lopen, maar hadden de achterhand er goed bij. Naderhand bleken er toch verschillende van die paarden hoog in de dressuur te lopen. Zie onderstaande links. Ik durf dat risico wel aan.
Op zoek naar hengsten van Escolar kwam ik er een paar tegen:
- Elton (AES) zwaar, Klassiek, wat kortbenig, veel kracht. Heeft zoon aangewezen gekregen bij het KWPN-Gelders paard. Ondanks goede beweging geen passende hengst. Is wel heel leuk!
- Escamillo: chique, fijn en wat klein. Schitterende beweging. Past niet in mijn streven
- El Carazon: mooi dressuurpaard. Zou kunnen.
Ik hou het op Estobar en hou Escolar in het hoofd.
Indruk is dat Estobar en Escolar het goed doen met hengsten waar Furioso xx achter zit.



Nakomelingen van Estobar onder het zadel
https://www.youtube.com/watch?v=9HgcrTpZAJo
https://www.youtube.com/watch?v=3h8uGH3E5Hc
https://www.youtube.com/watch?v=BNFeTbA-_I8
https://www.youtube.com/watch?v=pIicLbI1ckU
https://www.youtube.com/watch?v=PsfsjLkKF-A
https://www.youtube.com/watch?v=ZNYnivuQV2U
https://www.youtube.com/watch?v=C-FwB_jI3MI


Ik heb ze bekeken maar vind ze over het algemeen te beperkt qua gangen, kort voorbeen en niet bergopwaarts lopen. De galop lijkt hij ook niet te verbeteren. Wel een net achterbeengebruik maar helaas niet bergopwaarts bewegend. Misschien wel nette gebruikspaarden maar of hij echt verbeterd..

Izzinia vind ik ook vrij kortbenig, kruis ook wat kort en hellend als ik het zou zie dan zou ik zeggen dat ze vooral stuwt in de beweging. Nu zijn de standfoto's niet de meest voordelige foto's. Bewegend beeld geeft natuurlijke de meeste informatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 08:31 



 
Profiel   

Ik ben het wel met je zienswijze eens, maar....
Van Estobar is het bekend dat de nakomelingen als ze nog jong zijn niet overtuigend zijn. Als ze wat ouder zijn en in het werk komen beginnen ze aan te spreken. Bijv. Ein Traum is later Grand Prix geworden.
De nakomelingen hebben de naam dat ze kracht, looplust en een goed karakter hebben. Wel belangrijk.
Kortom, ik geloof daar nog wel in.
Dan is de vraag: "past hij bij mijn paarden?"
Bij de zwarte gaat dat wel goed: wat luxer, voorbeen lang genoeg, voldoende opwaarts gebouwd en goede gangen. Moet natuurlijk wel meegegeven worden. Schouder mocht wat schuiner.
Dan de bruine (Izzinia).
Kruislengte valt wel mee en onder het zadel een zeer comfortabel en plezierig paard. Zelf was ik over de 60 dat ik er les op kreeg. Je werd niet moe van de les. Merrie was voorwaarts en liep in evenwicht.
Met Estobar is het wachten wat het wordt en welke voorouder zich gaat vertonen.
Bij deze zou ik wellicht Escolar moeten overwegen. De gok met Estobar durf ik wel aan.
Om een aanvullende indruk te geven nog wat foto's. Een drietal onder de bijrijdster en de vierde bij stamboekopname. Hier is kruislengte ok. Kort voorbeen en steile schouder blijven zichtbaar.
Als ik naar de huidige opvattingen zou willen fokken, dan kwam ik uit bij bijv. Fontaine TN, Jameson RS of andere mooie hengsten. Ik mik meer op een klassiek, gezond, sterk en plezierig paard. T.z.t. wellicht passend bij de Geldersen?
Tenslotte wel leuk dat je meegedacht hebt en mij af en toe aan het twijfelen hebt gebracht. Dank daarvoor.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 11:06 



 
Profiel   

Dit geeft inderdaad een ander beeld, belangrijk is dat je fokt waar je zelf een goed gevoel bij hebt. En het was me al duidelijk dat je meer klassiek en op degelijkheid wilt fokken. Ik ben nog steeds heel erg benieuwd wat er uit gaat komen en graag gedaan. Vind het sparren altijd leuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-21 08:56 



 
Profiel   

Wat lijkt Tiz op haar oma zeg! Ze is wel iets meer bergopwaarts, hogere hals aanzet en langere stelten. Maar die bovenlijn en het hoofd, duidelijk familie! Leuk om een update te zien, ben benieuwd wat de dames (en natuurlijk heren) er van gaan bakken. Hopelijk gaat de rhino jullie deurtje voorbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-21 09:25 



 
Profiel   

Als Tiz net zo uitzwaart als haar oma dan wordt het nog een echt paard. Korien drachtig van Tiz. Korien was toen 15 jaar.
[ img ]
Nu zijn alle mooie foto's wel getoond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-21 14:39 



 
Profiel   

JUan_48 schreef
Als Tiz net zo uitzwaart als haar oma dan wordt het nog een echt paard. Korien drachtig van Tiz. Korien was toen 15 jaar.

Moet natuurlijk zijn: Als Tiz net zo uitzwaart als haar oma dan wordt het nog een echt paard. Korien drachtig van Iz. Korien was toen 15 jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 11:49 



 
Profiel   

Bijgaand een foto van vandaag van de nu 4-jarige Toto. Ze is drachtig van Kaiser Weltino. Uitgerekend per 15 juni. Loopt in een groepje dag en nacht buiten met goede wei. Stokmaat 168/170.
Wellicht ook dit jaar insemineren. Aandachtspunten: voldoende bot en lengte. Ik denk, je raadt het al, eveneens aan Estobar. Goede/verkeerde leuze?
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 14:22 



 
Profiel   

Over dit paard ging dit hele topic toch? :o?

Mijn redenatie om Estobar te suggereren, was omdat ik de indruk had dat je een beetje bij dit klassieke type wil blijven. Over het algemeen bedoel ik dan ook zonen van de betreffende hengst, maar Escolar is inderdaad aanzienlijk duurder. De keuze is verder aan jou.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 15:01 



 
Profiel   

Ik kan me voorstellen dat het wat onduidelijk was voor welk paard ik tips vroeg.
Voor de (zwarte) Toto twijfel ik tussen een actuelere hengst en Estobar omdat Izzi hopelijk drachtig wordt van Estobar.
Voldoende bot, lengte en een goed karakter zijn belangrijk bij Tiz.
Ik ga op zoek tips zijn niettemin welkom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 18:46 



 
Profiel   

Wat zeg je nou?

De titel van dit topic is hengst voor Toto x Erik-T voor 2021. Die merrie heb je in de openingspost voorgesteld. Dat is de zwarte die hierboven ook op de foto staat.

Izzi? Tiz? Wie zijn dat? En wat hebben ze met de Toto-merrie te maken? Of zijn het bijnamen voor de Toto? Als het over andere merries gaat, maak daar dan een apart topic voor aan of maak duidelijk waar je het nou precies over hebt. Ik kan hier in ieder geval geen touw aan vastknopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 19:20 



 
Profiel   

Iz (bruin) is de moeder van Tiz (de Toto in de OP die voor dit jaar drachtig is van Kaiser Weltino), voor Tiz zoekt ze nu ook een hengst voor een veulen in 2022, net als voor moeder Iz.

Ik vind Oma Korien echt fantastisch <3.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 20:05 



 
Profiel   

JUan_48 schreef
Ik kan me voorstellen dat het wat onduidelijk was voor welk paard ik tips vroeg.
Voor de (zwarte) Toto twijfel ik tussen een actuelere hengst en Estobar omdat Izzi hopelijk drachtig wordt van Estobar.
Voldoende bot, lengte en een goed karakter zijn belangrijk bij Tiz.
Ik ga op zoek tips zijn niettemin welkom.


Daily Diamond geeft lengte, massa en een goed karakter. Merrie moet een goed achterbeen hebben en opwaarts bewegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-21 09:28 



 
Profiel   

Langzamerhand raakt Estobar wat op afstand omdat ik mik op een veulen daarvan bij Iz.
Voor Tiz (de Toto) heb ik al wat rondgekeken in de hengstendatabase van het KWPN.
Daily Diamond: heeft het zeer goed gedaan bij de verrichting. Ook goed veulenrapport. Wat mij tegenhoudt zijn het fijne beenwerk (106) en sterke aanleg voor een Franse stand (109).
Op mijn lijstje staan nu: In Style en ook My Blue Horse Santiano.
In Style heeft goede verrichting gelopen en heeft ook een goed veulenrapport. Aandachtspunten voor bij de Toto: fijn beenwerk (104) en schouder zou wat schuiner mogen.
Van MBHSantiano is er nog geen veulenrapport. Goede verrichting en heel mooi bloed in de moederlijn (ver terug: D-lijn en ook Fling/King).
Heb lichte voorkeur voor Santiano. Moeder Romanik lijkt het goed te doen in de fokkerij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-21 16:30 



 
Profiel   

Santiano gaat denk ik meer bot geven dan Instyle, Instyle geeft wel fijne chique paarden met goede gangen en achterbeen maar de opwaartse beweging moet van de moeder komen. Deze zal wel de schouder eerder kunnen verbeteren dan Santiano vermoedt ik.

Het klopt wat betreft het fundament van de DD's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 09:44 



 
Profiel   

In Style heeft een heel goed veulenrapport, met ook een heel positief oordeel over de gangen: kracht, ruimte, souplesse en kracht zijn in sterke mate aanwezig. De exterieur-index laat voor beweging heel gewone waarden zien. Hoe kan dat? Er zijn nog maar weinig nakomelingen beoordeeld: 3 merries en 9 hengsten. Wellicht ook omdat er van de moeder van In Style geen eigen lineaire score heeft. Rapportage over de moeder heeft plussen en minnen. Beweging en houding zeer goed. Wat kanttekeningen bij het exterieur. Verder uitzoeken. In Style blijft interessant. Ga hem wellicht een keer bekijken.
Santiano is mooie hengst. Verder niet heel veel van bekend. Moederrapport redelijk tot goed.
Andere hengst suggesties zijn welkom.
Het is nog onzeker of ik dit jaar Tiz laat insemineren. Hangt ook af of het veulenen gemakkelijk gaat of moeizaam is en ook vroeg of wat later. Planning 15 juni. Is al laat in het seizoen. Hangt ook af van het veulen van Kaiser Weltino. Indien mooi merrieveulen, dan wellicht een nieuwe baas/bazin zoeken voor Tiz. Kan niet alles houden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 11:48 



 
Profiel   

Voor zover ik gezien heb op de 1e bezichtiging waren een heel aantal Instyle's waren het nette paarden met een mooi exterieur en nette gangen. Maar de overtuigende en opwaartse beweging mistte. Ik zou vooral naar nakomelingen kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 15:23 



 
Profiel   

Zo juist heb ik op KWPN-TV de veulens en de 1e bezichtigingshengsten bekeken.
In beide gevallen een wisselend beeld. Een enkeling sprak mij aan, maar de meerderheid is niet wat ik zoek. Ook wat drukke, te vlugge paarden. Bij de jonge hengsten ook regelmatig een bovenlijn die mij niet past. Ik ben het met je eens met betrekking tot je opmerking over de bewegingen. Goede tip van je om naar nakomelingen te kijken.
Nu verder puzzelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 18:12 



 
Profiel   

JUan_48 schreef
Ik kan me voorstellen dat het wat onduidelijk was voor welk paard ik tips vroeg.
Voor de (zwarte) Toto twijfel ik tussen een actuelere hengst en Estobar omdat Izzi hopelijk drachtig wordt van Estobar.
Voldoende bot, lengte en een goed karakter zijn belangrijk bij Tiz.
Ik ga op zoek tips zijn niettemin welkom.


Wellicht is Glamourdale of ander Negro bloed een optie? Krijg je zeker massa en bot en met Glamourdale ook voldoende lengte.

Instyle leek mij inderdaad ook al niet zo te passen bij je wensen, meerdere nakomelingen zien uit verschillende moeders geeft altijd een boel informatie. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 08:35 



 
Profiel   

Elisa2, Negro-bloed is een goede tip! Hoewel Kjento ook interessant is, ga ik voor Negro. Volgens inlichtingen bij Van Olst is het sperma van Negro nog prima. Wordt een leuke combi. Knoop is doorgehakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 09:05 



 
Profiel   

Ah leuk om te horen! Ik ben benieuwd. Negro past volgens mij helemaal bij het type wat je graag fokt. :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 13:05 



 
Profiel   

Izzi (de bruine) is drachtig gescand van Estobar. Twijfelen over de te kiezen hengst is niet meer mogelijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-21 08:27 



 
Profiel   

Gefeliciteerd, hopelijk verloopt alles voorspoedig!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-21 08:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 84 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen