NRPS x New Forest toch papier?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

NRPS x New Forest toch papier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 11:11

Wij proberen ons in te lezen hoe het nu precies zit met het fokken van een veulen bij onze merrie.

Wij zijn hier totaal groen in.

Onze merrie .. NRPS . Veenstra’s Promise x Casper, zijn vaders. Moonlight -L is moeder

De Hengst Redbull .. is New Forest.

Wij denken dat hier een leuk veulen uit kan komen, maar ik zou er wel graag een papiertje bij hebben.

Op de NRPS site vind ik dat voor registratie ik 12,5 % Arabier moet hebben. Hoe weet ik nou of mijn merrie dus 25 % heeft?

Is het toch beter een NRPS hengst te zoeken?

Wie kan ons hier bij helpen?

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 11:15

New Forest stamboek heeft ook een halfbloed-afdeling, dus daar kan je sowieso registreren.
Maar bij NRPS kan ook, ik heb een draver x Peruaanse Paso met NRPS papier. Zit geen druppel Arabier in :))

Overigens moet op het papier van je merrie het percentage ox/xx staan, dus je zou het zo moeten kunnen opzoeken. En anders kan het stamboekkantoor het voor je uitrekenen. Staat op hun site.

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 11:18

Op het stamboekpapier van je merrie staat als het goed is hoeveel % arabier (OX) ze heeft. Je veulen krijgt daar dan de helft van. Van de Mew Forest papa krijgt het geen arabier. Als de merrie 25% of meer arabier heeft, zit je goed.

Je kunt ook het NRPS even bellen, ze kunnen vast even met je mee denken

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 11:27

__Suzanne__ schreef:
Op het stamboekpapier van je merrie staat als het goed is hoeveel % arabier (OX) ze heeft. Je veulen krijgt daar dan de helft van. Van de Mew Forest papa krijgt het geen arabier. Als de merrie 25% of meer arabier heeft, zit je goed.

Je kunt ook het NRPS even bellen, ze kunnen vast even met je mee denken


Nou ik kan er niets van vinden op het papier..
ja ik heb begrepen dat er 12,5 Arabierenbloed over moet blijven.
Misschien toch even bellen of iemand die aan de hand van de namen mij kan vertellen of ik aan 12,5 blijf zitten zo?

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: NRPS x New Forest toch papier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 11:34

Bij onze NRPS geregistreerde pony (new forest moeder ;) ) zit achterin het paspoort een los NRPS registratie formulier. Daar staat het op, bovenaan.

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 11:37

Phoebe toch? Als ik naar de NRPS database kijk, is de moeder Moonlight L 50% ox (Arabier), en de vader Veenstra's Promise 25% xx (Engels volbloed), dus qua bloed zit je ruim voldoende. Phoebe heeft dus minimaal 37,5 % ox/xx

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 11:43

__Suzanne__ schreef:
Bij onze NRPS geregistreerde pony (new forest moeder ;) ) zit achterin het paspoort een los NRPS registratie formulier. Daar staat het op, bovenaan.


Dat hebben wij ook maar ik zie daar nergens ox staan.

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 11:44

Ibbel schreef:
Phoebe toch? Als ik naar de NRPS database kijk, is de moeder Moonlight L 50% ox (Arabier), en de vader Veenstra's Promise 25% xx (Engels volbloed), dus qua bloed zit je ruim voldoende. Phoebe heeft dus minimaal 37,5 % ox/xx


Oooh hoe zie je dat nu? Dankjewel

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: NRPS x New Forest toch papier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 12:05

Op de oudere papieren staat het bloedpercentage niet, zie ik. Kennelijk is dat ergens tussen 15 jaar geleden en nu ingevoerd.

Hoe zie ik het bloedpercentage van Phoebe? Terugrekenen vanaf de overgrootouders. Die zijn toevallig deels 100% ox en 100% xx, dus dat maakte het makkelijk. Er zal (veel) meer bloed in zitten denk ik, maar dan moet je nog verder terugzoeken. En dit was al genoeg.

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 12:28

Ibbel schreef:
Op de oudere papieren staat het bloedpercentage niet, zie ik. Kennelijk is dat ergens tussen 15 jaar geleden en nu ingevoerd.

Hoe zie ik het bloedpercentage van Phoebe? Terugrekenen vanaf de overgrootouders. Die zijn toevallig deels 100% ox en 100% xx, dus dat maakte het makkelijk. Er zal (veel) meer bloed in zitten denk ik, maar dan moet je nog verder terugzoeken. En dit was al genoeg.



Hartstikke bedankt!

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 17:29