Hengstenkeuze nmprs merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Hengstenkeuze nmprs merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 08:05

Ik ben gelukkige eigenaar van de nmprs merrie After Forevers Sparkling Jewel.

Afgelopen jaar heeft zij helaas een dood maar voldragen veulen gehad. Ze is toen op een kliniek verlost. Om die reden heb ik haar niet afgelopen zomer gedekt.

Mijn merrie is champagne bont met mogelijk appaloosa.
Mijn merrie kan leuk lopen maar is geen bewegingscrack.
Mijn merrie is lief maar heeft wel karakter, daagt ook gewoon de grote pony's uit.
Mijn merrie is absoluut niet ril of snel onder de indruk.
Mijn merrie is 1m hoog.

In de hengst zoek ik minimaal een gelijkwaardig karakter, of makkelijker.
In de hengst zoek ik meer maat of een hengst die meer maat vererft, ik wil geen hele kleine minipaardjes fokken met het oog op houden en dan de bruikbaarheid als kinderrijpony.
In de hengst zoek ik meer beweging, een mooiere halsaanzet en een wat luxer type.
In de hengst zoek ik het liefst (maar geen harde eis) stippels.

De hengst mag natuurlijk of via ki dekken.
De hengst mag van een ander stamboek zijn mits ik het veulen maar ergens kan registreren.

Zelf ken ik weinig kleinere hengstjes als d pony fokker. Welke in ieder geval op mijn lijstje staat is in de ban van pjotr en eventueel diens zoon nim amor van stal de wilde maar die is een slag groter dus misschien wel net te groot.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(Als veulen)

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Hengstenkeuze nmprs merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 09:54

Misschien ook niet onbelangrijk, hoe groot is je merrie? Ik zou het zelf niet aandurven om bijvoorbeeld met eentje van 90cm en Pjotr van 1,20 erop te zetten.
Wil je nog iets met het veulen qua keuringen, stamboom?

MukiwaCobs
Berichten: 1401
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 10:11

Dustinlover schreef:
Misschien ook niet onbelangrijk, hoe groot is je merrie? Ik zou het zelf niet aandurven om bijvoorbeeld met eentje van 90cm en Pjotr van 1,20 erop te zetten.
Wil je nog iets met het veulen qua keuringen, stamboom?


In de tekst staat dat de merrie 1m is, dat zou ik persoonlijk wel aandurven met pjotr van 1.20

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Hengstenkeuze nmprs merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 10:37

Ik heb een hengstje uit Pjotr en een shetlander merrie die kleiner was als 1 meter. Mooi aan de maat, palomino en prachtige lange manen. Niet zelf gefokt overigens, als jaarling gekocht.
Echter aangezien jouw merrie verlost moest worden ( ik weet natuurlijk de oorzaak niet) misschien wel iets om rekening mee te houden om juist niet voor een al te grote hengst te gaan.
Ik heb een zwak voor LCS star performer. Hij is 1.06 en heeft mij een mooi verfijnd merrie veulen gegeven. Echter er zijn toch wel redelijk wat mooie hengsten momenteel in wat jij zoekt. Heb je al bij de NAS gekeken verder?

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:05

Oh mooie <3

Ik dacht even aan Faramir van de Hildehof, stond bij Stal Yellowhoeve maar ik weet niet of dat nog zo is. Hij is 1m01 dus past qua maat wel mooi bij je merrie.

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:05


RSDICBS

Berichten: 1004
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:47

Jewel heeft afgelopen jaar het veulentje niet zelf op de wereld kunnen zetten dus wellicht uit voorzorg al niet door een grotere hengst laten dekken. Hoe leuk hij ook is.

Afgelopen jaar was ze dragend van een chique fijn gebouwde hengst die kleine veulentjes geeft. Deze hengst is 95 cm.

Faramir vind ik een leuke hengst maar hij is ook vrij groot.
Op de mini stallion database staan meer leuke hengsten, ook appaloosa mocht je van jewel graag een stippel veulentje willen.
Ik vind star performer een erg gave hengst, maar hij heeft ook al enkele nakomelingen die wat kleiner zijn en misschien meer geschikt zijn voor jewel.

Wil je (ook) binnen het nmprs blijven met het veulen zou ik niet boven de 100 cm dekken met jewel.

Persoonlijk zou dus kiezen om een kleinere hengst te gebruiken voor haar dit keer, zeker met haar achtergrond.
Gelukkig heb je nog een paar maand om een leuke hengst uit ze zoeken.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:19

MukiwaCobs schreef:
Dustinlover schreef:
Misschien ook niet onbelangrijk, hoe groot is je merrie? Ik zou het zelf niet aandurven om bijvoorbeeld met eentje van 90cm en Pjotr van 1,20 erop te zetten.
Wil je nog iets met het veulen qua keuringen, stamboom?


In de tekst staat dat de merrie 1m is, dat zou ik persoonlijk wel aandurven met pjotr van 1.20


Ik niet, een mini is vaak een stuk smaller dan een doorsnee shetlander en Pjotr is een prachtige hengst, maar het zou mijn keuze voor deze ook met de geschiedenis er achter. Misschien later als ze gezond veulentje op de wereld heeft gezet.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 22:21

Dustinlover schreef:
Misschien ook niet onbelangrijk, hoe groot is je merrie? Ik zou het zelf niet aandurven om bijvoorbeeld met eentje van 90cm en Pjotr van 1,20 erop te zetten.
Wil je nog iets met het veulen qua keuringen, stamboom?

Oeps dacht dat ik dat erbij had. Ze is 1m

Ja keuringen, maar braaf gebruiksdier staat daar wel boven.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 22:24

timokyana schreef:
Ik heb een hengstje uit Pjotr en een shetlander merrie die kleiner was als 1 meter. Mooi aan de maat, palomino en prachtige lange manen. Niet zelf gefokt overigens, als jaarling gekocht.
Echter aangezien jouw merrie verlost moest worden ( ik weet natuurlijk de oorzaak niet) misschien wel iets om rekening mee te houden om juist niet voor een al te grote hengst te gaan.
Ik heb een zwak voor LCS star performer. Hij is 1.06 en heeft mij een mooi verfijnd merrie veulen gegeven. Echter er zijn toch wel redelijk wat mooie hengsten momenteel in wat jij zoekt. Heb je al bij de NAS gekeken verder?

Veulen overleden, draaide dus niet meer zelf en lag letterlijk dwars. Ik ga de hengst die je benoemd eens opzoeken.