Hengstkeuze voor Welsh cob merrie - gericht op sport

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esssther

Berichten: 423
Geregistreerd: 10-08-06
Woonplaats: Zelhem

Hengstkeuze voor Welsh cob merrie - gericht op sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 15:05

Goedemiddag,

Ik ben op zoek naar een hengst voor mijn 4-jarige Welsh Cob merrie.
Haar afstamming is Llanfihangel Comet x Redpools Ginette. Haar stokmaat is 138-1.40m
Graag zou ik een grotere pony willen fokken met een meer rijtypische bouw, goed inzetbaar voor springen, dressuur en cross.

Ik zit niet aan een bepaald stamboek vast dus het kan een New forest, NWR, KWPN, Oldenburger hengst zijn. Ik sta voor elke suggestie open.

Rose als 2-jarige)
Afbeelding

4 jaar en paar maanden onder het zadel
Afbeelding

Vader van Rose
Afbeelding

Moeder van Rose
Afbeelding

Sky_As

Berichten: 4719
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Hengstkeuze voor Welsh cob merrie - gericht op sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:17

Hoe groot wil je fokken? KWPN zou ik niet aanraden op een pony van 1.38-1.40. Maar NRPS zou wel kunnen. Bij stoeterij Du Bois heb je wel wat grotere pony's, of in ieder geval pony's die wellicht wat maat toe kunnen voegen.
D maat op D maat gaat als je pech hebt niet heel veel maat erbij geven, maar je wil ook niet een te grote hengst op je merrie.

Esssther

Berichten: 423
Geregistreerd: 10-08-06
Woonplaats: Zelhem

Re: Hengstkeuze voor Welsh cob merrie - gericht op sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 15:43

Ik denk dat een mooie grote D wel het meest realische, hoogst haalbare is. Ik kan van een pony van 1.38 geen pony van 1.53 verwachten denk ik zo ;)

Josien_

Berichten: 9004
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Hengstkeuze voor Welsh cob merrie - gericht op sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 17:08

Hoewel ik het jammer vindt dat je niet voor een Cob wil gaan, deze zijn er namelijk ook in grote maat en kunnen prima de sport in :D , snap ik je redenatie wel hoor.
Persoonlijk zou ik dan alsnog voor een stevige partbred/NWR gaan met maat. Of heel misschien een erg klein gebleven hengst in paardenformaat, maar ik gok dat dat al helemaal weinig voor komt.

Wil je het veulen zelf houden?

Esssther

Berichten: 423
Geregistreerd: 10-08-06
Woonplaats: Zelhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 17:48

NWR heb ik ook aan zitten denken, ik heb zitten denken aan Hulst Moonlight.
Ik vind dit een hele knappe hengst maar ik ben bang dat ik daarmee niet groter fok. Deze hengst is ook 'maar' 1.45m helaas

Afbeelding

JusticeJ

Berichten: 119
Geregistreerd: 14-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 18:22


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 18:55

Ohh ik zou het ook bijna jammer vinden. Vind haar mooi in het cob type staan en zoveel zijn er al niet.

Wil je echt de hoogte in of is wat extra cm met meer body ook te overwegen? Met meer body oogt een 'grotere' ruiter ook beter.

Esssther

Berichten: 423
Geregistreerd: 10-08-06
Woonplaats: Zelhem

Re: Hengstkeuze voor Welsh cob merrie - gericht op sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 10:46

Het gaat er inderdaad om dat een grotere ruiter ook mee kan rond rijden. Een mooie grote D-pony zou ook goed zijn, als de pony stoer is.

Grappig, ik hoor van velen dat ze het zonde zouden vinden als het Cob-type verdwijnt. Stal Nieuwmoed is bij ons hier om de hoek, zij bieden veel mooie hengsten aan. Wellicht daar eens bezoekje brengen en advies vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:45

Nou in dat geval zou ik zeker kijken voor een mooie sectie D cob die aan de maat is :j . Want de jouwe is zo te zien sectie C gefokt.

Nwr heeft geen toegevoegde waarde want die gaan toch net zoals de sectie D tot 1.47. Dan kan je beter voor een D cob kiezen om zowel maat als body toe te voegen. Weet niet of ze bij de welsh part bred groter gaan dan 1.47. Ik denk het niet of je moet er net een vinden die stiekum iets groter is uitgegroeid. Want de E maat wordt buiten NL niet erkend.

Voordeel van een cob hengst is dat je het veulen gewoon bij het nwpcs kan laten inschrijven en dat afhankelijk van de uiteindelijke maat hij sectie C of D kan worden ingeschreven omdat je binnen het type blijft.

Josien_

Berichten: 9004
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:49

Er zijn helaas niet meer zo veel Cob-fokkers in Nederland dus ik denk dat men het daarom jammer vindt :D . Er zijn wel een paar leuke grote cobs in NL, maar zeker ook in Wales.
Maar uiteindelijk gaat het er om dat jij er blij mee bent natuurlijk!

Wanneer je een pony wilt fokken die ook geschikt is voor volwassen ruiter kijk je al snel naar een grote sportpony of een iets stevige type denk ik. Een beetje zoals Gloa zegt.

Ter illustratie wat foto's van Cobs, wie weet heb je er wat aan! Zelf ben ik 1,68 en mijn Cob is ongeveer 1,43.
Afbeelding

Hier op haar halfbroer (ook Welsh cob) van ongeveer 1,50. Hetzelfde zadel maar met de beugels korter:

Afbeelding

Oja nog een toevoeging!
Ze hebben dezelfde vader, maar een andere moeder. Ze zijn allebei ongeveer de maat van hun moeder geworden.

Esssther

Berichten: 423
Geregistreerd: 10-08-06
Woonplaats: Zelhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 16:04

Bedankt voor de reacties! Ik zie op de website van welsh-hengsten.nl een aantal wellicht interessante hengsten:

Trafaes Brad Pit (1.51m)
Afbeelding

Trafaes Exterminator (1.47m)
Afbeelding

Maar het zijn indedaad helaas weinig hengsten. De hengstenkeuze voor mijn KWPN merrie was makkelijker :j

Sky_As

Berichten: 4719
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Hengstkeuze voor Welsh cob merrie - gericht op sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 16:19

Ik denk dat je wel even moet kijken wat je zelf wil :-) want ik denk dat de hengsten die je nu net noemt, heel mooi aansluiten op je merrie om het "rastype" erin te houden/toe te voegen.
Maar om nou te zeggen dat ik verwacht dat ze springkwaliteiten/eventing kwaliteiten toe gaan voegen, dat lijkt me niet....
Net zoals een hengst van 1.47 op een van 1.38, is de kans nog steeds heel groot dat je een kleine d-er gaat fokken.
Ik zou eerst je "echte " voorwaarden op een rijtje zetten, en dan deze van belangrijk naar minder belangrijk zetten. Dan kunnen we veel gerichter adviseren. want het advies wat je nu krijgt, strookt naar mijn mening niet met wat je in je eerste bericht aan geeft te willen fokken.
Maar is vooral gegeven door rasliefhebbers, wat ik me ook helemaal voor kan stellen! Maar je zult toch ergens keuzes moeten maken.

Josien_

Berichten: 9004
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 16:51

Mijn advies is ook om op Facebook even wat Welsh pagina's op te zoeken en daar om advies te vragen.
Want er zijn véél meer hengsten dan op deze site staan. Binnen alle secties van de Welsh. Houdt er daarnaast wel rekening mee dat het voor Cob hengsten in NL voornamelijk om natuurlijk dekken gaat.

Het advies van Sky_As om heel goed na te denken wat je wilt zou ik inderdaad goed ter harte nemen.
Als ik voor mezelf spreek zal ik zeker toegeven dat ik natuurlijk als liefhebber sneller een Cob dan een KWPN adviseer. Maar als dat niet is wat je zoekt, dan moet je daar niet voor gaan.

Met een Cob ga je inderdaad qua uiterlijk niet richting het typische sportpony type, maar Cobs zijn naast showpony's ook wel echt fijne dressuur/spring en crosspony's. Maar van verbeteren zou ik inderdaad niet direct spreken omdat het gewoon weinig op wedstrijd uitgebracht wordt.
Met mijn eigen merrie trainde ik op B-paarden crossniveau

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:05

Waarom niet gewoon een cob?
Fokken blijft toch gokken ook met types. Je kan er wel een kwpn op zetten maar zal niet de eerste kruising zijn die dan toch tegenvalt.
Zijn best veel grotere cobs die ook gewoon voor cross kunnen :)

En uit een pony ga je geen groot paard kopen. zijn dat je ambities kun je beter een veulen aankopen ipv fokken :)

YWC

Berichten: 1521
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Zuienkerke (Belgium)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:15

Ik vind het persoonlijk ook altijd jammer dat een typische Welsh cob merrie gedekt wordt door een hengst van een ander ras.
Maar elk zijn keuze uiteraard.

Op de foto onze perlino Welsh cob hengst Sublime Sponte.
Hij is 1m50 en draagt - Zoals je ziet- mij (1m80 / 100kg) met gemak.

Afbeelding

Ballard_L

Berichten: 2491
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:47

Aan de ene kant denk ik: blijf binnen het ras, ze zijn zo leuk :) ik heb ook een cob en sta op een stal met meer dan 15 welsh cobs. We hebben ook een perlino hengst en hopelijk volgend jaar weer cremello of perlino welsh cobs veulens <3 Maar we hebben ook twee kwpn x welsh cob kruisingen. Die zijn nu 2,5 jaar oud, meer aan de maat en echt goed gelukte kruisingen. Ik moet wel zeggen dat de merrie’s waaruit de kruisingen komen wel echt grote maat D pony waren, maar ik vind een kleine kwpn of kleine nrps niet eens heel gek om iets meer richting de sport te fokken.

unofficial79
Berichten: 192
Geregistreerd: 09-12-09
Woonplaats: achter de dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:58

Ik volg dit even. Wij hebben dit jaar een poging gedaan om onze Welshe cob te laten dekken met een helemaal out of the box hengst. Helaas is dit niet gelukt. Voor volgend haar overwegen we met haar nog een poging te wagen met eventueel een andere hengst. Die van ons is heel luxe gebouwd en inmiddels al wel tegen de 1.50 aan. Wil graag niet groter dan 1.48 eind maat van het veulen.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Hengstkeuze voor Welsh cob merrie - gericht op sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:09

Wat denk ik mooi past is Hamlet's magnum xl. Een forest maar een bewegingscrack.

Wil je braaf en apart kleurtje, don cremello du bois.

Misschien eens bedenken welke eigenschappen je precies belangrijk vind, rijtypisch is een heel ruim begrip.

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:32

Ik zou ook voor een cob kiezen. Mijn cob is 1.58 en kan prima een grote volwassene dragen. Ik ben 1.78 namelijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Dus als 't om de stokmaat gaat zou ik een cob hengst nog niet wegstrepen.

Esssther

Berichten: 423
Geregistreerd: 10-08-06
Woonplaats: Zelhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 11:31

Sky_As schreef:
Ik denk dat je wel even moet kijken wat je zelf wil :-) want ik denk dat de hengsten die je nu net noemt, heel mooi aansluiten op je merrie om het "rastype" erin te houden/toe te voegen.
Maar om nou te zeggen dat ik verwacht dat ze springkwaliteiten/eventing kwaliteiten toe gaan voegen, dat lijkt me niet....
Net zoals een hengst van 1.47 op een van 1.38, is de kans nog steeds heel groot dat je een kleine d-er gaat fokken.
Ik zou eerst je "echte " voorwaarden op een rijtje zetten, en dan deze van belangrijk naar minder belangrijk zetten. Dan kunnen we veel gerichter adviseren. want het advies wat je nu krijgt, strookt naar mijn mening niet met wat je in je eerste bericht aan geeft te willen fokken.
Maar is vooral gegeven door rasliefhebbers, wat ik me ook helemaal voor kan stellen! Maar je zult toch ergens keuzes moeten maken.


Ik denk dat je hier wel de spijker op z'n kop slaat. Ik heb hieronder een lijst gezet met mijn wensen:
- meer maat (grote D/kleine E - 1.46-1.52)
- verbeteren van de gangen (meer ruimte)
- ranker type zonder helemaal het stoere van de Welsh Cob kwijt te raken
- Sprekend voorkomen en stoere karakter van de Welsh wil ik behouden

Ik wil dus wel deels het stoere van de Cob behouden maar niet té stoer. De Cob-hengsten vind ik eigenlijk allemaal té stoer vandaar dat ik een beetje uitkom op NWR of NF.

Hamlet's Magnum XL vind ik serieus een hele gave hengst, alleen denk ik niet groot genoeg. Beetje afhankelijk van hoe ie fokt. (Mijn merrie van 1.62 heeft 3 nakomelingen gegeven, allen tussen de 1.70-1.80 := )

Esssther

Berichten: 423
Geregistreerd: 10-08-06
Woonplaats: Zelhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 13:30

Ik heb nu een rijtje hengsten gevonden waar ik persoonlijk van gecharmeerd ben:
- Houdringe’s Raspoetin
- Hulst Moonlight
- Nieuwmoed’s Milord

Ik denk dat dit ook wel weergeeft wat ik een beetje zoek. Dus mochten jullie in lijn met deze hengsten nog een toevoeging hebben dan hoor ik het graag.

Ps: had ik al gezegd dat ik die Hamlet's Magnum XL ook erg interessant vindt :=

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Hengstkeuze voor Welsh cob merrie - gericht op sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:19

Misschien nog:
- Brynarth Pure Defiance
- Storhaugs Picasso
- Seven Mornings Brenin
- Llwynhywel The President
Dan vooral voor maat en blijven bij Welsh Cob

NRPS:
- HIS ROYAL BADNESS DK
- ZIRO-LA-DÍ
- Star van Vreeburch
- HEER ORCHARD BOLSHOI

Sky_As

Berichten: 4719
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Hengstkeuze voor Welsh cob merrie - gericht op sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:28

Als je uit jouw merrie een grotere pony wil fokken, dan moet je al minimaal voor een pony gaan die zelf in de E maat valt (of zelfs klein paard). Een aangezien je dat punt bovenaan zet, dus de maat belangrijk vindt, zou ik adviseren om ook bij New Forest weg te blijven (en ik ben een echte New Forest fan!). Maar die worden al jaren op D maat gefokt, de kans dus dat je een grote D/kleine E pony gaat fokken met een grote D pony op een kleine D pony, is niet zo heel groot.

Je zou dan beter bij het NRPS kunnen kijken. Daar zijn wel e pony's beschikbaar, en D pony's met wat verder terug in de stamboom paardenbloed waardoor die wel eens wat groter durven te fokken. Ik zal nog eens kijken of ik wat namen kan noemen.....

hooffie
Berichten: 216
Geregistreerd: 29-05-12

Re: Hengstkeuze voor Welsh cob merrie - gericht op sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:23

het leukste zou zijn als je zou kunnen kiezen voor een mooie welsh Cob, maar helaas worden die vooral voor de show en type gefokt en wat minder op sport. (Wil niet zeggen dat er niet toevallig wat rijtypische types uit komen.)
Maar aan de andere kant kan je ook ervoor kiezen om een welsh part bred te fokken (dus kruizen met iets anders met toch genoeg welsh bloed)
Waar ik zelf meteen aan dacht toen ik de merrie zag is Davinci du Bois. https://www.stoeterijdubois.nl/davinci.html
hele stoere hengst met echt bizar extra beweging en toch een mooi edel hoofd er op. Heel rijypisch gebouwd.
en heb daar echt hele mooie veulens van voorbij zien komen.
Ik denk dat dit ook enorm interessant is voor de welsh part bred fokkerij !

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Hengstkeuze voor Welsh cob merrie - gericht op sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:41

Ik lees even mee, heb ook een Welsh D van 3 jaar oud die ik volgend jaar misschien wil laten dekken en zit ook een beetje met hengsten keuze.