Hengstkeuze voor Welsh cob merrie - gericht op sport

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kyrkelover
Blogger

Berichten: 9326
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 10:59

Als je echt meer maat wilt fokken zul je denk ik sowieso richting E pony of groter moeten gaan.
Ik had die van mij al voorgeteld zeker gezien je wensenlijst.(groter, ranker maar niet te, allround inzetbaar)
Vis Di Gallura
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar wat vind je bijvoorbeeld van deze E hengst?
Rivers Dancing AS
1.55m groot vader Duitse Rijpony/ arabisch bloed. Moederlijn veel welsh
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door kyrkelover op 02-12-20 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Cynthia82

Berichten: 9305
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:26

Stiekeme meelezen, omdat ik een WPBR merrie heb (Haflinger x Welsh Cob). De eerste berichten had ik al gezien, maar ik werd net door een vriendin gewezen op deze laatste post! <3
Ik ga even die hengst opzoeken!

En TS, mijn merrie is nu drachtig van Cassanova du Bois, uitgerekend 10 april. Mocht je dat interessant vinden, kan je tegen die tijd eens in mijn topics komen kijken :)
Cassanova is niet groot (1.45m), maar fokt wel groot.

Mocht je toch een Cob overwegen.. daar heb ik er veel van gezien de laatste jaren!
Mijn favorieten zijn:
Sublime Sponté (vader van Fiore en 1.54m)

Trefaes Brad Pit op de vorige pagina. Mijn veulen van dit jaar is van hem. Groot veulen, de grootste die ik gefokt heb, heel lief, rustig, aanhankelijk karakter en niet zo zwaar gebouwd als mijn eerste veulen van Fiore (van Trefaes Black Marvel, die niet meer in NL ter dekking staat).

Brad Pit is van Stal Gerstloo, hele lieve mensen <3 Ze hebben nog een grotere hengst staan, van ongeveer 1.55 (Arfons) en een jonge hengst van Brad Pit, ook een grotere, maar die moet nog 3 worden.

Let bij Cob hengsten vooral op de rug, vaak zie je zo'n badkuiprug en daar moet je echt van weg blijven.

Josien_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Hengstkeuze voor Welsh cob merrie - gericht op sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:36

Een Welsh cob met een arabier of volbloed lijkt mij een hele gave, maar pittige kruising :D .

Cynthia82

Berichten: 9305
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Hengstkeuze voor Welsh cob merrie - gericht op sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:37

Hahahahaha, yep :)

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9326
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:47

Mijn welsh B pony heb ik toentertijd gedekt met mijn eigen arabier uit sportlijnen en daar is echt een onwijs fijne pony uitgekomen.
Arabier en volbloed zijn vaak wat berekenbaarder kwa karakter. Pittig wanneer gevraagd maar ook zoo rustig en betrouwbaar met bijvoorbeeld kids.
Mijn pony Hidden Treasure heeft M2 dressuur, Z springen, M eventing en klasse 3 endurance gelopen. Oja en ponyrennen gewonnen. Dit met meerdere en verschillende type ruiters.
Dit is dus sporttype arabier X welsh B pony.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Moeder van deze is typetje heel rank vandaar dat deze merrie nu gedekt is met de Duitse Rijpony hengst Dating Point AT met veel meer massa.

Buiten dat ik de ponys van Cynthia prachtig vind, vind ik ze wel nog te robuust voor mij kwa echt type eventingpony. Daar wil ik een enorm hart goed in de reflexen, uithoudingsvermogen en een goede galop.

Josien_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 12:10

@kyrkelover qua pittig bedoelde ik ook zeker het aandeel Welsh Cob in zo'n kruising hoor! Mensen vergeten nog wel eens hoe pittig die beestjes kunnen zijn :D . En als ze daarin nóg meer uithoudingsvermogen krijgen :Y) .

Maargoed, dit is wel een beetje offtopic misschien :o .

Cynthia82

Berichten: 9305
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Hengstkeuze voor Welsh cob merrie - gericht op sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 12:58

Net even geinformeerd, maar Rivers Dancing AS staat in 2021 hoogstwaarschijnlijk niet ter dekking.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 13:08

Ik heb in 2008 na lange tijd pure welsh cobs sektie D gefokt te hebben een van mijn D merries door een volbloed arabier laten dekken (G Basgier).
Kwam een heel mooi sport type uit en heeft het ook goed gedaan in de sport met haar eigenaresse. Zowel aangespannen als onder het zadel.
Later is ze naar het buitenland verkocht voor de sport.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9326
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hengstkeuze voor Welsh cob merrie - gericht op sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 14:50

@cynthia ahh dat is jammer!

@Marije heb je daar een foto van? Ben wel benieuwd..

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 15:03

Even off topic, maar ik heb de vader van jouw merrie vaak in levende lijve mogen aanschouwen ( hij stond op de stal waar ik ook stond). Leuk dier, braaf, pittig. Hij was geen springpony, maar heeft het wel geleerd.
Hij kon gewoon gereden worden tussen de merries, geen probleem. Succes met het zoeken naar een date.

hooffie
Berichten: 216
Geregistreerd: 29-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 15:04

Cynthia82 schreef:
Net even geinformeerd, maar Rivers Dancing AS staat in 2021 hoogstwaarschijnlijk niet ter dekking.


dat verwachtte ik ook niet eigenlijk. Hij heeft een hele ongunstige stokmaat, wat naast nadeligheid voor de fokkerij ook nadelig is voor de sport. Hij mag hierdoor geen bundeschampionat rijden namelijk, en ze rijden van A T liever geen verrichtingsexamen met de hengsten... En als ze dat niet hebben gedaan mogen er ook geen veulens geregistreerd worden van een hengst.
Dat is ook de reden dat er elk jaar een heel aantal hengsten afvloeien ( en meestal hoor je er dan ook nooit meer iets van terug)

Anoniem

Re: Hengstkeuze voor Welsh cob merrie - gericht op sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 15:15

Weet je wat ik altijd een nadeel vind van hengstenhouders vragen? Of het nou op Facebook is, in de buurt of op Bokt? Ze gaan 9 van de 10 keer hun eigen hengsten promoten als de ideale hengst voor wat jij wilt. :roll:

Een grote alround D fokken uit een sectie C-gefokte pony blijft een gok. Hij kan kleiner uitvallen, tegenvallen etc. Je zou ook een pony/paard kunnen kopen die aan al je wensen voldoet. Dat is met alle kosten van dekgeld tot opfok uiteindelijk vaak bijna net zo duur en geeft de meer zekerheid. En als je het dan toch zo leuk vindt om te fokken, eventueel iets fokken wat je goed kunt verkopen.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 15:17

kyrkelover schreef:
@cynthia ahh dat is jammer!

@Marije heb je daar een foto van? Ben wel benieuwd..

Nee, dan zou je even een pb kunnen sturen naar bokker eva92, zij heeft de merrie lang gehad en uitgebracht.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9326
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 15:23

safina schreef:
Weet je wat ik altijd een nadeel vind van hengstenhouders vragen? Of het nou op Facebook is, in de buurt of op Bokt? Ze gaan 9 van de 10 keer hun eigen hengsten promoten als de ideale hengst voor wat jij wilt. :roll:

Een grote alround D fokken uit een sectie C-gefokte pony blijft een gok. Hij kan kleiner uitvallen, tegenvallen etc. Je zou ook een pony/paard kunnen kopen die aan al je wensen voldoet. Dat is met alle kosten van dekgeld tot opfok uiteindelijk vaak bijna net zo duur en geeft de meer zekerheid. En als je het dan toch zo leuk vindt om te fokken, eventueel iets fokken wat je goed kunt verkopen.

Nu weet ik niet of je op mij doelt, maar ik bied mijn hengst niet vaak aan en enkel als ik denk dat het aansluit bij de wensenlijst.
Nu fok ik zo nu en dan zelf allround sportponys waarbij ik ook maat zoek. Echter kwa bouw zoek ik juist massa voor mijn merrie waar ts naar ranker zoekt.

Niqui

Berichten: 2171
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 15:27

We hebben zelf jaren een Welsh Cob gehad en ik vind het een heerlijk ras. Maar als je echt een rijtypische pony wilt fokken, dan zou ik niet voor een Welsh Cob hengst kiezen. Ik vind de ruggen met name niet geweldig. Ik vind de Dubois hengsten mooie dieren En die Duitse rijpony hengst hierboven ook trouwens. Daar zou ik dan eerder voor kiezen. Heb je meteen een leuk kleurtje te pakken.

Cynthia82

Berichten: 9305
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 15:31

hooffie schreef:
Cynthia82 schreef:
Net even geinformeerd, maar Rivers Dancing AS staat in 2021 hoogstwaarschijnlijk niet ter dekking.


dat verwachtte ik ook niet eigenlijk. Hij heeft een hele ongunstige stokmaat, wat naast nadeligheid voor de fokkerij ook nadelig is voor de sport. Hij mag hierdoor geen bundeschampionat rijden namelijk, en ze rijden van A T liever geen verrichtingsexamen met de hengsten... En als ze dat niet hebben gedaan mogen er ook geen veulens geregistreerd worden van een hengst.
Dat is ook de reden dat er elk jaar een heel aantal hengsten afvloeien ( en meestal hoor je er dan ook nooit meer iets van terug)

Klinkt logisch wat je zegt :)
De hh gaf als reden: omdat we volgend jaar een andere cremello hengst hebben.
Ja, van 1.45m. Terwijl ik 1.55m juist wel een mooi maatje vind (maar ik fok dan ook recreatief).

Esssther

Berichten: 423
Geregistreerd: 10-08-06
Woonplaats: Zelhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 15:47

Wauw wat een reacties! Fijn dat jullie zo meedenken, waardeer ik enorm.

@kyrkelover: beide hengsten die je aandraagt zijn interessant. Rivers Dancing AS staat mij ook zeker aan maar lees al dat die dus waarschijnlijk niet aangeboden gaat worden volgend jaar. Dan zou inderdaad een hengst van Du Bois interessant zijn.

@Safina: ik heb een goede, grote KWPN'er die ik uitbreng in de sport dus daar hoef ik het niet voor te doen. Het lijkt me alleen leuk om een veulen uit deze pony te fokken. Het is puur voor de leuk. En leuk zou het zijn als er een interessante sportpony uit zou komen, met een beetje maat.

@Cynthia82: fokken met Welsh sectie D gaat het denk ik toch niet worden mede door de grove bouw en de weke rug waarover je het hebt.

Ik vind de hengst Hamlet Magnum XL nog steeds heel gaaf, Hulst Moonlight blijft favoriet of een hengst van du Bois. Maar andere suggesties zijn nog van harte welkom :)
(Hengst Hulst Moonlight is eigenlijk een beetje een 'kleintje' maar ik vind deze hengst wel heel knap

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 16:05


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 16:21

kyrkelover schreef:
Nu weet ik niet of je op mij doelt, maar ik bied mijn hengst niet vaak aan en enkel als ik denk dat het aansluit bij de wensenlijst.
Nu fok ik zo nu en dan zelf allround sportponys waarbij ik ook maat zoek. Echter kwa bouw zoek ik juist massa voor mijn merrie waar ts naar ranker zoekt.


Nee hoor, ik doel niet specifiek op jou. Daarom schreef ik er ook bij: op facebook, in de buurt, op Bokt...

Ik zit bijvoorbeeld op Facebook in zo'n groep rondom een niet nader te noemen stamboek. En als iemand dan een keer advies vraagt voor zijn of haar merrie, dan rollen de hengstenhouders zo ongeveer over elkaar heen om hun hengst aan te prijzen. Goedkoop vind ik dat. Op Bokt zie ik dat ook regelmatig inderdaad. Ik denk dan: Een goede hengst verkoopt zichzelf. Die heeft geen hengstenhouder nodig die om dekkingen gaat leuren. Maar wie daartoe behoort weet dat van zichzelf wel.

Ik plaatste het niet om mensen hierop aan te spreken verder. Absoluut niet. En jou dus ook niet. Maar als je hengstenhouders vraagt in de hoop op een goed advies, dan wil dat wel eens tegenvallen. Dat wilde ik even aankaarten.

@Esssther Ik heb er zelf eentje uit deels dezelfde lijnen staan. Het is de vraag of je er echt een goede sportpony uit gaat fokken, gezien dezelfde tekortkomingen die je ook bij de sectie D beschrijft. (waarschijnlijk schop ik nu na de hengstenhouders de Welsh-cob fokkers tegen het zere been, maar hé, ik zeg ook maar eerlijk wat ik denk. ;) Ik vind nou eenmaal dat ze meer showmateriaal fokken dan sportmateriaal). Maar als een topsportpony niet je doel is maar een gewone, leuke, allround pony voor het hele gezin (wat volgens mij veel meer waarde heeft), lekker doen joh! Mooie Duitse Rijpony erbij en gaan met die banaan!

Josien_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 16:33

Eens met Safina, meeste Cobs zijn voor de show gefokt en voldoen daarom niet per se aan de eisen die je aan een sportpony stelt.
Een beetje hetzelfde als met bijvoorbeeld Fjorden of Haflinger; ze zijn niet het eerder waar je aan denkt bij een sportpony, maar dat wil niet zeggen dat ze het op sportief gebied heel goed kunnen doen voor bepaalde ruiters en/of menners :D .

Daarnaast is het inderdaad goed om je af te vragen of het type dat je in je hoofd hebt iets is dat je wilt fokken of datje deze beter kunt kopen.

Hamlet Magnum XL vind ik ook een mooie hengst Esther! Veel succes met je zoektocht :D !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 16:41

Josien_ schreef:
Eens met Safina, meeste Cobs zijn voor de show gefokt en voldoen daarom niet per se aan de eisen die je aan een sportpony stelt.
Een beetje hetzelfde als met bijvoorbeeld Fjorden of Haflinger; ze zijn niet het eerder waar je aan denkt bij een sportpony, maar dat wil niet zeggen dat ze het op sportief gebied heel goed kunnen doen voor bepaalde ruiters en/of menners :D .


Zeker. Wij hebben een ontzettend geinige sectie C. Hij heeft z'n lijf niet mee voor de sport. Maar iedereen smelt altijd bij hem weg, want het is echt een heel leuk cobje. En wij hoeven niet naar de top en zijn er gek mee.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9326
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 16:48

MarijeR schreef:
kyrkelover schreef:
@cynthia ahh dat is jammer!

@Marije heb je daar een foto van? Ben wel benieuwd..

Nee, dan zou je even een pb kunnen sturen naar bokker eva92, zij heeft de merrie lang gehad en uitgebracht.

Heb inmiddels gegoogled en daardoor ook wat filmpjes etc gevonden.
De pony die jij gefokt hebt is dus precies hoe ik de pony voor mij zie waar Esther op doelt!

Ik zelf ben overigens helemaal weg van Duitse rijpony's en hun sportkwaliteiten, maar is men niet bang dat die in combinatie met deze merrie te grof worden? Een reden dat ik met mijn ranke merrie voor een Duitse rijpony gekozen heb is toch om massa toe te voegen. (nu hoop ik volgend jaar dat dat ook gelukt is, maar daar moeten we nog wat maandjes voor wachten)

Anoniem

Re: Hengstkeuze voor Welsh cob merrie - gericht op sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:12

Ik ben ook enorme fan van de Duitse rijpony. En ook van een hengstenkeuze die toch een beetje meer in het verlengde van de merrie blijft liggen.

Met erg uiteenlopende ouderdieren krijg je soms bestwel inconsistente nakomelingen. Chubby lijf en sterke hals van de cob met sprietjes van benen eronder bijvoorbeeld.

Wat dat betreft vind ik Duitse Rijpony wel een geslaagde match.

Cynthia82

Berichten: 9305
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Hengstkeuze voor Welsh cob merrie - gericht op sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:35

Ik vind de Duitse Rijpony’s ook erg gaaf! Jammer dat ze niet boven de 1.50m zijn :o

LaDonna75

Berichten: 2144
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Hengstkeuze voor Welsh cob merrie - gericht op sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 20:27

TS, bij Nieuwmoed hebben ze heel leuke NWR-hengsten die bij je passen. Ik zou geen NF hengst op jouw merrie gebruiken, ik denk niet dat je dan krijgt wat je wilt. Ik zou kiezen voor óf een Welsh Cob, óf een partbred.