(Dubbel) verdunde hengst gezocht voor mijn WPBR merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: (Dubbel) verdunde hengst gezocht voor mijn WPBR merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:56

Hij duikt ineens steeds op in mijn Facebook, wordt veel gedeeld

Femke_Tweety

Berichten: 11999
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 23:00

Quir schreef:
Mogen ze officieel ook helemaal niet, ze zijn geen EU station. Maar wel vreemd dat ze soms dus wel verzenden...

Maar misschien als je het zelf kunt halen of bij de grens ergens. :))



Cynthia82 schreef:
Apart :)
Maar precies wat jij zegt, dacht ik ook al aan. Denk dat zelf halen goedkoper is en dan heb ik nog een leuk ritje ook ;)



Sorry maar ik zit een klein beetje te grijnzen.

Ik zie je al aangehouden worden aan de grens, extra controle vanwege Covid19.
En dan proberen uit te leggen wat je bij je hebt in de auto en waarom je in dld moest zijn....
De gezichten van de agenten lijken me goud waard :D

Cynthia82

Berichten: 9314
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: (Dubbel) verdunde hengst gezocht voor mijn WPBR merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-21 23:20

Ja :') ik heb haast! Ik heb levend zaad bij me!

En over Dutchman heb ik het al gehad in dit topic. Is te klein. In mijn OP staat dat ik juist een grotere hengst wil.

En inmiddels ook in dit topic besproken dat Rivers dit jaar wel beschikbaar is, dus áls ik Fi laat dekken, ga ik (misschien wel illegaal _O- ) zaad halen in Duitsland :+

lailapri

Berichten: 22129
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: (Dubbel) verdunde hengst gezocht voor mijn WPBR merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 03:55

Ik zit erover te denken om mijn merries naar dl te brengen dat kan legaal met export verklaring. Ik ben er nog niet over uit.

Cynthia82

Berichten: 9314
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: (Dubbel) verdunde hengst gezocht voor mijn WPBR merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 08:31

Mag je dan ook legaal zaad voor iemand anders meenemen? :+

lailapri

Berichten: 22129
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: (Dubbel) verdunde hengst gezocht voor mijn WPBR merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 08:07

Dier is daar dan gedekt, op die hengstenhouderij. Het gaat om het vervoeren. Voor de terugreis alleen weer exportpapieren nodig, daar zit wel een prijskaartje aan.

hooffie
Berichten: 216
Geregistreerd: 29-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:20

mooney schreef:
Cynthia82 schreef:
Ik heb ze weer een bericht gestuurd en Rivers staat dit jaar ter dekking! *\o/*
Omdat er zo veel vraag naar hem is.

Dus ik ben eruit. Als ik Fi weer laat dekken dit jaar, wordt het Rivers (nu hopen dat ze ook naar NL verzenden).

Dat heb ik al nagevraagd aan Nederlandse fokkers die ook met de hengsten van AT hebben gedekt. Verzenden naar NL is geen probleem.


zeg dat maar niet in het openbaar.... :o ze zijn geen EU station, dus het is officieel verboden en je kan er fikse boetes voor krijgen als jij + hun gepakt worden.
Wat ik gehoord heb doen ze dat allemaal via nachttransport doen om de pakkans te verkleinen.
Ik denk dat je dat risico niet moet riskeren en het beter kan ophalen. en anders kiezen voor een EU station zoals Ferienhof Stuecker of bijv. Danica Duen, die ook ponyhengsten hebben

Quir

Berichten: 17363
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: (Dubbel) verdunde hengst gezocht voor mijn WPBR merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:28

Danica Duen is ook geen EU station en mogen dat dus ook niet.

hooffie
Berichten: 216
Geregistreerd: 29-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:35

Quir schreef:
Danica Duen is ook geen EU station en mogen dat dus ook niet.

o echt niet? ok dan heb ik me vergist. Een kennis heeft er afgelopen jaar een merrie laten insemineren en de verzendkosten waren toen €135,- (was ook een duur grapje toen ze 3maal moest laten versturen :(:) ) ik was in de veronderstelling dat hun wel een EU station waren.

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:44

hooffie schreef:
Quir schreef:
Danica Duen is ook geen EU station en mogen dat dus ook niet.

o echt niet? ok dan heb ik me vergist. Een kennis heeft er afgelopen jaar een merrie laten insemineren en de verzendkosten waren toen €135,- (was ook een duur grapje toen ze 3maal moest laten versturen :(:) ) ik was in de veronderstelling dat hun wel een EU station waren.

En dit was dus bij mij ook aan de hand ;) ik heb zelf niets ontvangen of verzonden, maar kende gevallen waar het wel was gedaan

Quir

Berichten: 17363
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:55

Ze verzenden, net als schurf, wel af en toe naar NL (al lijken beide behoorlijk selectief...), maar mogen het officieel dus ook niet. Vorig jaar een zware klus geweest om EU stations te vinden met ook nog goede pony's. _O-

Internationaal verzenden is best duur ja, afgelopen jaar van Noord Duitsland naar Zweden (1 merrie 1x, de andere merrie 3x waarbij eerste keer het zelfs in Parijs terecht kwam :+ ). Als het volgens de regels gaat, dus via een EU station, heb je ook export documenten nodig (60 euro per verzending/rietje + 115-190 euro verzendkosten per keer (per maatschappij zit wel best wat verschil, maar ook veel verschil in kwaliteit van verzending, FedEx eindigde dus in Parijs, DHL ging wel elke keer goed en eerder geleverd dan gepland)).

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: (Dubbel) verdunde hengst gezocht voor mijn WPBR merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:08

Ja spontaan zijn we met dat soort dingen eigenlijk geen EU meer en speelt vooral geld voor de grote mannen een rol, maar ok dat is een andere discussie.
Je kunt het sperma ook bij iemand net over de grens laten bezorgen en daar ophalen.

hooffie
Berichten: 216
Geregistreerd: 29-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:02

kyrkelover schreef:
Ja spontaan zijn we met dat soort dingen eigenlijk geen EU meer en speelt vooral geld voor de grote mannen een rol, maar ok dat is een andere discussie.
Je kunt het sperma ook bij iemand net over de grens laten bezorgen en daar ophalen.

Heel gek idd. je zou zeggen vrije verkeer van personen en goederen? Maar het zit inderdaad toch weer anders. Even naar een keuring over de grens kan ook niet (gebeurd ook alsnog wel veel, omdat niet iedereen op de hoogte is van de regels) maar gaan ze steeds strenger op controleren. Ook hier heb je NVWA papieren voor nodig (en eigenlijk is dit dus puur een papierkwestie maar wel heel duur).
Heel flauw, maar het zeit zo.
Als je eens gaat optellen wat voor kosten je kwijt ben voor verzenden uit het buitenland, is een ponyveulentje fokken op die manier zoiezo al niet meer leuk en rendabel. Bij onze wpnérs heb je al iets meer rek, dat dit nog wel kan.
maar aan de andere kant is ook de vraag... zijn de buitenlandse hengsten nog wel beter dan het aanbod wat in NL is? ik moet zeggen dat het selectiebeleid in het buitenland steeds soepeler en minder veel eisend is en in NL eigenlijk steeds strenger. Ik kijk dus zelf daarom al niet eens meer zo snel over de grens

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:12

hooffie schreef:
kyrkelover schreef:
Ja spontaan zijn we met dat soort dingen eigenlijk geen EU meer en speelt vooral geld voor de grote mannen een rol, maar ok dat is een andere discussie.
Je kunt het sperma ook bij iemand net over de grens laten bezorgen en daar ophalen.

Heel gek idd. je zou zeggen vrije verkeer van personen en goederen? Maar het zit inderdaad toch weer anders. Even naar een keuring over de grens kan ook niet (gebeurd ook alsnog wel veel, omdat niet iedereen op de hoogte is van de regels) maar gaan ze steeds strenger op controleren. Ook hier heb je NVWA papieren voor nodig (en eigenlijk is dit dus puur een papierkwestie maar wel heel duur).
Heel flauw, maar het zeit zo.
Als je eens gaat optellen wat voor kosten je kwijt ben voor verzenden uit het buitenland, is een ponyveulentje fokken op die manier zoiezo al niet meer leuk en rendabel. Bij onze wpnérs heb je al iets meer rek, dat dit nog wel kan.
maar aan de andere kant is ook de vraag... zijn de buitenlandse hengsten nog wel beter dan het aanbod wat in NL is? ik moet zeggen dat het selectiebeleid in het buitenland steeds soepeler en minder veel eisend is en in NL eigenlijk steeds strenger. Ik kijk dus zelf daarom al niet eens meer zo snel over de grens

Ik denk dat er ook verschil is in commercieel fokken of het ultieme veulen om te houden. Voor dat tweede wil ik best behoorlijk investeren, aangezien ik er dan ook ongeveer 25 jaar van hoop te kunnen genieten.
De keuze in ponyhengsten is in NL een stuk beperkter, omdat we ponys hier afschrijven als speelgoed voor kinderen (heel gechargeerd natuurlijk) en bijv in Duitsland ook leuk wedstrijden te rijden is voor volwassenen met een pony.
Sportpaarden is ook al ruim aanbod in het land zelf, dus dat is voor mij een verschil.

Cynthia82

Berichten: 9314
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-21 09:55

Ik ga, als ik Fi dit jaar weer laat dekken, zelf naar Duitsland om het op te halen.

Ik hoorde van de week op de radio dat je als Nederlander gewoon Duitsland in mag, als je maar binnen 24 uur weer Duitsland uit bent. Dat moet wel lukken :)

LaDonna75

Berichten: 2161
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: (Dubbel) verdunde hengst gezocht voor mijn WPBR merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 11:04

En op welke hengst is de keuze gevallen?

Cynthia82

Berichten: 9314
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: (Dubbel) verdunde hengst gezocht voor mijn WPBR merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-21 11:05

Rivers Dancing, die ik al van begin af aan wilde, maar niet ter dekking kwam en uiteindelijk toch wel :D

LaDonna75

Berichten: 2161
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: (Dubbel) verdunde hengst gezocht voor mijn WPBR merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 11:21

Ah superkeus! Erg mooi bewegend. Ik zeg doen, dan kijk ik mee wat voor veulentje er uit komt ;)

Cynthia82

Berichten: 9314
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: (Dubbel) verdunde hengst gezocht voor mijn WPBR merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-21 11:23

Ik heb nu al zin in dat veulen, terwijl er eerst nog eentje uit moet ;)

Ik ben erg nieuwsgierig naar mijn huidige combo, maar het grote voordeel van Rivers ten opzichte van Cas is toch wel zijn maat. En zo op de filmpjes lijkt hij ook nog wat zwaarder gebouwd en daar hou ik wel van <3

Maar eerst even kijken of Fi hier weer goed uitkomt :)

lailapri

Berichten: 22129
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:38

hooffie schreef:
Quir schreef:
Danica Duen is ook geen EU station en mogen dat dus ook niet.

o echt niet? ok dan heb ik me vergist. Een kennis heeft er afgelopen jaar een merrie laten insemineren en de verzendkosten waren toen €135,- (was ook een duur grapje toen ze 3maal moest laten versturen :(:) ) ik was in de veronderstelling dat hun wel een EU station waren.

Ik heb het 1 malig opgehaald, de hensgtigheid erna was het seizoen af. Merrie wel dragend maar al vrij snel weer verworpen. Ik wilde vragen of ik merrie daar kan brengen, maar weet nog niet of ik dat met de corona allemaal aan de hand wil halen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:34

Cynthia82 schreef:
Baron is een mooie hengst, maar wel net iets te groot voor mijn wensen.

Ik vind Soel'rings Cuvee echt een hele leuke! Die staat op mijn lijstje, samen met Fizz. Van Fizz krijg ik nog rijfilmpjes en een goede standfoto. Die gaat ze dit weekend voor me maken.

Seductor MG vind ik echt te groot helaas.

Ismir kan qua grootte dan weer wel. Daar ga ik ook eens naar kijken, dankjewel :)

Voor mij staan Soel'rings Cuvee en Fizz hoog op mijn lijstje. Maar helaas heb ik er nog niet één gevonden zoals Rivers Dancing. Ik vind zijn gangen toch de mooiste :)

Ismir heeft wel een merrie nodig die veel ruimte in de gangen heeft en een sterk achterbeen dat goed onder komt want dat heeft Ismir zelf niet. Kwa karakter is Ismir nú een hele brave hengst maar was in zijn jonge jaren absoluut geen lieverdje (aldus de toenmalige eigenaar die me vertelde dat ie als jong paar de bakstenen uit de stal schopte en dat Ismir de reden was dat hij met NH begonnen is..)
Op zijn facebook pagina staat nog een foto van 2020 op de fantoom.

Maar ik zie dat je je keuze al gemaakt hebt. :D Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of ik Ismir zou gebruiken op jouw merrie hoe mooi ik hem ook vind. :)

LaDonna75

Berichten: 2161
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: (Dubbel) verdunde hengst gezocht voor mijn WPBR merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:44

Ismir is cremello, maar verder vind ik hem niet bijzonder. Geen bijzonder uiterlijk, geen goede/ruime beweger, geen sterke bouw.

Cynthia82

Berichten: 9314
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: (Dubbel) verdunde hengst gezocht voor mijn WPBR merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 15:45

Ayasha, ik heb mijn keuze al gemaakt :)
Lekker stukje naar Duitsland touren :D

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:55

LaDonna75 schreef:
Ismir is cremello, maar verder vind ik hem niet bijzonder. Geen bijzonder uiterlijk, geen goede/ruime beweger, geen sterke bouw.

Hij geeft wel een mooi front en keihard beenwerk. Sowieso ken ik alleen maar nakomelingen die gewoon sterk zijn kwa gezondheid en van die "oerpaarden". Ook allemaal even nuchter. Ze laten zich de kop niet gek maken. En mijn nakomeling komt uit een merrie die geen vijf meter kon lopen zonder drie keer te schrikken van iets. Dus van de merrie heeft de mijne het niet gekregen. :') Dieren die zich altijd redden zeg maar.. :j Kwa gangen is hij zeker niet uitzonderlijk maar ik ben er nog steeds niet uit of dat gebrek aan aanleg is of omdat hij zo beroerd gereden wordt. En nu stoot ik met wat pech mensen tegen het zere been, maar dat dier wordt echt ontzettend beroerd gereden. := Want in vrijheid vond ik hem beter bewegen dan op de foto's en filmpjes die je van hem vindt.
Maar hij biedt dus inderdaad geen zekerheid als gangen echt verbeterd moeten worden. Of dat echt aan hem ligt weet ik niet maar met het beschikbare beeldmateriaal valt er weinig van te zeggen helaas. Het beeldmateriaal doet hem IMO geen eer aan overigens. :\

LaDonna75

Berichten: 2161
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: (Dubbel) verdunde hengst gezocht voor mijn WPBR merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 20:49

Wat je zegt, ik vind die foto's op de website, uhm, matig, zeg maar, om het netjes te houden ;) .