Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Welke springhengst voor mijn merrie (Emilion x Sandro)

 
Profiel   

Hallo!

Ik wil volgend jaar gaan dekken met mijn Emilion merrie.
Alleen is er zoveel keus, dat ik het enorm lastig vind om een keuze te maken. Hopelijk hebben jullie een aantal suggesties!

Wel graag een springhengst die is aangesloten bij KWPN stamboek.
Mijn merrie is verder niet gekeurd en dergelijke, wil gewoon als hobby ruiter een leuk paard fokken. Hebben hier thuis ook alle faciliteiten voor.

Ik wil in het voorjaar van 2021 voor het eerst gaan proberen om met haar te gaan dekken. Ben dus druk aan het uitzoeken hoe ik alles moet
gaan regelen bij het stamboek enz. En dus ook de keuze met een dekhengst.

Horsetelex: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... iliandra-g

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Merrie is ontzettende lieve merrie, super betrouwbaar in de omgang. Zo lang ze niet aan het werk hoeft tijdens het rijden kan je er bewijs van spreken iedereen opzetten. Alleen zodra ze aan het werk moet kan ze wat heet onder het zadel worden en lastig te rijden. Nu ik meer dressuur met haar rijd merk ik dat ze moeite heeft om haar achterbenen te gebruiken. Ik heb haar vanaf 4 jarige, toen veel springwedstrijden gereden. Inmiddels mogen we allang naar de L, alleen ben ik het vertrouwen door haar drukke karakter in het parcours wat kwijt geraakt. In de training hoog gesprongen, aan haar springkwaliteiten ligt het zeker niet.

Pluspunten:
- eerlijk karakter, super braaf in de omgang, geen merrie gedrag
- altijd droge benen
- ruime galop en draf, stap daar in tegen wat minder
- springt met heel veel kwaliteit, bovenmatig

Minpunten:
- stokmaat 1,62/1,64, zal haar moeten meten om zeker te weten wat de maat nu is
- wat stijle hoeven, wel harde hoeven
- kan heet worden in het parcours
- kan ook gestresst raken, hierdoor kijkerig, een ''koele'' hengst is wel wenselijk
- ??

Ik zoek dan ook een hengst met een stokmaat tussen de 1,68 en 1,72 ongeveer, althans ik denk dat dat het beste is? Daarnaast met een rustig karakter. Een hengst opzoeken op basis van haar bouw vind ik lastig, hopelijk hebben jullie daar een idee bij.

Budget tot €1000,-
Een jonge hengst zou hiermee een optie zijn.
Enkele namen die ik op mijn lijstje heb staan:
- Inaico VDL
- Jardonnay VDL
- Impressive VDL

Een niet VDL kan ook zeker, kwam deze tegen binnen mijn budget en kennis :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-20 12:19 



 
Profiel   

Impressive zou ik niet kiezen, die geeft over het algemeen scherpe paarden
De inaicos die ik heb gezien waren wel meewerkend en braaf, maar in de lendenen wat strak(zoals inaico zelf)
Als je de draf of galop wilt verbeteren dan weet ik niet of je voor inaico moet gaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 00:00 



 
Profiel   

Iemand nog meer ideeën? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-20 20:50 



 
Profiel   

Leuk een Emillion, lijkt me dat dit een fijn allround dier moet zijn qua bloedvoering. Op wat voor een manier heeft ze moeite om haar achterbenen te gebruiken? buiging?

Qua karakter, Tangelo van de Zuuthoeve?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 10:46 



 
Profiel   

Dankjewel, inderdaad een fijne allrounder! Ze heeft moeite om vanuit de achterhand meer te gaan verzamelen/ gebruiken, hier mist ze wat kracht. Met trainen wordt het beter, maar zal nooit optimaal worden ben ik bang. En ze vind het bijvoorbeeld vervelend om de achterbenen op te tillen.

Ik ga er naar kijken, dankjewel!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 14:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen