Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 73 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ponyhengst keuze dekking 2021

 
Profiel   

Volgend jaar wil ik voor het eerst een veulentje gaan proberen te fokken uit mijn dan 3 jarige connemara merrie.

Ik geloof dat ik er wel uit ben dat ik haar het eerste jaar niet door een connemara hengst laat dekken maar door Reitland's Diamonds Gold. Hengst staat best wel ver weg maar bij elke andere leuke hengsten denk ik "leuk maar niet zo leuk als......". Nog even uitzoeken in welk stamboek het veulen ingeschreven kan worden en dan....

merrie (stokmaat nu 1.43)
[ img ]

hengst (stokmaat 1.47)
[ img ]
Kleur is bij deze hengst niet doorslaggevend want kans dat er valk of ander bijzonder kleurtje uit voortkomt blijft een beetje een gok. Mocht alleen geen homozygoot schimmel zijn want die wil ik liever niet. Hengst moest wel achter in de D maat zitten.

Misschien leuk om een ieders keuze en weg naar het pony veulen in dit topic te delen?
(wie weet kom ik nog wel een look a like tegen in jullie keuze die wat dichter bij staat :D )
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 08:56 



 
Profiel   

Uit nieuwsgierigheid...wat is de reden waarom je niet voor een connemara hengst kiest?
Prachtige hengst die je nu heb gekozen maar ben benieuwd. Ook erg mooie merrie trouwens

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 12:31 



 
Profiel   

Mooie hengst inderdaad, ken meer mensen die daarvoor gaan en ben benieuwd hoe de veulens uitpakken.

Ik zit ook in de Duitse rijpony hoek te kijken, ik denk dat ik mijn keuzes al wel heb gemaakt maar ik blijf even meelezen voor het geval er nog wat interessants boven komt die ik zelf nog niet heb ontdekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 13:47 



 
Profiel   

Als ik het zo op de site lees kun je ook sperma bestellen dat scheelt een eind rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 14:31 



 
Profiel   

Ik lees graag even mee.

Mooie merrie en knappe hengst ook.
Wat is de reden dat je voor deze hengst kiest behalve dat hij knap is? Al nakomelingen van gezien en hoe lijken die?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 15:25 



 
Profiel   

Sperma is helaas geen diepvries en dekstation mag niet exporteren. Ik zal er dus heen moeten met de merrie.

Ik kom er bij de connemara gewoon niet uit. Eentje gevonden waarvan ik dacht, ok dat zou kunnen maar die staat dan weer in Zweden.
Mocht ze het nu in het najaar goed doen op de keuring dan volgend jaar wel proberen met connemara te dekken. Maar met deze dekking ga ik eigenlijk meer voor de sport.

Nakomelingen van deze hengst heb ik nog niet kunnen ontdekken. Volgens mij heeft ie in 2019 nog niet zoveel gedekt. Deze spreekt me aan qua model en qua beweging. Wel al wat mensen gevonden die komend voorjaar veulen verwachten.


Laatst bijgewerkt door EllyC op 23-12-20 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 20:55 



 
Profiel   

mooney schreef
Mooie hengst inderdaad, ken meer mensen die daarvoor gaan en ben benieuwd hoe de veulens uitpakken.

Ik zit ook in de Duitse rijpony hoek te kijken, ik denk dat ik mijn keuzes al wel heb gemaakt maar ik blijf even meelezen voor het geval er nog wat interessants boven komt die ik zelf nog niet heb ontdekt.

Welke heb jij op het oog?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 20:56 



 
Profiel   

Zou je deze merrie echt niet liever Connemara dekken? Die hengst in je post is erg knap en goed bewegend, maar totaal geen connemara.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 21:59 



 
Profiel   

Aan de ene kant wel LaDonna75, maar wil dan wel graag minimaal gelijkwaardig of verbeterend fokken. De merrie is nu mijn 3e connemara en het karakter staat me erg aan.
Maar binnen connemara stamboek vind ik het lastig door de vele bomen het bos te zien. Vaak weinig materiaal te vinden over de betreffende hengsten, laat staan goed bewegend beeldmateriaal. Veel schimmels ook waarvan dan weer niet bekend is of ze homozygoot zijn.
Ik wil het connemara stamboek niet afzeiken ofzo maar als ik dan een filmpje krijg toegestuurd van een hengst in de sneeuw waar ie alleen maar loopt te showen met staart erop. Wat moet ik daar dan mee?

Dan ga ik liever volgend jaar naar hengstenkeuring om dan evt. jaar daarna een jonge connemara hengst te nemen als merrie ook gekeurd is.
Normaal gesproken moet deze merrie klasse 1 gekeurd worden (beide ouders zijn ook klasse 1), maar verder is het natuurlijk maar afwachten of ze vinden dat ze voldoende in het connemara model staat.
De afzetmarkt voor een goed sportveulen lijkt me ook groter dan die van connemara al wordt het ras wel steeds populairder.

Aan de andere kant vraag ik me ook wel af of dit dan de merrie is waarmee ik moet gaan fokken en niet een ander ras moet kopen. Maar ja deze heb ik nu eenmaal. Daarnaast is het fijne connemara karakter met het naar het schijnt soms best wel wat heftig duitse rijpony bloed wellicht een goede combi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 22:20 



 
Profiel   

Ik vind het een mooie combi, kan maar zo een fijne sportpony van komen!
Ik snap je keuze wel, ik heb ook een Connemara merrie gehad en toen overwogen haar te laten dekken. Ik vond de keuze binnen het stamboek in NL erg beperkt uiteindelijk heb ik haar niet laten dekken, inmiddels is ze verkocht.
Ken je deze https://www.mieleszko.com/hengste/a-new-star-i-nrw/ ook een heel gaaf dier!
Nu heb ik een 17 jarige New Forest merrie die ik komend voorjaar wil laten dekken, in het New Forest stamboek is de hengsten keuze ruim.
Mijn Merrie Esprit (Kantje's Wianda) Lamento III x Kantjes Ronaldo
Ik heb heel veel foto's van haar maar geen fatsoenlijke stand foto te vinden :?

[ img ]
Voorlopig kies ik voor deze hengst
Hattrick Collin (Rowan x Aladin)

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 23:33 



 
Profiel   

a new star is ook leuk, staat ook weer op bijna 400 km en doet alleen natuurlijk dekken.

Voor mijn buurmeisje hebben we van de jaar ook een NF merrie (lomansheide Brent x ronaldo) gekocht. Ik probeer haar nog over te halen om haar ook te laten dekken. Dan hebben we 2 veulentjes <3.
Die Collin is ook leuk. Weet jij of ze ook linear keuren bij NF zoals bij kwpn. Ben wel benieuwd naar stand voorbenen.

Vind je het overigens geen probleem dat Ronaldo in beide voorkomt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 08:37 



 
Profiel   

Jammer dat de duitse hengsten zo ver weg staan inderdaad, dan moeten jullie er maar een weekendje weg van maken :j . Ik ben heel benieuwd naar je uiteindelijke keuze en natuurlijk het toekomstige veulen <3 . Heb je al eerder een veulen gefokt? Ik vond en vind het zo leuk om mee te maken!

Hier kun je alle informatie vinden mbt de New Forest pony https://www.newforestpony.nl/
En jazeker als ze op de keuring aangeboden worden word er lineair gekeurd.
Nee ik vind het niet erg dat in Collin ook Kantjes Ronaldo zit, Collin is Myotonie vrij (daar moet wel naar gekeken worden bij Kantje's Ronaldo bloed)

Wij hebben vorig jaar een NF merrie aan vrienden verkocht en hebben de mogelijkheid om nog een keer een veulen bij haar te fokken dus misschien ook 2 veulens volgend jaar.
Van die merrie nu een enter, Cessa Vita DH: Cessa’s Duncan x Geralja’s Evita DH ster v. Verdi x ster kroon v. Carlo
Cessa leek heel lang echt donker bruin, maar na 6 weken plots witte haren rondom de ogen......

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 09:51 



 
Profiel   

Kies jij hengsten omdat je ze leuk vindt of kijk je ook wat je bij je merrie vindt passen?
Wat moet er verbeterd worden aan je merrie en heb je info waaruit blijkt dat je gekozen hengst dat ook kan toevoegen?

En wat ben je met het veulen van plan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 09:57 



 
Profiel   

Ik moet de hengst wel leuk vinden maar wel afgestemd op de merrie.
Ze mag het opwaartse nog wat meer hebben dus dat zie ik graag terug in de hengst. Lengte in de benen idem.
Daarnaast zie ik graag een snel achterbeen.
Springtechniek is meegenomen maar niet doorslaggevend. Wij zijn meer van de dressuur.

Veulen gaat of gelijk verkocht worden of mag blijven tot hij/zij ingereden is. Het klinkt een beetje cru maar heb nog een pensionaris staan die bij voorkeur nog jaren mee mag maar afgelopen jaar zijn er al een paar momenten geweest dat ik dacht dat het zijn laatste jaar zou zijn, om een week later als een jonge hengst door de wei te crossen. Zolang die er nog is, zou het veulen in de opfok moeten als ik het niet gelijk verkoop. Andere scenario zou zijn dat ik er dan een veulen bij koop.
Uiteindelijk zou ik graag 2 fokmerries hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 10:16 



 
Profiel   

Heb je nafok van de hengst gezien of heb je een goed beeld van de moederlijn waar deze uit komt en wat daar zo doorgaans uit voortkomt?

Als je voor verkoop fokt, is het niet onverstandig om commercieel ook even goed in de gaten te houden. Valt niet altijd mee om een veulen te verkopen, zeker hengstveulens is lastig als ze niet nét dat beetje extra hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 10:46 



 
Profiel   

Wat wil je precies verbeteren met je merrie dat je hebt gekozen voor deze hengst? Gewoon uit interesse hoor, verwacht zelf in april ook een veulen van deze hengst dus ik begrijp je keuze :D
Maar om even verder met je mee te denken ben ik benieuwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-20 20:58 



 
Profiel   

weet iemand waar de dekhengsten van de Connemara terug te vinden zijn in een database of boek?
Opzich zou het wel leuk blijven als je kiest voor een connemara hengst, want die zijn steeds schaarser

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-20 15:38 



 
Profiel   

http://connemara.nl/hengsten/
Is net altijd up to date qua info.

Ik heb nu evt een connemara hengst op het oog. Is helaas al geruind maar nog wel diepvriessperma beschikbaar. Alleen hengstenhouder reageert niet...... Via een omweg wel al filmpjes ontvangen, kan lekker lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-20 20:07 



 
Profiel   

Hier ga ik volgend jaar voor dezelfde hengst als dit jaar, Nieuwmoeds Patrick. Als hij dan nog beschikbaar is iig, het is al een oudere hengst. Dit jaar is mijn merrie ook 2 keer geinsemineerd, maar helaas niet gepakt ;(
Had dit jaar echt een rot jaar met fokken met mijn merrie, want de 3e poging hebben we een andere hengst gekozen en dat is ook niet gelukt. Dus dikke rekening en geen dracht.

Gelukkig onze andere merrie wel drachtig. Of zij in 2021 gedekt word is nog even kijken hoe het nu gaat, want zij krijgt nu haar eerste veulen in Juli.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-20 20:51 



 
Profiel   

Dat is balen. Het hoeft natuurlijk niet altijd gelijk of in jouw geval zelfs bij 3x niet te lukken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-20 21:17 



 
Profiel   

Nee idd, de eerste keer is ze natuurlijk gedekt en was ze in 1 keer drachtig. Jaar daarop opnieuw natuurlijk gedekt en in 2 pogingen drachtig. En nou 3 pogingen vers verzendsperma inclusief hengstig spuiten, eitje afspuiten etc..
3e poging is na het insemineren gecontroleerd of het eitje ook echt weg was en dat was niet zo.. Maar hij was week en na 2 dagen leefde de Sperma nog wel volgens de da.. Dus opnieuw insemineren vond ze niet nodig. En nu heb ik daar toch spijt van.

1e poging was trouwens wel gelukt, maar nog voor de 18 dagen mis gegaan. Was onderontwikkeld en na 20 dagen helemaal weg.

Maargoed, in 2021 probeer ik nog 1 keer via verzend en als dat niet lukt gaat ze naar de hengsten houder. Nogsteeds ki, maar kan dan wel veel sneller uit de hengst in de merrie :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-20 22:14 



 
Profiel   

Ik zag gister dat mijn merrie hengstig was, ga het maar vast bij houden tot het voorjaar :P

Al wat gehoord van de hengstenhouder Elly?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-21 08:11 



 
Profiel   

nee nog steeds niet.

Zo dat is vroeg, die hengstigheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-21 08:37 



 
Profiel   

Net hengstenhouder gesproken. Blijkt inderdaad nog diepvriessperma aanwezig te zijn bij een DA in de buurt. Voor mij dus nog 2 uur rijden. Of ik moet het gaan halen of merrie daar neerzetten.

Beide ook weer niet ideaal. :(
Laat ik nu, misschien simpel gedacht gewoon denken dat dat opgestuurd kan worden naar KI station hier in de buurt.....
Moet ook nog per doses (3 rietjes) betalen of het nu wel of niet gelukt is. Dus stel niet gelukt dan gewoon weer volle mep betalen.
Weten jullie of dat normaal is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-21 16:02 



 
Profiel   

Volgens mij kun je diepvriessperma laten verzenden naar elk erkend KI-station. Maar hoe dat financieel gaat, geen idee.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-21 13:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 73 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen