Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Suggesties hengstenkeuze (rijpony’s)

 
Profiel   

Aankomend jaar wil ik wederom fokken met mijn pony(s). Of ik ze daadwerkelijk alle drie ga dekken betwijfel ik nog, maar ik ben hoe dan ook benieuwd naar jullie suggesties!

Merrie 1 is Fleur, een NWR van de Goede Ree Now or Never x Wester Aikemas Adios. Een redelijk vrije lijn. Zij is op dit moment drachtig van haar negende veulen. In mei kreeg ze een heel fijn veulen van His Royal Badness DK, een hengst welke ik zelf aan heb gehouden. Dit is hem 3 maanden oud:

[ img ]

Dit keer hoop ik erg op een merrie om aan te houden. Wanneer alles gladjes verloopt wil ik Fleur in ieder geval weer dekken.

Dit is Fleur

[ img ]

[ img ]

Ze is zelf 1.48 en ik hoop in de D maat te fokken.
Stap, galop en balans in het lopen vind ik belangrijk evenals een goed exterieur en karakter. Kleur is niet belangrijk (ik fok dit jaar vast mijn 3e vos:D) ook vind ik het niet belangrijk om met deze merrie binnen het NWPCS te blijven.


Merrie 2 is haar dochter uit 2018, een WPBR Cassanova Du Bois x de Goede Ree Now or Never. Deze is wat aan de grote kant en ik zoek daarom ook een hengst met echt wat minder maat. Verder ook van belang karakter, exterieur, goede stap en galop. Draven kan deze ook. Ik neig met deze om richting Duitse rijpony te fokken.

Ik besef dat ik niet echt knappe foto’s van haar heb en nu loopt ze er tamelijk ruig bij, deze is van het voorjaar:

[ img ]


Merrie 3 een merrie uit 2018 NWR v. Veenstra’s Grapjas x Wester Aikemas Norbert. Zij heeft een nuchter karakter en lijkt mij erg geschikt als kindersportpony straks. Zij zal wel prima in de maat blijven (schat rond 1.46/1.47). Ze is wat eenvoudiger in het bewegen, maar heeft wel meer type. Daarom denk ik dat met haar interessanter is om een NWR te gebruiken. Onder enig voorbehoud want ook mijn stallen zijn een keer vol en ik denk dat zij een kind heel blij kan maken. Verkoop is dus een optie.

Foto’s van afgelopen zomer:

[ img ]

[ img ]

Uiteraard heb ik zelf al wat opties in mijn hoofd. Het kan geen kwaad om verder te kijken want dan blijkt er eentje niet te dekken, verkocht of geruind te zijn. Plan B en C lijkt mij handig.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 20:40 



 
Profiel   

Is Nieuwmoeds Mr Darcy niks voor een van je merries? Met name voor de onderste denk ik mooi verbeterend in beweging maar ook voor Fleur een mooie hengst. https://www.stalnieuwmoed.nl/dekhengste ... -mr-darcy/

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-20 22:53 



 
Profiel   

Dat vind ik op zich wel een leuke hengst maar niet leuk genoeg icm de gustregeling. Ik ben er totaal oké mee om een deel te betalen in het geval van geen dracht (wat mij tot dusver niet is overkomen) maar het moet wel een beetje aantrekkelijk blijven :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 08:21 



 
Profiel   

Ik lees even mee als dat mag.

Wel een heel tof hengstveulen heb je daar :j .

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 14:12 



 
Profiel   

Ik heb niet superveel verstand van ponyfokkerij, maar ik vind je palomino mooi, maar misschien iets te grof. Ik dacht direct aan Don cremello du bois, die geeft meer elegantie mee denk ik. Die kan ook wat lengte in de hals meegeven.
Maar al met al zijn het 3 hele mooie merries :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 14:29 



 
Profiel   

LDRD schreef
Ik lees even mee als dat mag.

Wel een heel tof hengstveulen heb je daar :j .


Ha! Leuk dat je meeleest. Misschien heb jij ook nog suggesties? Jij bent sinds kort toch naar de pony’s overgeschakeld?

Mijn hengst is inderdaad echt heel tof. Ook is hij heel fijn in de omgang dus als ik zo’n versie in merrievorm mag krijgen ben ik heel erg blij :)

Het klopt Earth dat ze vrij grof is maar ze is ook gewoon vet. Iets teveel genieten van het goede leven.
De Du Bois hengsten ken ik wel en de service is daar zeker prima in orde, maar ik denk dat ik haar (als ik haar dus niet verkoop, maar dat is wel een mogelijkheid) het beste kan aanparen met een NWR.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 17:25 



 
Profiel   

Ik heb inderdaad bijna 25 jaar dressuurpaarden gefokt en zocht een nieuwe uitdaging. Dat wordt het fokken van D pony's :') . Op veel bescheidener schaal, maar wel met dezelfde grote ambitie.
Vooralsnog ligt de fokkerij even stil, want ik heb inmiddels een tweetal merrieveulens aangeschaft, dus van dekken is nog geen sprake.
Ja, misschien de enige dressuurmerrie die ik nog heb dekken met een ponyhengst, maar niet komend jaar in ieder geval. Is een bijzondere merrie die eerst nog even wat meer opvoeding nodig heeft :+ . Even gewoon fokpauze op dit moment zeg maar :D .

Maar suggesties vind ik lastig. Kan wel van alles gaan noemen wat ik wel interessant vind, maar ik heb er geen enkel zicht op of dat ook bij jouw merries past en wat jouw doelen zijn met de fokkerij.
Ik ben meer van het eindeloos papieren uitpluizen, zowel de merrie zelf als hengsten. Zoveel mogelijk nakomelingen uit beide lijnen bekijken, hengsten zelf uiteraard bekijken en beoordelen en nagaan wat je zou willen verbeteren aan de merrie enz enz enz.
Voordat ik een ei gelegd heb daar gaat wel even overheen :D .

His Royal Badness geeft in ieder geval wel hele fijne veulens, maar dat kan ook niet anders met Hesselteichs Golden Dream erachter. Zou die laatste zelf graag nog eens gebruiken, maar geen idee of dat gaat lukken ooit. Vervelende is dat niet alle ponyhengsten zomaar ter dekking staan en als ze in het buitenland staan dat ze in NL niet altijd even makkelijk verkrijgbaar zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 17:33 



 
Profiel   

Ik kijk ook mee! Wij hebben onze D-merrie (NRPS) Veenstra’s Promise x Casper. Laten dekken door New Forest hengst Redd Bull. Gezien het Arabische percentage van onze merrie kon dit prima.

De volgende hengst willen we graag gaan voor wat meer bewezen prestatie en toch wel een palomino kleurtje. Mama is vos, maar haar vader dus palomino.

Verder willen we echt wel in de D maat blijven. Eens kijken wat jullie leuk vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 17:54 



 
Profiel   

LDRD: de ponyfokkerij is best wel anders. Er is vaak ook veel minder promotie en informatie over de hengsten. Een database zoals het KWPN waar toch wel veel informatie uit te halen valt is er niet.
Leuk dat je de overstap waagt!

Ik ben heel erg tevreden over het veulen van afgelopen jaar. Zo een hoop ik zeker weer te fokken.
Goed bewegen, fijn karakter en correct vind ik belangrijker dan binnen het NWCPS fokken. Omdat ik vrij dicht bij de meeste Duitse stations woon zijn de Duitse hengsten zeker een optie (het golden dream dekt komend jaar weer zag ik) Verder sluit ik diepvries niet uit. Ook dat is toch wel vaker het geval geworden bij pony’s.

Maryanner; als je een palomino wil fokken zou ik maar een dubbel verdunde hengst kiezen. Anders is de kans toch nog best wel flink aanwezig dat je een vos eruit fokt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 19:39 



 
Profiel   

A New star? Die is in Duitsland succesvol en zijn volle broer is ook beschikbaar via een eu station.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 22:35 



 
Profiel   

MarryAnneR schreef
Ik kijk ook mee! Wij hebben onze D-merrie (NRPS) Veenstra’s Promise x Casper. Laten dekken door New Forest hengst Redd Bull. Gezien het Arabische percentage van onze merrie kon dit prima.

De volgende hengst willen we graag gaan voor wat meer bewezen prestatie en toch wel een palomino kleurtje. Mama is vos, maar haar vader dus palomino.

Verder willen we echt wel in de D maat blijven. Eens kijken wat jullie leuk vinden.

Hé wat grappig. Onze pony heeft dezelfde afstamming. Zou het broer en zus zijn? Jullie pony ook in Drente gefokt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-20 01:53 



 
Profiel   

Als je tevreden bent over het veulen van dit jaar, is diezelfde hengst dan geen optie voor die merrie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-20 04:41 



 
Profiel   

Ik zou idd ook terugdekken met His Royal Badness.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-20 07:01 



 
Profiel   

Ze is nu weer drachtig van His Royal Badness, daar had ik geen twijfel over :D De verwachting is niet dat hij weer dekt en daarnaast weet ik niet of ik voor een derde keer zou gaan.

Een Duitser zoals A New Star is een mogelijkheid. De vraag is voor welke.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-20 08:47 



 
Profiel   

Ik heb nog eens even zitten kijken naar jouw pony's.

De palomino zou ik wel willen dat de hengst toch de volgende dingen meegeeft : meer rek in het lijf, meer halslengte, schuinere schouder en een langer doorlopende croupe.
Ik heb een aantal veulens gezien van Hesselteichs Don't Forget Me. De verbeterpunten die ik opnoem zou deze hengst zeker kunnen verbeteren. De veulens die ik gezien heb, bewegen ook zeer goed.
Hij staat inmiddels weer bij Gestüt Hesselteich en ik heb geen idee of ze hem ook ter dekking aanbieden, maar je zou eens kunnen informeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-20 12:03 



 
Profiel   

Niello schreef
MarryAnneR schreef
Ik kijk ook mee! Wij hebben onze D-merrie (NRPS) Veenstra’s Promise x Casper. Laten dekken door New Forest hengst Redd Bull. Gezien het Arabische percentage van onze merrie kon dit prima.

De volgende hengst willen we graag gaan voor wat meer bewezen prestatie en toch wel een palomino kleurtje. Mama is vos, maar haar vader dus palomino.

Verder willen we echt wel in de D maat blijven. Eens kijken wat jullie leuk vinden.

Hé wat grappig. Onze pony heeft dezelfde afstamming. Zou het broer en zus zijn? Jullie pony ook in Drente gefokt?


Oh echt??? Moeder van onze pony is Moonlight. Nu ben ik echt heel erg nieuwsgierig

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-20 12:26 



 
Profiel   

LDRD schreef
Ik heb nog eens even zitten kijken naar jouw pony's.

De palomino zou ik wel willen dat de hengst toch de volgende dingen meegeeft : meer rek in het lijf, meer halslengte, schuinere schouder en een langer doorlopende croupe.
Ik heb een aantal veulens gezien van Hesselteichs Don't Forget Me. De verbeterpunten die ik opnoem zou deze hengst zeker kunnen verbeteren. De veulens die ik gezien heb, bewegen ook zeer goed.
Hij staat inmiddels weer bij Gestüt Hesselteich en ik heb geen idee of ze hem ook ter dekking aanbieden, maar je zou eens kunnen informeren.



En de andere merries? 8-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-20 15:18 



 
Profiel   

Denk ik nog even over, maar even uit de losse pols zou ik zeggen voor Fleur : kijk even naar het veulen van dit jaar en als die net zo apart is als het hengstveulen van dit jaar dan zou ik zeker nog eens terugdekken met His Royal Badness (als die nog beschikbaar is natuurlijk).

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-20 10:39 



 
Profiel   

heb de merries even bekeken, dat zijn echt 3 verschillende types.
De bruine merrie en de valk spreken mij persoonlijk het meeste aan en lijken me ook echte goede merries om mee door te fokken.
De palomino vind ik in exterieur en uitstraling nogal wat te kort komen. Vooral voor een NWR toont deze echt weinig ras en als sportpony wat weinig rijtypisch . Misschien verstandiger om te kiezen voor de part bred? Je zou dan ook kunnen dekken met een hengst met NRPS of Duits bloed, zodat je echt voor een sport pony gaat ipv voor het ras.
De bruine merrie zou ik Davinci du Bois eens op proberen. Dat vind ik echt een keigave hengst. Deze werd kampioen op de hengstenkeuring (zelfde jaargang als HRB) en heeft een zeer lovende veulenrapportage.
De valk zou ik kieze voor een hengstje als MR Darcy. klein en veel ras. Want de valkmerrie heeft alles in zich wat betreft een goede sportpony. Veel lengte en ik verwacht ook veel souplesse. Eigenlijk is deze ook heel mooi verbeterd ten opzichte van haar moeder. Dus ook deze combinatie was heel goed.
Met de valk in combi met Darcy krijg je wel weer veel ras er in. en dus ideaal voor bij de part bred.
De palomino zou meer naar het type van de valk moeten... wat meer rek en meer rijtypisch model. Ik zou die kruisen met Cassanova du Bois. volgens mij staan al deze hengsten beschikbaar met KI verzend sperma

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-20 16:32 



 
Profiel   

Nog een optie, wat mij betreft voor de palomino en de valk : Dallmayer K

https://www.rickhof.de/hengste/

En waarom? Omdat zo van de foto's ik bij beide merries absoluut meer rek in het lijf zou willen zien. De palomino meer dan de valk.
Wat ik zo gezien heb aan veulens geeft deze hengst correct gebouwde veulens met een goede bovenlijn en rek in het lijf. De veulens kunnen ook fijn bewegen met niet alleen een goed achterbeen, maar ook met een lekker knietje voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-21 11:51 



 
Profiel   

Ik ben voor mijn connemara merrie ook aan het kijken.
Kan niet echt slagen in het stamboek en kwam deze tegen
https://zuchthof-kathmann.de/de/hengste ... -gold.html
Tot nu toe favoriet 1 maar is voor mij 4 a 5 uur rijden en doen niet aan diepvries. Nog even nachtje over slapen. Is ook lastig in welk stamboek daarna in te schrijven. Kan uiteraard in duitsland maar dan moet je met keuringen ook weer die wereldreis maken.

His Royal Badness ook leuk, al dacht ik eerst dat ie wat kort in de rug leek maar aan de andere kant dat kan mijn merrie wel hebben en bij de veulens zie ik een heel compleet beeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-21 17:29 



 
Profiel   

Dank voor jullie reacties!

Dallmayer K kan mij ook zeker bekoren :D
Ik ken iemand die merrie drachtig heeft van Reitlands Diamond Gold dus ik wacht eens even op dat veulen. Is voor mij ook maar 1,5 uur rijden.

HRB is gewoon echt een heel fijne hengst. Vanaf het begin ben ik er fan van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-21 22:37 



 
Profiel   

Leuk om mee te lezen. Ik zat zelf te kijken naar Le Matsjo.
Mr. darcy staat als silverappel bruin maar ik zie er geen Silver in ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 22:50 



 
Profiel   

Nee, hij is volgens mij gewoon bruin, maar ergens heeft iemand een keer wat raars gezien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 11:23 



 
Profiel   

Op de facebookpagina van Crown Reitponyzucht staat een prachtige nakomeling van Dallmayer :Crown Dramatic
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 12:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen