Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengst voor Elite, sport merrie Negro x Jazz

 
Profiel   

Goedemorgen!

Het begint ineens toch te kriebelen om bij mijn 6 jarige merrie een veulentje te fokken, ik zou het zo zonde vinden om geen opvolger van haar te hebben mocht de ooit verkocht worden.
Qua rijderij gaat het allemaal hard zat dus misschien is dan dit jaar toch wel het moment.

Het gaat om Jeanne D’Arc, zelf elite sport met 79 punten op de ibop, uit Negro en Odetta, ook elite sport, uit Bernadette, keur uit Ivanhoe.

Ik ben zelf erg gecharmeerd van King Karim, zou qua bloed ook passen maar past dat verder wel bij mijn merrie?
Ook heel gek van vivaldi maar dat is qua inteelt lastiger.
Het is een paard met veel go en kon als jong paard wel scherp zijn, nu is het echt een fijn paard om mee te werken.
Kan goed stappen maar met spanning is dat wel een puntje, draaft en galoppeert goed, goed achterbeen, wat korte hals, dat is waar ik meteen aan denk als ik aan haar denk.

Waar denken bokkers aan? Wie helpt me een beetje op gang?

Huidige standfoto;
[ img ]

En foto’s can het afgelopen jaar;
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 08:56 



 
Profiel   

F-AM -> EHK

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 09:25 



 
Profiel   

Oh dear, heb ik toch wat in gang gezet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 09:38 



 
Profiel   

Ik denk dat je met King Karim een propje krijgt..zou sowieso eerst even afwachten hoe hij fokt. Beetje hetzelfde model als de merrie.

Bij dat bloed zou ik eerder naar Taminiau kijken ook ivm de stap en ik vermoedt dat deze het model meer kan verbeteren.

Qua model en verbetering van het front in combinatie met Vivaldi bloed denk ik aan Indian Rock of zonen, of Instyle.

Ook duits bloed met Donnerhall bloed zou een optie kunnen zijn vwb front, karakter, vrij bloed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 09:41 



 

Merrie waardeert zich erg op onder het zadel
Zoals het een echte Negro betaamt

Ik heb een Just Wimphof gefokt uit mijn Negro
Super karakter en mooi type. Wellicht niet al te modern maar dat moet ook maar net je smaak zijn
De Kardieno uit mijn Negro is nog beter uitgepakt ook qua maat maar die is niet meer vers beschikbaar, misschien kan je naar bijv Kaiser Weltino kijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 09:44 



 
Profiel   

Rex_Rolfo schreef
Oh dear, heb ik toch wat in gang gezet?

Hahaha kennelijk, ik heb er zelfs over gedroomd, ik was gek van dr moeder en van deze en zou toch wel graag er een nakomeling uit hebben, zou het zo jammer vinden als het hier ophoudt.


Elisa2 schreef
Ik denk dat je met King Karim een propje krijgt..zou sowieso eerst even afwachten hoe hij fokt. Beetje hetzelfde model als de merrie.

Bij dat bloed zou ik eerder naar Taminiau kijken ook ivm de stap en ik vermoedt dat deze het model meer kan verbeteren.

Qua model en verbetering van het front in combinatie met Vivaldi bloed denk ik aan Indian Rock of zonen, of Instyle.

Ook duits bloed met Donnerhall bloed zou een optie kunnen zijn vwb front, karakter, vrij bloed.


Daar heb je wel een punt, het hoge propjes gehalte, daar val ik op zoals je merkt :')

Lever ik met indian rock niet in op de stap?

Taminiau ben ik zelf niet heel gek van maar kan dat niet onderbouwen.

En Desperado? Daar kwam een kennis mee en ben ik wel van gecharmeerd.

[***] schreef
Merrie waardeert zich erg op onder het zadel
Zoals het een echte Negro betaamt

Ik heb een Just Wimphof gefokt uit mijn Negro
Super karakter en mooi type. Wellicht niet al te modern maar dat moet ook maar net je smaak zijn
De Kardieno uit mijn Negro is nog beter uitgepakt ook qua maat maar die is niet meer vers beschikbaar, misschien kan je naar bijv Kaiser Weltino kijken


Het is idd een echt negro. In alle opzichten.
Niet te modern vind ik persoonlijk niet erg. Dat had ik met deze ook in mn achterhoofd, liever ouderwets en functioneel!
Kaiser weltino ga ik opzoeken, ben ik niet mee bekend.

Just wimphof ben ik de laatste tijd ook niet heel weg van maar wel een tof dier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 09:52 



 

Hij had een fijne collectie jonge hengsten op de hengstenkeuring en komt uit een hele mooie moeder

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 10:11 



 
Profiel   

Desperado zou zeker kunnen passen, geeft ook een goede stap. Bij Indian Rock is dat inderdaad de vraag...

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 10:38 



 
Profiel   

Als je een kwpn hengst wil, kan je op de kwpn website het lineair score formulier van de hengsten zien.

Daarop kun je qua exterieur misschien al een aantal hengsten uitselecteren mocht je er meer ik gedachte hebben.

Van King Karim heb ik een aantal mooie en goed bewegende veulens gezien.

Indian Rock is een fijne hengst, hier denk ik zelf ook over voor komend jaar.
Wel zuigt deze hengst lucht en dit is erfelijk, maar ik denk dat een goed management daarin wel belangrijk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 10:47 



 
Profiel   

Wat een verschil.... zo veel uitstraling meer onder t zadel!

Kaiser Weltino is vlgns mij een fijne hengst. Easy Game? Of Danciero? Toto zal zelf zal komend jaar wel niet beschikbaar zijn....

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 22:30 



 
Profiel   

Ik moest eigenlijk denken bij deze merrie aan Duitse bloedlijnen voor het model.
Ik denk dat een hengst als Lord Romantic daarin wat kan betekenen. Of Daily diamond.

Ook Dettori (omdat je gecharmeerd bent van Desperado en dat in combi met de Duitse De Niro).

Wat dat betreft sluit ik aan bij Elisa2 haar opmerking over de Duitse D-lijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-20 09:58 



 
Profiel   

Wat leuk en spannend Iris! Aan mij heb je helemaal niets, tenzij je wilt dekken met een Fries :D
Een tweede generatie zou geweldig zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-20 10:18 



 
Profiel   

Ik weet niet of het gegrond is maar ben toch bang om in te leveren op het achterbeen als ik aan Duitsers denk.
Ik heb deze merrie gewoon op mn gevoel gefokt, wilde achterbeen van de merrie behouden en front en rug verbinding verbeteren en daarbij wat brutaler dan moeders. Dat lijkt allemaal gelukt.

Detorri vind ik zelf behoorlijk gekunsteld, doet me gewoon niets, net als daily diamond.

Toto vind ik waanzinnig maar hij strooit nog al en ik weer niet of ik het durf met karakter. Hij geeft ze nogal eens ril en ik weet niet of dat goed uitpakt met deze merrie.

Hoe denken jullie over de lijnenteelt met desperado?
Anders zou ik toch Duits moeten zoals hier al genoemd.
En all at once bijvoorbeeld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-20 10:44 



 
Profiel   

Voor front en een sterk achterbeen en vrij bloed.. heb je al eens naar Gotcha Utopia gekeken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-20 11:03 



 
Profiel   

All at once heeft ontzettend veel kwaliteit. Zou er wel een merrie bij gebruiken die gefocussed op de ruiter haar werk doet.

Wat betreft Duits; met Danciero lever je vlgns mij niet in op achterbeen

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 20:52 



 
Profiel   

GJ9 schreef
Voor front en een sterk achterbeen en vrij bloed.. heb je al eens naar Gotcha Utopia gekeken?

Nu wel naar gekeken maar het spreekt me niet waanzinnig aan.
Wel mooie bloedvoering!

Oke all at once wordt m dan ook niet, ze is kan scherp zijn op de omgeving en heeft niet altijd veel focus. Hoewel dat ook misschien aan mij ligt, ik heb ook de concentratie boog van een goudvis.

Kan iemand meer vertellen over de lijnenteelt met Desperado?

En een Miami Turfhorst? Al moet die nog goed gekeurd worden natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 21:03 



 
Profiel   

Wil je sws voor een bewezen hengst gaan?

Misschien een idee Valverde? Vitalis × ampere Vind ik een erg fijne hengst

Of Cum Laude?

Toto jr strooit wel heel erg maar idd andere fijne totilas zonen


Laatst bijgewerkt door _Caithlynn op 27-12-20 21:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 21:42 



 
Profiel   

Misschien kun je je vraag ook hier eens stellen? [F-AM] Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 21:44 



 
Profiel   

Heb zelf ook een Negro x Jazz en had al een lijst gemaakt met ideeën voor hengsten. Weet natuurlijk niet wat je wil verbeteren. Maar Vivaldi bloed staat bij mij op nr 1 vanwege fantastische sportkwaliteiten en karakter. Kan nog wel eens heel scherp en schrikkerig zijn zo’n merrie met die bloedvoering. Vitalis, Valverde, Vivino, Desperado.
Totilas(bloed) eveneens een goede optie, evenals Escolar (fantastische stap + galop btw en karakter die goed te boek staat).

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 22:31 



 
Profiel   

xx_Irisje schreef
GJ9 schreef
Voor front en een sterk achterbeen en vrij bloed.. heb je al eens naar Gotcha Utopia gekeken?

Nu wel naar gekeken maar het spreekt me niet waanzinnig aan.
Wel mooie bloedvoering!

Oke all at once wordt m dan ook niet, ze is kan scherp zijn op de omgeving en heeft niet altijd veel focus. Hoewel dat ook misschien aan mij ligt, ik heb ook de concentratie boog van een goudvis.

Kan iemand meer vertellen over de lijnenteelt met Desperado?

En een Miami Turfhorst? Al moet die nog goed gekeurd worden natuurlijk.


Miami Turfhorst, ja met Donnerhall bloed er achter zou dat weleens kunnen passen. Hoef je ook niet bang te zijn voor een minder achterbeen. Nadeel is alleen dat het een jonge hengst is en je niets weet van de nafok.

Voor zover ik kan zien (linkje naar horsetelex ontbreekt) heb je met Desperado lijnenteelt op Jazz. Maar niet in de eerste generatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-20 08:51 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Voor zover ik kan zien (linkje naar horsetelex ontbreekt) heb je met Desperado lijnenteelt op Jazz. Maar niet in de eerste generatie.

Natuurlijk is er lijnenteelt. Desperado is een Vivaldi en die komt uit een Jazz moeder.

Het zit dus redelijk ver weg, uiteindelijk kom je altijd wel een paar hengsten dubbel tegen. Al is het maar Abgar xx, Cor de la Bryere enz. En Ferro bij deze combinatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-20 13:57 



 
Profiel   

Niet alleen op Jazz, ook op Ferro inderdaad, maar het zit wel ver terug.
Ik heb er geen ervaring mee maar het gebeurt natuurlijk veel. Desperado x Jazz is meer gedaan, waaronder de hengst Asgard's Ibiza, en Desperado x Negro ook.

Persoonlijk zou ik het zonde vinden om de bloedspreiding op zo'n merrie te beperken, maar kwalitatief is Desperado wel interessant.

Wat vind je van de hengst Electron?
Weinig nafok maar relatief heel wat die opvallen qua kwaliteit en karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-20 14:51 



 
Profiel   

Leuk! Ik ga ook met je meedenken :D
Zal er vanavond even induiken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-20 16:13 



 
Profiel   

Ik zag net Escolar langskomen als hengst en ik plak mij ook wel achter dat idee. Ik heb een paar onder het zadel gehad en enorm fijne dieren. Totilas bloed die fokt vierkantere modellen en ik had net na de 1e bezichtiging een artikel voorbij zien komen die discussieerde dat die modellen het slecht deden voor de HK, maar misschien juist het succes achter dat bloed was. Ik vind Total US nafok minder, veel minder, als Toto Jr. of Totilas zelf. Voor de rest heb ik niet echt nafok uit die kant gereden of gehad dus kan ik weinig over zeggen.

Misschien is Geniaal dan een idee, vooral als Sjaan zelf al iets heter is van zichzelf. Alle Geniaal's die ik heb gereden waren super braaf en werkwillig. Dikke propjes maar daar hield je van zei je :+ :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-20 17:51 



 
Profiel   

R_Alexanderr schreef
Ik zag net Escolar langskomen als hengst en ik plak mij ook wel achter dat idee. Ik heb een paar onder het zadel gehad en enorm fijne dieren. Totilas bloed die fokt vierkantere modellen en ik had net na de 1e bezichtiging een artikel voorbij zien komen die discussieerde dat die modellen het slecht deden voor de HK, maar misschien juist het succes achter dat bloed was. Ik vind Total US nafok minder, veel minder, als Toto Jr. of Totilas zelf. Voor de rest heb ik niet echt nafok uit die kant gereden of gehad dus kan ik weinig over zeggen.

Misschien is Geniaal dan een idee, vooral als Sjaan zelf al iets heter is van zichzelf. Alle Geniaal's die ik heb gereden waren super braaf en werkwillig. Dikke propjes maar daar hield je van zei je :+ :+


Helemaal mee eens. Maar Geniaal is niet meer (vers) beschikbaar. En Escolar?
Toto zal ook wel alleen dv zijn. Vind hem qua maat wel strooien, zijn ook nog eens laatbloeiers. Maar verder wel uniform fokkem. Lijkt wel echte fokhengst te zijn/worden naar mijn idee.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-20 20:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen