Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstenkeuze sandreo x now or never M

 
Profiel   

Hallo,

Graag zou ik willen weten wat sommige bokkers een geschikte hengst zouden vinden voor mijn merrie.

Ik heb sinds december een 9 jarige sandreo x now or never merrie in bezit.
Wij willen haar graag zodra ze hengstig is laten insemineren.
Wij zaten zelf aan in style te denken maar ik kom hier wel wat van terug omdat hij wel flemmingh in de afstamming heeft en mijn merrie ook al 2 x en het liefste wil ik dit wat vermijden, vandaar toch mijn vraag naar meer ideeen.
Hengst hoeft niet persee kwpn te zijn, ik ben ook erg gecharmeerd van duitse hengsten.

Haar volledige afstamming:
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... arola-fuga


Ze is in haar bewegingen mooi ruim maar mist kracht in haar achterhand.
Ik zou graag een hengst zien met een sterke achterhand en die dit ook echt doorgeeft.
[ img ]

Verder ben ik benieuwd wat andere mensen van de merrie vinden en wat er gedacht wordt wat nog verbeterd zou moeten/kunnen worden.

1 hele harde eis is een heel braaf en nuchtere hengst die bewezen goede karakters doorgeeft. De merrie is in omgang een heel fijn en lief paard, ohz is ze erg pittig en soms kan ze zelfs wat lastig zijn, daarom is een uitmuntend karakter met een goede bewerkbaarheid en werkwilligheid een harde eis.

Ik zou zeggen brand los en alvast bedankt voor het meedenken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 16:48 



 
Profiel   

Wat vind je van Desperado?

Nakomelingen die ik heb gezien waren allemaal rustig, nuchter en niet snel onder de indruk. Ik weet niet hoe hij met inteelt zit bij jouw merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 14:52 



 
Profiel   

Dennenboom schreef
Wat vind je van Desperado?

Nakomelingen die ik heb gezien waren allemaal rustig, nuchter en niet snel onder de indruk. Ik weet niet hoe hij met inteelt zit bij jouw merrie.


Desperado vind ik een gave hengst maar is een vivaldi, vivaldi voert weer flemmingh-bloed door.

In style is voert ook via vivaldi het flemmingh-bloed alleen dan 1 bloedlijn verder weg.

Het liefste vermijd ik dus eigenlijk de hengsten die flemmingh in de eerste 3/4 lijnen hebben.
Uiteraard weet ik dat best heel veel paarden flemmingh-bloed hebben en dat dit dus de keuze niet heel gemakkelijk maakt haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 21:00 



 
Profiel   

Winningmood geeft ze keihard, sterk achterbeen en heel werkwillig!
Zie bijv Edson van Febe van Zwambagt.

Duitse hengst, volledig vrij van de grote NL hengsten maar wel (streng) kwpn gekeurd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 22:30 



 
Profiel   

GJ9 schreef
Winningmood geeft ze keihard, sterk achterbeen en heel werkwillig!
Zie bijv Edson van Febe van Zwambagt.

Duitse hengst, volledig vrij van de grote NL hengsten maar wel (streng) kwpn gekeurd.


Bedankt voor je suggestie en onderbouwing! Ga me eens verdiepen in deze hengst

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 16:43 



 
Profiel   

Een hengst die zelf enorm braaf is met goed achterbeen is Kyton.
Deze hengst is zelf alleen nog te jong om ‘bewezen’ goede karakters te fokken. Hij had wel een goed veulenrapport op zijn eerste jaargang.
Denk wel dat hij het stukje kracht in beweging toe kan voegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 19:18 



 
Profiel   

Ik ben voor mijn Sandreo-merrie voor Kjento gegaan. Ik zocht een hengst die met name kracht in het achterbeen kon toevoegen, meer knie-buiging in het voorbeen en hopelijk de neerwaartse romprichting van mijn merrie wat opwaardeert. Als hij je wat lijkt, er is nu ook een afstammingenrapport van zijn veulens beschikbaar. Ik ben daar zelf niet zo thuis in maar daar kun je ook veel informatie uithalen of hij eventueel geschikt zou zijn.

Ik heb trouwens een topic van de hengstenkeuze op bokt, misschien heb je daar wat aan. We hebben wel wat gelijkenissen in onze merries en het wensenlijstje voor de hengst.

Andere hengsten die ik aangeraden heb gekregen zijn:

Toto JR
Ferguson (vader van de hiervoor genoemde Kyton)
Ladignac
Livius (is wel weer Vivaldi net als In Style) had achteraf wel graag voor deze hengst willen gaan maar er waren nog niet veel veulens geboren van hem toen ik merrie liet insemineren.

De keuze is in ieder geval reuze, heel veel succes met kiezen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 14:36 



 
Profiel   

Mooie merrie, bij Sandreo bloed zou ik ook letten op de romprichting (vaak wat neerwaarts) en kracht inderdaad.

Kjento is een hele goede optie wbt kracht en beweging en ook Toto/ Totilas bloed zou mooi kunnen aansluiten of Ferro bloed.

Qua karakter denk ik eerder aan duits bloed, matcht alleen niet altijd met kracht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-21 16:12 



 
Profiel   

Kjento lijkt me wellicht ook een goede. Mijn merrie heeft inderdaad ook een neerwaartse romprichting, mist kracht achter en verder is een uitmuntend karakter wel echt een harde eis.

Ik ga me zeker even verdiepen in kjento, bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-21 17:45 



 
Profiel   

Ik zie Ferdeaux hier wel bij. Enorme power in de achterhand, en een mooie opwaartse bouw. Geeft wellicht ook wat lengte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 12:31 



 
Profiel   

Ferdeaux lengte?
Volgens KWPN is het juist het beste als de merrie dat meeneemt: De hengst lijkt het beste te passen op langgelijnde merries.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 12:49 



 
Profiel   

Lengte geeft hij niet in de rug inderdaad, maar dat kan deze merrie wel hebben. Wel een goede hengst.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 15:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen