Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstenkeuze Paint Horse merrie X Springhengst

 
Profiel   

Ik heb ooit mijn half KWPN (Animo) half NRPS (Arab vader, moeder was pools) een veulen gefokt uit mijn eigen Quarter hengst. Merrie zelf was 1.60 m. Animo 1.67 zo uit mijn hoofd en de moedersmoeder 1.56 m. Dacht met een Quarter mooi in dat kleine maatje te blijven. Nope dus :D Hij was een echte terugfok op Animo. 1.66 m. groot en kwa uiterlijk echt warmbloed. Het enigste wat hij van pa meegekregen had was zijn coole kop. Die hadden zowel moeders als moedersmoeder echt niet, die waren beide heet.
Denk erom, warmbloed is heel erg stempel op hun beweging, uiterlijk en innerlijk. Wat heel anders is dan bij de amerikaanse rassen.
Ik persoonlijk zou het ook eerder gaan zoeken in de volbloeds ipv de warmbloeds. Of een half arab NRPS-er.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 20:32 



 
Profiel   

Als je een opwaarts gebouwde hengst wil kom je gemiddeld genomen niet uit bij de springhengst. Die zijn namelijk neerwaarts gebouwd. Dat is gunstiger voor een springpaard.

Wil je meer springvermogen en opwaarts gebouwd zou ik eerder naar een Gelderse hengst kijken.

Maar heel eerlijk...ik zou er gewoon lekker een painthengst opzetten. Blijf lekker bij het type van de merrie. Dan heb je meer kans om een fijn gebruikspaard te fokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 20:45 



 
Profiel   

Een mooie Lusitano hengst voor je merrie. Veulen kan dan azteca ingeschreven worden.
Mijn Lusitano is een sprong kanon.
Als je een leuke arabier zoekt kun je vis Di gallura eens bekijken.
Ik heb een veulen van hem uit mijn Lusitano merrie gefokt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 15:21 



 
Profiel   

Ts: je gaat er voor het gemak vanuit dat een paard een soort mooie middenmoot wordt van de ouders, maar dat is niet zo.
Ik ben absoluut niet van het persee een stamboekpaard fokken en een leuke kruising is niets mis mee..maar imo is hier echt geen eer te behalen. De kans dat hier een paard uitkomt dat totaal uit verhouding is is veel te groot.

Ik zou uitzoeken wat je wilt en een leuk veulen/jong paard aanschaffen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 16:01 



 
Profiel   

Ik heb zelf een zoon van highway m tn.

Mooi hoog op de beentjes maar wel een korte rug, dit dit zou voor jouw merrie wel top zijn. Heeft ook een mooie front.

Heeft een super lief karakter :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 16:19 



 
Profiel   

ik zou ook richting de 'gebruikelijkere' combinaties gaan. Volbloed (dat zit al veel in de quarters), arabier (quarab) of spaans bloed (azteca richting). Die geven bewezen kans op goede nakomelingen. En dan binnen die richtingen kijken naar dieren die aan jouw wensen voldoen. Is overigens ook zinvol voor de toekomst, je weet nooit of het dier een keer verkocht moet worden (iedereen kan wat overkomen helaas) en dan geef je een dier met een logische afstamming toch een betere kans op een fijn nieuw huis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 16:27 



 
Profiel   

Inmiddels ben ik wel ontzettend benieuwd welke keus je gemaakt hebt.
Eigenlijk erg jammer dat je geen fan bent van arabieren want ik durf te zeggen dat ik er eentje heb die prima op jouw merrie zou passen. Zowel aan vader als moederskant generaties van prestatiebloed en dan ook een heel ander type arabier als waar de meeste aan denken.
[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 18:40 



 
Profiel   

Oh wat vind ik die hengst toch leuk <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 18:41 



 
Profiel   

NatasjavE schreef
Oh wat vind ik die hengst toch leuk <3

Normaal mag hij deze week een springmerrie van Royal Bravour dekken uit een elite, prestatie, preferent merrie. Hopen dat het pakt want dat lijkt mij erg gaaf.
In zijn bloedlijnen zit natuurlijk ook oa Kesberoy die door de Franse staatssroeterij volop ingezet is voor de halfbloed fokkerij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 18:46 



 
Profiel   

kyrkelover schreef
Inmiddels ben ik wel ontzettend benieuwd welke keus je gemaakt hebt.
Eigenlijk erg jammer dat je geen fan bent van arabieren want ik durf te zeggen dat ik er eentje heb die prima op jouw merrie zou passen. Zowel aan vader als moederskant generaties van prestatiebloed en dan ook een heel ander type arabier als waar de meeste aan denken.
[ [url=m/V4ozh9.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/WRWvh7.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik ben zeker fan van arabieren, want ik heb een frans gefokte arabier uit Marwan thuis staan, haha. Alleen voor dit veulen zocht ik wat anders. Heb jouw hengst vaker voorbij zien komen, onwijs gaaf dier! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 17:30 



 
Profiel   

Kimmsel schreef
kyrkelover schreef
Inmiddels ben ik wel ontzettend benieuwd welke keus je gemaakt hebt.
Eigenlijk erg jammer dat je geen fan bent van arabieren want ik durf te zeggen dat ik er eentje heb die prima op jouw merrie zou passen. Zowel aan vader als moederskant generaties van prestatiebloed en dan ook een heel ander type arabier als waar de meeste aan denken.
[ [url=m/V4ozh9.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/WRWvh7.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik ben zeker fan van arabieren, want ik heb een frans gefokte arabier uit Marwan thuis staan, haha. Alleen voor dit veulen zocht ik wat anders. Heb jouw hengst vaker voorbij zien komen, onwijs gaaf dier! <3

Welke keuze is het dan geworden

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 18:50 



 
Profiel   

keona schreef
Welke keuze is het dan geworden

Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 19:23 



 
Profiel   

Ik ben er wat laat mee, maar volgens mij is dit de hengst die je zoekt:

Bewezen allround springer (**** eventing), uit topfamilie, warmbloed, 1.66 m, goed karakter en als toemaatje ook bont.
Gekeurd voor bwp.

https://www.jorisdebrabander.be/nl/paar ... x-LANDETTO

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 06:51 



 
Profiel   

Bont zou ik als nadeel zien. Brrrrrr (sorry bont,iefhebbers Y;( )
Maar mooi gefokt verder.

Ik ben ook wel benieuwd wat TS heeft besloten

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 07:02 



 
Profiel   

Als je meer opwaarts gebouwd wil is een Lusitano misschien een mooie optie. Onze hengst heeft al meerder kinderen uit Quarter merries. Allemaal mooi opwaarts gebouwde paarden met veel gangen. De kruising met Quarter kan in het ( Mexicaanse) Azteca stamboek, kruising met paint accepteren ze niet bij het Mexicaanse stamboek maar wel bij de Amerikaanse Azteca, als je dat zou willen. Lusitano's hebben ook nog springvermogen en onze Azteca Milo ( van onze Lusitano hengst) springt ook erg goed.


3 Azteca kinderen van onze hengst Ultramar ( zie onderste foto)

Viva
[ img ]

Hijo
[ img ]

Milo
[ img ]

Ultramar
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 07:48 



 
Profiel   

keona schreef
Een mooie Lusitano hengst voor je merrie. Veulen kan dan azteca ingeschreven worden.
Mijn Lusitano is een sprong kanon.
Als je een leuke arabier zoekt kun je vis Di gallura eens bekijken.
Ik heb een veulen van hem uit mijn Lusitano merrie gefokt



Kruising met een Paint kan niet in het Mexicaanse Azteca stamboek, daar accepteren ze geen bont of kruisingen met een bonte ouder. Het Amerikaaanse stamboek neemt ze wel op maar dat is dan ook een geheel op zichzelf staand stamboek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 07:52 



 
Profiel   

Ik ga geen advies geven qua hengst maar ik heb een springpaard x paint en zij kan echt wel springen. Zij is dit jaar gedekt met de gelderse springhengst White Head.

[ img ]
De merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 11:30 



 
Profiel   

Voor diegene die nog benieuwd waren...



Dit is de hengst die het is geworden. Kan ontzettend goed springen, niet te groot, elegant gebouwd en heel mooi aanvullend op Eyota (niet te lange rug, opwaarts gebouwd).

Ze is drachtig gescand dus nu ben ik heel benieuwd naar het veulen volgend jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 21:12 



 
Profiel   

Ben wel erg benieuwd!
Is de hengst nog niet onder het zadel?
Filmpje van de hengst spreekt me niet aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 21:34 



 
Profiel   

tienus63 schreef
Ben wel erg benieuwd!
Is de hengst nog niet onder het zadel?
Filmpje van de hengst spreekt me niet aan.


Nee, hij is nog niet onder het zadel. Staat nog bij de fokker. Het filmpje is van een jaar terug en inmiddels is hij al wat mooier uitgedijd.

Mijn moeder vind hem ook niks, dus je bent niet alleen. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-21 03:32 



 
Profiel   

tienus63 schreef
Ben wel erg benieuwd!
Is de hengst nog niet onder het zadel?
Filmpje van de hengst spreekt me niet aan.

Mij sprak het ook niet aan vond hem apart bewegen vooral van achter, en overal de staart er op. Nee niet mijn ding

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-21 05:58 



 
Profiel   

Is er ergens een springfilmpje van hem te vinden? Qua beweging spreekt die mij ook niet aan, vooral de achterhand valt tegen.

Dekhengst van 7 die niet eens zadelmak is vond ik sowieso opmerkelijk, maar blijkbaar is hij ondanks 100% gewone warmbloed afstamming enkel IHW goedgekeurd, net zoals zijn volle broer en stuk of 5 andere fokproducten van deze fokker die toevallig ex-voorzitter van IHW is :+ Dat uiteraard als je de fanpage van de fokker mag geloven, want al zijn hengsten zijn onlangs van de IHW website verwijderd en staan niet meer als goedgekeurd vermeld :?

Ik vind het in ieder geval een bijzonder verhaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-21 09:49 



 
Profiel   

Is ie al 7, dacht op het filmpje dat ie rond de 3 jaar zou zijn.
Ik had gehoopt dat ie inmiddels onder de man zou zijn.

Filmkwaliteiten en manier van monteren vind ik niet ten gunste van het paard.
Dat is jammer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-21 12:46 



 
Profiel   

@tienus63 dat filmpje is vogens mij niet heel recentelijk gemaakt, dan is hij vanzelfsprekend jonger geweest.

Ik ben het met je eens wat manier van filmen enz betreft, dat is zeker niet ten gunste van die hengsten, wellicht zit er meer kwaliteit in dan wat het filmpje laat zien. Alleen vraag ik me af of men met zo'n hengst uberhaupt een veulen met papier krijgt gezien het hele IHW verhaal?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-21 15:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen