Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstenkeuze voor Upperville x Brandt

 
Profiel   

Hoi,

voor mijn 12 jarige merrie Evita ben ik zolangzamerhand gaan zoeken naar een geschikte hengst.
Afstamming:

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/2065911/evita

Die Brandt is een Groninger hengst. Evita heeft dus een blauw papier.
Evita is 1,71 hoog en is erg langgelijnd qua bouw met een hele rechte rug.
Ze heeft een prima stap en draf, maar de galop is wat minder. Komt denk ik mede door haar lange rug, waardoor het moeilijk is om haar achterhand er onder te brengen.
Haar karakter is goud, en de voornaamste reden om een veulentje te fokken, waar ik uiteindelijk zelf weer mee aan de slag kan.
Ik wil niet afdingen op maat en karakter, onder de 1,68 vind ik niet interessant, en jazz/gribaldi bloed hou ik niet zo van.
Een Gelderse hengst zou kunnen, een dressuurhengst in die richting ook. Geen springhengst.
Ik wil de bovenlijn en galop graag verbeteren.

Zelf zat ik aan Negro of desperado te denken.

Nog wat fotootjes:

[ img ]

[ img ]

Het zijn niet de beste foto’s maar voor het idee.
Een filmpje moet ik even uploaden.

Ben benieuwd naar jullie mening...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 12:07 



 
Profiel   

Negro vind ik niet erg logisch als je de maat zo belangrijk vindt. Desperado heeft natuurlijk gewoon Jazz bloed. De eisen die je noemt met daarbij de genoemde hengsten zijn een beetje vreemd.

Mijn eerste gedachte bij deze merrie is Alexandro P of Totilas bloed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 12:21 



 
Profiel   

LiselotZorro schreef
Negro vind ik niet erg logisch als je de maat zo belangrijk vindt. Desperado heeft natuurlijk gewoon Jazz bloed. De eisen die je noemt met daarbij de genoemde hengsten zijn een beetje vreemd.

Mijn eerste gedachte bij deze merrie is Alexandro P of Totilas bloed.


Fokt Negro dan zo klein? Ik ken een paar grote Negro merries hier in de buurt, maar dat kan toeval zijn.
Ik weet dat Desperado een Jazz x Gribaldi is, en dat is dan ook de keuze van mijn man, maar ik vind het dus niet zo....
Misschien heb ik dat was apart geschreven als ik het nu terug lees.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 17:48 



 
Profiel   

Ik denk dat het misschien slimmer is als je nog even terug nadenkt welke hengsten je wil gebruiken en wat hun afstammeling is.
"DESPERADO N.O.P. | Horsetelex" https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... /desperado
Desperado is namelijk een vivaldi (krack x Jazz) x havidoff x ferro.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 18:46 



 
Profiel   

Oh jee dat is wel een blunder....
Ik dacht dat er ook gribaldi in zat :? Echt dom.

Mijn man is er ook meer in thuis. En hij kwam met desperado aanzetten en ik heb me er ook niet echt in verdiept.
Ik vond negro altijd erg gaaf, dus ja...
Maar Alexandro p vind ik ook wel een leuke. En Alexandro P x upperville (net als Henkie) is dan wel weer geinig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 19:00 



 
Profiel   

Negro kan twee kanten op! Inderdaad groot, maar ik ken er ook een aantal e-pony's van.

Wil je geen Jazz en Gribaldi om het karakter? In dat geval kun je gerust voor een (klein)zoon kiezen waarvan bekend is dat deze karakters niet worden doorgegeven. Wanneer je het toekomstige veulen graag vrij wil houden van het bekende bloed is dat natuurlijk een ander verhaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 10:48 



 
Profiel   

Desperado geeft wel een fijn karakter wat ik ervan gezien/gehoord heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 11:52 



 
Profiel   

Ik zou bij Negro wegblijven vanwege de bouw van de achterhand.

Vivaldi bloed zou hier weleens prima op kunnen passen en ik vind Desperado geen rare keuze vwbt karakter, bovenlijn en het verbeteren van de galop. Of Instyle.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 16:25 



 
Profiel   

In style geeft/heeft ook een heel fijn karakter, maar maat is nog wel een dingetje

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 16:32 



 
Profiel   

Vivaldi en Desperado durven ook nog wel eens een rechte kruisligging door te geven dus het zou niet mijn eerste keuze zijn.
Dan zou ik eerder aan Dreamboy denken om het model te verbeteren.

En wat als het veulen onder de 1.68 blijft? Je hebt het niet in de hand.

Ik zou met dit bloed bij het Gelders paard blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 17:33 



 
Profiel   

Als het paard onder de 168 wordt, en het is verder wel een beetje een stevig paard om te zien, dan kan het nog wel. Moet het karakter ook wel top zijn.
Maar liever dus wat groter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 20:30 



 
Profiel   

Wat vind je van Markant BK. De Wilson x Sirius.
174 of zo. En stond goed bekend om zijn werkwillige instelling tijden het VO. Een heel fijn te rijden paard aldus de ruiters van het VO.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 20:38 



 
Profiel   

Ja, die heb ik inderdaad ook gezien!
Ik ga hem eens opzoeken, bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 20:48 



 
Profiel   

Rijpaard: High Five
Gelders: Imposant
Groninger: Borre
Tuigpaard: Dylano
Springpaard: Arezzo

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 21:05 



 
Profiel   

Waarom geen springhengst. Als je het karakter en de galop het belangrijkst vindt moet je juist in de springrichting zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 21:16 



 
Profiel   

Leuk Gimmick, dat je een veulentje wil fokken!
Desperado zou ik niet voor kiezen. Ik ken toch wel een aantal e-pony’s van Desperado uit grote merries.
Heb je voorkeur voor een bepaalde richting, bijvoorbeeld: Gelders of dressuur?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 21:21 



 
Profiel   

Hoi Gimmick! Desperado inderdaad niet doen....
Ik zou er een mooie Gelderse op zetten. Stevig blijven ze wel, daar hoef je denk ik niet zo bang voor te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 21:25 



 
Profiel   

Marrit89 schreef
Leuk Gimmick, dat je een veulentje wil fokken!
Desperado zou ik niet voor kiezen. Ik ken toch wel een aantal e-pony’s van Desperado uit grote merries.
Heb je voorkeur voor een bepaalde richting, bijvoorbeeld: Gelders of dressuur?


Klopt ik ken ook niet veel grotere nakomelingen van hem hier in de buurt (en dat zijn er best veel, want Desperado woont hier om de hoek).

Ik zou graag wel in het Gelderse blijven. En dan meer de dressuur kant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 21:53 



 
Profiel   

Als je dan aan Negro denkt, is Floris BS dan een optie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-21 22:00 



 
Profiel   

Marrit89 schreef
Als je dan aan Negro denkt, is Floris BS dan een optie?


Ik zit nu inderdaad naar Floris Bs te kijken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 14:22 



 
Profiel   

Inderdaad, lekker gelders mee gaan fokken zou ik zeggen, prachtig bloed en mooie merrie

Wat denk je zelf van Matiz (Eebert x Vitens) , ik ga er zelf ook mee dekken dit jaar, vond het een erg aansprekende hengst toen ik hem zag, moet nog voor de verrichting maar wel aangewezen dus je krijgt gewoon papier erbij.

Denk dat je merrie ook lengte in het voorbeen kan gebruiken zo van de foto’s op stand te zien, Vitens geeft dat wel.

Verder blijf ik fan van Saron, denk dat hij met jouw merrie ook zeker wel zou geven wat je wilt fokken, hier nu verschillende Saron nakomelingen van verschillende merries, allemaal nuchter, koel in de kop, nieuwsgierig, mensgericht en hij heeft het zelf ook niet onverdienstelijk gedaan in de sport.

De James R (Recruut x Elegant) zou ik op deze merrie ook zeker interessant vinden. Je weet natuurlijk niet hoe hij fokt, maar de Recruuts die ik tot nu toe heb gefokt zijn als veulen mensgericht, nuchter en pikten nieuwe dingen snel op.

Markant BK vond ik zelf ook een fijne hengst, Wilsons zijn fijne werkwillige nuchtere dieren over het algemeen, evenals Sirius nakomelingen. Als je absoluut niet wilt inleveren op maar zou dit in mijn ogen ook zeker een goede optie zijn.

Leuk he hengstenkeuzes :D.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-21 13:02 



 
Profiel   

Voor deze merrie zou ik zeker voor een (moderne) Gelderse hengst gaan. Anders fok je echt een kruising: RP x (half) GP x Gronings. Grote verrassing wat voor veulen je dan krijgt. Als je voor een Gelderse hengst kiest, leg je wat meer sterke basis in je fokkerij.
Je merrie zou wat meer ras/uitstraling en hardheid mogen hebben. Kossbloed geeft dat over het algemeen zeker mee. Negro bloed niet.
Wel oppassen dat het niet te groot/lomp/lang/slagschip wordt, daar zou ik met Vitens bloed en ook met de Wilson x Sirius bang voor zijn. Bij de laatste heb je trouwens inteelt op Cabochon.

Ik zou me als ik jou was verdiepen in Alexandro en Mexpression, waarbij de laatste mogelijk een mooier rugverloop heeft dan jouw merrie. Beide hengsten met veel uitstraling, mooi front, mooi model.

Saron gaat zeker weten geen langer voorbeen en maat meegeven, en is ook inteelt op Creool, weet niet of je dat wilt.

James R komt uit een fenomenale moederlijn, de Karin stam. Ik ben in de hengstencatalogus nog geen ander paard tegen gekomen met zoveel prestatie op 1 bladzijde (nu heb ik ook nog niet alles gelezen). Ik vind het wel een damespaardje om te zien, en dat geeft Recruut regelmatig, dus weet niet of je maat overhoudt. Je zal iig wel ras/uistraling toevoegen en het model wat meer ‘aan elkaar’.
Imposant zal trouwens ook een wat geslotener paard geven, geen slagschip, en geeft ook veel ras en een mooi front mee. Bovenlijn is best gewelfd, kijk maar op de foto’s op zijn eigen site.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-21 11:28 



 
Profiel   

Als je ook al beetje richting het type van de rijpaarden denkt en karakter/galop heel belangrijk vindt dan zou ik kiezen voor Floris BS of Mexpression.

Beide rijtypische sportpaardem, maar toch echt gelders met een stukje souplesse erbij. Denk dat souplesse/bewerkbaarheid toevoegen een meerwaarde heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-21 13:37 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie opmerkingen! Hier heb ik wel wat aan... :o

Ik wil absoluut niet inleveren op maat. James R ken ik niet zo goed. Mexpression vind ik wel heel gaaf, mooie afstamming ook, met Vincent, Pretendent er nog in.
Mexpression heb ik 2 jaar geleden in Den Bosch gezien, vond ik toen echt heel mooi.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-21 14:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen