Hengstenkeuze nrps merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gelbrich
Berichten: 281
Geregistreerd: 09-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 14:15


Mizsz_Kitty

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 16:38

marjolein88 schreef:
wil je meer springen of dressuur fokken en dan pony of paard ?


Meer paard dan pony.

En wil liever niet op beweging inleveren, maar een goede springer mag ook zeker.

Karakter vind ik ook heel belangrijk

Mizsz_Kitty

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 16:43

Gelbrich schreef:
Is dit misschien een optie? Is een hele lieve hengst met een geweldig karakter maar of hij bij jou merrie past.......geen idee (en of jij het wat vindt natuurlijk) :)

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... 79Nzz6Xva3


Staat in een beschrijving dat hij absoluut niet kan springen. Qua type wel een leuk paard!

Toch best lastig dit.

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Re: Hengstenkeuze nrps merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:43

Leuke merrie!
Ik heb een aantal jaren geleden twee veulens gefokt bij mijn (ook ster) E pony merrie met rijpaardhengsten. Heb wel dressuurgericht gefokt, maar mijn merrie kon goed springen en was springgefokt.

1e nakomeling van Shamrock (San Amour x Donatelli) is inmiddels bijna 7 en meet 1.64 m, mooi paard om te zien, prima bewegen. Geen idee hoe hij springt, want durf dat zelf niet. Wel braaf en voorzichtig met balken.

2e nakomeling van Forty (UB40 x Contango) wordt dit jaar 4 en is nu net zo groot als haar broer, verwacht dat ze nog iets doorgroeit. Ze is meer langgelijnd en toont meer paard dan haar broer. Wordt nu pas zadelmak gemaakt, dus nog even afwachten hoe ze dat oppakt.

Als het springen echt belangrijk is, zou ik gaan voor een springgefokte hengst die goed kan bewegen. Een vriendin van mij heeft een fijn paard van Harmony (ook NRPS gekeurd). Ze brengt hem zelf enkel uit in de dressuur.

fannetje

Berichten: 3549
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Hengstenkeuze nrps merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 12:05

Mijn 1e vraag zou zijn, heeft ze al eens een veulen gehad. Want 14 is volgens mij te oud voor een 1e veulen. Veel kans op complicaties.

Mer1980

Berichten: 18834
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 12:48

fannetje schreef:
Mijn 1e vraag zou zijn, heeft ze al eens een veulen gehad. Want 14 is volgens mij te oud voor een 1e veulen. Veel kans op complicaties.


Dat hoeft helemaal niet, gewoon even de veearts laten kijken of er geen beperkingen zijn, maar heel eerlijk doe ik dat zelfs mij een 3 jarige. Kijk een 19 / 20 jarige een eerste veulen laten krijgen is vind ik persoonlijk niet handig, maar een 14 jarige kan nog helemaal prima.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 18:42

fannetje schreef:
Mijn 1e vraag zou zijn, heeft ze al eens een veulen gehad. Want 14 is volgens mij te oud voor een 1e veulen. Veel kans op complicaties.

Welnee, er zijn merrieā€™s van 20 die makkelijk een eerste veulen krijgen. Als ze maar in goede conditie zijn.

Mizsz_Kitty

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 23:43

fannetje schreef:
Mijn 1e vraag zou zijn, heeft ze al eens een veulen gehad. Want 14 is volgens mij te oud voor een 1e veulen. Veel kans op complicaties.


Merrie is niet eerder gedekt.

De eventuele complicaties bij een dracht is sowieso waarom ik nog twijfel.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 01:43

Mizsz_Kitty schreef:
fannetje schreef:
Mijn 1e vraag zou zijn, heeft ze al eens een veulen gehad. Want 14 is volgens mij te oud voor een 1e veulen. Veel kans op complicaties.


Merrie is niet eerder gedekt.

De eventuele complicaties bij een dracht is sowieso waarom ik nog twijfel.

Daar hoef je echt geen twijfel over te hebben dat is niet extra risicovol. Je kunt natuurlijk altijd een ervaren voortplantings dierenarts vragen.

Mizsz_Kitty

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Alkmaar

Re: Hengstenkeuze nrps merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-21 19:16

Nee, het gaat mij niet om de leeftijd hoor, meer om het hele traject. Is natuurlijk altijd een kans dat het niet goed gaat, en ik mijn merrie kwijt ben.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:50

Mizsz_Kitty schreef:
Nee, het gaat mij niet om de leeftijd hoor, meer om het hele traject. Is natuurlijk altijd een kans dat het niet goed gaat, en ik mijn merrie kwijt ben.

Dat is jaarlijks zo'n klein percentage merrie's dat ik me er geen zorgen om zou maken. Maar inderdaad, alles kan. Dan kun je ook beter niet meer gaan fietsen.