Eerste eigen veulen fokken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kikkerpaard
Berichten: 1
Geregistreerd: 04-02-21

Eerste eigen veulen fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 14:27

Hallo allemaal,

Ik heb een ontzettend lieve KWPN merrie waarmee ik graag een veulentje zou willen fokken.
Ik had nog een aantal vraagjes, en hoopte dat een aantal mensen met meer ervaring mij zouden kunnen helpen.

Ik heb al naar een aantal hengsten gekeken, en heb er en aantal uitgezocht op hun sterkere kanten, die bij mijn merrie wat minder sterk zijn. alleen vroeg ik me af wat de voor en nadelen zijn van een inseminatie tegenover een natuurlijke dekking. Gezien sommigen hengsten enkel natuurlijk dekken en andere enkel via inseminatie kan, vroeg ik me dit af.

Ook vroeg ik me af wat de gemiddelde inseminatie kosten van de dierenarts zijn, en hoe het werkt met scannen en opvoelen bijvoorbeeld? hier heb ik wel vaker dingen over gelezen maar ik kan nog niet ergens echt vinden hoe het werk.

en dan mijn laatste vraag, is het van belang dat ik een KWPN hengst uitzoek, of maakt dat niet uit? voor mij hoeft het geen stamboek veulen te zijn, maar misschien dat dat toch aan te raden is?

alvast bedankt!

Paarden10000
Berichten: 30
Geregistreerd: 19-01-21

Re: Eerste eigen veulen fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 20:19

In eerste plaats zou ik inderdaad zeer goed overwegen welke hengst je precies kiest.Ik vind het een voordeel om inseminatie te gebruiken om stress bij je merrie en ongewenste ziektes over te brengen tegen te gaan.Als je echt zeker weet dat je het veulen nooit gaat verkopen is het oke om bijvoorbeeld een Fries eronder te zetten echter raad ik wel aan om er een kwpn er onder te zetten als er ooit om omstandigheden verkocht zou worden het veel simpeler is om hem verkocht te krijgen hopelijk hebt u wat aan deze info

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Eerste eigen veulen fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:22

Bij fokken is het niet zo dat een hengst automatisch de merrie verbeterd op haar zwakke punten als dit zijn sterke punten zijn. Wat belangrijk is, is om te weten hoe een hengst fokt. Dat kan anders zijn dan hoe hij zelf is, als je niet weet hoe je merrie fokt kun je daarom beter voor een bewezen hengst gaan.

Voordelen van inseminatie is dat je merrie veel minder risico loopt om gewond te raken bij het dekken en/of een geslachtziekte op te lopen.

Meestal kun je bij de dierenarts een drachtigheidspakket afsluiten waarbij scannen/ opvoelen/ insemineren allemaal in het pakket zit en het een vaste prijs blijft. Qua prijs kun je daarvoor het beste contact opnemen met de DA. Hoe het werkt is vrij simpel, meestal laat je eerst een slijmmonster nemen om te kijken of de baarmoeder schoon is. Als deze schoon is kijkt de DA hoe ver de merrie is in de cyclus. Op het moment dat de DA denkt dat het ei gaat springen wordt de merrie geinsemineerd en 3 dagen later weer gescand om te kijken of het gepakt heeft. Zoja, dan volgen er nog 2/3 scan momenten om te kijken of de merrie drachtig blijft en er geen tweeling is. Zo, niet dan begint het weer opnieuw.

Het beste kun je wel een kwpn hengst nemen, of in ieder geval een hengst die gekeurd is en waarbij ook goed gelet is op de gezondheid. Je hebt er niets aan om goedkoop te vermeerderen maar de nakomeling op 5 jarige leeftijd in te moeten laten slapen vanwege erfelijke gezondheidsproblemen. Ook als je de nakomeling ooit moet verkopen door omstandigheden dan is een vol papier commercieler en verkoopt dat makkelijker.

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Eerste eigen veulen fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 17:17

Behalve bij het KWPN zou je in jouw geval ook bij het NRPS kunnen kijken. Mocht je meer van de springpaarden zijn is ook Zangersheide een goede optie. Of evt zelfs AES ivm kosten