Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 92 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Bonte dekhengst gezocht!

 
Profiel   

Hoi allemaal!

Voor mijn bonte merrie ben ik opzoek naar een bonte dekhengst. Met een nuchter karakter en allround, en geen barock pinto

Helaas weet ik helemaal niks over haar afstammeling, alleen dat ze als 2 jarige gekocht is en een heel koppig paard was. Ze stond daar tussen tuigers en kwpn paarden

Hieronder een paar foto's van haar.

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Als jullie leuke hengsten weten biedt maar aan!!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-21 16:40 



 
Profiel   

In dit topic zitten allemaal mensen met veel kennis van bonte paarden/hengsten, stel gerust je vraag daar:
[HK] Bonte warmbloed paarden #5

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-21 14:57 



 
Profiel   

Het topic verhuist naar Exterieur en Hengstenkeuze:

F-AM -> EHK

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-21 16:40 



 
Profiel   

Even los van de hengsten, wat is je doel met een bonte hengst?
Jouw merrie is bont, zorgt dus zelf al voor minimaal 50% kans op een bont veulen (even gokken dat ze heterozygoot is, is het wellicht waard om even te testen als je voor een bepaalde kleur gaat). Met een heterozygote bonte hengst gooi je die kans omhoog naar 75% kans op bont en bij een homozygoot bonte hengst heb je 100% kans op bont.
Als je merrie onverhoopt toch homozygoot is, dan heb je zelfs met een effen hengst 100% kans op bont.

Met andere woorden, wil je perse een bont veulen? Of wil je er kans op hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-21 16:57 



 
Profiel   

Aanvulling op Mooney, wat is je doel van t fokken? Wil je het veulen houden of verkopen? Want als het laatste het geval is, dan is de vraag of je überhaupt met deze merrie een veulen moet fokken. Het is foktechnisch geen interessant paard, omdat haar afstamming geheel onbekend is. Dit gaat er toe lijden dat je ten alle tijden een papierloos veulen gaat fokken, of wellicht hooguit een papier van een B register. Voor de verkoop ook niet interessant dus. Fokken is niet zonder risico voor je merrie, en ook niet gratis(denk aan dierenartskosten en dekgeld etc.) Mocht je het veulen voor eigengebruik fokken, is de vraag wat de kwaliteiten en kwantiteiten van je merrie zijn. En of dit foktechnisch haalbaar is om dit te behouden en te verbeteren naar een niveau wat jij in je toekomstige paard voor ogen ziet..

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-21 19:03 



 
Profiel   

Flevolander schreef
Aanvulling op Mooney, wat is je doel van t fokken? Wil je het veulen houden of verkopen? Want als het laatste het geval is, dan is de vraag of je überhaupt met deze merrie een veulen moet fokken. Het is foktechnisch geen interessant paard, omdat haar afstamming geheel onbekend is. Dit gaat er toe lijden dat je ten alle tijden een papierloos veulen gaat fokken, of wellicht hooguit een papier van een B register. Voor de verkoop ook niet interessant dus. Fokken is niet zonder risico voor je merrie, en ook niet gratis(denk aan dierenartskosten en dekgeld etc.) Mocht je het veulen voor eigengebruik fokken, is de vraag wat de kwaliteiten en kwantiteiten van je merrie zijn. En of dit foktechnisch haalbaar is om dit te behouden en te verbeteren naar een niveau wat jij in je toekomstige paard voor ogen ziet..


Dus als er geen papier bij zit is het een waardeloos paard :') .
TS kan wel iets voor haar zelf willen fokken maar kan nooit in de toekomst kijken.

Ik denk dat menig ruiter meer waarde hecht aan een braaf correct paard dan aan een paar papieren want daar kan je toch niet op rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-21 19:16 



 
Profiel   

op papier he... gaat niet om emotionele waarde in dit verhaal(tot dus ver dan)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-21 19:56 



 
Profiel   

Flevolander schreef
Aanvulling op Mooney, wat is je doel van t fokken? Wil je het veulen houden of verkopen? Want als het laatste het geval is, dan is de vraag of je überhaupt met deze merrie een veulen moet fokken. Het is foktechnisch geen interessant paard, omdat haar afstamming geheel onbekend is. Dit gaat er toe lijden dat je ten alle tijden een papierloos veulen gaat fokken, of wellicht hooguit een papier van een B register. Voor de verkoop ook niet interessant dus. Fokken is niet zonder risico voor je merrie, en ook niet gratis(denk aan dierenartskosten en dekgeld etc.) Mocht je het veulen voor eigengebruik fokken, is de vraag wat de kwaliteiten en kwantiteiten van je merrie zijn. En of dit foktechnisch haalbaar is om dit te behouden en te verbeteren naar een niveau wat jij in je toekomstige paard voor ogen ziet..


Mag een merrie zonder afstamming kan je ook een register A veulen fokken die later gewoon in het stamboek kan worden opgenomen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-21 20:21 



 
Profiel   

Mits door een ggk hengst van het betreffende stamboek gedekt. Gezien TS vraagt om een bonte hengst (en het barok Pinto stamboek hierbij niet onder de kandidaten valt) en hierbij weinig gegadigde zijn(caesar ter linden, en Night or Day buiten beschouwing gelaten) kan je er vanuit gaan dat bij de vraag van TS het veulen dus een B register krijgt bij een willekeurig stamboek

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-21 20:33 



 
Profiel   

Er zijn zeker wel meer bonte ggk hengsten te vinden waarbij je een A register veulen kan fokken :)

+ zoals al gezegd is kan TS er natuurlijk ook voor kiezen om een niet-bonte hengst te kiezen, aangezien de kans op een bonte maar met 25% toeneemt (indien beide heterozygoot, uiteraard). Ik wilde alleen even aangeven dat een merrie zonder afstamming niet alleen maar reg B veulens kan fokken :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-21 23:21 



 
Profiel   

Caesar ter Linden kan misschien wat voor je zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-21 23:23 



 
Profiel   

De basis voor platenbont bij de warmbloed is klein. Je komt in NL eigenlijk altijd terecht op het bloed van Samber. Ofwel via Samber zelf, ofwel via de moederlijn waar Samber uit komt. Bij bont x bont heb je het dan al snel over lijnenteelt. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar dan moet je eigenlijk wel de bloedopbouw van de merrie weten om te beoordelen of de verwantschap ver genoeg weg zit.

Een effen hengst, vrij van Samber, geeft daarin meer zekerheid. Als je absoluut met bont wil fokken zou je kunnen uitzoeken of je een genetische verwantschapstest op Samber kan laten uitvoeren voor je merrie.

Van de hierboven genoemde Ceasar vind je meerdere nakomelingen op dit forum. Caesar is dacht ik meer springgericht. Over het algemeen lijkt hij paarden te geven met maat en formaat.

Misschien is Love for You interessant voor je. Wel meer dressuur dan allround.
http://gerarduspost.nl/index.php/love-for-you

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-21 09:48 



 
Profiel   

[ img ]

Op deze foto een jaarling van Ceasar ter Linden. Ceasar is AES approved, dus je kan bij diverse stamboeken iig in het register registreren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-21 19:45 



 
Profiel   

TS haar paard heeft geen papier en kan dus niet een Reg A nakomeling brengen, wel een Reg B, echter kan die als het aan de stamboekrichtlijnen voldoet in het hulpboek worden opgenomen, mocht je daar dan weer mee fokken kan je een Reg A nakomeling krijgen, we zijn dan hoe dan ook 2 generaties verder.

Bonte warmbloedhengsten zijn er al 2 genoemd.

Ceasar kun je hier vinden en nog enkele bonte hengsten: http://www.hoeveterlinden.be/
Verder kun je als je Van Olst een mail stuurt diepvries sperma krijgen van Night or Day.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-21 21:51 



 
Profiel   

[ img ]
Burning color.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 00:05 



 
Profiel   

Bontfire x Nero x Amulet staat bij Bonte paarden stamboek.
Wel volledig zijn he Henri als je je paard aan wilt prijzen :P haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 10:26 



 
Profiel   

Roodvos schreef
De basis voor platenbont bij de warmbloed is klein. Je komt in NL eigenlijk altijd terecht op het bloed van Samber. Ofwel via Samber zelf, ofwel via de moederlijn waar Samber uit komt. Bij bont x bont heb je het dan al snel over lijnenteelt. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar dan moet je eigenlijk wel de bloedopbouw van de merrie weten om te beoordelen of de verwantschap ver genoeg weg zit.

Een effen hengst, vrij van Samber, geeft daarin meer zekerheid. Als je absoluut met bont wil fokken zou je kunnen uitzoeken of je een genetische verwantschapstest op Samber kan laten uitvoeren voor je merrie.

Van de hierboven genoemde Ceasar vind je meerdere nakomelingen op dit forum. Caesar is dacht ik meer springgericht. Over het algemeen lijkt hij paarden te geven met maat en formaat.

Misschien is Love for You interessant voor je. Wel meer dressuur dan allround.
http://gerarduspost.nl/index.php/love-for-you

Is wel hetzelfde bloed als Ceasar, de 1 alleen via de moederlijn en de ander via de vaderlijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 10:36 



 
Profiel   

Ceasar fokt goede springpaarden, maar heeft merendeels dressuurbloed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 12:31 



 
Profiel   

Mer1980 schreef
TS haar paard heeft geen papier en kan dus niet een Reg A nakomeling brengen, wel een Reg B, echter kan die als het aan de stamboekrichtlijnen voldoet in het hulpboek worden opgenomen, mocht je daar dan weer mee fokken kan je een Reg A nakomeling krijgen, we zijn dan hoe dan ook 2 generaties verder.

Bonte warmbloedhengsten zijn er al 2 genoemd.

Ceasar kun je hier vinden en nog enkele bonte hengsten: http://www.hoeveterlinden.be/
Verder kun je als je Van Olst een mail stuurt diepvries sperma krijgen van Night or Day.

Bij het NRPS is een onbekende merrie x NRPS hengst toch echt register A

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-21 22:17 



 
Profiel   

Remy zou je ook kunnen kijken. is vrij van samberbloed

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-21 15:39 



 
Profiel   

https://nrps.nl/u/files/fokprogramma-nrps-rijpaard.pdf

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-21 15:51 



 
Profiel   

Nou vooruit, even een inkoppertje:
[ITP] Nacho, van gouden bokt veulen naar goedgekeurde dekhengst!

Weliswaar ggk bij Barock Pinto, maar vrij van barok bloed. Mocht dat de reden zijn dat je geen Barock Pinto wil.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... cimiento-d

De hierboven genoemde Remy zou denk ik deze moeten zijn:
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1759524/remy
Ggk bij het IHW (International Heavy Warmblood).

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-21 15:56 



 
Profiel   

Ik wilde ook al Nacho noemen, prachtige hengst naar mijn mening met een mooie correcte bouw.
Succes TS met de zoektocht naar een geschikte hengst!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-21 16:03 



 
Profiel   

Nou ben ik helemaal geen expert, maar ik lees graag en geïnteresseerd mee in fokkerijtopics.

Nacho vind ik een erg aansprekende hengst.

Maar geen paard is helemaal perfect natuurlijk.

Wat me opvalt op de foto's is zijn rug/bovenlijn. Zou je dan zeggen dat hij een merrie nodig heeft met een sterke bovenlijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-21 17:30 



 
Profiel   

Boras schreef
Nou ben ik helemaal geen expert, maar ik lees graag en geïnteresseerd mee in fokkerijtopics.

Nacho vind ik een erg aansprekende hengst.

Maar geen paard is helemaal perfect natuurlijk.

Wat me opvalt op de foto's is zijn rug/bovenlijn. Zou je dan zeggen dat hij een merrie nodig heeft met een sterke bovenlijn?


Ja dat viel mij ook nog op maar hij is ook nog geen 3 jaar, dus hij lijkt me nog wat overbouwd. Ik vind wel zijn achterhand wat buiten de massa staan, maar dat kan ook een momentopname zijn van de foto.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-21 17:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 92 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen