Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstenkeuze voor Tango x Ferro

 
Profiel   

[ img ]

[ img ]
Dit zijn de niet heel duidelijke standfoto’s excuus.
Hallo, Ik ben nieuw hier in bokt dus zeg ff als ik iets fout doe haha. Ik heb een vraagje: wij hebben een merrie tango x ferro https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/32472/zonique
waarmee wij graag een veulentje willen fokken. Ik heb al wat rond gekeken voor hengsten die niet al te duur zijn maar ik heb niet heel veel kunnen vinden. Ik wil verder met dressuur en springen en nou hoef ik echt niet Z te rijden maar wel L of M. Onze merrie heeft vooral dressuur bloed maar in de ferro bloedlijn zit ook een beetje springbloed. Ik zoek een hengst met wat meer springbloed maar een die ook mooi dressuurmatig kan lopen. Rond de 1000 euro dekgeld maar €1500 euro is wel echt onze max. Weten jullie iets? Hier foto’s van onze merrie
[ img ]
[ img ]


Laatst bijgewerkt door Juliaxxxxxxx op 13-02-21 18:38, in het totaal 2 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-21 18:11 



 
Profiel   

Een goede standfoto plaatsen kan helpen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-21 18:15 



 
Profiel   

Sorry wat bedoel je met standfoto? foto van onze merrie waar je haar volledige bouw ziet ofzo?
Edit: gedaan, ze zijn niet heel duidelijk sorry

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-21 18:19 



 
Profiel   

Een standfoto is een foto van de zijkant waarop alle 4 de benen te zien zo, zo is de bouw goed te beoordelen.

Hoe springt de merrie zelf? Hoe zijn haar gangen? Als ik haar zo zie dan denk ik dat ze best wat bloed mag hebben en wat meer souplesse en elastisch vermogen. In de moederlijn is maat denk ik een aandachtspuntje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-21 10:35 



 
Profiel   

Julia; ik zou ook graag een goede standfoto willen zien.

Als je écht een goed springpaard wilt fokken, dan kan je misschien beter een (goed springgefokt) veulen aanschaffen. Als je gewoon een fijn allround paard wilt fokken voor jezelf, zou je ook eens kunnen kijken naar een Gelderse of NRPS hengst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-21 15:23 



 
Profiel   

https://www.stalvanvliet.nl/portfolio-i ... -connects/
deze hengst is misschien wel wat voor haar wordt nu allround gebruikt ook op dressuur merries.

En de hengst Van Gogh wordt ook wel vaker gebruikt voor dressuur merries.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-21 17:15 



 
Profiel   

Ze heeft van zichzelf al best wat bloed en was met springen niet te houden. Daarom zoek ik een hengst die iets koeler is in het hoofd. Haar stap is niet echt iets op aan te merkenen ze heeft een best ruime draf. Ook kon ze heel fijn verzameld galopperen maar wat ik graag wil verbeteren is achterbenen. Ze bracht haar gewicht te veel naar de voorhand en had moeite om echt te gaan zitten zeg maar. Ik zoek een hengst rond de 170 zodat de hoogte van het veulen ongeveer 166 wordt. Ik hoef niet een echt goed springpaard te fokken maar inderdaad een fijn allround paard waar ik later iets van L of M mee kan springen en dressuren. Bedankt spenius, zoiets is wat ik zoek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-21 00:54 



 
Profiel   

Misschien voldoet de Gelderse hengst Imposant EM aan je wensen. Heel braaf, springt goed, dressuur :j niet te duur en geeft echt hele leuke nakomelingen.

Ook zeker uit een niet gelderse merrie

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-21 10:37 



 
Profiel   

Ik heb een merrie uit dezelfde moederlijn als jouw merrie. Deze merrielijn fokt best erg het eigen type door en dat zie je ook in jouw merrie, er is maar weinig terug te zien van de eigenschappen van Ferro in jouw merrie. De merrielijn gaat terug op een hannoveraans gefokte merrie.
Ik heb met mijn merrie ook een veulen gefokt en heb toen bewust een hengst gekozen met het bloed van Donnerhall uit een hannoveraanse moederlijn. Dit past heel mooi op deze merrielijn. Donnerhall-bloed geeft wat meer rust in het karakter en verbeterde bij mijn merrie de schouder en hals.

Wat betreft kunnen springen hoef je niet te bang te zijn, de merrielijn geeft een hele sterke achterhand door.

Als je een groter veulen wil dan je merrie moet je niet kijken naar de maat van de hengst maar vooral kijken welke stokmaat hij zijn veulens meegeeft, een grote hengst kan best kleine nakomelingen geven. Jouw moederlijn kan zowel grote als kleinere geven, mijn merrie is 1,72m.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-21 11:38 



 
Profiel   

Of je een goed springpaard (M niveau) gaat fokken met deze lijn is erg twijfelachtig. Tegenwoordig moeten ze echt wel wat in hun mars hebben om goed (en veilig) door een M parcours heen te springen. Ferro staat niet direct bekend om zijn springpaarden, jouw merrie is echt meer dressuurgefokt. Ik zie wel dat de moeder van je merrie M heeft gesprongen, maar vervolgens is er Tango op gebruikt.

Ik zie dat je merrie nog geen nakomelingen heeft gegeven. Enig idee hoe vergrotend de moederlijn fokt? Want het is niet een rekensommetje wat je kunt maken met het uitkomen op een bepaalde schofthoogte (was het maar zo makkelijk). Ik denk, gezien de kleintjes die in de moederlijn zitten, je niet zo snel een hele grote gaat fokken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 11:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen