Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 4 [ 95 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Plaats een nieuw onderwerp

Welke hengst ?

 
Profiel   

Change3x schreef
Ik heb de bloedlijnen niet naast elkaar gelegd dus excuses als het niet matcht, maar: Fontaine TN?


Zal ik niet eens zo gek vinden. Die heeft wel een galop. Geen idee of hij dat ook doorgeeft en wat hij precies wel en niet doorheeft qua fok. Hij heeft zelf wel ongelijke voorvoeten.
Maar als Elisa zegt dat Finest Selection de galop niet gaat verbeteren zou ik die links laten liggen. Aangezien het 1 van de wensen was. En gezegd werd dat de galop echt een verbeterpuntje is.

Daarnaast werd hier al een keer een hele lijst gedeeld met ook aardig wat Vivaldi nazaten. Ik vind Vivaldi zelf vaak wel wat chiquere/fijnere types fokken. En als je een robuust paard wil fokken zou ik daar weg van blijven. Maar een dreamboy bijvoorbeeld geeft vaak wel een fijne galop.
O en over Imposantos die een overbeet zou hebben. Dat heeft die niet, wel gewoon een grote bovenlip die hij wellicht wat laat hangen.

Ik wil toch nog een pleidooi geven voor Gelders (nooit gedacht dat ik dit zou zeggen). Maar ik heb toch het idee dat TS Gelders onder het zelfde type vind vallen als tuiger en Groninger aangezien ze ze alle 3 tegelijk opnoemt als dat ze dat niet wil. Om vervolgens te zeggen dat ze een ‘normaal’ dressuur of springhengst wil. Maar ik zou Gelders eerder onder het type ‘normale dressuurpaard’ laten vallen. Kijk naar een Henkie van Adelinde Cornelissen of Independent Little Me gereden door Dinja van Liere. Allebei Gelderse paarden die gewoon mee doen tussen de ‘normale’ dressuurpaarden op hoog niveau. De Gelderse tegenwoordig zie je echt haast het verschil niet meer mee met de ‘normale’ dressuurpaarden. Of geven juist een beetje extra’s. En TS denkt dat er nu alleen Gelders genoemd wordt door de afstammelingen van haar merrie. Maar ik denk oprecht dat die genoemd zijn door de verbeterpunten die ze aangaf en niet de afstammelingen.

Maar goed.
Een kyton dan? Goede galop en een fijn karakter volgens mij. Maar komt de hals ook wat diep uit de borst.
Of de jonge Lewis. Had ook een goed galop. Of Lowlands is weer wat vrijer bloed
En waarom For Ferrero niet? Geeft volgens mij een fijne galop door aan de nakomelingen. (Is niet van Ferro hè TS, want je zei dat je geen Ferro bloed zocht (al gaf die ook wel fijne galopades). En dat filmpje van die for ferrero x tuiger die janderegelaa deelde vind ik zelf wel heel leuk. Wellicht niet zo robuust als TS wil?
Een ferdeaux en indian rock geven ook goede galopades, beweging en achterbeengebruik maar wellicht te commercieel?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-21 11:57 



 
Profiel   

Change3x schreef
Ik heb de bloedlijnen niet naast elkaar gelegd dus excuses als het niet matcht, maar: Fontaine TN?



Hele mooie complete toch compacte hengst, ga ik eens even verder uitpluizen, mocht er iemand nakomelingen van hebben en ze willen showen , heel graag!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-21 12:08 



 
Profiel   

Citaat
Zal ik niet eens zo gek vinden. Die heeft wel een galop. Geen idee of hij dat ook doorgeeft en wat hij precies wel en niet doorheeft qua fok. Hij heeft zelf wel ongelijke voorvoeten.
Maar als Elisa zegt dat Finest Selection de galop niet gaat verbeteren zou ik die links laten liggen. Aangezien het 1 van de wensen was. En gezegd werd dat de galop echt een verbeterpuntje is.

Daarnaast werd hier al een keer een hele lijst gedeeld met ook aardig wat Vivaldi nazaten. Ik vind Vivaldi zelf vaak wel wat chiquere/fijnere types fokken. En als je een robuust paard wil fokken zou ik daar weg van blijven. Maar een dreamboy bijvoorbeeld geeft vaak wel een fijne galop.
O en over Imposantos die een overbeet zou hebben. Dat heeft die niet, wel gewoon een grote bovenlip die hij wellicht wat laat hangen.

Ik wil toch nog een pleidooi geven voor Gelders (nooit gedacht dat ik dit zou zeggen). Maar ik heb toch het idee dat TS Gelders onder het zelfde type vind vallen als tuiger en Groninger aangezien ze ze alle 3 tegelijk opnoemt als dat ze dat niet wil. Om vervolgens te zeggen dat ze een ‘normaal’ dressuur of springhengst wil. Maar ik zou Gelders eerder onder het type ‘normale dressuurpaard’ laten vallen. Kijk naar een Henkie van Adelinde Cornelissen of Independent Little Me gereden door Dinja van Liere. Allebei Gelderse paarden die gewoon mee doen tussen de ‘normale’ dressuurpaarden op hoog niveau. De Gelderse tegenwoordig zie je echt haast het verschil niet meer mee met de ‘normale’ dressuurpaarden. Of geven juist een beetje extra’s. En TS denkt dat er nu alleen Gelders genoemd wordt door de afstammelingen van haar merrie. Maar ik denk oprecht dat die genoemd zijn door de verbeterpunten die ze aangaf en niet de afstammelingen.

Maar goed.
Een kyton dan? Goede galop en een fijn karakter volgens mij. Maar komt de hals ook wat diep uit de borst.
Of de jonge Lewis. Had ook een goed galop. Of Lowlands is weer wat vrijer bloed
En waarom For Ferrero niet? Geeft volgens mij een fijne galop door aan de nakomelingen. (Is niet van Ferro hè TS, want je zei dat je geen Ferro bloed zocht (al gaf die ook wel fijne galopades). En dat filmpje van die for ferrero x tuiger die janderegelaa deelde vind ik zelf wel heel leuk. Wellicht niet zo robuust als TS wil?
Een ferdeaux en indian rock geven ook goede galopades, beweging en achterbeengebruik maar wellicht te commercieel?


De for ferrero van de video Vond ik inderdaad ook leuk.
Het robuust zijn heb ik al eerder uitgelegd in welke zin ik dat bedoel, staat een stukje terug in het topic met oa voorbeelden van hengsten die daar voor mij onder vallen.[/quote]

Citaat
maar ik heb toch het idee dat TS Gelders onder het zelfde type vind vallen als tuiger en Groninger aangezien ze ze alle 3 tegelijk opnoemt als dat ze dat niet wil. Om vervolgens te zeggen dat ze een ‘normaal’ dressuur of springhengst wil
.


Hierin geef ik nogmaals duidelijk aan dat dit niet mijn voorkeur heeft, dit doet ( nogmaals...) niks af aan een gelderse Groninger tuiger hackney of welk type dan ook. Dit is gewoon niet wat ik zoek, ik neem aan dat ik die voorkeur mag hebben en me daar niet constant over hoef te verantwoorden?

En wat betreft de ‘grote’ namen die gelderse rijden, hartstikke leuk en fijn dat ze het goed doen in de sport ( een afstamming geeft in geen enkel opzicht garantie op een goede carrière), en ik weet dat het fijne paarden zijn, maar nogmaals geniet niet mijn voorkeur en dit doet nogmaals niks af aan het type paard want het is de combinatie ruiter en paard die het succesvol maakt en niet het papier erachter.

En laten we eerlijk zijn( je noemt een ‘ normaal’ dressuur of spring hengst), laat voorop staan ik heb geen intentie om het veulen voor de verkoop te fokken!, maar een spring of dressuur gefokt paard verkoopt makkelijker dan een tuig,hackney,groninger, of gelderse.,, ja nu is de markt zo gek dat je er met gemak 7000-, voor kan beuren, maar die markt blijft niet zo, daarnaast wil je niet weten hoeveel mensen het soms niet zien aan een paard dat het bijv Gelders hackney of tuig is en dan vinden ze het een goed paard goede beweger sterk achterbeen, maar zodra je het papier doorstuurt is het niet interessant meer? ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-21 12:26 



 
Profiel   

Ts ik denk dat je mening over een gelderse echt achterhaald is. Met name wat henkie betreft. Als wij jou niet hadden verteld dat hij gelders gefokt was had jij niet beter geweten dat het gewoon een goed fokkende dressuurhengst is, die echt niet minder verkoopt dan een 'dressuurgefokte'. Het woord gelders spreekt jou niet aan. Henkie wordt ook door 'dressuurfokkers' veel gebruikt. Als deze hengst bij een ander stamboek was ingeschreven en niet de stempel gelders had had je hem denk ik een stuk intressanter gevonden.

Kijk voor de grap eens op horsetelex hoe vaak henkie aangepaard is met een 'normaal' dressuurpaard.

Ik wil je echt geen gelderse aansmeren, want ik zou ook goed begrijpen om bij deze merrie een wat minder robuuste hengst te gebruiken, maar je argumenten/mening daarover slaat wal nog schip en dat is jammer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-21 23:58 



 
Profiel   

Sita_xx schreef
Ts ik denk dat je mening over een gelderse echt achterhaald is. Met name wat henkie betreft. Als wij jou niet hadden verteld dat hij gelders gefokt was had jij niet beter geweten dat het gewoon een goed fokkende dressuurhengst is, die echt niet minder verkoopt dan een 'dressuurgefokte'. Het woord gelders spreekt jou niet aan. Henkie wordt ook door 'dressuurfokkers' veel gebruikt. Als deze hengst bij een ander stamboek was ingeschreven en niet de stempel gelders had had je hem denk ik een stuk intressanter gevonden.

Kijk voor de grap eens op horsetelex hoe vaak henkie aangepaard is met een 'normaal' dressuurpaard.

Ik wil je echt geen gelderse aansmeren, want ik zou ook goed begrijpen om bij deze merrie een wat minder robuuste hengst te gebruiken, maar je argumenten/mening daarover slaat wal nog schip en dat is jammer.




Nogmaals mijn mening, en henkie is al langer bekend dus als je mij ‘niet had verteld’ dat het een gelderse was, had ik het zelf al geweten.... heeft helemaal niks met een woord op zich te maken, ik staar me niet blind op enkel de hengst, wat ervoor zit is ook van belang!

en mijn argumenten slaan schip nog wal... bijzondere uitspraak, waarom ‘iedereen’ toch zo ontzettend snel op zijn of haar P.. is getrapt wanneer iemand gewoon aangeeft geen voorkeur te hebben voor een bepaald type snap ik echt totaal niet ik heb al meer dan 1x aangegeven dat het niks afdoet aan welk stamboek of type dan ook, maar gewoon mijn voorkeur niet heeft, punt.

Dat Henkie door veel ‘dressuurfokkers’ wordt gebruikt is hartstikke leuk hoor, maar die hebben een dressuur merrie staan qua bloed, waarin zeker henkie de achterhand en het front kan verbeteren, de achterhand van mijn Niet dressuur gefokte merrie hoeft niet verbeterd te worden, is niet wat ik zoek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-21 20:32 



 
Profiel   

Jjsd schreef
Sita_xx schreef
Ts ik denk dat je mening over een gelderse echt achterhaald is. Met name wat henkie betreft. Als wij jou niet hadden verteld dat hij gelders gefokt was had jij niet beter geweten dat het gewoon een goed fokkende dressuurhengst is, die echt niet minder verkoopt dan een 'dressuurgefokte'. Het woord gelders spreekt jou niet aan. Henkie wordt ook door 'dressuurfokkers' veel gebruikt. Als deze hengst bij een ander stamboek was ingeschreven en niet de stempel gelders had had je hem denk ik een stuk intressanter gevonden.

Kijk voor de grap eens op horsetelex hoe vaak henkie aangepaard is met een 'normaal' dressuurpaard.

Ik wil je echt geen gelderse aansmeren, want ik zou ook goed begrijpen om bij deze merrie een wat minder robuuste hengst te gebruiken, maar je argumenten/mening daarover slaat wal nog schip en dat is jammer.




Nogmaals mijn mening, en henkie is al langer bekend dus als je mij ‘niet had verteld’ dat het een gelderse was, had ik het zelf al geweten.... heeft helemaal niks met een woord op zich te maken, ik staar me niet blind op enkel de hengst, wat ervoor zit is ook van belang!

en mijn argumenten slaan schip nog wal... bijzondere uitspraak, waarom ‘iedereen’ toch zo ontzettend snel op zijn of haar P.. is getrapt wanneer iemand gewoon aangeeft geen voorkeur te hebben voor een bepaald type snap ik echt totaal niet ik heb al meer dan 1x aangegeven dat het niks afdoet aan welk stamboek of type dan ook, maar gewoon mijn voorkeur niet heeft, punt.

Dat Henkie door veel ‘dressuurfokkers’ wordt gebruikt is hartstikke leuk hoor, maar die hebben een dressuur merrie staan qua bloed, waarin zeker henkie de achterhand en het front kan verbeteren, de achterhand van mijn Niet dressuur gefokte merrie hoeft niet verbeterd te worden, is niet wat ik zoek.


Zo ontzettend veel dekt hij niet hoor. Wel bevredigende aantallen vind ik maar absoluut geen hengst waar iedereen achteraan loopt. Vanaf zijn goedkeuring in 2015 zijn het er 236.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-21 21:42 



 
Profiel   

Ik bedoel ook niet dat henkie een hengst is waar iedereen achteraanloopt. Maar dat ie niet alleen voor gelderse paarden of tuigers wordt gebruikt.

@ts met dat je argumenten kant nog wal slaan bedoel ik dat je een veulen wilt fokken die robuust is, en waarvan de galop verbeterd wordt. Daarom snap ik niet waarom je gelderse volledig uitsluit.

Ik zou zelf voor deze merrie voor een wat bloederige hengst kiezen die wat verfijnt in de bouw, maar je gaf aan dat je dat juist niet wou. Daarom snap ik je argumenten niet waarom je juist niet voor een gelderse zou gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-21 21:39 



 
Profiel   

Ik denk dat er nu wel genoeg gezegd is over de geldersen, TS zoekt een dressuurhengst die maat, een goed karakter, massa en een goede galop geeft. :)

Wellicht is Desperado nog een optie voor je TS voor het verbeteren van de galop, + goed karakter. Fokt wellicht iets luxer dan je wenst.

Of een hengst als Glamourdale, ik verwacht dat deze veel massa geeft op een wat minder bloederige merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 09:23 



 
Profiel   

Wellicht ook interessant voor jou:

Blue horse kingston. Is volgens kwpn van 104 naar 107 gegaan qua groottevererving. Blijkbaar grote veulens. Het kan natuurlijk ook dat alleen de grote veulens op de keuringen kwamen (thuis stondn er misschien nog een paar pony's van, haha.)
Hier op bokt loopt er een topic over de nakomelingen. Men is heel lovend over het karakter. Er zijn een paar kleine opmerkingen over een zware kaak.

Als die te licht uitvalt van bouw kan je misschien ook eens naar Il Divo kijken. Die heeft wat meer bot, is erg bergop gebouwd en strakker van rug.
Qua galop vind ik Kingston beter.
Er is ook een topic over Il Divo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 18:14 



 
Profiel   

Robuust, galop, Feel Good?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-21 16:04 



 
Profiel   

Selle Francais heeft veel Franse draver bloed. Wanneer je bijvoorbeeld Narcos opzoekt in Horsetelex dan zie je achter hem twee maal Ibrahim. Wanneer je de afstamming verder terug uitpluist, dan zie je de nodige Hackney genen. Deze genen hebben meegeholpen van de Selle Francais zo'n goed springpaard te maken.
https://bloodlines.net/highflyer/investigation4.htm
Zoek het paard Great Heart maar eens op. Deze had Hackney genen en sprong over een hoogte van 2,51 meter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 09:52 



 
Profiel   

Klik bij Karikal bijvoorbeeld op 7 of meer generaties in Horsetelex. Dan zie je de Hackneys Quality, Confidence en Foundation. Achter Cerbere zitten nog de Hackneys Corsair en Elisa, grootouders van Conquerant.


Laatst bijgewerkt door Himyar op 23-03-21 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 11:00 



 
Profiel   

Wat is je punt Himyar?
TS zoekt een dressuurhengst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 19:17 



 
Profiel   

Jjsd schreef
Rex_Rolfo schreef
TS, zou het mooi zijn als het veulen tzt een leuke sprong laat zien of is springen totaal niet belangrijk?


Het zal erom gaan hangen qua karakter of er een spring of dressuur hengst op gaat.

Springen kan de merrie zelf ook verbazingwekkend goed , zeker gezien de afstamming.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 19:28 



 
Profiel   

Blijft jammer dat het KWPN niet op beide disciplines tegelijk focust.
TS zou denk ik het best gebaat zijn bij een goede allrounder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 19:39 



 
Profiel   

Cayenne schreef
Blijft jammer dat het KWPN niet op beide disciplines tegelijk focust.
TS zou denk ik het best gebaat zijn bij een goede allrounder.

Gelders paard...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 20:59 



 
Profiel   

Nog even over dat Highflyer artikel over de vergelijkbare roots van de Standardbred (de harddraver), de oude Franse draver (de hengst Fuschia was oa heel invloedrijk), de Norfolk Roadster (voorloper van de Hackney) en de Cleveland Bay (voorloper van Yorkshire coach). Een heel belangrijk paard (op springgebied) bij de Holsteiner, waarop heel veel lijnteelt heeft plaatsgevonden, is Tobias. Tobias had behoorlijk wat Cleveland Bay en Yorkshire Coach bloed. De oude Holsteiners waren behoorlijk stevig ingeteeld op een beperkt aantal hengsten, die onderling verwand waren.
http://www.sportpferdezucht-haygis.de/tobias.html
Als je de pedigree van goede springpaarden uitpluist, kom je in het verleden altijd veel lijnen tegen met (inteelt/lijnteelt op) Cleveland Bay, Standardbred, Franse draver, Hackney en/of Yorkshire Coach.
Ik weet dat veel mensen dit niet relevant gezeur vinden, maar persoonlijk vind ik het wel interessant om te weten.
Deze types werden in de Engelstalige landen geregeld ingezet als hunters of gebruikt voor de fokkerij van hunters. Hunters moesten kunnen springen, want tijdens de jacht kwam men obstakels tegen.
Er is iemand die zegt dat springgenen van de (Ierse) Hobby komen. Een oud Keltisch ras dat aan de basis ligt van de hierboven genoemde types/rassen, maar ook aan die van de Connemara en de Irish Draught.
https://carpediemfarm.wordpress.com/abo ... ey-horses/

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-21 10:17 



 
Profiel   

Bedankt voor alle reacties het mee kijken en denken!

Wij hebben inmiddels een fijne hengst gevonden en gaan als het goed is over enkele weken insemineren *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-21 18:58 



 
Profiel   

Jjsd schreef
Bedankt voor alle reacties het mee kijken en denken!

Wij hebben inmiddels een fijne hengst gevonden en gaan als het goed is over enkele weken insemineren *\o/*

Leuk, welke hengst wordt het?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-21 19:15 



 
Profiel   

Earth schreef
Jjsd schreef
Bedankt voor alle reacties het mee kijken en denken!

Wij hebben inmiddels een fijne hengst gevonden en gaan als het goed is over enkele weken insemineren *\o/*

Leuk, welke hengst wordt het?


Het is een spring hengst geworden: komme casall :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 00:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 4 [ 95 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen