Welke hengst ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jjsd
Berichten: 57
Geregistreerd: 11-07-20
Woonplaats: Limburg

Welke hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 22:20

Het is weer bijna zover, het dekseizoen..

Welke hengsten raden jullie aan ?
Op gebied van karakter: betrouwbare hengst,die goede karakters meegeeft ( ja dit hangt altijd af van de combinatie, nooit een garantie wanneer hij het meermaals wel door heeft gegeven, dat hij dit altijd doet) maar over het ‘algemeen’ gezien in iedergeval.

Exterieur: liever iets meer compact als lang-gelijnd, ( ik hou persoonlijk meer van een wat robuust type, het hedendaags typisch bloederig geniet niet per ce mijn voorkeur).

Qua beweging: vooral een goede galoppade.

*geen koudbloeden,Friezen E.D

Tips ervaringen ed allemaal erg welkom :o

x_ankieee

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Welke hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:24

Misschien moet je een foto en beschrijving van je merrie toevoegen. Dat adviseert net wat beter, nu zou ik 20 random hengsten kunnen noemen waarvan er 19 je merrie niet gaan verbeteren. :)

Jjsd
Berichten: 57
Geregistreerd: 11-07-20
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 23:53

Merrie met veel werklust, intelligent maar ook een brutale.
Lief maar op 1 persoon gericht,sensibel, kan fel uit de hoek komen, ook onder het werk.
Leergierig, qua gangen zijn stap en draf haar uitblinkers, galop mag zeker een verbeterpunt genoemd worden.

Enkele foto’s van verschillende periodes voor een beeldvorming.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Welke hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 23:59

Wat is de afstamming van je merrie?

Jjsd
Berichten: 57
Geregistreerd: 11-07-20
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 00:04

Anoeska27 schreef:
Wat is de afstamming van je merrie?



Dat wilde ik nog heel eventjes in het midden laten, vooral benieuwd wat er aangeraden wordt op basis van uitleg en foto’s. :o

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 00:18

Jjsd schreef:
Anoeska27 schreef:
Wat is de afstamming van je merrie?



Dat wilde ik nog heel eventjes in het midden laten, vooral benieuwd wat er aangeraden wordt op basis van uitleg en foto’s. :o

Nee, dat is echt heel dom. Je hebt het juist nodig omdat we weten hoe hengsten vererven maar ook zodat we geen dichtbij verwante hengsten opnoemen.

Jjsd
Berichten: 57
Geregistreerd: 11-07-20
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 00:24

Nee, dat is echt heel dom. Je hebt het juist nodig omdat we weten hoe hengsten vererven maar ook zodat we geen dichtbij verwante hengsten opnoemen.[/quote]


Hmm dom, dat is jouw mening en die mag jij hebben.
Ik zet dit er om een rede niet direct bij.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Welke hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 00:58

Het grappige is dat ik op basis van het hoofd van je merrie en de omschrijving denk te weten wie de vader is en dan vallen er al best wat hengsten af. Puur op basis van omschrijving zou ik voor Trafalgar gaan. De nakomelingen die ik er tot nu toe van heb gezien zijn allemaal een pak nuchterder dan hun moeders, maar robuust is hij niet.

Misschien is een Gelderse hengst iets voor je, maar daar ben ik niet in thuis.

Jjsd
Berichten: 57
Geregistreerd: 11-07-20
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 01:05

Anoeska27 schreef:
Het grappige is dat ik op basis van het hoofd van je merrie en de omschrijving denk te weten wie de vader is en dan vallen er al best wat hengsten af. Puur op basis van omschrijving zou ik voor Trafalgar gaan. De nakomelingen die ik er tot nu toe van heb gezien zijn allemaal een pak nuchterder dan hun moeders, maar robuust is hij niet.

Misschien is een Gelderse hengst iets voor je, maar daar ben ik niet in thuis.



Mag ik vragen aan welke hengst je denkt?

Trafalgar ga ik eens naar kijken! :)

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 07:37

Gezien jouw voorkeur (snap ik!) zou ik inderdaad eens gaan kijken bij de Gelderse paarden. Zonder de afstamming is het lastiger iets te zeggen over de precieze hengstenkeuze.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 08:37

Jjsd schreef:
Mag ik vragen aan welke hengst je denkt?

Trafalgar ga ik eens naar kijken! :)


Ik denk dat het niet de bedoeling is om hier een 'raad je plaatje'-wedstrijd te houden. Er zijn subfora die daar beter geschikt voor zijn.

Jjsd
Berichten: 57
Geregistreerd: 11-07-20
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 11:35

Trafalgar ga ik eens naar kijken! :)
[/quote]

Ik denk dat het niet de bedoeling is om hier een 'raad je plaatje'-wedstrijd te houden. Er zijn subfora die daar beter geschikt voor zijn.[/quote]


Nogmaals ik wil onbevooroordeeld, een aantal opties, maar prima dat kan hier blijkbaar niet .... raad je plaatje wedstrijd :')
Er zijn best een aantal hengsten die bekend staan om de eigenschappen die ik vraag, dit was dan ook de enige vraag, ook omdat ik weet dat waar de merrie uit komt de kans bijna nihil is dat er gekruist gaat worden qua int.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 11:50

Jjsd schreef:
Nogmaals ik wil onbevooroordeeld, een aantal opties, maar prima dat kan hier blijkbaar niet .... raad je plaatje wedstrijd :')
Er zijn best een aantal hengsten die bekend staan om de eigenschappen die ik vraag, dit was dan ook de enige vraag, ook omdat ik weet dat waar de merrie uit komt de kans bijna nihil is dat er gekruist gaat worden qua int.


Maar de voorwaarden om een topic te openen in fokkerij en afstamming-hengstenkeuze zijn een goede standfoto en de afstamming. Zoek maar op.

En we zijn zo niet onbevooroordeeld, we zijn onwetend. Ik zie zo al genoeg aan die merrie wat beter kan. Hals diep uit de borst, steile schouder, onderstandig voorbeen etc.

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Welke hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 11:53

zonder afstamming kun je geen hengstenadvies geven. Dus ik ga helemaal mee met Jan.

Jjsd
Berichten: 57
Geregistreerd: 11-07-20
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 12:00


Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:11

Ik ben met het niet helemaal met jullie eens. Zonder afstamming kun je best wel prima een hengstenkeuze adviseren. Beweging, exterieur en karakter zegt meer dan de vaders van het paard. We zijn in nederland is mijn mening veel te veel papier georiënteerd. Een merrie met weinig sport in de lijn, word in veel gevallen per definitie al afgeschreven. Een merrie met een vader die niet als goed vererfende fokhengst bekend staat wordt ook vaak al afgeschreven als niet geschikt als fokmerrie. Ik denk dat kijken naar de kwaliteiten en verbeterpunten van je merrie belangrijker is dan het kijken naar het papier van je merrie. Wel maakt het weten van de afstamming de keuze een stuk makkelijker.
Zeker de fokrichting.

Echter je omschrijving van verbeterpunten en kwaliteiten is summier om een goed advies te kunnen geven.

Wat zou je bv precies willen verbeteren aan de galop? Meer ruimte, meer afdruk etc?€

Qua bouw geef je aan liever iets beknopter dan lang gelijnd. Ook dit is erg summier om een goede keuze te kunnen maken. Zo kunnen wij wel 30 hengsten aangeven. Ik zou het lineair score formulier van het kwpn er eens bij pakken en proberen je merrie te beoordelen op exterieur, op die manier kun je beter kijken naar welke punten een hengst zou moeten verbeteren aan jou merrie qua exterieur. Denk aan beenwerk, rug/lendenen partij etc.

Als voorbeeld hebben wij een merrie die wat lichtjes bokbenig is, licht toontredend en lage verzenen, we kijken dus altijd naar hengsten die erg correct in het beenwerk zijn voor deze merrie en dat ook doorgeven. De andere merrie is heel erg correct in het beenwerk, maar iets kort in de rug en zou in alles wat fijntjes mogen zijn. Op basis daarvan kun je al veel meer qua hengstenkeuze.

Jjsd
Berichten: 57
Geregistreerd: 11-07-20
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 12:18

Sita_xx schreef:
Ik ben met het niet helemaal met jullie eens. Zonder afstamming kun je best wel prima een hengstenkeuze adviseren. Beweging, exterieur en karakter zegt meer dan de vaders van het paard. We zijn in nederland is mijn mening veel te veel papier georiënteerd. Een merrie met weinig sport in de lijn, word in veel gevallen per definitie al afgeschreven. Een merrie met een vader die niet als goed vererfende fokhengst bekend staat wordt ook vaak al afgeschreven als niet geschikt als fokmerrie. Ik denk dat kijken naar de kwaliteiten en verbeterpunten van je merrie belangrijker is dan het kijken naar het papier van je merrie. Wel maakt het weten van de afstamming de keuze een stuk makkelijker.
Zeker de fokrichting.

Echter je omschrijving van verbeterpunten en kwaliteiten is summier om een goed advies te kunnen geven.

Wat zou je bv precies willen verbeteren aan de galop? Meer ruimte, meer afdruk etc?€

Qua bouw geef je aan liever iets beknopter dan lang gelijnd. Ook dit is erg summier om een goede keuze te kunnen maken. Zo kunnen wij wel 30 hengsten aangeven. Ik zou het lineair score formulier van het kwpn er eens bij pakken en proberen je merrie te beoordelen op exterieur, op die manier kun je beter kijken naar welke punten een hengst zou moeten verbeteren aan jou merrie qua exterieur. Denk aan beenwerk, rug/lendenen partij etc.

Als voorbeeld hebben wij een merrie die wat lichtjes bokbenig is, licht toontredend en lage verzenen, we kijken dus altijd naar hengsten die erg correct in het beenwerk zijn voor deze merrie en dat ook doorgeven. De andere merrie is heel erg correct in het beenwerk, maar iets kort in de rug en zou in alles wat fijntjes mogen zijn. Op basis daarvan kun je al veel meer qua hengstenkeuze.



Danku! Dit bedoelde ik dus ook maar blijkbaar is inderdaad papier hier weer n1.

Informatie is iets wat summier dat ben ik met je eens, echter nu staat de afstamming erbij en kunnen de mensen een advies geven op basis van de vader lijn en moeder lijn :P

De galop mag meer afdruk en opwaarts.
Ik wil geen gelderse of tuig/hackney erop.
Dit omdat deze merrie zelf niet typisch is qua kenmerken van het bloed wat erin zit, veel mensen die haar zien zien dit er totaal niet in, geen ramshoofd en geen punt kont. Qua gangen zie je er buiten wanneer ze uit dr panty gaat ook geen tuig beenwerk in.

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:30

Jjsd schreef:
Dankjewel Jan voor je fijne manier van brengen wat je aan mijn merrie ziet ;)

Dat bedoeld Jan niet negatief hoor en ik neem aan dat je dit zelf ook al gezien had.
Als ik foktechnisch naar mijn paard kijk (is een ruin maar ach) dan weet ik ook dingen te benoemen qua exterieur die verbeterd kunnen worden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:58

Jjsd schreef:
Helemaal prima

Dankjewel Jan voor je fijne manier van brengen wat je aan mijn merrie ziet ;)

Hierbij de link naar horsetelex.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... lolanda-vs

Ja, was jammer dat het even zo moest.
Dacht al wel dat ze Gelders/of tuiger zou zijn door het bolle profiel van haar hoofd en de steile schouder.

Dus beetje veredelen en wat korter in de rug. Ik vind een hengst als For Ferrero passen. Geeft ook meer soepelheid en een supergalop.

Jjsd
Berichten: 57
Geregistreerd: 11-07-20
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 13:05

janderegelaa schreef:
Jjsd schreef:
Helemaal prima

Dankjewel Jan voor je fijne manier van brengen wat je aan mijn merrie ziet ;)

Hierbij de link naar horsetelex.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... lolanda-vs

Ja, was jammer dat het even zo moest.
Dacht al wel dat ze Gelders/of tuiger zou zijn door het bolle profiel van haar hoofd en de steile schouder.

Dus beetje veredelen en wat korter in de rug. Ik vind een hengst als For Ferrero passen. Geeft ook meer soepelheid en een supergalop.



Geen enkel probleem hoor mag gewoon gezegd worden.

Ik ben niet gebonden aan 1 stamboek, voorkeur gaat wel uit naar Bwp, holst,zang,old,kwpn,hann.
Hoeft geen hele commerciële hengst te zijn, de toto’s genieten niet mijn voorkeur, ferro ook over het algemeen niet.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 13:11

Gezien wensen en afstamming zou ik voor een Gelderse hengst gaan.

Als je compacter wil: Alexandro of Henkie. Geven beide mooie types en veel beweging.

Qua karakter Imposant of Markant BK. Die laatste heeft nog geen nakomelingen maar werd op het verrichtingsonderzoek echt geprezen om zijn rijdbare karakter. Die laatste is wel heel erg groot.

Imposant geeft hele mooie types. Mooie halzen en goede galop.

Floris BS ook nog een mooie optie.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 19-02-21 13:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 13:17

Jjsd schreef:
Sita_xx schreef:
Ik ben met het niet helemaal met jullie eens. Zonder afstamming kun je best wel prima een hengstenkeuze adviseren. Beweging, exterieur en karakter zegt meer dan de vaders van het paard. We zijn in nederland is mijn mening veel te veel papier georiënteerd. Een merrie met weinig sport in de lijn, word in veel gevallen per definitie al afgeschreven. Een merrie met een vader die niet als goed vererfende fokhengst bekend staat wordt ook vaak al afgeschreven als niet geschikt als fokmerrie. Ik denk dat kijken naar de kwaliteiten en verbeterpunten van je merrie belangrijker is dan het kijken naar het papier van je merrie. Wel maakt het weten van de afstamming de keuze een stuk makkelijker.
Zeker de fokrichting.

Echter je omschrijving van verbeterpunten en kwaliteiten is summier om een goed advies te kunnen geven.

Wat zou je bv precies willen verbeteren aan de galop? Meer ruimte, meer afdruk etc?€


Qua bouw geef je aan liever iets beknopter dan lang gelijnd. Ook dit is erg summier om een goede keuze te kunnen maken. Zo kunnen wij wel 30 hengsten aangeven. Ik zou het lineair score formulier van het kwpn er eens bij pakken en proberen je merrie te beoordelen op exterieur, op die manier kun je beter kijken naar welke punten een hengst zou moeten verbeteren aan jou merrie qua exterieur. Denk aan beenwerk, rug/lendenen partij etc.

Als voorbeeld hebben wij een merrie die wat lichtjes bokbenig is, licht toontredend en lage verzenen, we kijken dus altijd naar hengsten die erg correct in het beenwerk zijn voor deze merrie en dat ook doorgeven. De andere merrie is heel erg correct in het beenwerk, maar iets kort in de rug en zou in alles wat fijntjes mogen zijn. Op basis daarvan kun je al veel meer qua hengstenkeuze.



Danku! Dit bedoelde ik dus ook maar blijkbaar is inderdaad papier hier weer n1.

Informatie is iets wat summier dat ben ik met je eens, echter nu staat de afstamming erbij en kunnen de mensen een advies geven op basis van de vader lijn en moeder lijn :P

De galop mag meer afdruk en opwaarts.
Ik wil geen gelderse of tuig/hackney erop.
Dit omdat deze merrie zelf niet typisch is qua kenmerken van het bloed wat erin zit, veel mensen die haar zien zien dit er totaal niet in, geen ramshoofd en geen punt kont. Qua gangen zie je er buiten wanneer ze uit dr panty gaat ook geen tuig beenwerk in.


ik denk dat een gelderse hengst juist goed bij jou merrie zou passen, maar wel de meer dressuurgefokte gelderse. Gelderse paarden zijn hele allrounde paarden met vaak een goed karakter. Gelderse paarden hebben ook helemaal geen ramshoofd of puntkont. Er zijn veel gelderse paarden die heel erg fijn dressuurgefokt zijn, maar ook een fijn sprongetje kunnen maken. Ik heb het idee dat jij een gelderse als een tuigpaard ziet. Maar dat zijn ze absoluut niet. Ik ben niet zo thuis in de gelderse hengsten. Maar Henkie lijkt mij een erg fijne hengst en doet het erg goed in de sport met Adelinde cornelissen. Als ik het kwpn onderzoeksrapport lees heeft hij een erg goede galop waarvoor hij een 9 ontving. 'De galop is zeer goed van ruimte met een goede balans en goede afdruk. Henkie beweegt met een goede souplesse'

Het is maar net welke kant jij op wilt. Je wilt zelf een wat meer robuust type en ik denk dat daarom Henkie en Gelders in het algemeen daar wel de juiste keuze voor je is.

Zelf zou ik bij deze merrie kiezen voor een hengst die juist wat meer veredeld. Ik ben niet zo bekend in de dressuurhengsten, maar wellicht is Just Whimphof een idee?

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 13:19

NatasjavE schreef:
Gezien wensen en afstamming zou ik voor een Gelderse hengst gaan.

Als je compacter wil: Alexandro of Henkie. Geven bi mooie types en veel beweging.

Qua karakter Imposant of Markant BK. Die laatste heeft nog geen nakomelingen maar werd op het verrichtingsonderzoek echt geprezen om zijn rijdbare karakter. Die laatste is wel heel erg groot.

Imposant geeft hele mooie types. Mooie halzen en goede galop.


Gezien TS denkt dat Geldersen allemaal een Ramshoofd en een puntkont hebben :o? , denk ik dat we haar niet wijzer kunnen maken in dit topic. Ondanks dat ik ook denk dat ze bij de Geldersen eerder zou kunnen vinden wat ze zoekt.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 13:22

Olympia96 schreef:
NatasjavE schreef:
Gezien wensen en afstamming zou ik voor een Gelderse hengst gaan.

Als je compacter wil: Alexandro of Henkie. Geven bi mooie types en veel beweging.

Qua karakter Imposant of Markant BK. Die laatste heeft nog geen nakomelingen maar werd op het verrichtingsonderzoek echt geprezen om zijn rijdbare karakter. Die laatste is wel heel erg groot.

Imposant geeft hele mooie types. Mooie halzen en goede galop.


Gezien TS denkt dat Geldersen allemaal een Ramshoofd en een puntkont hebben :o? , denk ik dat we haar niet wijzer kunnen maken in dit topic. Ondanks dat ik ook denk dat ze bij de Geldersen eerder zou kunnen vinden wat ze zoekt.


ik vind dit wel wat een nare reactie. TS is denk ik erg ontwetend in de fokkerij. Misschien kun je haar beter van uitleg voorzien dan een dergelijke reactie te plaatsen. Wellicht leert ze dan iets.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 13:26

@Olympia, Oh daar had ik even overheen gelezen :')
Een puntkont :')

TS, Gelderse hebben een wat rechtere croupe. Iets wat ook gewenst is bij de dressuurpaarden. Dat heeft een rede(meer dragend achterbeen) maar ze hebben gemiddeld genomen geen puntkont. Er zal er best eens een zijn maar het is een ongewenst kenmerk.
Ramshoofden zien we steeds minder bij de Gelderse. Dat is meer een Tuigpaarden kenmerk van vroeger.

Alexandro durf ik van te stellen dat hij gemiddeld genomen juist erge mooie hoofden geeft.