Welke hengst ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jjsd
Berichten: 57
Geregistreerd: 11-07-20
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 13:40

Olympia96 schreef:
NatasjavE schreef:
Gezien wensen en afstamming zou ik voor een Gelderse hengst gaan.

Als je compacter wil: Alexandro of Henkie. Geven bi mooie types en veel beweging.

Qua karakter Imposant of Markant BK. Die laatste heeft nog geen nakomelingen maar werd op het verrichtingsonderzoek echt geprezen om zijn rijdbare karakter. Die laatste is wel heel erg groot.

Imposant geeft hele mooie types. Mooie halzen en goede galop.


Gezien TS denkt dat Geldersen allemaal een Ramshoofd en een puntkont hebben :o? , denk ik dat we haar niet wijzer kunnen maken in dit topic. Ondanks dat ik ook denk dat ze bij de Geldersen eerder zou kunnen vinden wat ze zoekt.



Nee zeer zeker niet, wellicht wat onhandig geformuleerd, het tuig typische ( waar vaak een ramshoofd,kont bij komt kijken) is iets wat ik niet zoek.
Gelderse hebben dit over het algemeen juist veel minder tot niet. Echter qua hengst heb ik meer voorkeur voor dressuur of spring gefokt.

Jjsd
Berichten: 57
Geregistreerd: 11-07-20
Woonplaats: Limburg

Re: Welke hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 13:45

Nogmaals iedereen, ik spreek over tuig typisch die inderdaad ook uit vroegere lijnen komen, maar ook zeker hedendaags nog veel voorkomt.

Ik wil bewust geen tuig of hackney hengst erop.
Gelders heeft niet mijn voorkeur.
Wanneer deze merrie vol dressuur of spring bloed had gehad, zou er dan ook Gelders geopperd worden? Dat vraag ik me af..?
( ik heb niks tegen Gelders vind het mooie veelzijdige paarden, maar niet wat ik bij deze merrie zoek icm bloedvoering van de merrie zelf).

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 13:51

Ts ik zou Henkie als Gelderse zeker niet weggooien. Dat is een hele fijne dressuurhengst. Zou je m ook weggooien als je niet wist dat ie gelders was? Heb je hem opgezocht? Filmpjes bekeken? rapportage gelezen? hierbij de link: https://stalbrouwerholland.com/horse/henkie/

Ik adviseer je geen Gelders op basis van het papier. Maar op basis van wat je zelf zegt te zoeken. (robuust en goede bewegingen).

Vanuit je laatste reactie meen ik onder de regels te lezen dat je Gelders erg onder waardeert. Gelderse zijn juist hele goede dressuur én springpaarden. Floris BS bijvoorbeeld is heel erg allround en een mooie hengst om te zien.
Laatst bijgewerkt door Sita_xx op 19-02-21 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 13:57

Wat wil je graag met het veulen? Een leuk goed basisveulen voor eigen gebruik? Wil je een veulen fokken om in de toekomst verder mee te fokken?
Wil je een veulen dat het goed doet in de verkoop?

Of wil je een veulen echt gericht op de sport (en dan bedoel ik engels dressuur/springen, want er zijn uiteraard veel meer versies van sport)

Dat maakt allemaal echt wel uit voor het beste fokadvies.
Je denkt zo te zien in ieder geval aan een hengst uit de (moderne) sportpaardfokkerij, en dat zegt al wel iets over je wensen.

Ik denk dat Gelders inderdaad helemaal niet per se een gekke keus is bij deze merrie (Ik vind de moderner Geldersen persoonlijk zelfs te veel richting sportpaard gefokt, maar dat is persoonlijk... sportpaard met fijn werkbaar karakter en een goede fysieke basis, dat wel, dat moet ik ze nageven)

Maar als je meer naar de wat hoger in het bloed staande stamboeken wil kan dat ook natuurlijk.

Er zit zo veel kennis op bokt, dat je met een algemene vraag mensen eerder verward dan met een heel specifieke vraag, gek genoeg ;)

Jjsd
Berichten: 57
Geregistreerd: 11-07-20
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 14:25

Sita_xx schreef:
Ts ik zou Henkie als Gelderse zeker niet weggooien. Dat is een hele fijne dressuurhengst. Zou je m ook weggooien als je niet wist dat ie gelders was? Heb je hem opgezocht? Filmpjes bekeken? rapportage gelezen? hierbij de link: https://stalbrouwerholland.com/horse/henkie/

Ik adviseer je geen Gelders op basis van het papier. Maar op basis van wat je zelf zegt te zoeken. (robuust en goede bewegingen).

Vanuit je laatste reactie meen ik onder de regels te lezen dat je Gelders erg onder waardeert. Gelderse zijn juist hele goede dressuur én springpaarden. Floris BS bijvoorbeeld is heel erg allround en een mooie hengst om te zien.




Ik waardeer de gelderse hengst zeer zeker, dat heb ik hiervoor ook aangegeven.

SjonnieZ

Berichten: 2304
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 14:27

[quote="NatasjavE”]
Gezien TS denkt dat Geldersen allemaal een Ramshoofd en een puntkont hebben :o? , denk ik dat we haar niet wijzer kunnen maken in dit topic. Ondanks dat ik ook denk dat ze bij de Geldersen eerder zou kunnen vinden wat ze zoekt.[/quote]


Volgens mij heeft TS het over de afstamming van haar eigen merrie.

Quote
“ Dit omdat deze merrie zelf niet typisch is qua kenmerken van het bloed wat erin zit, veel mensen die haar zien zien dit er totaal niet in, geen ramshoofd en geen punt kont. Qua gangen zie je er buiten wanneer ze uit dr panty gaat ook geen tuig beenwerk in.”

koudland
Berichten: 10
Geregistreerd: 19-02-21

Re: Welke hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 17:13

zou toch eens naar Imposant kijken. mooie geldere hengst die super tussen de dressuurpaarden loopt.
als je extra kleurtje wilt kan je ook aan edmundo denken. beide hengsten lopen minimaal Z dressuur

Senstable

Berichten: 37
Geregistreerd: 22-08-18
Woonplaats: Hilvarenbeek

Re: Welke hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 09:23

Wellicht al eens naar hengst : Finest selection (oldenburger) gekeken.

Compacte hengst die mooi in balans staat.
Kijkend naar wat je zoekt zie ik in deze hengst wel dingen terug komen.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 09:47

Jjsd schreef:
Het is weer bijna zover, het dekseizoen..

Welke hengsten raden jullie aan ?
Op gebied van karakter: betrouwbare hengst,die goede karakters meegeeft ( ja dit hangt altijd af van de combinatie, nooit een garantie wanneer hij het meermaals wel door heeft gegeven, dat hij dit altijd doet) maar over het ‘algemeen’ gezien in iedergeval.

Exterieur: liever iets meer compact als lang-gelijnd, ( ik hou persoonlijk meer van een wat robuust type, het hedendaags typisch bloederig geniet niet per ce mijn voorkeur).

Qua beweging: vooral een goede galoppade.

*geen koudbloeden,Friezen E.D

Tips ervaringen ed allemaal erg welkom :o


Leuke merrie, hoe is het fundament? zijn de voorvoeten gelijk?

Qua karakter: Spielberg, Vivaldi bloed, For Romance lijn, Donnerhall bloed, duits bloed over het algemeen.

Ik denk dat je met jouw merrie sowieso een robuust type gaat fokken, zoek je een jonge of bewezen hengst?

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 09:48

Senstable schreef:
Wellicht al eens naar hengst : Finest selection (oldenburger) gekeken.

Compacte hengst die mooi in balans staat.
Kijkend naar wat je zoekt zie ik in deze hengst wel dingen terug komen.


Ik vind dit een fijne hengst, maar de galop zal hij niet verbeteren. Dat is sowieso een puntje bij het Furstenball bloed.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 09:50

Elisa2 schreef:
Jjsd schreef:
Het is weer bijna zover, het dekseizoen..

Welke hengsten raden jullie aan ?
Op gebied van karakter: betrouwbare hengst,die goede karakters meegeeft ( ja dit hangt altijd af van de combinatie, nooit een garantie wanneer hij het meermaals wel door heeft gegeven, dat hij dit altijd doet) maar over het ‘algemeen’ gezien in iedergeval.

Exterieur: liever iets meer compact als lang-gelijnd, ( ik hou persoonlijk meer van een wat robuust type, het hedendaags typisch bloederig geniet niet per ce mijn voorkeur).

Qua beweging: vooral een goede galoppade.

*geen koudbloeden,Friezen E.D

Tips ervaringen ed allemaal erg welkom :o


Leuke merrie, hoe is het fundament? zijn de voorvoeten gelijk?

Qua karakter: Spielberg, Vivaldi bloed, For Romance lijn, Donnerhall bloed, duits bloed over het algemeen.

Ik denk dat je met jouw merrie sowieso een robuust type gaat fokken, zoek je een jonge of bewezen hengst?

Donnerhall bloed lijkt me nou niet zo’n goed idee...Dan krijg je alleen nog maar meer massa. En wat is de reden voor Duits bloed in het algemeeen?

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 09:58

De TS zoekt massa, staat in de begin post...ik geef aan dat duits bloed over het algemeen wat meer fijne karakters geeft.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 10:06

Elisa2 schreef:
De TS zoekt massa, staat in de begin post...ik geef aan dat duits bloed over het algemeen wat meer fijne karakters geeft.

Die merrie is toch al robuust. Dat moet niet meer worden. En als je dan aan de ene kant For Romance noemt en aan de andere kant Donnerhall...Dat is echt wel een verschil.

Dat Duits bloed over het algemeen meer fijne karakters geeft vind ik echt onzin.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 10:17

Dat mag, meningen mogen verschillen.

Ik geef geen hengsten aan die op elkaar lijken, ik geef hengsten aan die over het algemeen een goed karakter vererven. Dus dat daar verschil in zit lijkt me logisch. Aan de TS om te kijken wat haar aanspreekt en bij haar wensen past.

Ik geef ook aan dat ik denk dat de merrie wel voldoende massa mee zal geven, ik richt me op de wensen van de TS ipv dat ik mijn mening opdring.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 12:49

Elisa2 schreef:
Dat mag, meningen mogen verschillen.

Ik geef geen hengsten aan die op elkaar lijken, ik geef hengsten aan die over het algemeen een goed karakter vererven. Dus dat daar verschil in zit lijkt me logisch. Aan de TS om te kijken wat haar aanspreekt en bij haar wensen past.

Ik geef ook aan dat ik denk dat de merrie wel voldoende massa mee zal geven, ik richt me op de wensen van de TS ipv dat ik mijn mening opdring.

Welke mening dring ik op dan? Ik vraag alleen maar een toelichting op jouw uit de lucht gegrepen hengstenadviezen, die nog eens hartstikke tegenstrijdig zijn met wat je zegt ook.

FlashWolves

Berichten: 38
Geregistreerd: 28-12-13
Woonplaats: Coevorden

Re: Welke hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 13:13

Is deze hengst niet wat voor je?
Jetisem (Ditisem x Aquarel x Renovo) Tuigpaard gefokt met veel Gelders bloed.
Hij is heel braaf, is Z-dressuur. Geeft veel beweging mee aan zn nakomelingen.
Ik ga zelf dit jaar met deze hengst mn merrie laten dekken.
https://www.kgps.nl/jetisem/
Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 13:35

NatasjavE schreef:
Gezien wensen en afstamming zou ik voor een Gelderse hengst gaan.

Als je compacter wil: Alexandro of Henkie. Geven beide mooie types en veel beweging.

Qua karakter Imposant of Markant BK. Die laatste heeft nog geen nakomelingen maar werd op het verrichtingsonderzoek echt geprezen om zijn rijdbare karakter. Die laatste is wel heel erg groot.

Imposant geeft hele mooie types. Mooie halzen en goede galop.

Floris BS ook nog een mooie optie.

De merrie komt wel uit een mooie lijn met voor een tuiger een redelijk lage verwantschap. Ik zou denk ik ook voor een knappe Gelderse erop gaan. Al was het maar om de fokkerij te helpen.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 13:48

:z
janderegelaa schreef:
Elisa2 schreef:
Dat mag, meningen mogen verschillen.

Ik geef geen hengsten aan die op elkaar lijken, ik geef hengsten aan die over het algemeen een goed karakter vererven. Dus dat daar verschil in zit lijkt me logisch. Aan de TS om te kijken wat haar aanspreekt en bij haar wensen past.

Ik geef ook aan dat ik denk dat de merrie wel voldoende massa mee zal geven, ik richt me op de wensen van de TS ipv dat ik mijn mening opdring.

Welke mening dring ik op dan? Ik vraag alleen maar een toelichting op jouw uit de lucht gegrepen hengstenadviezen, die nog eens hartstikke tegenstrijdig zijn met wat je zegt ook.


Ik ben duidelijk genoeg geweest, ik heb alleen hengsten opgenoemd op basis van karakter. En dan nog alleen bloedlijnen ipv specifieke hengsten. Zodra ik meer informatie heb van de TS worden het specifieke hengsten. De TS kan zelf kijken naar paarden uit deze bloedlijnen om te kijken wat haar aanspreekt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Welke hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 14:21

Dan moet je misschien je eigen stukje maar eens teruglezen...Duitse hengsten in het algemeen...

Daar kan ik je nog best een paar rotzakken opnoemen.

Jjsd
Berichten: 57
Geregistreerd: 11-07-20
Woonplaats: Limburg

Re: Welke hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 14:43

Zoals aangegeven wil ik geen gelderse en geen tuig erop.
Elisa ik ga zeker eens kijken bij de Duitse hengsten heb er al een paar die me erg aanspreken, nu even icm de merrie kijken wat echt passend is

De merrie zal inderdaad zelf genoeg massa mee gaan geven, belangrijkste is dat het qua karakter goed doorgeeft en een hengst aan de maat is ivm hackney bloed in de merrie die toch echt maar een stokmaat van ca 1.56/1.58 hebben.

Jjsd
Berichten: 57
Geregistreerd: 11-07-20
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 14:45

[/quote]
De merrie komt wel uit een mooie lijn met voor een tuiger een redelijk lage verwantschap. Ik zou denk ik ook voor een knappe Gelderse erop gaan. Al was het maar om de fokkerij te helpen.[/quote]


Sorry Jan ik ga geen hengst erop zetten om de fokkerij te helpen die ze zelf al jaren naar de kl*te hebben geholpen. De inteelt is toch echt door de mens zelf gedaan..

Jjsd
Berichten: 57
Geregistreerd: 11-07-20
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 14:46

FlashWolves schreef:
Is deze hengst niet wat voor je?
Jetisem (Ditisem x Aquarel x Renovo) Tuigpaard gefokt met veel Gelders bloed.
Hij is heel braaf, is Z-dressuur. Geeft veel beweging mee aan zn nakomelingen.
Ik ga zelf dit jaar met deze hengst mn merrie laten dekken.
https://www.kgps.nl/jetisem/
[ [url=m/EGsbyq.jpg]Afbeelding[/url] ]




Ik zoek geen tuig of gelders, toch bedankt.
En renovo zit ook achter mijn merrie, dit geniet zeker niet mijn voorkeur

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 14:51

Ik volg dit topic een paar dagen, gezien de wens om robuustheid te houden zijn er denk ik twee opties, een niet te bloederige dressuurhengst of een moderne Gelderse hengst.

Welke kant het op zou gaan hangt af van de gewenste veelzijdigheid. Wil TS b.v. meer gaan springen dan een laag kruisje zou ik eerder Gelders gaan. De hedendaagse dressuurhengsten zijn toch meer gefokt om tússen de witte hekjes te lopen dan om er overhéen te gaan.

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 16:50

Ik neem aan dat het veulen echt voor je zelf is, dan kan ik je de groninger hengst Borre aanbevelen. Robuust, braaf en schappelijk dekgeld.

Jjsd
Berichten: 57
Geregistreerd: 11-07-20
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 17:43

Albert schreef:
Ik neem aan dat het veulen echt voor je zelf is, dan kan ik je de groninger hengst Borre aanbevelen. Robuust, braaf en schappelijk dekgeld.




Sorry dat is niet helemaal wat ik zoek, zoek echt dressuur of spring hengsten.