Welke dressuur hengst zal ik kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jody2020
Berichten: 11
Geregistreerd: 06-10-20

Welke dressuur hengst zal ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 22:06

De titel zegt het al, maar wij gaan dit jaar een veulen fokken van onze merrie met het meest fantastische karakter wat je je maar kan wensen.

Helaas door trauma niet meer geschikt voor de hogere dressuursport.

Hetgene wat ik in de fok wil proberen door te geven aan het veulen, zijn uiteraard een goed karakter die zou ik graag willen behouden, dus hele bloederige of moeilijke lijntjes hebben we geen interesse in.
Het nadeel van onze merrie is dat ze erg groot is(1.80) en zou dus graag een hengst willen die niet groot fokt, en belangrijk is geen hoog kruis en lang achterbeen. Dus voornamelijk kijk ik naar hengsten met een "luxe" voorkomen en een sterk achterbeen.

Afstamming is: vader onbekend(cremello Portugese hengst) x voltaire x julio marinier

Jody2020
Berichten: 11
Geregistreerd: 06-10-20

Re: Welke dressuur hengst zal ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 22:06

Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke dressuur hengst zal ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:26

Heb je wat betere standfoto's? Wat denk je er van om een goede lusitano hengst te gebruiken voor het behouden van het karakter, niet teveel maat, sterk achterbeen en meer barokke bouw.

Jody2020
Berichten: 11
Geregistreerd: 06-10-20

Re: Welke dressuur hengst zal ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 11:19

Betere foto zal ik vd week eens proberen te maken! Gek genoeg hebben we maar weinig goede foto's van haar hoe ze nu is.
Ik heb ook zitten denken aan het Spaanse ras. Maar besloten samen met onze chyropractor dat dit misschien niet zo handig is, ze is zelf al heel breed en veel "bot" met zware gewrichten. Zouden liever voor wat luxer/ranker type proberen te gaan. Verder ben ik het wel met je eens met de voordelen van een sterk achterbeen en een stuk compacter!

Jody2020
Berichten: 11
Geregistreerd: 06-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 11:20

Afbeelding

Afbeelding

Dit is een foto van 2 jaar geleden, maar misschien is deze iets duidelijker alvast?
Laatst bijgewerkt door Jody2020 op 01-03-21 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Berichten: 7384
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Welke dressuur hengst zal ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:22

Hier valt nog niet gek veel van te zeggen. Staat ze nu heel stijl op haar voorhoeven?

Heb je er ook een goed van opzij? Je staat er nu telkens wat scheef voor.

Jody2020
Berichten: 11
Geregistreerd: 06-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 11:24

Knert schreef:
Hier valt nog niet gek veel van te zeggen. Staat ze nu heel stijl op haar voorhoeven?

Heb je er ook een goed van opzij? Je staat er nu telkens wat scheef voor.


Ik ga proberen van de week betere foto's te maken van de zijkant. Ze is pas 6 en de foto's die ik heb was ze nog erg jong.

Ze staat niet persee stijl op de voorhoeven, maar haar stand is wel wat gestrekt in de voorbenen.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:52

Jody2020 schreef:
Betere foto zal ik vd week eens proberen te maken! Gek genoeg hebben we maar weinig goede foto's van haar hoe ze nu is.
Ik heb ook zitten denken aan het Spaanse ras. Maar besloten samen met onze chyropractor dat dit misschien niet zo handig is, ze is zelf al heel breed en veel "bot" met zware gewrichten. Zouden liever voor wat luxer/ranker type proberen te gaan. Verder ben ik het wel met je eens met de voordelen van een sterk achterbeen en een stuk compacter!


Je hebt verschillende typen lusitano's, ook luxer en ranker.
Ik noem express de lusitano en niet de PRE omdat deze wat meer richting het rijpaard type gaan.

Ik vind haar overigens niet zwaar ogen op de foto's, wel vrij lang in alles met weinig front en iets neerwaartse bouw. Nu zit er ook volbloed achter (Julio Marinierxx).

Bij zo'n kruising kun je twee kanten op, of terug naar het oorspronkelijke type (in dit geval is dat richting springpaard/ volbloed) of richting het vader dier. Dit geeft de meeste zekerheid op wat er uit kan komen. Iets geheel anders kan ook maar dan wordt het een steeds grotere verassing wat er uit gaat komen zeg maar.

Kijk anders eens bij Hester Bisschot, die heeft wat luxere rijtypische lusi's die goed presteren in de dressuur.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 02-03-21 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Welke dressuur hengst zal ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:58

zonder goede standfoto's valt er niet heel gericht advies te geven, maar ik zou hier dus juist mee teruggaan naar een lusitano, wat anderen ook zeggen. Je gaat dan vermoedelijk wat verkleinen, en lusitano's zijn er ook in wat meer 'rijpaardtype', dus wat minder 'beknopt en barok'. Plus dat je dan qua karakter vaak ook goed zit.

Jody2020
Berichten: 11
Geregistreerd: 06-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 22:15

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga niet naar het lusitano bloed. Ligt mijn interesse niet.

Ik ga dit topic sluiten, hoopte op wat leuke kwpn, nrps hengsten waarvan mensen ervaringen hebben die wat kleinere en fijnere nafok hebben.
Maar ik zie dat ik een verkeerde inschatting heb gemaakt!

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 22:27

For Ferrero?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door manubres op 02-03-21 22:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Anomien

Berichten: 7384
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 22:27

Jody2020 schreef:
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga niet naar het lusitano bloed. Ligt mijn interesse niet.

Ik ga dit topic sluiten, hoopte op wat leuke kwpn, nrps hengsten waarvan mensen ervaringen hebben die wat kleinere en fijnere nafok hebben.
Maar ik zie dat ik een verkeerde inschatting heb gemaakt!


Nou een goede inschatting is door ons nog niet te maken als je (nog) geen goede standfoto hebt geplaatst.

Dus wellicht leuk om het alsnog te doen en mensen gericht vragen naar een richting waarin jij WEL wil zoeken? Je openingspost sloot het niet uit namelijk. Dus het is zonde je topic nu te sluiten.

Wat heb je te verliezen toch? Iedereen bleef netjes... en dat kunnen we nog steeds!

Jody2020
Berichten: 11
Geregistreerd: 06-10-20

Re: Welke dressuur hengst zal ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 22:40

Klopt knert ook helemaal niet negatief hoor wat jullie schrijven!
Misschien wat bevooroordeeld door een hele hoop vurige discussies op andere hengstenkeuze topics‍♀️ oeps , haha ik denk dat ik morgen(dan ben ik er eindelijk weer een keer overdag) een standfoto ga maken. En zal dan ook "misschien" iets duidelijker zijn in wat ik voor me zie

Anomien

Berichten: 7384
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 22:43

Ja dat is helemaal een goed plan. Met Zelf al bepaalde voorkeuren hebben is helemaal niets mis.

Dus een omschrijving wat je zoekt, maar ook wat je niet zoekt (lusitano bloed)... is handig te omschrijven.

Probeer wel echt een goede standfoto te maken. Spiek desnoods even op internet voor voorbeelden..

Ben benieuwd!

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Welke dressuur hengst zal ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 23:29


Jody2020
Berichten: 11
Geregistreerd: 06-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 23:38

Earth schreef:
Jammer dat je Iberisch bloed afschiet, ik denk dat dat namelijk heel interessant kan zijn. Ik vind Iberiërs namelijk heel fijne karakters hebben en de meeste hebben ook echt goed beenwerk. En geen hoog kruis dus het vinkt wel wat aan je lijstje af.
https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... kking.html

http://raimonddressagehorses.com/andalusiers.html



Ik schiet helemaal niks af, maar zo heeft ieder zijn of haar voorkeuren en smaak toch? Het is geen kwestie van afschieten, nogmaals ik heb niks tegen "iberische" paarden maar ik heb er ook niks mee. En ga dus ook geen Iberische hengst voor uitzoeken. Al zijn er misschien wel 20.000 goede hengsten die zouden passen bij mijn merrie, ik kies daar niet voor. Ben zelf erg van de kwpn'ers en de nrps wil ik ook over nadenken. Dit vind ik fijn bloed voor de sport om mee te werken. Ook is er een commerciële gedachte bij. Wat als het paars niet voldoet aan mijn eisen, of ik kom door omstandigheden in problemen zal het veulen ook verkocht worden.

Dus nogmaals ik heb er niks op tegen, maat het heeft mijn voorkeur niet. Daarbij vind ik mijn merrie al te zwaar in haar lijf voor wat ik wil, en wil ik dat niet nog eens benadrukken( garanties tot aan de deur)

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 00:31

Plaats ik een KWPN commerciële mooie, brave hengst met goed achterbeen...die niet te groot is/vererft zeg je er helemaal niks van :D

Jody2020
Berichten: 11
Geregistreerd: 06-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 08:04

manubres schreef:
Plaats ik een KWPN commerciële mooie, brave hengst met goed achterbeen...die niet te groot is/vererft zeg je er helemaal niks van :D


O wat stom die heb ik dus niet gezien! Ik ga for ferrero eens even opzoeken.
Thanks!

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke dressuur hengst zal ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 09:37

Duidelijk! Je hoeft inderdaad het topic niet te sluiten..we kunnen ook meedenken aan wat wel bij je wensen past.

Ik wacht even een goede standfoto af :-).

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Welke dressuur hengst zal ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:16

Met braaf en niet te groot kan je ook aan In-Style denken.