Hengstenkeuze merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Hengstenkeuze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 23:41

Ik overweeg mijn merrie dit jaar weer te laten dekken! :)

In 2020 heeft ze een veulen gehad van DaVinci Dubois. Dit is goed uitgepakt, mooi veulen wat een eerste premie behaald heeft.

Merrie is opgenomen in het b register van de nrps, vader helaas onbekend, wil morgen nog een poging doen om de fokker te bellen maar acht de kans klein op informatie.

Verbeterpunten voor zover ik dat kan beoordelen:
*Steile benen/hoeven
*Galop mag meer bergopwaarts
*Merrie is een echte 'merrie', zou wat mij betreft wat relaxter mogen.

Veulen is (zeer waarschijnlijk, bij een hengst sowieso) bedoeld voor de verkoop.
Merrie is 1.58
Zou een gelderse hengst wat zijn?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Dit is het veulen van vorig jaar.
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:21

Heeft de merrie helemaal geen papier?

Heb je ook een betere standfoto? wat voor een type paard wil je fokken?

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Hengstenkeuze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 22:41

Nee helaas geen papier, hoop nog dat ik via de fokker meer te weten kan komen. Staat inmiddels wel in het hulpstamboek en ze is gekeurd.
Stap 60, draf 62, houding 61, beweging 61, exterieur 60.

Maak morgen even een betere standfoto!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Hengstenkeuze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 22:58

Ik zou Don Cremello Du Bois. Een palomino verkoopt altijd.

Zeker geen Gelderse. Dan krijg je een tank met korte pootjes.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Hengstenkeuze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:45

Ik zou in de ponyfokkerij blijven en bij het NRPS.
Met een Gelderse fok je net niks, je maakt meer kosten dan wat een veulen je zal opleveren.
Een leuk ponyveulen met een goed karakter en een correct model, komt vast wel goed terecht.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 18:13

Ik zou een scheut arabische bloed mn die voor de duur sport ook niet zien misstaan denk ik.Bij Zenit staan best wat hengsten met een goed karakter. Zou er geen zware bredere hengst opzetten.Ze lijkt zelf al wat grof.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Hengstenkeuze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 12:37

Betere standfotos. Mevrouw was erg ongeduldig :')

Afbeelding
Afbeelding

Zou For Ferrero een optie zijn?

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Hengstenkeuze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 16:24

Kan m'n laatste bericht niet meer wijzigen, maar heb inmiddels contact gehad met de fokker, ze was eigenlijk een foutje.
De moeder is 1/4 arabier en een valk.
Verder helaas geen informatie...

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 17:23

Ik vind het best een leuke merrie, arabier zou wel te zien kunnen zijn aan het kruis welke een aandachtspuntje is wat betreft het sterk hellende gedeelte.

Als je voor gelders zou willen gaan dan denk ik aan een hengst die meer lengte kan geven en met een niet te sterk hellend kruis. Een hengst als Alexandro P oid.

Voor de verkoop ga je hier commercieel geen interessant paard uit fokken, en ook de gangen lijken gemiddeld. Ik denk dat ik voor een fijne nrps hengst zou gaan.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Hengstenkeuze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 15:11

Dankjewel! Zou Saron ook passen of heeft hij een te hellend kruis?

En ik blijf toch een beetje terug komen bij for Ferrero :o

Inmiddels besloten dat een merrie blijft, hengst gaat verkocht worden.
Ik hoef er niet rijk van te worden maar zou wel minstens het dekgeld er uit willen bij verkoop.

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 15:18

Amy223 schreef:
Inmiddels besloten dat een merrie blijft, hengst gaat verkocht worden.
Ik hoef er niet rijk van te worden maar zou wel minstens het dekgeld er uit willen bij verkoop.


Als je het dekgeld eruit wilt hebben, zou ik sowieso bij een ponyhengst blijven. Dekgeld is aanzienlijk goedkoper. Met Don Cremello heb je altijd een palomino, en een fijn karakter.
Brave pony's met een leuk kleurtje zijn gewild. En bij een merrie ook fijn voor jezelf

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:19

Setteli schreef:
Amy223 schreef:
Inmiddels besloten dat een merrie blijft, hengst gaat verkocht worden.
Ik hoef er niet rijk van te worden maar zou wel minstens het dekgeld er uit willen bij verkoop.


Als je het dekgeld eruit wilt hebben, zou ik sowieso bij een ponyhengst blijven. Dekgeld is aanzienlijk goedkoper. Met Don Cremello heb je altijd een palomino, en een fijn karakter.
Brave pony's met een leuk kleurtje zijn gewild. En bij een merrie ook fijn voor jezelf

Zou ik ook doen. Een palomino verkoopt ook beter.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 08:55

Ik ben het met mijn voorgangers eens, wbt je vraag over de hengsten. Ik zou eerder voor Saron gaan qua kruisligging dan voor FF. Die laatste heeft namelijk een vrij hellend kruis. Toch zijn het hele verschillende hengsten en ik denk dat het verstandig is als je voor jezelf op een rijtje zet wat je precies wilt fokken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:41

Elisa2 schreef:
Ik ben het met mijn voorgangers eens, wbt je vraag over de hengsten. Ik zou eerder voor Saron gaan qua kruisligging dan voor FF. Die laatste heeft namelijk een vrij hellend kruis. Toch zijn het hele verschillende hengsten en ik denk dat het verstandig is als je voor jezelf op een rijtje zet wat je precies wilt fokken.

Dat is dan ook het enige, voor de rest is Saron geen match. Of je moet een tank willen fokken.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Hengstenkeuze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 10:47

Dit veulen gaat haar opvolger worden als het een merrie is. Om op den duur ook een paar veulens te fokken.
Dus een goeie (commerciële) vader vind ik wel belangrijk, ik betwijfel of ik dat met een du Bois hengst red, niks ten nadele van die hengsten hoor!
Dus:

*Commercieel interessante hengst
*Groter dan de merrie (merrie is 1,57)
*Niet sensibeler
*Lief, aanhankelijk paard
*Galop mag meer bergop
*Klein sprongetje kunnen maken (ik weet nog niet in hoeverre merrie goed kan springen, gaan we komende tijd mee bezig)
*Voorkeur voor weinig kans op vos :o

belle_boef

Berichten: 10738
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 14:38

Maar je merrie is niet commercieel dus je veulen zal niet echt commercieel zijn. Voordat je daar profijt van gaat hebben ben je heel wat generaties verder.

Dan zou ik nu eerder een leuk gekleurde pony hengst erop zetten. Dan heb je commercieel wat als er een leuk kleurtje uit komt. En zonder kleurtje. Ja dan heb je wellicht een leuke brave pony. Dat verkoopt beter dan een klein paard.

hooffie
Berichten: 216
Geregistreerd: 29-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:05

Amy223 schreef:
Dit veulen gaat haar opvolger worden als het een merrie is. Om op den duur ook een paar veulens te fokken.
Dus een goeie (commerciële) vader vind ik wel belangrijk, ik betwijfel of ik dat met een du Bois hengst red, niks ten nadele van die hengsten hoor!
Dus:

*Commercieel interessante hengst
*Groter dan de merrie (merrie is 1,57)
*Niet sensibeler
*Lief, aanhankelijk paard
*Galop mag meer bergop
*Klein sprongetje kunnen maken (ik weet nog niet in hoeverre merrie goed kan springen, gaan we komende tijd mee bezig)
*Voorkeur voor weinig kans op vos :o



ik denk dat je dan misschien eens het nieuwe rijpaardhengst van Du Bois moet proberen, mits je verder ook tevreden was over hun service etc.
Die hebben een Grand Prix Gribaldi zoon. echt mega interessant gefokt !! Dus ik denk dat je dan zeker commercieel gaat fokken en je gaat natuurlijk in maat groter fokken, want de hengst is dacht ik 1.70.

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Hengstenkeuze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:24

Of misschien Spielberg?

Roodvos

Berichten: 6660
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:42

Citaat:
*Voorkeur voor weinig kans op vos :o

Jouw merrie is een vos en geeft dus altijd vos door aan het veulen. Als je liever geen vos wil, dan moet je dus kiezen voor een hengst die homozygoot is voor een andere kleur. Voor een "gewone kleur" kies je dan voor vachtkleur homozygoot zwart, en dat kan dan ook een bruine zijn. Het merendeel van de "ander kleurtjes" vererft dominant (bijv. schimmel, platenbont) danwel intermediair (gedeeltelijk dominant) zoals creme en appaloosa. Ook hiervoor geldt dat je een homozygote moet kiezen voor 100% zekerheid op een ander kleurtje.

Ik zou de kleur laten varen en vooral naar de overige punten kijken. Voor commercieel en bewerkbaar vind ik dan In Style interessant. Gezien de moederlijn verwacht ik dat die over een hindernisje komt, maar je zal de wereldbeker er niet mee winnen.

Nog een jonge hengst die ik zelf niet ken maar waar kennis zeer enthousiast over is en waar ik mij zeker in ga verdiepen (ik ben gek van Bon Bravour): Victorio Grande. Gezien de afstamming met zowel Vivaldi als Bron Bravour verwacht ik daarvan wel een fijn karakter.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/2087989/v

Aanvulling: For Ferrero zou ik niet doen. Ik vind hem heel gaaf, maar op zijn keuringsrapport staat dat hij een wat horizontale romprichting heeft en de hals wat diep uit de borst komt. Dat zou nou net 2 eigenschappen die je niet wil als je het paard meer bergop wil krijgen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:50

Roodvos schreef:
Citaat:
*Voorkeur voor weinig kans op vos :o

Jouw merrie is een vos en geeft dus altijd vos door aan het veulen. Als je liever geen vos wil, dan moet je dus kiezen voor een hengst die homozygoot is voor een andere kleur. Voor een "gewone kleur" kies je dan voor vachtkleur homozygoot zwart, en dat kan dan ook een bruine zijn. Het merendeel van de "ander kleurtjes" vererft dominant (bijv. schimmel, platenbont) danwel intermediair (gedeeltelijk dominant) zoals creme en appaloosa. Ook hiervoor geldt dat je een homozygote moet kiezen voor 100% zekerheid op een ander kleurtje.

Ik zou de kleur laten varen en vooral naar de overige punten kijken. Voor commercieel en bewerkbaar vind ik dan In Style interessant. Gezien de moederlijn verwacht ik dat die over een hindernisje komt, maar je zal de wereldbeker er niet mee winnen.

Nog een jonge hengst die ik zelf niet ken maar waar kennis zeer enthousiast over is en waar ik mij zeker in ga verdiepen (ik ben gek van Bon Bravour): Victorio Grande. Gezien de afstamming met zowel Vivaldi als Bron Bravour verwacht ik daarvan wel een fijn karakter.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/2087989/v

Aanvulling: For Ferrero zou ik niet doen. Ik vind hem heel gaaf, maar op zijn keuringsrapport staat dat hij een wat horizontale romprichting heeft en de hals wat diep uit de borst komt. Dat zou nou net 2 eigenschappen die je niet wil als je het paard meer bergop wil krijgen.


Je kunt bij For Ferrero beter kijken hoe hij fokt en dat is heel erg goed.

Ik zou met die merrie lekker een kleurtje fokken. Hartstikke leuk om Instyle te gebruiken maar de merrie heeft geen afstamming en volgens de vorige eigenaar is het een mix. Zo'n merrie zal nooit uniform fokken omdat er geen verankerde moederlijn is. En je kunt beter een matige Palomino hebben dan een matige gewone. Mensen kopen toch op kleur.

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:10

belle_boef schreef:
Maar je merrie is niet commercieel dus je veulen zal niet echt commercieel zijn. Voordat je daar profijt van gaat hebben ben je heel wat generaties verder.

Dan zou ik nu eerder een leuk gekleurde pony hengst erop zetten. Dan heb je commercieel wat als er een leuk kleurtje uit komt. En zonder kleurtje. Ja dan heb je wellicht een leuke brave pony. Dat verkoopt beter dan een klein paard.


Klopt, je bent met een commerciële rijpaardhengst een hoop geld kwijt aan dekgeld, dat haal je er met een veulen nooit uit

Mocht je toch groter willen fokken met een leuk kleurtje, kijk dan eens bij de hengsten van HS Meijer

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:19

Ik vind dit een moeilijke, zou denk ik nog steeds voor een goede nrps hengst gaan. De Gribaldi die genoemd wordt is een fijn dier, maar nog geen nafok van bekend.

Het is inderdaad een kosten-baten analyse, echt commercieel gaat het met een merrie zonder papier niet worden inderdaad.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 17:27

Dus veulens gaan tegenwoordig weg voor een paar honderd, ook zonder papier?

Zelfs tinkers en haflingers zijn onbetaalbaar op moment dus zou niet weten waarom een leuk rijpaard veulen ineens weinig waard is.

Nrps was erg enthousiast over het veulen. Zeiden nog dat hij die dag een van de besten was, beter dan van merries met papier... Veulen heeft 1e premie behaald, zonder leuk kleurtje, dus zo slecht fokt ze niet.

Ik snap ook niet waar dat 'leuke kleurtje' steeds vandaan komt. Als iemand dat benoemt op bokt dan is dat doodzonde want je mag niet op kleur fokken, maar hier wel?
Ik zoek alleen een hengst waarvan de kans op vos minder is dan afgelopen keer, toen was het 50/50.

Bedankt voor alle input, ga weer even naar de genoemde hengsten kijken! :D

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:52

Ik woon in België en volg enkel springpaardenfokkerij, dus enkel ervaring hiermee. Om een voorbeeld te geven van wat de huidige veulenprijzen doen, op de BWP veiling kregen al 2 jaar op rij verschillende veulens geen hogere prijs dan €3000. Dat zijn dan veulens met volle papieren uit hengsten die vaak een dekgeld hebben van rond de €1000. Reken hierbij dan nog de veeartskosten naar merriebegeleiding toe waarvan je op voorhand niet weet hoe dat uitpakt, dan denk ik dat het zeer onrealistisch is ervan uit te gaan dat je wil fokken met deze merrie met het oog op recupereren van je kosten.
In het beste geval zit je aan minstens 3x scannen + insemineren, zit je niet meteen op het goeie moment in de hengstigheid of moet je meerdere keren insemineren of via meerdere cyclussen, dan lopen de veeartskosten snel op. En dat weet je gewoon niet op voorhand. Ik fok al enkele jaren met dezelfde merrie en dat is 1 jaar als vanzelf gegaan: hengstig zien, scannen > bleek goede moment te zijn, insemineren, nog eens scannen om al dan niet ovulatie te zien, 3 weken later scan bleek ze drachtig, 3 maand later nog steeds. 1 echo bij mij aan huis kost €35, dus dat was een goedkoop jaar. Enkele jaren niet gefokt, daarna opnieuw opgepakt, toen bleek de baarmoeder vuil te zijn, 5x spoelen en 2 cyclussen nodig gehad, toen kostte het mij bijna €1000 om ze drachtig te krijgen.

Mijn merrie heeft goed in de sport gelopen en komt uit een leuke sportstam, niet spectaculair maar zeker netjes, dus ik kan mijn veulens met kleine winst verkopen, als er niets tegengaat natuurlijk, want ook dat is geen garantie.

Fokken op kleur wordt hier genoemd omdat je mensen die recreatiepaarden/recreatieveulens kopen, eerder geneigd zijn een veulen met een leuk kleurtje te kopen dan een 'gewone' vos of bruine. Als je meer richting sport kijkt, dan weet je dat prestaties, bloed, beweging... belangrijker zijn dan kleur, maar dit soort mensen zal geen interesse hebben in een veulen van jouw merrie, ongeacht het kleur.

Als je wil fokken voor jezelf, omdat je het leuk vindt, dan moet je dat gewoon doen, maar kies dan ook die hengst waarvan jij een veulen wil, en niet waarvan je hoopt dat die zijn geld zal opbrengen, want dan zal je wellicht toch teleurgesteld worden.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Hengstenkeuze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 18:17

Misschien verkeerd verwoord van mij dan, maar ik heb het telkens over dekgeld en niet over veearts kosten.
Ja daar moet je gewoon geluk mee hebben.
Ik ga er toch vanuit dat een veulen/jaarling want hij kan wel langer blijven lopen, €1000 mag opbrengen.

Maar bedankt voor alle tips, ik ben er inmiddels wel voor 90% over uit!