Hengstenkeuze merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Hengstenkeuze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:28

Ja, 1000 euro krijg je heus wel voor een veulen. Maar dan ben je nog lang niet uit de kosten, dan moet je toch echt 3000 - 3500 euro voor een veulen krijgen om een beetje kiet te draaien.

Je hebt het steeds over For Ferrero. Zijn dekgeld is al 1300 euro, en dan komen de verzendkosten van het sperma, inseminatie-kosten en kosten voor de scans er nog bij op. Dat is ook zo al 400 - 500 euro in totaal.
En dan nog de andere kosten: stamboekkosten, extra voer / stro voor de merrie, geboorte alarm huren, enzovoorts. Als je dan een hengstveulen voor 1000 zou willen verkopen is dat toch echt gekkenwerk? Dan loop je er zelf behoorlijk op leeg.

Mijn advies: kies een leuke NRPS hengst, eventueel met een lekker commercieel kleurtje, en dan ben je minder kosten kwijt. En zeker een veulen met een apart kleurtje verkoopt gewoon makkelijker en beter.

Mulan000
Berichten: 43
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:34

Voor deze merrie is maar 1 advies
Niet fokken, maar koop een goede opvolger

Merrie is totaal niet interessant voor de fokkerij, daarnaast loop je ook nog de 'standaard risico's' van het fokken (zoals merrie en/of veulen verliezen)

Kost alleen maar geld en leverd niks op

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Hengstenkeuze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 19:11

Wat zijn we weer aardig vandaag!

Als je rijk wordt van paarden, word je nooit meer arm.

Dat veeartsen geld kosten hoeft niemand mij uit te leggen. Dat is dan ook meteen de reden waarom ik geen paard meer wil kopen maar alleen zelf nog wil fokken, weet ik tenminste wat er mee gebeurt is ;)

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hengstenkeuze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:08

Als for ferrero je blijft trekken dan gewoon doen en zien wat eruit komt. Zoveel mensen zoveel adviezen.
Of je alle kosten eruit haalt bij een hengst veulen dat merk je pas bij de verkoop.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: Hengstenkeuze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:34

Financieel valt het op zijn minst onverstandig te noemen... maar als jij met jou merrie wil fokken... doe lekker je ding!! Niemand die je tegen houd, niemand aan wie je verantwoording hoeft af te leggen... ook niet op bokt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 00:03

JeanneV schreef:
Financieel valt het op zijn minst onverstandig te noemen... maar als jij met jou merrie wil fokken... doe lekker je ding!! Niemand die je tegen houd, niemand aan wie je verantwoording hoeft af te leggen... ook niet op bokt.

Wat maakt het nou uit? Als ze het geld heeft is het toch prima? Veulen zal echt niet slechter worden.

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Hengstenkeuze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 03:55

Ik heb mijn merrie net laten insemineren door de nrps hengst formidable. Persoonlijk vind ik het een hele mooie hengst en ook betaalbaar.

Wat commercieel misschien interessant is is een appaloosa few spot hengst mee dekken. Dan krijg je een veulen met appaloosa patroon maar dit moet je natuurlijk leuk vinden. Bij Peru's stables is er net 1 goedgekeurd afgelopen weekend

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:28

Amy223 schreef:
Ik zoek alleen een hengst waarvan de kans op vos minder is dan afgelopen keer, toen was het 50/50.

Jouw merrie is vos. Dat betekent dat je, afhankelijk van de hengstenkeuze, de volgende kleurkansen hebt:
100% kans op vos
50% kans op vos
0% kans op vos
Meer mogelijkheden zijn er niet.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:39

Amy223 schreef:
Dus veulens gaan tegenwoordig weg voor een paar honderd, ook zonder papier?

Zelfs tinkers en haflingers zijn onbetaalbaar op moment dus zou niet weten waarom een leuk rijpaard veulen ineens weinig waard is.

Nrps was erg enthousiast over het veulen. Zeiden nog dat hij die dag een van de besten was, beter dan van merries met papier... Veulen heeft 1e premie behaald, zonder leuk kleurtje, dus zo slecht fokt ze niet.

Ik snap ook niet waar dat 'leuke kleurtje' steeds vandaan komt. Als iemand dat benoemt op bokt dan is dat doodzonde want je mag niet op kleur fokken, maar hier wel?
Ik zoek alleen een hengst waarvan de kans op vos minder is dan afgelopen keer, toen was het 50/50.

Bedankt voor alle input, ga weer even naar de genoemde hengsten kijken! :D


Ik vind het veulen ook mooi gelukt :)

Op dit moment gaan de paarden inderdaad als warme broodjes over de toonbank. Of dat over een paar jaar nog zo is of dat we in een recessie komen kan niemand voorspellen.

Ik moest denken aan een hengst met Glamourdale bloed, volgens mij heeft het nrps er een aantal. Die geeft over het algemeen een wat platter kruis door en genoeg lengte. Wel met wat meer massa.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:43

janderegelaa schreef:
JeanneV schreef:
Financieel valt het op zijn minst onverstandig te noemen... maar als jij met jou merrie wil fokken... doe lekker je ding!! Niemand die je tegen houd, niemand aan wie je verantwoording hoeft af te leggen... ook niet op bokt.

Wat maakt het nou uit? Als ze het geld heeft is het toch prima? Veulen zal echt niet slechter worden.

Precies dat dus!! Lekker je ding doen...

Toushie

Berichten: 7269
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: In my dreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 18:40

Amy223 schreef:
Misschien verkeerd verwoord van mij dan, maar ik heb het telkens over dekgeld en niet over veearts kosten.
Ja daar moet je gewoon geluk mee hebben.
Ik ga er toch vanuit dat een veulen/jaarling want hij kan wel langer blijven lopen, €1000 mag opbrengen.

Maar bedankt voor alle tips, ik ben er inmiddels wel voor 90% over uit!


Heb meegelezen , maar ben heel benieuwd wat je uiteindelijke keuze is geworden? :)

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 19:24

Mulan000 schreef:
Voor deze merrie is maar 1 advies
Niet fokken, maar koop een goede opvolger

Merrie is totaal niet interessant voor de fokkerij, daarnaast loop je ook nog de 'standaard risico's' van het fokken (zoals merrie en/of veulen verliezen)

Kost alleen maar geld en leverd niks op


Dat ie al een 1e premie veulen heeft opgeleverd doet je dan ook niets?

Geen/half papier zou ik ook minder snel doen hoor. Maar deze merrie heeft toch al een leuk exemplaar op de wereld gezet.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Hengstenkeuze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 23:04

Afbeelding

Dit is haar beoordelingsformulier :)

Ik was er uit qua keuze maar twijfel toch weer :')

Voor mezelf zou ik liever een leuke allrounder hebben en dan neig ik toch naar Saron. Maar vind zijn bewegen maar heel gewoon en vraag me af of zo'n veulen evt verkoopt.
Met FF heb je toch wat meer naamsbekendheid, maar dekgeld is natuurlijk ook een stuk duurder...

Nrps zou ook nog advies geven :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 23:34

Amy223 schreef:
[ [url=m/Ua2iVJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is haar beoordelingsformulier :)

Ik was er uit qua keuze maar twijfel toch weer :')

Voor mezelf zou ik liever een leuke allrounder hebben en dan neig ik toch naar Saron. Maar vind zijn bewegen maar heel gewoon en vraag me af of zo'n veulen evt verkoopt.
Met FF heb je toch wat meer naamsbekendheid, maar dekgeld is natuurlijk ook een stuk duurder...

Nrps zou ook nog advies geven :)

Saron heeft echt niet zo’n goed veulenrapport hoor. Scoort eigenlijk alleen maar goed in springververving.

De beoordeling van je merrie is niet zo goed. Dat komt denk ik ook omdat ze waarschijnlijk niet netjes is klaargemaakt voor de keuring want ze geven aan dat ze arm bespierd is. En dat is ze niet als ze in training geweest is. Verder valt op dat ze ongelijke voeten heeft, zowel in breedte als hoogte. Dat is foktechnisch wel een dingetje maar kan ook door grazen gekomen zijn.

De verdere beoordeling: bolletje in het midden bij 5 is het gemiddelde van de populatie. Even heel Jip en Janneke zijn bolletjes naar links beter dan het gemiddelde en bolletjes naar slechter dan het gemiddelde. Nu is 1 bolletje naar rachts nog helemaal niet zo spannend maar je dat ze het op veel onderdelen heeft.

De gangen worden laag beoordeeld. Maar ook dat kan liggen aan training, of eigenlijk gebrek aan training.

Ik denk dat je een hengst moet gebruiken die goede gangen heeft en kracht.

Wil je iets leuks doen maar die wel goed fokt neem dan Don Cremello du Bois. Is ook niet zo duur.
Wil je bij de paarden blijven dan zou ik For Ferrero nemen.

Mijn voorkeur? De eerste.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Hengstenkeuze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 10:18

Dank voor je uitgebreide uitleg! :)
Ik dacht juist dat ze gemiddeld was.
Helemaal links staat bijvoorbeeld ook bokbenig, sabelbenig, strakke rug/lendenen. Dan is het toch niet goed als alle bolletjes helemaal links staan?

Ik zal nog even proberen een filmpje te maken van haar gangen. Ze kan best leuk lopen maar ze was destijds inderdaad niet in training, ze had toen het veulen aan de voet.

Het punt is een beetje dat ik eigenlijk iets groter wil fokken dan de merrie. En dat gaat met een pony sowieso niet lukken. Als hij 20 cm groter was geweest dan was hij zeker een potentiële kandidaat. Maar vind de schofthoogte echt een nadeel...

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:22

Ik kan het beoordelingsformulier niet lezen, vind fokken met ongelijke voeten een groot risico..zeker als je niet weet hoe het er van binnen uit ziet. (rontgenologisch)

Zou in ieder geval echt letten bij een hengst op een correct fundament.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:27

Ik kan de beoordeling niet lezen, maar vaak betekent bij een waardeoordeel in deze vorm rechts van het midden/van het gemiddelde juist positiever dan het gemiddelde en links van het midden/van het gemiddelde negatiever dan het gemiddelde.

Bedoel je het niet juist andersom, janderegelaa?

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 11:23

Afbeelding

Misschien is ie nu beter leesbaar? :)

Wbt de voeten, ze is klinisch goedgekeurd. Twee dagen na de keuring kreeg ik de hoefsmid, was dus ook niet optimaal. Heb hem namelijk nog gevraagd wat hij van de voeten vond en hij zei dat als ze netjes bekapt was geweest ze er niet zo'n punt van hadden gemaakt.

Ik heb nog nooit mee gedaan aan een keuring dus ik wist dat soort dingen niet :o

Maar ze zijn wel iets ongelijk inderdaad.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:31

Belangrijk is om te weten hoe de straalbenen zijn voordat je ermee gaat fokken, ongelijke voeten kan zoveel problemen opleveren en dat wil je echt niet fokken. Je hebt niets aan een al dat geld kwijt zijn voor een goed paard die al stuk geboren wordt.

Mijn advies zou zijn, zet die voeten eerst op de foto en ga pas fokken als je weet dat de merrie rontgenologisch in orde is.

Als dat het geval is dan zou ik gaan voor een bewezen hengst die echt wat toe kan voegen, ik denk nog steeds eerder aan een hengst als Glamourdale voor het verbeteren van het front, lengte en het kruis.

Ik heb de beoordeling gelezen en het is niet zo'n positieve beoordeling, een hengst kan maar tot op een bepaalde hoogte verbeteren.

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Hengstenkeuze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:40

Ik vind het advies van Elisa wel heel verstandig. Als je verantwoord wil fokken is dit wel een goede stap.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Hengstenkeuze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 18:52

Ik vind het opzich een goed advies hoor, maar vraag me oprecht af of ik niet gewoon op een ongelukkig moment heb laten keuren.
Ik zie het oprecht niet en mijn smid zegt flauwekul, slechts een kleine fractie verschil.
Vandaag, na bekappen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 18:57

Amy223 schreef:
Ik vind het opzich een goed advies hoor, maar vraag me oprecht af of ik niet gewoon op een ongelukkig moment heb laten keuren.
Ik zie het oprecht niet en mijn smid zegt flauwekul, slechts een kleine fractie verschil.
Vandaag, na bekappen:

[ [url=m/YvFVDZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ropMGO.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/mVEJvl.jpg]Afbeelding[/url] ]


Vind het niet de mooiste voeten lijken.
Heeft ze op ijzers gestaan?

Verschil zie ik wel. Maar niet dat het echt onwijs opvalt. Maar mooi vind ik ze ook niet. Is ze gevoelig op suiker ofzo?

En een hengst met goede voeten kan wel wat verbeteren. Daar kun je op selecteren.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Hengstenkeuze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 20:36

Mjah, niet de mooiste voeten idd. Ook qua conditie. Ik zie het verschil wel, rechts is breder en de verzenen lager.

Een klein verschil kun je met een ijzertje oplossen voor de keuring.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Hengstenkeuze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 21:29

Ze heeft 1x 8 weken op ijzers gestaan voor concours. Verder nooit.
Grappig dat je over het suiker begint, heb ik namelijk eerder gehoord. Hoe zie je dat in de hoeven?

Zelfde als de conditie, hoe zie je dat? Ze is altijd netjes op tijd bekapt, bij mij tenminste. En de verticale witte strepen heeft ze altijd al gehad :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 21:41

Amy223 schreef:
Ze heeft 1x 8 weken op ijzers gestaan voor concours. Verder nooit.
Grappig dat je over het suiker begint, heb ik namelijk eerder gehoord. Hoe zie je dat in de hoeven?

Zelfde als de conditie, hoe zie je dat? Ze is altijd netjes op tijd bekapt, bij mij tenminste. En de verticale witte strepen heeft ze altijd al gehad :)

Volgende keer voor een keuring: ijzertje voor, lopen ze een stuk beter van. Over de conditie, er zit een barst in de rechterhoef. Ik vind de kwaliteit van de hoefwand ook niet heel mooi maar dat is misschien de foto.

De ringen in de hoeven zijn een indicatie voor een tekort aan iets.