Perlino/cremello hengst gezocht voor Friese merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Perlino/cremello hengst gezocht voor Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 15:40

Hoi allen,

Voor een Friese merrie ben ik op zoek naar een hengst met dubbele verdunningsfactor. Ik wil het liefst een mooi rij-sportpaard uit deze Friese merrie fokken. Het allergaafst is dan natuurlijk bijv. een valk! Kleur komt na type paard, maar met de hoeveelheid aan keuze in dekhengsten is er vast ook een mooi gebouwd (groot) sportpaard te vinden, die er nog een mooi kleurtje aan kan geven ook! :D

Type paard wat ik wil fokken is gewoon een allrounder die niet te heet mag worden. Hoef er niet mee naar de olympische spelen ;) maar wil er wel graag een fijn gebruikspaard aan overhouden :D

Als jullie een hengst weten te staan, laat het mij a.u.b. weten! :D

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Perlino/cremello hengst gezocht voor Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:46

Heb je wel eens gekeken bij HS Meijer hengstenhouderij gekeken? Die hebben Krem en McJonnas zijn beide cremello dus geven sowieso een verdunning door. Deze zijn ook wel eens gebruikt in combinatie met friezen (ook wel foto's op hun facebook enzo) en zijn vaak erg mooie combinaties! :)

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Perlino/cremello hengst gezocht voor Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 15:51

Oh, Krem is heel interessant! <3 Dankjewel voor je reactie!

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Perlino/cremello hengst gezocht voor Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:56

Ik zat ook aan Krem te denken of Kambarbay, die geeft hele fijne allrounders

XladyX

Berichten: 1332
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:03

Ik ben niet helemaal thuis in de hengsten dus daarin geen idee, maar als jouw merrie alleen/dubbel zwart draagt, heb je dan niet enkel kans op smokey black=zwart met soms een bruine ondertoon? Ipv valk of Palomino (dat kan alleen als ze niet dubbel zwart draagt maar vosgen ernaast geloof ik). Maar ik kan er ook naast zitten hoor! Zou zuur zijn als je een speciale kleur probeert te fokken en een zwarte krijgt. Maar mss heb je de merrie al laten testen en weet je dat al :D

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Perlino/cremello hengst gezocht voor Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 16:07

Dankje Silly, zal Kambarbay ook eens opzoeken, die ken k nog niet! :D

XladyX, dat zou inderdaad zuur zijn haha, dank voor je berichtje! Als ik mijn research goed heb gedaan, zou uit een homozygoot zwarte merrie ook valk gefokt kunnen worden. Met een homozygoot cream én homozygoot agouti is die kans zelfs 100% dacht ik! :oo Maar, ik hoor het graag als ik me hier op verkijk, want zou toch zonde zijn als je erop hoopt en 't komt niet :P

goldyc

Berichten: 752
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:10

Nee hoor. Bij een fries kan je ervan uit gaan dat ze de genetische code EE/aa draagt. Palomino of vos kan dan inderdaad niet (vos is ee, palomino is ee + CRn)
Maar als TS hier een cremello opzet die agouti draagt, of een perlino (die dragen sowieso agouti; dus sowieso Ex/Ax), dan is er een kans dat er een valk uitkomt.
Als TS op deze merrie een perlino hengst zet die gegarandeerd dubbel agouti heeft (dus EE/AA of Ee/AA), is de kans op valk zelfs 100%.

Het is inderdaad wel mogelijk dat er een smokey black uitkomt als de dekhengst geen dubbel agouti draagt. Dat uit zich meestal gewoon als een zwarte.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Perlino/cremello hengst gezocht voor Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 16:14

Dank voor je uitleg goldyc! Kan een cremello ook dubbel agouti dragen?

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: Perlino/cremello hengst gezocht voor Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:25

Krem geeft op friese merries geen smokey black! Krem geeft alleen maar valk of palomino waarbij valk voor de hand ligt op een friese merrie.
Krem is namelijk homozgoot cream en agouti.

Mcjonnas is homozygoot cream en heterozygoot agouti...mcjonnas geeft dus wel smokey black.

Op de site van HS meijer staat dit ook bij de hengsten vermeld dat krem geen smokey black geeft op welke merrie dan ook.

Krem is niet bijzonder groot geloof ik maar geeft over het algemeen wel fijne nakomelingen met goede karakters en veelzijdig.
Krem wordt ook veel gebruikt op friese merries (evenals mcjonnas voor de mensen die smokey black graag willen of de kans erop geen probleem vinden)

Ik heb zelf krem gebruikt afgelopen zomer voor mijn merrie maar helaas heeft zij krem niet willen pakken.

goldyc

Berichten: 752
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:35

Ja, dat kan zeker! Agouti toont zich echter niet op vos. Maar en cremello kan perfect de code ee/AA dragen (en dan ook CRCR, want cremello). Dus dan zal er, in combinatie met een zwart paard, een Ee/Aa/Crn (=een valk) geboren worden.
Er zijn verschillende genetische codes die de kleur 'valk' tot gevolg hebben, waaronder degene die hierboven staat.

*edit = typo

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:53

De duitse hengst Qaside MD geeft ook alleen valk (en evt palomino maar dat is niet van toepassing op een fries).

Vind ik persoonlijk een veel mooiere hengst dan die van hs Meijer. :o

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Perlino/cremello hengst gezocht voor Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 17:29

Ik volg even.
Heb een Friese merrie die ik wellicht volgend jaar wil laten dekken door een niet Friese hengst.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Perlino/cremello hengst gezocht voor Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 20:55

Interessant allemaal goldy en Kim! :D Dankjullie!
Jammer dat ie bij jou niet gepakt heeft Kim.. Kun je bij deze niet standaard combi's ook iets als levend-veulen garantie krijgen? Of zie je dat eigenlijk niet?

Zal Qaside ook eens bekijken DreamGuide, dankje!

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 00:31

xXutopiaXx schreef:
Interessant allemaal goldy en Kim! :D Dankjullie!
Jammer dat ie bij jou niet gepakt heeft Kim.. Kun je bij deze niet standaard combi's ook iets als levend-veulen garantie krijgen? Of zie je dat eigenlijk niet?

Zal Qaside ook eens bekijken DreamGuide, dankje!


Geen idee of je een levend veulen garantie krijgt...ze werken wel met gustverklaringrn...dus als je merrie niet drachtig is/wordt en je levert een gustverklaring in hoef je maar 250 euro te betalen ipv 750 (krem zijn dekgeld in 2020)

Toushie

Berichten: 7271
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: In my dreams

Re: Perlino/cremello hengst gezocht voor Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 02:34

De cremellohengst sajmon wellicht?

AM_Horses

Berichten: 2616
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:29

Ik heb sinds kort een cremello oldenburger hengst. Hij moet nog worden voorgesteld aan een stamboek. Na goedkeuring wordt wordt hij volgend jaar aangeboden voor de dekdienst.
Afbeelding
Afbeelding
Op de foto's hier 2 jaar

AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Re: Perlino/cremello hengst gezocht voor Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:33

Heb je een pb gestuurd!

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 22:40

Goed om te weten Kim, dankje!

Toushie schreef:
De cremellohengst sajmon wellicht?

Ik heb je een pb gestuurd :) Kan deze hengst nergens vinden -O-

Wat een knappe vent al AM_Horses, wie weet.. als deze combi bevalt, een goeie kandidaat-papa voor volgend jaar dan! :D

Dankje Anouk! :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:47

DreamGuide schreef:
De duitse hengst Qaside MD geeft ook alleen valk (en evt palomino maar dat is niet van toepassing op een fries).

Vind ik persoonlijk een veel mooiere hengst dan die van hs Meijer. :o

Hou er wel rekening mee dat er over Qaside wel een PSSM onduidelijkheidje loopt.

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 03:54

janderegelaa schreef:
Hou er wel rekening mee dat er over Qaside wel een PSSM onduidelijkheidje loopt.


Had ik inderdaad gelezen, maar dat schijnt PSSM X te zijn, dat zou niks doen met merries die geen PSSM dragen?

Maar heb er geen duidelijke bevestigde bron over kunnen vinden, alleen wat internet rumoer. :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 10:13

DreamGuide schreef:
janderegelaa schreef:
Hou er wel rekening mee dat er over Qaside wel een PSSM onduidelijkheidje loopt.


Had ik inderdaad gelezen, maar dat schijnt PSSM X te zijn, dat zou niks doen met merries die geen PSSM dragen?

Maar heb er geen duidelijke bevestigde bron over kunnen vinden, alleen wat internet rumoer. :)

Ik heb geen verstand van PSSM ik weet alleen dat er nakomelingen zijn met klachten. Dat alleen al zou voldoende aanleiding voor mij zijn om hem niet te gebruiken.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:50

DreamGuide schreef:
janderegelaa schreef:
Hou er wel rekening mee dat er over Qaside wel een PSSM onduidelijkheidje loopt.


Had ik inderdaad gelezen, maar dat schijnt PSSM X te zijn, dat zou niks doen met merries die geen PSSM dragen?

Maar heb er geen duidelijke bevestigde bron over kunnen vinden, alleen wat internet rumoer. :)


Wordt niet openbaar vermeld, maar als je het rechtstreeks vraagt wordt het wel bevestigt dat de hengst homozygoot is voor de PSSM2 variant xx.

Helaas geen internet rumoer maar een feit. Er zijn al nakomelingen van hem ingeslapen die het heel erg hadden, ook geen rumoer maar feit.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:55

Mijn paard zijn vader is Allegria of Esbi. Hier zijn meerdere friese merrie's mee gedekt en mijn paard is één van de nakomelingen.

Mijn ruin:
Afbeelding
Afbeelding

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:55

Peterina schreef:
Wordt niet openbaar vermeld, maar als je het rechtstreeks vraagt wordt het wel bevestigt dat de hengst homozygoot is voor de PSSM2 variant xx.

Helaas geen internet rumoer maar een feit. Er zijn al nakomelingen van hem ingeslapen die het heel erg hadden, ook geen rumoer maar feit.


Interessant! Heb je hier misschien een bron van? Ik kon er namelijk totaal geen duidelijkheid over vinden, maar is goed mogelijk dat ik slecht heb gezocht.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 16:35

DreamGuide schreef:
De duitse hengst Qaside MD geeft ook alleen valk (en evt palomino maar dat is niet van toepassing op een fries).

Vind ik persoonlijk een veel mooiere hengst dan die van hs Meijer. :o

Waarom is dat niet van toepassing er zijn Friezen die vos dragen. Er is wel eens een vos Fries veulen geboren.