Perlino/cremello hengst gezocht voor Friese merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ApoCowlypsee
Berichten: 127
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:17

keona schreef:
DreamGuide schreef:
De duitse hengst Qaside MD geeft ook alleen valk (en evt palomino maar dat is niet van toepassing op een fries).

Vind ik persoonlijk een veel mooiere hengst dan die van hs Meijer. :o

Waarom is dat niet van toepassing er zijn Friezen die vos dragen. Er is wel eens een vos Fries veulen geboren.



Klopt, maar het is wel héél zeldzaam, tenzij er specifiek naar wordt gefokt zoals in de VS heel soms gebeurd. Vosdragers werden meestal uitgesloten uit de fok en daardoor blijft het vosgen dus erg zeldzaam. De kans dat een random Friese merrie dus vos draagt (en dan moet ze dat vosgen ook nog werkelijk doorgeven, dus die kans mag dan nog eens /2) is zo klein dat ik ook zou zeggen dat palomino niet van toepassing is.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Perlino/cremello hengst gezocht voor Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:58

Ja maar het kan wel , merrie is niet kleur getest. Dan weet je het pas 100% zeker

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:42

Kijk eens bij het AES. Daar zijn diverse dubbel crème hengsten licensed of approved, niet alleen de eerder genoemde Kambarbay.
Mocht je een volle Teke te spannend vinden zijn er ook met maar een scheutje via Oost- of Centraal-Europese warmbloeden of (Rus) Trakehner en toch dubbel crème.

Je zou kunnen informeren naar bijv. Osiris (van Opaal). Net als Kambarbay komt hij oorspronkelijk uit Estland en is geloof ik ook homozygoot agouti. Hij heeft wel ook een scheutje AT zoals veel warmbloeden daar. Geloof ook niet de enige die bij AES is gekeurd. Eigenaresse heeft er sowieso nog een, dacht ik.

Heb hem verder niet bekeken dus kan verder niks zeggen over z’n gangen en dergelijke. Denk dat je eerst een lijstje voor jezelf zult maken van hengsten die je aanspreken dus ik noem hem toch even specifiek.
Er zijn er meer bij AES, dat sowieso.
Je zou ook kunnen kijken of Falkenhorst een geschikte hengst heeft staan. Dat wisselt weleens.
Je kunt ook via google kijken wat AES verder heeft gekeurd. Als je dan invult “AES perlino” of “AES cremello” zul je er ook wel een aantal zo kunnen vinden. Geloof niet dat de AES site zelf je laat zoeken op kleur.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:55

JoSav schreef:
Je kunt ook via google kijken wat AES verder heeft gekeurd. Als je dan invult “AES perlino” of “AES cremello” zul je er ook wel een aantal zo kunnen vinden. Geloof niet dat de AES site zelf je laat zoeken op kleur.

Je kunt google een site laten doorzoeken door de url achter site: te zetten. In dit geval dus b.v. de zoekopdracht "perlino site:angloeuropeanstudbook.nl"

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:19

Ik ben bang dat je dan ook een hoop nakomelingen van AES hengsten en ook merries gaat krijgen? Maar misschien moet je dan nog wat zoektermen toevoegen of - zetten om dat uit te sluiten. :j Wel een idee.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Perlino/cremello hengst gezocht voor Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 14:35

Supertips weer allemaal! Dankjullie :D Ik ben inderdaad een lijstje aan het maken.. ben benieuwd waar ik uiteindelijk op uit ga komen!

LindyTH

Berichten: 573
Geregistreerd: 07-09-09

Re: Perlino/cremello hengst gezocht voor Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:16

Kinsky heeft volgens mij ook 2 cremello hengsten ter dekking staan.
Snowy's Cristobal is misschien ook wel interessant, die is pssm2 vrij getest.
En dan heb je nog Mar Wonderful, dat is een PRE van haras de la rodge creux, zij verzend vers naar NL.

Ik heb vorig jaar zelf met Qaside gedekt, vond dat op dat moment de beste keuze voor mijn merrie maar toen was het pssm2 px verhaal nog niet bekend.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 00:41

xLindy91 schreef:
Kinsky heeft volgens mij ook 2 cremello hengsten ter dekking staan.
Snowy's Cristobal is misschien ook wel interessant, die is pssm2 vrij getest.
En dan heb je nog Mar Wonderful, dat is een PRE van haras de la rodge creux, zij verzend vers naar NL.

Ik heb vorig jaar zelf met Qaside gedekt, vond dat op dat moment de beste keuze voor mijn merrie maar toen was het pssm2 px verhaal nog niet bekend.

Die van Kinsky zijn leuk. Baron dekt alleen niet meer vers, daar is hij te oud voor.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Perlino/cremello hengst gezocht voor Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 16:08

Dank weer voor de aanvullingen! :D Ik word steeds enthousiaster :D

hooffie
Berichten: 216
Geregistreerd: 29-05-12

Re: Perlino/cremello hengst gezocht voor Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:14

als je een cremello rijpaard zou willen kiezen zou ik zeker gaan voor : http://www.hengste-rohmann.de/Site/inde ... de-md.html
(Ik wist trouwens tot nu toe niet dat hij PSSM PX drager was ! )
Als je een cremello pony (die tevens heel veel gekruist is met friezen) zou willen gebruiken zou ik Don Cremello du Bois gebruiken, hij fokt wat ik zo hoor en zie best veel maat door. En op de keuring bij NRPS is er ook een rijpaardmerrie uit deze combinatie ster geworden.

zazaza
Berichten: 738
Geregistreerd: 03-05-06

Re: Perlino/cremello hengst gezocht voor Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:53

Seductor MG van Buena Suerte is een perlino PRE.....misschien is dat iets

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 20:29

AM_Horses schreef:
Ik heb sinds kort een cremello oldenburger hengst. Hij moet nog worden voorgesteld aan een stamboek. Na goedkeuring wordt wordt hij volgend jaar aangeboden voor de dekdienst.
[ [url=m/uW9yil.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0XLnwH.jpg]Afbeelding[/url] ]
Op de foto's hier 2 jaar


Dat vraagt om een voorstel topic

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Re: Perlino/cremello hengst gezocht voor Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 20:50

Misschien don cremello du bois een optie

AM_Horses

Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:46

Secretly schreef:
AM_Horses schreef:
Ik heb sinds kort een cremello oldenburger hengst. Hij moet nog worden voorgesteld aan een stamboek. Na goedkeuring wordt wordt hij volgend jaar aangeboden voor de dekdienst.
[ [url=m/uW9yil.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0XLnwH.jpg]Afbeelding[/url] ]
Op de foto's hier 2 jaar


Dat vraagt om een voorstel topic


Wie weet over een tijdje. Hij us flink aan het groeien op moment :j

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 16:21

Mocht je diepvries overwegen, laat je dan wel goed informeren en begeleiden door een ervaren DA op dat vlak. Geen overbodige luxe en bij een Fries zeker ook.
En hou er rekening mee dat niet alle hier genoemde paarden homozygoot agouti zijn dus ook zwarte kunnen geven. Als je echt geen zwarte wilt voorkom dan teleurstelling en kies een AA hengst. Een sportieve pony zou ik ook nog overwegen als je niet aan een minimale stokmaat gebonden bent, maar ook daarbij als je geen zwarte wilt hou rekening met agouti.

AM_Horses

Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 17:29

Secretly schreef:
AM_Horses schreef:
Ik heb sinds kort een cremello oldenburger hengst. Hij moet nog worden voorgesteld aan een stamboek. Na goedkeuring wordt wordt hij volgend jaar aangeboden voor de dekdienst.
[ [url=m/uW9yil.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0XLnwH.jpg]Afbeelding[/url] ]
Op de foto's hier 2 jaar


Dat vraagt om een voorstel topic



Afbeelding
Hij word met de dag mooier <3

Binnenkort maar haren opsturen of hij homozygoot is voor augouti.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Perlino/cremello hengst gezocht voor Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:42

ICE Cream rs is een Lusitano hengst misschien ook iets voor je

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Perlino/cremello hengst gezocht voor Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 17:24

Oh ook een goeie keona! Thanks!

Hij is inderdaad érg knap AM_Horses, ben benieuwd naar z'n genotype! :D

Dank voor de extra verduidelijking nog JoSav :D

bambi_didi

Berichten: 42
Geregistreerd: 01-07-21
Woonplaats: OSSENDRECHT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 10:11

Hoi!
Mijn hengst Cenez is de halfbroer van Mc Jonas. Echter draagt mijn hengst wel AA gen wat in combinatie met een Fries valk of palomino geeft. En geen smokey black. Indien je interesse hebt mag je mij altijd een berichtje sturen.
https://www.facebook.com/11618080645541 ... 23442/?d=n

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door bambi_didi op 14-02-22 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

AM_Horses

Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 10:46

Afbeelding
Ondertussen hebben wij ook de uitslag binnen. Homozygoot augouti *\o/*
Dit jaar verwacht hij zijn eerste veulens. Zo benieuwd <3