Hengstenkeuze pony (C maat/kleine D?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LaDonna75

Berichten: 2126
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Hengstenkeuze pony (C maat/kleine D?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:13

Ik heb vorig jaar een veulen gehad bij mijn welsh A van 1,20m met een vader van 1.45m. Het was niet het eerste veulen van deze merrie en ze is zelf absoluut niet fijntjes dus ik durfde dat wel aan. Het is ook prima gegaan, ik hoop over 2 jaar een mooie C-maat rijpony te hebben. En ook met het idee dat 20 cm verschil moet kunnen. Overigens wel KI gedekt. Misschien minder gewenst maar ik fok niet per se voor de keuring en ik wilde dit gewoon proberen. HEt zijn mijn pony's :+

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Hengstenkeuze pony (C maat/kleine D?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:59

Ik zou ook lekker voor een kleine D new forest kijken. Helemaal omdat je best een fijn karakter wilt behouden en ikzelf vind welshjes geweldig, maar ze zijn wel fel en snel over het algemeen. Je hebt nu een heel fijn merrietjes, maar denk dat je qua karakter dan beter richting de new forest kan gaan.

Het is toch voor eigen fok.

Ik ben benieuwd en volg het graag!

cp112

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Hengstenkeuze pony (C maat/kleine D?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 15:01

Ik neig zelf richting Ducati du Bois momenteel.

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:12

cp112 schreef:
Ik neig zelf richting Ducati du Bois momenteel.

Mooie hengst en goed karakter!

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Hengstenkeuze pony (C maat/kleine D?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:25


StalMelyn

Berichten: 2032
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:40

De maat is ook niet het issue hoor. Mag best wat verschil in zitten.
Zelf vind ik de welsh a qua type zo eigen dat ik zonde vind dan te kruisen zeg maar. Maar voor een goed gebruikspony kan dat zeker!

Kom bij mij langs cp :P , mijn hengst is welsh b, valk en nu 132/133 cm gemeten en wordt 3 in april. Ik gok eindmaat 135 max. Maar als ik jou was zou ik voor een kleine d pony gaan.

MallyBelly

Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:04

Wij hebben voor onze C geïnformeerd naar Cassanova Du Bois, die is al eerder met een welsh gekruist wat ook mooi resultaat op leverde. Moeder is 121, dus daarvoor zou ik het niet laten.

cp112

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 16:14

Melissa1996 schreef:
Wij hebben voor onze C geïnformeerd naar Cassanova Du Bois, die is al eerder met een welsh gekruist wat ook mooi resultaat op leverde. Moeder is 121, dus daarvoor zou ik het niet laten.



Ik heb idd al contact met marjolein hierover :D
Dank voor je reactie iig.



StalMelyn schreef:
De maat is ook niet het issue hoor. Mag best wat verschil in zitten.
Zelf vind ik de welsh a qua type zo eigen dat ik zonde vind dan te kruisen zeg maar. Maar voor een goed gebruikspony kan dat zeker!

Kom bij mij langs cp :P , mijn hengst is welsh b, valk en nu 132/133 cm gemeten en wordt 3 in april. Ik gok eindmaat 135 max. Maar als ik jou was zou ik voor een kleine d pony gaan.



Denk idd dat die net ff te klein is om echt goed te vergroten met mijn merrie.

Ik snap je mbt welsh A type hoor! Normaliter zou ik dat ook zeggen. Al ben ik niet vies van eens iets anders proberen (zie maar onze shire X BP haha) Maar omdat het nu echt een eigen pony betrefd puur voor de kinderen wil ik me wat breder oriënteren. En ik denk dat er hele leuke gebruiksponys uit voort kunnen komen.

StalMelyn

Berichten: 2032
Geregistreerd: 05-11-12

Re: Hengstenkeuze pony (C maat/kleine D?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:38

Helemaal mee eens! AT schurf heeft ook heel mooie rijponys in de kleine d maat. Ook bekijken waard.

cp112

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 16:47

StalMelyn schreef:
Helemaal mee eens! AT schurf heeft ook heel mooie rijponys in de kleine d maat. Ook bekijken waard.



AT?

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:49

StalMelyn schreef:
Helemaal mee eens! AT schurf heeft ook heel mooie rijponys in de kleine d maat. Ook bekijken waard.


Geweldig mooie pony's, alleen zal je zelf het sperma moeten halen of het bij iemand aan de grens moeten laten bezorgen. Ze mogen geen sperma naar het buitenland versturen, geen EU station.

StalMelyn

Berichten: 2032
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 17:44

@cp; http://www.dressurhengste.com/hengste-- ... index.html

@suffie; dat hoor ik vaker maar stomme is, ik weet dat ze wel hebben verzonden. Ken een fokker, dus weet niet of dat nu iets nieuws is?

Als je dicht bij grens woont is het zeker waard, het is een pony voor je kinderen en dat moet goed karakter hebben. Staan die Duitse wel om bekend.

Maar cp, kunnen je meisjes niet hierna op een van je tinkers? Die komen ook altijd zo lief over op de foto <3

cp112

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Hengstenkeuze pony (C maat/kleine D?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 17:49

Die bolle stinkies van mij zijn veelal niet gereden.
Schimpje wel maar die is dan weer niet zo geschikt voor Kids, en toch ook alweer 1.47 :j.

Daarnaast zijn het fok merries. Dus zitten ze altijd met 't zwangerschapsverlof van de pony's. Als ze lekker op de club rijden, wat zoals het nu lijkt gaat gebeuren :'), dan is dat niet handig.
Gewoon lekker een ponietje helemaal voor hun 2.

En willen ze tegen die tijd niet meer rijden, kan ie altijd nog de verkoop in. Daarom moet het wel een mooie gebruiksppny worden ook.

StalMelyn

Berichten: 2032
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:23

Dat is waar ook. En zo een kleiner maatje kunnen ze dan zelf poetsen, zadelen en doen. Leren ze ook veel van ipv altijd moeten helpen omdat ze er niet bij kunnen.

Ben benieuwd welke keuze je maakt. Rondneuzen naar geschikte hengst is ook leuk om te doen. Soms zit er nog een veulen in en dan ben ik al benieuwd naar volgend gemaakte combi haha

mooney

Berichten: 7777
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Hengstenkeuze pony (C maat/kleine D?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:44

Het niet mogen verzenden was altijd al, maar denk dat de controles omhoog zijn gegaan oid waarom er nu strak aan wordt gehouden. Vorige jaren mocht het niet, maar werd het inderdaad wel gedaan.

cp112

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 20:54

Ik denk dat ik er redelijk over uit ben :o
Iets boven de maat die ik eigenlijk in gedachten had. Maar ik weet dat veulen(s) die ze al gehad heeft van nog grotere hengst(en) waren (en heeft ze zonder hulp op de wereld gezet).
Ook een aantal nakomelingen gezien van Welsh A merries icm D hengsten. Mooie pony's :j.

Don Cremello du Bois wordt de keuze denk ik.
Mooie bewezen en correct gebouwde hengst, niet te grof gebouwd dus veulen zal niet breed geschilderd worden, nakomelingen doen het ook erg goed. Veulen zal goed in de C maat uit gaan komen en als kers op de taart palomino zijn.


Afbeelding

_Liv

Berichten: 244
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Hengstenkeuze pony (C maat/kleine D?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:57

Goede keuze! Ik heb een veulen van vorig jaar van hem uit een nogal pittige merrie... veulen is een schat, echt vreselijk lief.

cp112

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Hengstenkeuze pony (C maat/kleine D?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 20:59

Idd dat hoor en lees ik veel, super karakters. En dat is toch wel erg belangrijk bij een kinderpony.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 22:20

Goede keuze! Don cremelli is de hengst waar ook ik mijn oog definitief op heb laten vallen. Dit om mijn D pony merrie door te laten dekken over 1 a 2 jaar :o.

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 22:30

Ik ben blij met jouw topic. Toevallig vanmiddag ook voor don cremmelo gemaild nadat ik allemaal nakomelingen ging bekijken en de karakters!

Ik denk dat je een zeer goede keuze maakt met deze hengst

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:06

Eén zwaluw maakt nog geen zomer :+ , maar de Don Cremello die ik heb gehad is zondermeer de liefste en leukste die ik gehad heb. Heel braaf zonder saai te zijn en een vrolijke noot die leven in de brouwerij bracht op stal. Nog steeds spijt dat ik die verkocht heb.
Als karakter het belangrijkste is, dan zou ik het zeker doen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 23:04

cp112 schreef:
Nynkster schreef:
Ik zou persoonlijk gewoon een grotere pony kopen..
Vind het nogal wat om zon grote pony op je a welsh te zetten om eerlijk te zijn..


Een C maat kan imo prima :j

Ik heb wel eens per ongeluk een paard op een A Welsh gehad. Prachtig veulentje. Past zich aan aan de baarmoeder maar was na 3 weken al bijna net zo groot als de moeder :D

En o ja, Don Cremello du Bois. Prachtige combi en creme.

Setteli

Berichten: 3167
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Hengstenkeuze pony (C maat/kleine D?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 01:16

Ons oude A-tje heeft ooit een veulen van de Gelderse hengst Parcival gehad. Ze was toen van de eigenaren van Parcival. Schijnt een mooie C te zijn geworden. Zou niet mijn keus zijn geweest, dat verschil is wel heel groot