Hoe fok ik een kleiner maat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GabberGill

Berichten: 5747
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Hoe fok ik een kleiner maat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 15:24

Nu zag ik net een topic waar iemand probeert een grotere pony te fokken. Dit idee is natuurlijk top, maar nu zou ik een kleinere pony willen fokken voor eigen gebruik.


Afbeelding

Afbeelding

Mijn dochter is namelijk helemaal in de paarden en heeft nu een net b maatje. Mijn paard is veel te groot voor haar.

Ik heb al wat keren opvolgers gefokt, maar dit is helemaal nieuw voor me. Ik wil dus kijken of ik een kleinere maat kan fokken. Nu ben ik niet thuis in de pony's en is info altijd wel fijn.

Mijn kwpner is een rhodium x osmium
Zou een mooiere bovenlijn mogen hebben en een langer voorbeen of meer oprichting.

Heeft er iemand dit al eerder gedaan?

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:28

Je weet dat tegen de tijd dat je fokprodukt een beetje braaf te rijden is voor je dochter je 5 jaar verder bent? :+

Ik zou eens contact opnemen met Marjolein van de Bosch van stoeterij du Bois. De du Bois ponyhengsten worden met enige regelmaat ook op paardmerries gebruikt (met goed resultaat) en zij kan je vast wat vertellen over welke maat die veulens gemiddeld krijgen.

GabberGill

Berichten: 5747
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Hoe fok ik een kleiner maat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 15:39

Ik draai gelukkig al even mee.

Zoals ik zeg heb ik dit al vaker gedaan en heb ik uitgerekend dat ze op haar 12e jaar een mooie overstap kan maken. Ze is nu 5 jaar

VivianHesen
Fotograaf

Berichten: 974
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

Re: Hoe fok ik een kleiner maat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:40

Ik heb een paar weken geleden een 3 jarige hengst gezien uit een sectie B merrie gekruist met een paardhengst. De hengst is als 3-jarige gemeten op 1.45

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110685
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:41

GabberGill schreef:
Ik draai gelukkig al even mee.

Zoals ik zeg heb ik dit al vaker gedaan en heb ik uitgerekend dat ze op haar 12e jaar een mooie overstap kan maken. Ze is nu 5 jaar


Als de merrie drachtig wil worden...Als de pony heel blijft, uberhaupt tot de juiste maat uit groeit, dochter uberhaupt nog wil rijden tegen die tijd...
Zoveel als..als..als...
Ik zou tegen die tijd uitkijken naar een leukerd in de maat die je zoekt. Dan heb je veel meer zekerheid.

GabberGill

Berichten: 5747
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 15:45

Gelukkig heb ik over dat allemaal al nagedacht. Zoals ik al zei ik heb het eerder gedaan en wat er ook uitkomt zal het blijven.

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:07

Ik heb meerdere keren mijn Jazz merrie door een pony laten dekken.
Ik heb een nu 10 jarige merrie van Power and Paint en een 6 jarige van Don Cremello du Bois (als veulen verkocht). Beide zijn rond de 1.60 moeder is 1.69.
De Power and Paint laat ik dit jaar dekken door FS Mr. Right. Ik hoop dan op een mooie D uit te komen.
Als je gelijk uit jouw paard op een D wilt uit komen, zou ik gaan voor een C hengst.
Dit is mijn merrie als veulen
Afbeelding

En als 5 jarige
Afbeelding

Het hengst veulen
Afbeelding

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Hoe fok ik een kleiner maat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:13

Ik zou idd eens gaan kijken bij de hengsten van Du Bois. Er zijn op Bokt iig topics over de nakomelingen van Don Cremello en Casanova. beide hebben ook met regelmaat nakomelingen uit rijpaardmerries.
Mijn Vivaldi van 1,78 moet over 4 weken veulenen van Casanova.

GabberGill

Berichten: 5747
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 16:31

Setteli schreef:
Ik heb meerdere keren mijn Jazz merrie door een pony laten dekken.
Ik heb een nu 10 jarige merrie van Power and Paint en een 6 jarige van Don Cremello du Bois (als veulen verkocht). Beide zijn rond de 1.60 moeder is 1.69.
De Power and Paint laat ik dit jaar dekken door FS Mr. Right. Ik hoop dan op een mooie D uit te komen.
Als je gelijk uit jouw paard op een D wilt uit komen, zou ik gaan voor een C hengst.
Dit is mijn merrie als veulen
[ [url=m/J8Ne9P.jpg]Afbeelding[/url] ]

En als 5 jarige
[ [url=m/HmNFsW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het hengst veulen
[ [url=m/AWmgje.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mijne is wel 1.62

Wat een knapperds! Ben benieuwd!


Ik heb het liefste een d of e maat. Als ik nu nadenk denk ik liever een E maat omdat ik daar zelf ook nog op kan stappen

GabberGill

Berichten: 5747
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 16:31

dblijham schreef:
Ik zou idd eens gaan kijken bij de hengsten van Du Bois. Er zijn op Bokt iig topics over de nakomelingen van Don Cremello en Casanova. beide hebben ook met regelmaat nakomelingen uit rijpaardmerries.
Mijn Vivaldi van 1,78 moet over 4 weken veulenen van Casanova.

Ook benieuwd naar deze. 1.78 is wel een joekel.

Ik ga morgen naar du bois voor info bellen.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:47

Davinci du Bois?
Mijn merrie is 1,57. Wou een beetje dezelfde maat houden en evt iets kleiner.
Inmiddels bijna een jaar, beweegt goed, eerste premie.
Afbeelding

Afbeelding

GabberGill

Berichten: 5747
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Hoe fok ik een kleiner maat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 00:37

Heb toevallig vandaag contact gehad met du bois.
Het wordt Don Cremmelo du Bois puur om het karakter en hij heeft al vele grotere paarden gedekt met succes.

De merrie is vrij fel en deze kwam het mooiste uit.

GabberGill

Berichten: 5747
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 00:38

Amy223 schreef:
Davinci du Bois?
Mijn merrie is 1,57. Wou een beetje dezelfde maat houden en evt iets kleiner.
Inmiddels bijna een jaar, beweegt goed, eerste premie.
[ [url=m/c3PBFz.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/9gJdiu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb je ook mama fotos?
Het is wel een knap veulen

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:04

Daar hoor je inderdaad goede dingen over qua karakter.
Vraag me alleen af of je dan klein genoeg fokt voor je doel. Veel van zijn nakomelingen uit paardenmerries zijn flink aan de maat dacht ik.

GabberGill

Berichten: 5747
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 09:15

mooney schreef:
Daar hoor je inderdaad goede dingen over qua karakter.
Vraag me alleen af of je dan klein genoeg fokt voor je doel. Veel van zijn nakomelingen uit paardenmerries zijn flink aan de maat dacht ik.

Ik heb helemaal doorgevraagd en de maat is opzich niet het meest belangrijke. Als het een goed karakter heeft en 1.60 is dan kunnen we er ook wel mee leven. Dan kan ik ook nog een ronde sturen hahahhaha.

silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:47

GabberGill schreef:
mooney schreef:
Daar hoor je inderdaad goede dingen over qua karakter.
Vraag me alleen af of je dan klein genoeg fokt voor je doel. Veel van zijn nakomelingen uit paardenmerries zijn flink aan de maat dacht ik.

Ik heb helemaal doorgevraagd en de maat is opzich niet het meest belangrijke. Als het een goed karakter heeft en 1.60 is dan kunnen we er ook wel mee leven. Dan kan ik ook nog een ronde sturen hahahhaha.


Natuurlijk staat het karakter voorop, maar met een E-pony kan je dochter tot haar 18e bij de pony-s blijven rijden. Onze dochter ging met 13 jaar op de paarden over (kwam toevallig zo uit). Terwijl haar paarden vriendinnen gezellig met elkaar naar de pony wedstrijden en les gingen moest zei tussen de volwassenen rijden. Onze kleindochter van nu net 9 jaar mag zolang ze zelf wil op de pony blijven. Misschien nog het overwegen waard om voor een hengst te gaan die kleiner fokt ?

GabberGill

Berichten: 5747
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Hoe fok ik een kleiner maat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 11:21

We hebben nog een mooie maat B welsh van nu 9 jaar en ben zelf ook een intensieve ruiter. Ik had dus zelf in gedachte, ze is nu 5 jaar en als het dekken lukt dan hebben we over 4 jaar een 3 jarige staan. Ik rij zelf vaak pas op 3,5 a 4 jaar in. Dan reken ik hem inderdaad nog 3 jaar als niet eigen voor haar en zou ik er zelf mee rond kunnen sturen. Dus zou ze op haar 12e a 13e de overstap maken.

De verwachte maat is doordat mijn merrie klein is toch een E pony maat te hebben. Mag hij groter uitpakken dan zou het jammer zijn, maar geen probleem.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 23:15

GabberGill schreef:
Amy223 schreef:
Davinci du Bois?
Mijn merrie is 1,57. Wou een beetje dezelfde maat houden en evt iets kleiner.
Inmiddels bijna een jaar, beweegt goed, eerste premie.
[ [url=m/c3PBFz.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/9gJdiu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb je ook mama fotos?
Het is wel een knap veulen


Dankje, ja nog alle dagen blij mee en het is zo'n schat <3

Dit is z'n moeder, de merrie waar we al even over gepbt hebben :D helaas even geen betere foto.
Afbeelding

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 23:44

Wij hebben deze keuze ook bewust 2x gemaakt met mijn rijpaardmerrie. De 1e keer met Don Carino du Bois en de 2e keer met Cassanova du Bois. De Carino was iets compacter en grover qua bouw en heel nuchter in karakter. Die maakte zich niet zo snel druk. De Cassanova is wat langgelijner en veel fijner. Bewegingen van de Cassanova zijn heel goed! en het karakter is om te zoenen. Scherp maar zo braaf!

Foto's op bokt zijn te vinden onder Dunja van de Leemhorst en Carlijn van de Leemhorst.

Annamk

Berichten: 63
Geregistreerd: 24-04-17
Woonplaats: Onder de sterren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:54

Ik vind het dan wel geestig dat jij en de TS van je inspiratietopic (die een grotere pony wilde fokken) allebei dezelfde hengst gekozen hebben :D .
Ik heb verder geen ervaring met Don Cremello, maar zie wel regelmatig prachtige veulens langskomen hier op Bokt dus ik ben ook heel benieuwd! Ook superleuk voor je dochter dat ze zo haar eigen paard kan zien opgroeien, had ik ook wel gewild vroeger :)) .

GabberGill

Berichten: 5747
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 16:54

Annamk schreef:
Ik vind het dan wel geestig dat jij en de TS van je inspiratietopic (die een grotere pony wilde fokken) allebei dezelfde hengst gekozen hebben :D .
Ik heb verder geen ervaring met Don Cremello, maar zie wel regelmatig prachtige veulens langskomen hier op Bokt dus ik ben ook heel benieuwd! Ook superleuk voor je dochter dat ze zo haar eigen paard kan zien opgroeien, had ik ook wel gewild vroeger :)) .


Dat was zeker humor. Nadat ik du bois gebeld had en Don Cremmelo er eigenlijk met kop en kont bovenuit leek te steken zag ik dat zij hem ook gekozen had.

Supergrappig.
Zijn karakter en nakomelingen zijm gewoon mega fijn. Hij wordt vaak met fellere merries gefokt en dat moet ik hebben. Mijn merrie is zelf een aardig hete donder. Wel lief en eerlijk, want mijn dochter leert er ook op rijden, maar als ze aan het werk gaat wordt ze heel vurig en kan soms ineens veranderen in een edelhert, omdat ze der heetheid niet kwijt kan. Dat moet dus voor het mooie omlaag en dan had mijn dochter er gewoon mee kunnen rijden. Ik denk dus dat ik door deze keus juist een leuke toekomat voor haar kan fokken en stiekem ook voor mezelf natuurlijk.

GabberGill

Berichten: 5747
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Hoe fok ik een kleiner maat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 16:57

Afbeelding
Die heb ik amy hahahhaha
Knappe merrie ben benieuwd

GabberGill

Berichten: 5747
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 16:59

suffie schreef:
Wij hebben deze keuze ook bewust 2x gemaakt met mijn rijpaardmerrie. De 1e keer met Don Carino du Bois en de 2e keer met Cassanova du Bois. De Carino was iets compacter en grover qua bouw en heel nuchter in karakter. Die maakte zich niet zo snel druk. De Cassanova is wat langgelijner en veel fijner. Bewegingen van de Cassanova zijn heel goed! en het karakter is om te zoenen. Scherp maar zo braaf!

Foto's op bokt zijn te vinden onder Dunja van de Leemhorst en Carlijn van de Leemhorst.


Dit hoorde ik dus ook en omdat Don Cremello ook langgelijnder is wordt hij dus aangeraden.

Ik heb zelf een best wel korte merrie.

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Hoe fok ik een kleiner maat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:05

Marjolein kent haar hengsten door en door en kan altijd heel fijn advies geven. Ik twijfelde tussen Cremello en casanova en dat hebben we ook heel fijn door kunnen spreken waarna de keus op Cas viel. Cremello vind ik ook een droom dus wie weet, later...

GabberGill

Berichten: 5747
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Hoe fok ik een kleiner maat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 15:15

Jaaaa het was een fijn gesprek en voor mijne komt DC dan ook beter uit