Welke hengst voor merrie tygo x goodtimes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Welke hengst voor merrie tygo x goodtimes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:37

Het leek mij altijd al ontzettend leuk om eens een veulentje te fokken, mijn vorige merrie is het er nooit van gekomen helaas maar nu heb ik een merrie waardoor het toch weer begint te kriebelen.
Ik ben nog erg in dubio of ik het veulen voor mijzelf zou willen aanhouden of voor de verkoop en hoop hier een beetje advies in te winnen.
Eerlijk is eerlijk, ik heb weinig verstand van beoordeling van mijn merrie en hengstenkeuze, geboortes en drachtige merries wel ervaring mee.

Als het voor verkoop zou zijn vind ik het vooral belangrijk een correct veulen te fokken met potentie voor de sport.

Als het voor mijzelf zou zijn vind ik het belangrijk een nuchter dier te fokken om recreatief mee aan de slag te gaan, en vind ik een apart kleurtje erg aantrekkelijk (appaloosa, valk etc).

Voor beide geld dat ik graag groter zou willen fokken, merrie is zo een 1.56 m ongeveer, afstamming tygo x goodtimes en heeft in het verleden Z gesprongen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke hengst voor merrie tygo x goodtimes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:50

Leuke merrie, heb je een linkje naar horsetelex? Wat wil je fokken, spring, dressuur, allround?

Wat zijn de verbeterpunten?

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Welke hengst voor merrie tygo x goodtimes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:23

Mooi stammetje hoor, zowel moeder als oma zijn ook sport springen.

Ik zie alleen dat haar eigen sportprestatie nog niet bij het kwpn bekend is, daar zou ik even achteraan.

Als je toch echt voor jezelf wil fokken zou ik een goed springende gelderse hengst overwegen, dan raak je de fijne springaanleg van je merrie niet kwijt, en krijg je toch een gemakkelijker karakter en meer maat.
casaron bijvoorbeeld

http://www.stal-sans-souci.nl/web/index.php/casaron

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:18

Elisa2 schreef:
Leuke merrie, heb je een linkje naar horsetelex? Wat wil je fokken, spring, dressuur, allround?

Wat zijn de verbeterpunten?

Linkje naar horsetelex: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... /[***]

Verbeterpunten vind ik zelf lastig te beoordelen aangezien ik eerlijk gezegd geen verstand van heb, vandaar dit topic :)
Als het veulen voor de verkoop zou zijn neig ik naar spring of allround aangezien zij zelf ook springgefokt is.

fokfanaat schreef:
Mooi stammetje hoor, zowel moeder als oma zijn ook sport springen.

Ik zie alleen dat haar eigen sportprestatie nog niet bij het kwpn bekend is, daar zou ik even achteraan.

Als je toch echt voor jezelf wil fokken zou ik een goed springende gelderse hengst overwegen, dan raak je de fijne springaanleg van je merrie niet kwijt, en krijg je toch een gemakkelijker karakter en meer maat.
casaron bijvoorbeeld

http://www.stal-sans-souci.nl/web/index.php/casaron

Dank voor je reactie, ik ga er eens achteraan, nu heb ik zelf niet in de sport gereden met haar (vorige eigenaar is dat geweest), is dat een probleem?

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Welke hengst voor merrie tygo x goodtimes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:47

Leuk, een zusje van mijn paard! Ik heb totaal geen verstand van fokken, maar misschien kan je wat met hoe mijn paard is.

Grote ruin (+/-1.70), en aan de andere kant zit Ramiro Z. https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1479289/dygo

Afbeelding
Afbeelding

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:50

ElSea schreef:
Leuk, een zusje van mijn paard! Ik heb totaal geen verstand van fokken, maar misschien kan je wat met hoe mijn paard is.

Grote ruin (+/-1.70), en aan de andere kant zit Ramiro Z. https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1479289/dygo

[ [url=m/OKhDDo.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zoUbFm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel :D

Dat is leuk :)
Wat rij je met hem?

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Welke hengst voor merrie tygo x goodtimes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:25

Is zij alleen bij de pony’s uitgebracht? Dan doet het kwpn er niks mee. Ik had een merrie van 1,54,5. Zz bij de pony en Z bij de paarden maar kon geen prestatie worden ivm haar stokmaat.

Ik zou iig opletten op de stokmaat van de hengst dat naast dat de hengst niet verkleind deze ook uit een merrie lijn met maar komt. Ik heb met mijn merrie ook gefokt en kreeg deze tip mee. Alle nakomelingen waren minimaal 1.60+ Terwijl merrie ook uit een kleine merrielijn kwam

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:56

Romy1234 schreef:
ElSea schreef:
Leuk, een zusje van mijn paard! Ik heb totaal geen verstand van fokken, maar misschien kan je wat met hoe mijn paard is.

Grote ruin (+/-1.70), en aan de andere kant zit Ramiro Z. https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1479289/dygo

[ [url=m/OKhDDo.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zoUbFm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel :D

Dat is leuk :)
Wat rij je met hem?


L eventing, dus eigenlijk alles! Hij doet het super in de cross, dressuur is niet z'n sterkste punt mede door z'n springbouw, lange hals en een lang achterbeen. Springen doet ie ook heel goed. Qua karakter zou hij wel iets minder sensibel mogen zijn, het is niet echt een makkelijk paard waarbij je iedereen er met een gerust hart op laat. Is heel erg gericht op mij.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:59

Jammer dat ze zo klein is gebleven, ik zou gaan voor een allround/ springhengst met goed karakter die vergrotend fokt.

Tangelo van de Zuuthoeve oid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 16:32

caro29 schreef:
Is zij alleen bij de pony’s uitgebracht? Dan doet het kwpn er niks mee. Ik had een merrie van 1,54,5. Zz bij de pony en Z bij de paarden maar kon geen prestatie worden ivm haar stokmaat.

Ik zou iig opletten op de stokmaat van de hengst dat naast dat de hengst niet verkleind deze ook uit een merrie lijn met maar komt. Ik heb met mijn merrie ook gefokt en kreeg deze tip mee. Alle nakomelingen waren minimaal 1.60+ Terwijl merrie ook uit een kleine merrielijn kwam

Ja ze is alleen bij de pony’s uitgebracht zover ik weet.


Elisa2 schreef:
Jammer dat ze zo klein is gebleven, ik zou gaan voor een allround/ springhengst met goed karakter die vergrotend fokt.

Tangelo van de Zuuthoeve oid

Dat is inderdaad heel jammer, daarom wil ik sowieso een hengst die groter fokt zodat het wel echt onder de paarden valt :)
Dank je wel voor de tip

Anoniem

Re: Welke hengst voor merrie tygo x goodtimes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:10

En wat voor hengst zouden jullie aanraden als ik voor mijzelf zou fokken?
Ik kijk dan meer naar een leuk kleurtje, cool karakter en liefst ook wat groter, doel is recreatief veel buiten rijden, wat dressuurmatig werk, wellicht een keer een klein sprongetje etc

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:36

Ik denk dat die Gelderse hengst die ik aangaf dat allemaal geeft, alleen geen leuk kleurtje. En je font niet al het springtalent weg.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Welke hengst voor merrie tygo x goodtimes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:49

Een Cardento zoon als Grand Slam of Dakar? Fijne karakters, lijken maat te geven en mijn ervaring is veelzijdig.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:47

Romy1234 schreef:
En wat voor hengst zouden jullie aanraden als ik voor mijzelf zou fokken?
Ik kijk dan meer naar een leuk kleurtje, cool karakter en liefst ook wat groter, doel is recreatief veel buiten rijden, wat dressuurmatig werk, wellicht een keer een klein sprongetje etc


Ik zou bij het advies blijven om een kwpn ggk hengst te nemen vanwege de gezondheid. Je hebt niets aan een paard met een leuk kleurtje als die met 10 al kapot is op de benen.

Maar als je echt perse op kleur wilt fokken zou je kunnen kijken naar Ceasar ter Linden of de (springgefokte) hengsten van de Kinksy stables.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:53

fokfanaat schreef:
Ik denk dat die Gelderse hengst die ik aangaf dat allemaal geeft, alleen geen leuk kleurtje. En je font niet al het springtalent weg.

Het lijkt mij inderdaad een hele geschikte hengst alleen voor mij is dit een 1e veulen wat ik zelf fok en dan vind ik €2150 dekgeld wel erg veel, helemaal als ik besluit dat het voor mijzelf is.
Maar ik hou hem wel in mijn gedachten.


sorbetje schreef:
Een Cardento zoon als Grand Slam of Dakar? Fijne karakters, lijken maat te geven en mijn ervaring is veelzijdig.

Ga ik even naar kijken, bedankt voor je tip :)


Elisa2 schreef:
Ik zou bij het advies blijven om een kwpn ggk hengst te nemen vanwege de gezondheid. Je hebt niets aan een paard met een leuk kleurtje als die met 10 al kapot is op de benen.

Maar als je echt perse op kleur wilt fokken zou je kunnen kijken naar Ceasar ter Linden of de (springgefokte) hengsten van de Kinksy stables.

Bedankt voor je tip, ik ga eens kijken.
Maar waarom zou je met een ander stamboek als kwpn een paard met kapotte benen hebben bij wijze van?
Ik ga uiteraard wel voor een ggk hengst en neem aan dat dit niet meer problemen moet veroorzaken dan een kwpn?

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Welke hengst voor merrie tygo x goodtimes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 18:25

Romy, 2100???

Dekgeld is 500 excusief

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Welke hengst voor merrie tygo x goodtimes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 18:39

Qua aandachtspunten, hoe is ze in het gedrag? Meewerkend of lastig? Heb je oude filmpjes ofo foto's dat ze springt?
En wat is er met de knie links voor? Valt me op dat ze daar wat gebogen op staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 18:40

fokfanaat schreef:
Romy, 2100???

Dekgeld is 500 excusief

Haha sorry was even in de war met een andere hengst die hier genoemd werd _O-
500 is een prima bedrag idd :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 23:05

Earth schreef:
Qua aandachtspunten, hoe is ze in het gedrag? Meewerkend of lastig? Heb je oude filmpjes ofo foto's dat ze springt?
En wat is er met de knie links voor? Valt me op dat ze daar wat gebogen op staat.

Sorry heb even over je bericht heen gelezen zie ik net.
In gedrag is ze meewerkend, heb haar nog niet zo lang maar heb haar nog geen enkele keer als lastig ervaren.
Ik heb wel een aantal foto’s dat ze springt maar die ga ik niet plaatsen aangezien het oude eigenaresse betreft.
Met haar knie is niks, denk net raar de foto genomen, benen zijn op de foto geweest en niks geks op te zien.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 10:16

Romy1234 schreef:
fokfanaat schreef:
Ik denk dat die Gelderse hengst die ik aangaf dat allemaal geeft, alleen geen leuk kleurtje. En je font niet al het springtalent weg.

Het lijkt mij inderdaad een hele geschikte hengst alleen voor mij is dit een 1e veulen wat ik zelf fok en dan vind ik €2150 dekgeld wel erg veel, helemaal als ik besluit dat het voor mijzelf is.
Maar ik hou hem wel in mijn gedachten.


sorbetje schreef:
Een Cardento zoon als Grand Slam of Dakar? Fijne karakters, lijken maat te geven en mijn ervaring is veelzijdig.

Ga ik even naar kijken, bedankt voor je tip :)


Elisa2 schreef:
Ik zou bij het advies blijven om een kwpn ggk hengst te nemen vanwege de gezondheid. Je hebt niets aan een paard met een leuk kleurtje als die met 10 al kapot is op de benen.

Maar als je echt perse op kleur wilt fokken zou je kunnen kijken naar Ceasar ter Linden of de (springgefokte) hengsten van de Kinksy stables.

Bedankt voor je tip, ik ga eens kijken.
Maar waarom zou je met een ander stamboek als kwpn een paard met kapotte benen hebben bij wijze van?
Ik ga uiteraard wel voor een ggk hengst en neem aan dat dit niet meer problemen moet veroorzaken dan een kwpn?


Het kwpn heeft een strenge selectie op oc/ocd/ hko etc. al jarenlang, hier in is het kwpn echt koploper voor wat betreft andere stamboeken. Is ook allemaal terug te vinden in de database.

Andere stamboeken zijn veel minder streng qua gezondheidseisen dus dat is veel meer russische roulette.

Anoniem

Re: Welke hengst voor merrie tygo x goodtimes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:02

Ahh op die manier, dank voor je uitleg :)
Goed om rekening mee te houden dan inderdaad