Hengstenkeuze Gelderse merrie Casaron x Proloog

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Hengstenkeuze Gelderse merrie Casaron x Proloog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 21:52

Hallo :-)
Wie wil er meedenken over een mooie match met mijn Gelderse merrie? Ik heb al jaren een hengst in mijn hoofd, en denk dat hij een passende match is. Maar ik ben benieuwd of jullie hem ook aandragen, of wellicht heel wat anders.

Het gaat om Girona (Floor) uit 2011. Vader Casaron, moeder van Proloog.

Floor is een ster en sport merrie, ingeschreven bij KWPN Gelders Paard.
Hieronder mijn wensen en ‘eisen’:

2 harde eisen:
1) de hengst moet Gelders zijn.
2) ik wil geen kasteel fokken. Eindresultaat zeker niet groter dan 1.67. Heb liever kleiner en rondgeribt, dan groot (wat Floor dus zelf ook is).

Ik hou van echte paarden. Paarden met body en een goed fundament. Dat wil ik behouden.

Verbeteringen ten opzichte van Floor:
- liefste geen concessie op de maat, dus niet kleiner dan 1.60

- karakter. Floor heeft overal een mening over. En dat heb ik ook, dus daarin botsen we vaak. Liefste een hengst die bekend staat om zijn werkwilligheid. Floor is super werkwillig en fantastisch te rijden als ze de activiteit leuk vindt (eventing, springen, boscrossen). Maar ze heeft dus wel altijd een mening. En een stevige mening ook. Daar word ik soms gewoon wat moe van. Het kan allemaal wel iets makkelijker denk ik.

- ze heeft een iets weke rug en is iets strak op de lendenen.

-haar gangen zijn prima en functioneel, maar zeker niet spectaculair. Ook hier geldt: wil liefst niet achteruit op dit punt. Maar wil ook geen benenzwieper.

- ze is het meest fantastische paard in de omgang. Ze houdt van een feestje, is vanaf de dag dat ik haar kocht (met 7 maanden oud) poepmak geweest en is super lief en betrouwbaar met kinderen.

Nou en dit is de mooie rooie waar het om gaat:

Foto’s uit 2018 voor project Krachtpatsers (hier is ze aan de slanke kant want net hersteld van een virusje):

Afbeelding

Afbeelding

En voor de beeldvorming waarom het niet groot hoeft als er maar een goed fundament/body aanzit, ik ben 1.76:

Afbeelding

Dit is Floor eind vorig jaar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dit is ze begin dit jaar (met wat Corona-kilo’s en totaal ongetraind door tijdsgebrek):

Afbeelding


Floor is een kind van beide ouders zeg maar (lichamelijk gezien). Herken Casaron dingen in haar, maar zeker ook veel van haar moeder.

Dit is haar moeder in 2017, ze was toen 30+. Links staat Floor’s halfzus.

Afbeelding

Wie wil er meedenken? Het is de bedoeling om het veulen zelf te houden trouwens.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Gelderse merrie Casaron x Proloog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 10:30

Leuke merrie, je ziet Casaron er wel in terug qua type.

Er zijn hier mensen die meer weten over geldersen, maar wat er in mij op komt zijn als allereerste Rubus b voor het karakter. Sirius voor het type en karakter. En/of Floris BS qua type/ massa.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Hengstenkeuze Gelderse merrie Casaron x Proloog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 10:34

Denk dat het karakter ook deels wegkomt van Proloog, als ik de beschrijving zo lees. Was lieve en ietwat bijzondere hengst.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 10:55

Elisa2 schreef:
Leuke merrie, je ziet Casaron er wel in terug qua type.

Er zijn hier mensen die meer weten over geldersen, maar wat er in mij op komt zijn als allereerste Rubus b voor het karakter. Sirius voor het type en karakter. En/of Floris BS qua type/ massa.


Thanx :-)

Heel grappig, ik heb geen van deze drie hengsten bij haar gezocht.
Sirius zou ik nog wel overwegen. Rubus zou ik me afvragen wat het qua beweging zou doen (en of er diepvries is). Floris zou ik op die van mij niet aandurven vanwege het karakter van zijn moeder.


hoogendroog schreef:
Denk dat het karakter ook deels wegkomt van Proloog, als ik de beschrijving zo lees. Was lieve en ietwat bijzondere hengst.


Dat vermoeden heb ik ook, omdat ik dat bij Casaron dus helemaal niet gezien heb. Het merendeel van de halfbroers en -zussen van Casaron lijkt ook een behoorlijk stukkie makkelijker te zijn in het hoofd.

En nogmaals, Floor is echt geen kwaaie. Ze heeft gewoon wat vreemde knopen aan haar jasje haha.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Hengstenkeuze Gelderse merrie Casaron x Proloog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:46

Leuk dat je serieus aan het overwegen bent om haar te gaan dekken! Wil je het dit jaar gaan doen?

Ik kom bij jouw wensenlijstje zonder twijfel uit bij Imposant EM. Gaat charme toevoegen, zal souplesse toevoegen zonder dat je kracht verliest en geeft een dosis werkwilligheid mee. Haar halsvorm mag wat gewelfder en mooier gedragen, en dat juist een sterk punt bij zowel Danser als de moeder(lijn) van Imposant.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 12:53

GJ9 schreef:
Leuk dat je serieus aan het overwegen bent om haar te gaan dekken! Wil je het dit jaar gaan doen?

Ik kom bij jouw wensenlijstje zonder twijfel uit bij Imposant EM. Gaat charme toevoegen, zal souplesse toevoegen zonder dat je kracht verliest en geeft een dosis werkwilligheid mee. Haar halsvorm mag wat gewelfder en mooier gedragen, en dat juist een sterk punt bij zowel Danser als de moeder(lijn) van Imposant.


Mijn nummer 1 *\o/* Ook om de redenen die je benoemt. Enige twijfeling die ik de afgelopen jaren had, had te maken met zijn maat. Maar hij is een laatbloeier volgens mij, want nu ook 1.67 geloof ik?

Wat vind je van zijn zoon?

En ja echt heel serieus inmiddels. We hebben de boel thuis nog niet helemaal op orde wat maakt dat ik twijfel over dit jaar dekken of volgend jaar (iets meer gesetteld en rust). Wil graag alvast gaan voor de opvolging van onze Halflinger.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Hengstenkeuze Gelderse merrie Casaron x Proloog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:22

Zijn veulens zijn niet klein! Dus ik denk dat het wel goed zit met die maat.
We hoeven ook niet allemaal kastelen te fokken van 175, veulens lijken wel steeds groter te worden.
Verder is het natuurlijk uitzonderlijk goed dat hij gelijk uit zijn eerste jaargang een zoon aangewezen heeft voor het VO. Zegt iets over de kwaliteit van Imposant! Voor jouw merrie vind ik Imposant zelf interessanter dan zijn zoon (mocht hij GGK raken), gezien die teruggaat op een tuigpaarden lijn, en jouw merrie ook terug op Proloog. Ik denk dat Imposant dan een completer allrounder paard is, wat mooier aansluit bij jouw fokdoel en ook het veelzijdige Casaron bloed.

Leuk dat je plannen echt serieus worden! Enneh.. ze zijn bijna een jaar drachtig he ;-)

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Hengstenkeuze Gelderse merrie Casaron x Proloog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:25

Sluit mij hierbij aan. Zeker Imposant te overwegen.
Fijne vriendelijke hengst.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Gelderse merrie Casaron x Proloog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:34

Imposant zat ik ook aan te denken maar ik vroeg me af of hij aan je gewenste massa en maat zou voldoen. Kwaliteit heeft hij zeker.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 16:06

GJ9 schreef:
Zijn veulens zijn niet klein! Dus ik denk dat het wel goed zit met die maat.
We hoeven ook niet allemaal kastelen te fokken van 175, veulens lijken wel steeds groter te worden.
Verder is het natuurlijk uitzonderlijk goed dat hij gelijk uit zijn eerste jaargang een zoon aangewezen heeft voor het VO. Zegt iets over de kwaliteit van Imposant! Voor jouw merrie vind ik Imposant zelf interessanter dan zijn zoon (mocht hij GGK raken), gezien die teruggaat op een tuigpaarden lijn, en jouw merrie ook terug op Proloog. Ik denk dat Imposant dan een completer allrounder paard is, wat mooier aansluit bij jouw fokdoel en ook het veelzijdige Casaron bloed.

Leuk dat je plannen echt serieus worden! Enneh.. ze zijn bijna een jaar drachtig he ;-)



Hahaha dat laatste ja klopt. Ik denk dat wij met 5 jaar nog niet klaar zijn. Maar een veulen vereist wel wat aanpassingen aan ons PP. Dan vliegt zo’n jaar ook snel voorbij en dan moet het wel klaar zijn, want kan zo’n geboorte lastig uitstellen ;-)

Ik denk idd dat dat goede redenen zijn in het voordeel van Imposant.



Avelienvd schreef:
Sluit mij hierbij aan. Zeker Imposant te overwegen.
Fijne vriendelijke hengst.


Dank! Ja je wordt echt blij als je naar hem kijkt. Vrolijkerd.

Elisa2 schreef:
Imposant zat ik ook aan te denken maar ik vroeg me af of hij aan je gewenste massa en maat zou voldoen. Kwaliteit heeft hij zeker.


De maat had ik ook vraagtekens bij. Klopt. Meen ergens gelezen te hebben dat hij nu 1.67 is. Zal nog eens even speuren. Mijn merrie is niet groot natuurlijk, wel met voldoende massa.

Marrit89

Berichten: 506
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: *****

Re: Hengstenkeuze Gelderse merrie Casaron x Proloog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 16:32

Leuk dat je met je merrie gaat fokken!

Ik ga mee met mijn voorgangers en zou Imposant kiezen. Qua maat denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken. Floor heeft wel formaat en ook Imposant toont groot.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 13:18

Marrit89 schreef:
Leuk dat je met je merrie gaat fokken!

Ik ga mee met mijn voorgangers en zou Imposant kiezen. Qua maat denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken. Floor heeft wel formaat en ook Imposant toont groot.


Thanx! Grappig toch de voorkeur voor Imposant. Ik was benieuwd hoe anderen er tegenaan zouden kijken. Merrie is mooi vrij qua bloed denk ik, dus kan veel kanten op.

Jouw merrie is ook mooi trouwens! Benieuwd wat jij gaat kiezen.