Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstenkeuze voor (bonte) Galaxie x Andretti

 
Profiel   

Hallo allemaal,

Ik wil dit jaar mijn merrie laten dekken. Ik kom er niet helemaal uit met de hengstenkeuze, kunnen jullie mij helpen?

Mijn merrie is een 4-jarige, bonte Galaxie x Andretti x Gribaldi x Samber. Ik zou graag een bont veulen fokken. Ik heb begrepen dat de keuze van een zwarte hengst de grootste kans geeft op bont, dus een zwarte hengst heeft de voorkeur. Over een paar weken gaat ze voor de IBOP (mits Rhino...), dus dan is beweging beter te beoordelen.

Verbeterpunten:
- Voorbeen is wat gewoon, mag meer voorbeentechniek
- Maat
- Minder scherp
- Langer voorbeen
- Meer lengte

Behouden:
- Goed achterbeen
- Werkwillig karakter
- Fijn in de omgang

Andere punten:
- Veulen voor verkoop, dus voorkeur voor commercieel
- Vrij van Jazz en Gribaldi
- Geen moeilijke of bloederige lijntjes
- Niet beknopter
- Voorkeur voor bewezen hengst

Link naar Horsetelex:
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1976486/muse

Mijn lijstje met hengsten tot nu toe:
Jameson RS2
- Jazz en Ferro bloed, hoe zit dat met inteelt?
Ferdeaux
Just Wimphof
Furst Dior


[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-21 17:45 



 
Profiel   

Helemaal niemand?

Just Wimphof valt toch af i.v.m. maat.
Ben ook erg gecharmeerd van Livius, wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 14:01 



 
Profiel   

Wat een leuke merrie :D. Bont is altijd een plus, imo!

Hoe groot is ze? Ik gok ergens rond de 1.60/1,65?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 14:20 



 
Profiel   

O ja, dat is wel handig om erbij te zetten! Ze is in december voor het laatst gemeten, toen was ze 1.64.

De standfoto is nog van mei vorig jaar, sindsdien is ze wel gegroeid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 14:24 



 
Profiel   

Ik heb verder geen suggesties voor een hengst, maar ervan uitgaand dat je merrie heterozygoot is voor bont heb je altijd 50/50 procent kans op een bont veulen, ongeacht of de hengst nou zwart/vos oid (voor zover ik weet). Met een heterozygoot bonte hengst heb je 75% kans op een bont veulen, en met 1 van de ouders homozygoot voor bont heb je 100% kans op een bont veulen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 14:34 



 
Profiel   

Als je dekt met Ceasar heb je 100% een bont veulen. Je kunt ook een hele goede effen hengst gebruiken en als het een bonte wordt dan heb je geluk. Maar wel altijd een mooie afstamming om te verkopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 15:10 



 
Profiel   

M_ontana schreef
Ik heb verder geen suggesties voor een hengst, maar ervan uitgaand dat je merrie heterozygoot is voor bont heb je altijd 50/50 procent kans op een bont veulen, ongeacht of de hengst nou zwart/vos oid (voor zover ik weet). Met een heterozygoot bonte hengst heb je 75% kans op een bont veulen, en met 1 van de ouders homozygoot voor bont heb je 100% kans op een bont veulen.


Daar ben ik mee bekend.

janderegelaa schreef
Als je dekt met Ceasar heb je 100% een bont veulen. Je kunt ook een hele goede effen hengst gebruiken en als het een bonte wordt dan heb je geluk. Maar wel altijd een mooie afstamming om te verkopen.


Klopt, ik wil wel binnen het KWPN blijven. Dat ik geen garantie heb op bont ben ik mee bekend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 15:39 



 
Profiel   

Met Ceasar krijg je ook een A papier.

For Ferrero is wel een goeie op haar mooi vrij bloed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 15:41 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Met Ceasar krijg je ook een A papier.

For Ferrero is wel een goeie op haar mooi vrij bloed.


Ik vind FF wel klein, mijn merrie is ook niet al te groot. Kan hij maat toevoegen?
Wat vind je van de hengsten, Jameson en Livius?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 15:46 



 
Profiel   

Zwart geeft niet de grootste kans op bont, weet niet wie je dat heeft wijsgemaakt.
Een bruine of een vos geeft net zoveel kans, 50% dus.
Beste kans op bont heeft een homozygote bonte hengst, zoals inderdaad Ceasar, krijg je gewoon kwpn papier bij.

Verder weet ik te weinig van Kwpn hengsten om je hiermee te helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 16:05 



 
Profiel   

Wil je een veulenboek veulen fokken of is een A registratie ook goed?

Dan kan je wellicht naar fontaine tn kijken. Die geeft maat een een goed karakter mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 16:07 



 
Profiel   

kevinsky schreef
Wil je een veulenboek veulen fokken of is een A registratie ook goed?

Dan kan je wellicht naar fontaine tn kijken. Die geeft maat een een goed karakter mee.

Maar niet zulke goede voeten. Dat is wel echt een aandachtspunt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 20:16 



 
Profiel   

__elise__ schreef
janderegelaa schreef
Met Ceasar krijg je ook een A papier.

For Ferrero is wel een goeie op haar mooi vrij bloed.


Ik vind FF wel klein, mijn merrie is ook niet al te groot. Kan hij maat toevoegen?
Wat vind je van de hengsten, Jameson en Livius?

For Ferrero is 1.68 en hij fokt goed maat door al was dat eerst niet de verwachting.

Jameson en Livius zijn 2 totaal verschillende hengsten en Jameson zou ik niet doen. Merrie’s uit lijnen met Samber worden snel wat klassiek. Dan is Livius een betere keuze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 20:18 



 
Profiel   

__elise__ schreef
O ja, dat is wel handig om erbij te zetten! Ze is in december voor het laatst gemeten, toen was ze 1.64.

De standfoto is nog van mei vorig jaar, sindsdien is ze wel gegroeid.

Ik vind haar leuk, ze is idd niet heel groot, ik vind 1.64 persoonlijk een prima hoogte :D.

Van je lijstje vind ik Fürst Dior het tofste en mooi vrij bloed voor je merrie. Hij combineert alle Duitse hengstenlijnen die ik graag zie, Florestan, Donnerhall en Rubinstein :D.

Leuk dat de moeder van jouw paars enkel bonte nakomelingen heeft gegeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 20:57 



 
Profiel   

Wel jammer dat ze niet op de keuring geweest is. Mooie merrie. Even goed klaar laten maken en dan is er best een kansje. Tenzij ze niet kan bewegen natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 21:34 



 
Profiel   

Spielberg? Bewezen, vrij bloed, maat, lengte, goed karakter.

Van je lijstje denk ik aan Furst Dior, verwacht dat deze ook souplesse toe kan voegen. Hengst heeft zelf wel een lang achterbeen, die hij overigens wel goed lijkt te gebruiken. Maar is niet bewezen.
Ferdeaux gaat geen lengte geven.

Als ze scherp is kun je ook kijken naar Glamourdale, voor lengte, massa, model, bewezen. Geeft gewoon drie nette gangen met een goede galop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 09:43 



 
Profiel   

toevallig is er onlangs bij het NRPS ook een nieuwe bonte rijpaardhengst goedgekeurd

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 15:15 



 
Profiel   

Iedereen bedankt voor de reacties!

@Silly1972: Haar fokker fokt al jaren met bont. Hij gaf aan dat in de praktijk, het zo lijkt te zijn dat de combinatie met een zwarte hengst vaker een bont veulen geeft. Dit is natuurlijk verder niet te onderbouwen. Maar dit komt uit een praktijkervaring dan...

@Janderegelaa: Fontaine lijkt me gezien de voeten inderdaad geen goed idee, goede voeten vind ik erg belangrijk. Jammer, want verder is het een heel gave hengst.
Twee totaal verschillende hengsten inderdaad. Voor mij is het fokken helemaal nieuw en dat is vast te zien haha. Dit is de eerste keer dat ik zelf een veulentje wil fokken. Vind het lastig om te zien wat een goede combinatie zou zijn. Jameson valt dan helaas toch af. Livius vind ik heel gaaf in ieder geval.

@San87: Ik ben zelf 1.82 en vind een paard vanaf 1.70 toch wel erg prettig. Snap soms niet helemaal dat ik met een 'kleintje' ben thuisgekomen haha. Haar moeder, grootmoeder en overgrootmoeder zijn wel flink aan de maat. Dus ik heb de hoop dat mijn merrie nog gaat doorgroeien. Leuk hè, dat de moeder veel bont geeft. Is ook een heel gave merrie om te zien verder!

@Elisa2: Dank voor je reactie ook! Spielberg en Glamourdale zou ik nooit zijn opgekomen, maar ze spreken me, na een beetje googlen, wel heel erg aan! Die ga ik ook zeker in overweging nemen.

janderegelaa schreef
Wel jammer dat ze niet op de keuring geweest is. Mooie merrie. Even goed klaar laten maken en dan is er best een kansje. Tenzij ze niet kan bewegen natuurlijk.

Ze gaat over een paar weken voor de IBOP, ik heb begrepen dat ze bij een goede IBOP ook gelijk voor de keuring kunnen.... Ook dat is voor mij nieuw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 15:22 



 
Profiel   

hooffie schreef
toevallig is er onlangs bij het NRPS ook een nieuwe bonte rijpaardhengst goedgekeurd


Nacimento (of zoiets..) bedoel je denk ik? Ik heb hem gezien, maar hij lijkt mij heel kort. Ik denk niet dat dat een goede combinatie is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 15:36 



 
Profiel   

__elise__ schreef
hooffie schreef
toevallig is er onlangs bij het NRPS ook een nieuwe bonte rijpaardhengst goedgekeurd


Nacimento (of zoiets..) bedoel je denk ik? Ik heb hem gezien, maar hij lijkt mij heel kort. Ik denk niet dat dat een goede combinatie is.

Hij is ook niet gekeurd maar gecertificeerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 15:42 



 
Profiel   

__elise__ schreef
Iedereen bedankt voor de reacties!

@Silly1972: Haar fokker fokt al jaren met bont. Hij gaf aan dat in de praktijk, het zo lijkt te zijn dat de combinatie met een zwarte hengst vaker een bont veulen geeft. Dit is natuurlijk verder niet te onderbouwen. Maar dit komt uit een praktijkervaring dan...

@Janderegelaa: Fontaine lijkt me gezien de voeten inderdaad geen goed idee, goede voeten vind ik erg belangrijk. Jammer, want verder is het een heel gave hengst.
Twee totaal verschillende hengsten inderdaad. Voor mij is het fokken helemaal nieuw en dat is vast te zien haha. Dit is de eerste keer dat ik zelf een veulentje wil fokken. Vind het lastig om te zien wat een goede combinatie zou zijn. Jameson valt dan helaas toch af. Livius vind ik heel gaaf in ieder geval.

@San87: Ik ben zelf 1.82 en vind een paard vanaf 1.70 toch wel erg prettig. Snap soms niet helemaal dat ik met een 'kleintje' ben thuisgekomen haha. Haar moeder, grootmoeder en overgrootmoeder zijn wel flink aan de maat. Dus ik heb de hoop dat mijn merrie nog gaat doorgroeien. Leuk hè, dat de moeder veel bont geeft. Is ook een heel gave merrie om te zien verder!

@Elisa2: Dank voor je reactie ook! Spielberg en Glamourdale zou ik nooit zijn opgekomen, maar ze spreken me, na een beetje googlen, wel heel erg aan! Die ga ik ook zeker in overweging nemen.

janderegelaa schreef
Wel jammer dat ze niet op de keuring geweest is. Mooie merrie. Even goed klaar laten maken en dan is er best een kansje. Tenzij ze niet kan bewegen natuurlijk.

Ze gaat over een paar weken voor de IBOP, ik heb begrepen dat ze bij een goede IBOP ook gelijk voor de keuring kunnen.... Ook dat is voor mij nieuw.


Als je maat wilt kun je het beste Spielberg nemen van die 2.

Is ze ook door iemand getraind voor de IBOP? Je moet er namelijk rekening mee houden dat een merrie die ouder is ook meer moet kunnen laten zien dan de basisgangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 15:44 



 
Profiel   

Ja, ze staat nu sinds 4 weken in training. Ze heeft nog 4 weken te gaan tot de IBOP (16 april). Ik ben van mening dat je de IBOP maar 1 keer goed kunt doen, dus ik doe dat zeker niet zelf :D Bovendien ben ik 30 weken zwanger en stap ik er zelf voorlopig niet op haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 15:50 



 
Profiel   

__elise__ schreef
Ja, ze staat nu sinds 4 weken in training. Ze heeft nog 4 weken te gaan tot de IBOP (16 april). Ik ben van mening dat je de IBOP maar 1 keer goed kunt doen, dus ik doe dat zeker niet zelf :D Bovendien ben ik 30 weken zwanger en stap ik er zelf voorlopig niet op haha.

Ah super! En spannend! Bij aanmelden wel even aangeven dat je daarna ook stamboek opname wilt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 16:06 



 
Profiel   

__elise__ schreef
hooffie schreef
toevallig is er onlangs bij het NRPS ook een nieuwe bonte rijpaardhengst goedgekeurd


Nacimento (of zoiets..) bedoel je denk ik? Ik heb hem gezien, maar hij lijkt mij heel kort. Ik denk niet dat dat een goede combinatie is.


Nacimento is niet bij het NRPS goed gekeurd, maar het barock pinto stamboek.

Die van het NRPS is een andere hengst en die is inderdaad alleen gecertificeerd, maar ben de naam even kwijt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 16:48 



 
Profiel   

Ach ja, waar ook. Sorry.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 16:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen