Fokadvies: Amazing Star x Gribaldi x Belisar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Megacarmen
Berichten: 1341
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Oud-beijerland

Fokadvies: Amazing Star x Gribaldi x Belisar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 23:09

Hi,

Ik wil dit jaar met mijn merrie gaan dekken en zou graag ook jullie input mee willen nemen in mijn hengstkeuze.

De voorkeur gaat uit naar een hengst met Duits bloed, aangezien de merrie niet een heel ideale afstamming heeft om nog met een Nederlandse hengst te fokken.

We rijden ZZ-Zwaar en ze is op dit moment 10 jaar, ze heeft overigens nog nooit een veulen gehad.
Dit is haar afstamming:
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... graceful-h

Wat ik heel graag zou willen verbeteren is:
Actiever achterbeen gebruik
Rug/lendenpartij
Meer go mogen hebben

Daarnaast is het de noodzaak dat de hengst goed op z'n benen staat, mijn merrie heeft namelijk een toontredend stand.

Het is verder een hele lieve merrie die zo af en toe haar nukken heeft, qua grootte heeft ze een prima maat 1.73,dus daar hoeft niets aan te veranderen.

De hengsten die mij aanspreken zijn:
Ziyech
Fürst Romancier
Don Romance PS

Alle input is welkom :)

Ik zal morgen even op de normale PC foto's toevoegen van de merrie!

Elisa2

Berichten: 37369
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies: Amazing Star x Gribaldi x Belisar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 09:46

Mooi lijntje uit de Lady Reveil stam, ik ben benieuwd naar een foto.

Ziyech is niet bepaald vrij bloed he, met Rousseau, Jazz en Belisar. Ik kende de hengst niet maar het achterbeengebruik spreekt mij niet aan.

manubres

Berichten: 2780
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Fokadvies: Amazing Star x Gribaldi x Belisar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 09:57

Ik ben ook benieuwd naar foto's.

Megacarmen
Berichten: 1341
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Oud-beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 10:26

Hierbij de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

manubres

Berichten: 2780
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 11:35

Mooie merrie. Moeilijk om via wat foto's iets te zeggen, maar galop lijkt beter dan de draf? In draf zou ze wat meer achterbeengebruik mogen hebben en wat meer de berg-op mogen bewegen. Wat betreft exterieur kan ik niet zoveel zeggen. Ze lijkt voldoende langgelijnd. Voldoende hals en nek. Een paar ideetjes:

Fontaine https://youtu.be/HpgWH2W2EDs
Furst Dior https://youtu.be/Uf_QJ4bRr2Q
For Ferrero https://youtu.be/pml5IQb9uCM

Megacarmen
Berichten: 1341
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Oud-beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 11:50

manubres schreef:
Mooie merrie. Moeilijk om via wat foto's iets te zeggen, maar galop lijkt beter dan de draf? In draf zou ze wat meer achterbeengebruik mogen hebben en wat meer de berg-op mogen bewegen. Wat betreft exterieur kan ik niet zoveel zeggen. Ze lijkt voldoende langgelijnd. Voldoende hals en nek. Een paar ideetjes:

Fontaine https://youtu.be/HpgWH2W2EDs
Furst Dior https://youtu.be/Uf_QJ4bRr2Q
For Ferrero https://youtu.be/pml5IQb9uCM


Klopt helemaal. Draf moet meer afdruk hebben en galop is beter, maar ook daar mag meer!

Hele leuke hengsten. Ik ga me erin verdiepen. Bedankt voor je reactie manubres :)

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Fokadvies: Amazing Star x Gribaldi x Belisar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:23

In style een optie? Wel Nl redelijk vrij bloed. Goed achterbeen en fijne galop. Next pitch zou ik ook nog ene optie vinden, wederom niet helemaal vrij maar de moederlijn van jouw merrie heeft ook laten zien goed aan te sluiten bij nakomelingen van litchy. Ik denk dat hij mooi je merrie zou kunnen verbeteren.

Elisa2

Berichten: 37369
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies: Amazing Star x Gribaldi x Belisar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:07

Wat wil je verbeteren aan de rug/lendenpartij? moet het achterbeen meer buigen? meer ondergebracht worden? Heeft ze voldoende kracht? souplesse?

Leuke merrie hoor, op de ene foto lijkt het alsof ze inderdaad een hengst kan gebruiken met een goed achterbeengebruik die daardoor wat meer bergopwaarts gaat bewegen. Hoe is haar stap?

GJ9

Berichten: 4473
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Fokadvies: Amazing Star x Gribaldi x Belisar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:17

Super mooi lijntje! Ik ben gek op die moederlijn en heb daarom met de hengst Il Divo gedekt.

Ken je dhr Van Norel? Zij kennen dit lijntje erg goed, fokken ermee. Ik zou hem eens vragen mee te denken als ik in jouw schoenen stond.

Megacarmen
Berichten: 1341
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Oud-beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 14:17

sorbetje schreef:
In style een optie? Wel Nl redelijk vrij bloed. Goed achterbeen en fijne galop. Next pitch zou ik ook nog ene optie vinden, wederom niet helemaal vrij maar de moederlijn van jouw merrie heeft ook laten zien goed aan te sluiten bij nakomelingen van litchy. Ik denk dat hij mooi je merrie zou kunnen verbeteren.


In Style trekt me eerlijk gezegd niet zo.
Ik zal eens kijken naar Next Pitch.

Megacarmen
Berichten: 1341
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Oud-beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 14:24

Elisa2 schreef:
Wat wil je verbeteren aan de rug/lendenpartij? moet het achterbeen meer buigen? meer ondergebracht worden? Heeft ze voldoende kracht? souplesse?

Leuke merrie hoor, op de ene foto lijkt het alsof ze inderdaad een hengst kan gebruiken met een goed achterbeengebruik die daardoor wat meer bergopwaarts gaat bewegen. Hoe is haar stap?


Dankje!
Haar stap is ruim.
Met betrekking tot rug/lenden, is wat aan de weke kant, zoals ik in het rapport zie van het KWPN.
Achterbeen moet meer ondergebracht worden.
De kracht die ze nodig heeft (ik wijk even af) voor het ZZ-Zwaar mist ze net. Ze doet alles makkelijk, leert makkelijk, maar dat achterbeen is en blijft een dingetje, liever lui dan moe. :o

Elisa2

Berichten: 37369
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:22

Ik zou eigenlijk lijnenteelt op Ferro wel durven voor haar, voor een beter buigend en meer krachtig achterbeen. Ik denk dan aan een hengst als Kjento voor zowel het achterbeen, rug en een stukje meer power.

Over de duitse hengsten moet ik even nadenken, meestal komt daar niet het beste achterbeen gebruik vandaan.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Fokadvies: Amazing Star x Gribaldi x Belisar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:53

Ik ben recentelijk bij Frankie Lee van Reesink wezen kijken, en vond dat een jonge (duitse) hengst met een fijn achterbeen en veel go.

Megacarmen
Berichten: 1341
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Oud-beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 11:47

Elisa2 schreef:
Ik zou eigenlijk lijnenteelt op Ferro wel durven voor haar, voor een beter buigend en meer krachtig achterbeen. Ik denk dan aan een hengst als Kjento voor zowel het achterbeen, rug en een stukje meer power.

Over de duitse hengsten moet ik even nadenken, meestal komt daar niet het beste achterbeen gebruik vandaan.


Bedankt voor je input ;)

Megacarmen
Berichten: 1341
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Oud-beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 11:47

fokfanaat schreef:
Ik ben recentelijk bij Frankie Lee van Reesink wezen kijken, en vond dat een jonge (duitse) hengst met een fijn achterbeen en veel go.


Ook een hele interessante hengst! Bedankt, die komt ook op m'n lijstje.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Fokadvies: Amazing Star x Gribaldi x Belisar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 15:43

Ik denk aan Florida TN. Vorig jaar reserve kampioen in Oldenburg.