Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstkeuze voor pittige NRPS mix

 
Profiel   

Hi Bokt :wave:

Na een jaar er over na te hebben gedacht heb ik toch de knoop doorgehakt en wil ik mijn mooie NRPS mix merrie dit jaar laten dekken. Een leuk plan, maar ik kom er niet uit wat hengsten betreft.

De merrie valt onder NRPS vanwege een papa die hoog in het Arabisch bloed zit (Alcazar), haar moeder is echter een kruising tussen een Fries en een Fjord. De merrie is van zichzelf vrij heet, heel werkwillig en sensibel. Aangezien ik eigenlijk gewoon een leuk recreatief paard wil fokken zonder poespas, ben ik op zoek naar een zeer relaxte hengst. Heet op heet vind ik bij deze merrie geen goed plan. Ik denk dus dat ik naar de koudbloed hengsten (geen tinkers) wil gaan kijken, maar de keuze is reuze.

Wat ik belangrijk vind is dat de hengst niet groter is dan 1,60. De merrie is om en nabij 1,55 en aangezien dit haar eerst veulen wordt, wil ik er niet gelijk een grote, zware hengst op hebben. De merrie zelf is qua bouw rond en stevig, dus er mag wat mij betreft wel een hengst op die ook wat steviger is qua bouw. Wat beweging betreft vind ik het vrij onbelangrijk, het veulen hoeft van mij niet de sterren van de hemel te lopen, ik wil ook niet per se een sportpaard fokken. Een mooi exterieur is wel een pluspunt, volle manen, bijzondere kleurtjes, etc. zijn allemaal erg welkom. :j

Foto van de merrie:

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-21 10:37 



 
Profiel   

Nog niet direct een hengst voor ogen want ik zit niet zo in deze richting, maar misschien eens kijken richting Welsh cob?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-21 10:40 



 
Profiel   

En een Du Bois hengst om het veulen ietsje chiquer te krijgen? Is ook meteen leuk kleurtje. Of als je dit grove mooi vindt kan je beter richting Welsh cob inderdaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-21 18:15 



 
Profiel   

Ken je de hengst Caederwen Saracen van Airborne stud (hier ook op bokt dacht ik). Mooie Welsh Cobhengst met een heel fijn karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-21 18:45 



 
Profiel   

Wat een onwijs leuke merrie zeg! Ik zou idd ook richting welsh cob kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-21 19:00 



 
Profiel   

ik weet niet of welsh Cob het karakter beter maakt, maar wbt type kan het wel leuk zijn.
Echter als je wat rustiger karakter wilt zou ik eens kijken bij Barock Pinto of een goede sportpony, zoals Don Cremello duBois

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-21 22:27 



 
Profiel   

Wat betreft karakter, kleur en exterieur denk ik don cremello du bois of eventueel mijn eigen hengst, een zoon van don cremello die naast creme ook appaloosa is. Voordeel van deze lijn is het zeer vriendelijke en mensgerichte karakter. Ik heb zelf nog 3 jonge merries staan van mijn eigen hengst en 3 directe nakomelingen van don cremello en allen zijn verbeterd op karakter wat betreft hun moeder.

2 van de 3 jonge merries hebben wat gehad vorig jaar. Het betreft toevallig 2 volle zussen uit een fijne maar wel echte merrie als moeder en dan mijn eigen hengst als vader. De jongste stond vorig jaar februari op de kliniek met haar halve voorbeen eraf. We hebben er op 1 verdoving 2,5 uur aan staan hechten, ze was toen amper een jaar oud en ik geloof nog niet of nog maar net gespeend. Toen weken op boxrust en af en toe aan de hand grazen. Toen ze de lichtplaten van het dak gingen vervangen hebben ze zelfs een zenuwachtige merrie naast haar gezet omdat ze zo lekker rustig was. Met behandelen in al die weken nooit naar gedaan.

Augustus vond ik haar jaar oudere zus liggend op paddock, bekken gebroken, ondanks alle pijn hebben we er vanalles mee kunnen doen. Op een gegeven moment zelfs foto's proberen te maken. In moest de rontgenplaat toen heel hard in haar zij drukken om haar heupknobbel op de foto te zetten. Het was toen allemaal enorm gezwollen en we wisten toen nog niet dat het gedeelte van haar zitbeenknobbel gebroken was. Nog altijd zijn deze 2 ondanks wat ze hebben meegemaakt echte kinderpony's. De oudste wordt 3, de andere 2.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-21 02:41 



 
Profiel   

https://perlinowelshcob.webs.com/
Bokker YWC heeft een perlino welsh cob ter dekking, geeft volgens mij ook echt fijne nakomelingen.
En dan heb je de groffe bouw en een kleurtje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-21 10:00 



 
Profiel   

Ik zou hier qua type ook een Welsh Cob op zetten. Die perlino lijkt me een fijne voor jouw merrie, krijg je in elk geval een leuk kleurtje en veel behang :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 17:59 



 
Profiel   

Wat een leuk dier!
Koudbloed zou ik je echt afraden, heet met koudbloed worden soms echt ongeleide projectielen. Beter een hengst die bekend staat om zijn controlleerbaarheid.
Heb je al een beetje bij de Duitse rijponies gekeken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 18:04 



 
Profiel   

Super dat je naar karakter kijkt. Dat wordt vaak nog es vergeten en niets fijner om een bomproof, meewerkend en mensgericht paard te hebben.
Maar buiten dat zou ik ook kijken naar wat je verder in je merrie wilt verbeteren of juist behouden? Een braaf recreatiepaard dat fysiek niet lekker in elkaar steekt of goed kan bewegen, daar heb je per slot van rekening weinig aan.
Er zijn echt genoeg hengsten hoog in het bloed die heel cool karakter hebben en dat ook vererven maar ook beweging en een rijtypisch exterieur hebben.

Onze GGK allround AV hengst Yanour Hayati heeft al menig halfbloed in karakter (en meer) verbeterd. Laatst nog van een klant te horen gekregen dat hij haar sensibele tinkermerrie zo onwijs had verbeterd! Het Bob Marley gen noemen we t :D
In ieder geval altijd welkom eens kennis te komen maken met onze topper.

Welke richting of hengst je ook kiest, ik wens je heel veel succes en vooral plezier met je zoektocht naar de juiste match!

[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 07:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen