Hengstenkeuze voor Toto Jr x Lord Leatherdale

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TerraH
Berichten: 18
Geregistreerd: 26-03-21

Hengstenkeuze voor Toto Jr x Lord Leatherdale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 11:45

Hi! Ik wil dit jaar een eerste veulentje gaan fokken met mijn merrie. Ik heb zelf nog geen ervaring met fokken dus ik ben heel benieuwd naar jullie ideeën.

Het is een Toto Jr x Lord Leatherdale met een stokmaat van 1.67m
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 98/kalibra

Het is een merrie met een ontzettend goede instelling. Ze is slim en erg werkwillig. Ze heeft een ruime, zuivere stap en een ruime, lichtvoetige draf. Ze heeft wel een zeer sensibel karakter en is daardoor niet altijd even makkelijk. De galop zou wat meer bergop mogen en ze is wat lang (op de foto's lijkt ze korter dan ze is) dus ik zoek een hengst met een wat kortere, sterke rug die een sterk ondertredend achterbeen doorgeeft.
Ben benieuwd of jullie nog andere verbeterpunten zien op de foto's!

Ik ben zelf al een hele tijd rond aan het kijken naar hengsten maar ik ben er nog niet uit.
Hebben jullie suggesties?


Afbeelding


Afbeelding

immii_clarr

Berichten: 790
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 12:24

Ik moet eerlijk zeggen dat ook ik nog een beetje een beginner ben, maar ik moet denken aan Incognito. Anderen kunnen je vast wel vertellen of ik nu iets heel raars zeg of niet :')

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze voor Toto Jr x Lord Leatherdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 10:21

Wel, als je wilt leren immi..dan is het misschien handig om te onderbouwen waarom je aan Incognito denkt?

Aansprekende merrie, op de foto lijkt de rug inderdaad niet lang. Achterbeen lijkt wel vrij steil, kan ze die goed buigen?

Hoeveel souplesse heeft ze?

Ik moet denken aan Jameson bij je wensen voor een betere galop en achterbeen. Maar dan heb je wel lijnenteelt op Krack C. Ookal zit het wat verder weg. Ferdeaux voldoet aan je wensen wbt achterbeen en galop maar ik vraag me af of je dan niet een te korte rug gaat krijgen. En ook hier weer lijnenteelt op Krack. Ik verwacht dat deze iets luxer zal fokken.

Negro sluit goed aan bij het LL bloed, maar in combi met Toto weet ik niet in hoeverre je dan een wat zwaar, ouderwets type gaat krijgen.

immii_clarr

Berichten: 790
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 10:35

Ik moest aan hem denken omdat de karakters tot nu toe goed lijken, al moeten we nog zien wat ze onder het zadel gaan doen natuurlijk. Het is een wat compacter paard zoals ts graag wil. En als je in de kwpn database kijkt, dan geven zij ook aan dat hij een goede bergopwaartse galop heeft, en ook bergopwaartse beweging lijkt mee te geven.

Ferdeaux zou inderdaad ook mooi kunnen passen denk ik.

Ik ben het er trouwens mee eens dat ik deze merrie zo op de foto ook niet overdreven lang vind tonen.
Laatst bijgewerkt door immii_clarr op 28-03-21 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 10:38

Op deze foto’s lijkt de merrie inderdaad niet zo lang, wel stijl achterbeen waardoor ze zich onder het zadel misschien lang maakt?
Wel aansprekende merrie. Ik zou sowieso naar een hengst met Ferro-bloed kijken.

TerraH
Berichten: 18
Geregistreerd: 26-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 12:03

Elisa2 schreef:
Wel, als je wilt leren immi..dan is het misschien handig om te onderbouwen waarom je aan Incognito denkt?

Aansprekende merrie, op de foto lijkt de rug inderdaad niet lang. Achterbeen lijkt wel vrij steil, kan ze die goed buigen?

Hoeveel souplesse heeft ze?

Ik moet denken aan Jameson bij je wensen voor een betere galop en achterbeen. Maar dan heb je wel lijnenteelt op Krack C. Ookal zit het wat verder weg. Ferdeaux voldoet aan je wensen wbt achterbeen en galop maar ik vraag me af of je dan niet een te korte rug gaat krijgen. En ook hier weer lijnenteelt op Krack. Ik verwacht dat deze iets luxer zal fokken.

Negro sluit goed aan bij het LL bloed, maar in combi met Toto weet ik niet in hoeverre je dan een wat zwaar, ouderwets type gaat krijgen.


Ja ik had Jameson en Ferdeaux ook op m'n lijstje! Ik zat alleen een beetje met de lijnenteelt.
Negro ben ik groot fan van, vooral ook om het karakter wat hij doorgeeft. Kjento zat ik ook aan te denken, maar heb al een aantal keer gehoord dat hij wat lastige nakomelingen geeft, dus weet niet op dat goed past

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hengstenkeuze voor Toto Jr x Lord Leatherdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 14:34

Nou ja, gezien de leeftijd van de nakomelingen van Kjento is daar natuurlijk nog vrij weinig over te zeggen.

Een andere (klein)zoon van Zack kan natuurlijk ook. Ik bedoel anders dan Jameson, eentje zonder Krack erachter.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze voor Toto Jr x Lord Leatherdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 09:03

Krack zit ver genoeg weg, ik zou me daar niet zo druk om maken. Kjento heb ik ook niet genoemd vanwege het mogelijk wat lastigere karakter. (moet idd nog blijken in de praktijk als ze wat ouder zijn)

Immi, ik snap je gedachtegang :-) de nakomelingen die ik van die hengst gezien heb vielen mij niet tegen qua model en vooral de souplesse viel mij positief op. Het opwaartse bewegen heb ik niet zo gezien.