Fokadvies voor mijn Sandreo x Dutchboy x Ubis

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Fokadvies voor mijn Sandreo x Dutchboy x Ubis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 17:48

Hoi Allemaal *\o/* ,

Ik zou graag jullie hulp vragen bij het maken van een hengstenkeuze voor mijn merrie.

Wat ik graag verbeterd zou willen hebben:
Opwaartse bouw
Functioneler achterbeen
Galop
Misschien iets minder langgelijnd

Goede punten van haar:
Hele fijne ruime stap
Draf is functioneel genoeg
Super ongecompliceerd karakter

Linkje naar horsetelex:
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 210/chanel

Ze heeft vorig jaar een veulen gehad van First lewis wat nog in mijn bezit is. Ik zal van haar nog even een foto toevoegen.

Dit is de merrie:
Afbeelding

Afbeelding

En haar nakomeling van First Lewis:

Als veulen
Afbeelding

Als jaarling nu
Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 09:56

Leuke merrie, de maat lijkt me ook een aandachtspunt in de merrielijn.

Ik denk aan Jameson voor het verbeteren van het front, achterbeen en de galop. Ik verwacht dat deze maat genoeg geeft.

Of Las Vegas kan wellicht een optie zijn, zeer kwaliteitsvolle hengst in alle drie de gangen met een heel goed achterbeen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Fokadvies voor mijn Sandreo x Dutchboy x Ubis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 10:14

Op de standfoto vind ik haar helemaal niet zo lang. Qua beeld lijkt ze wel wat op mijn merrie, hoewel ze totaal niet verwant zijn. Wij hebben een hele fijne jaarling van Blue Hors Kingston lopen, die zou ik zonder meer ook op jouw merrie durven gebruiken.

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Fokadvies voor mijn Sandreo x Dutchboy x Ubis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 10:28

De merrie is Z2 dus echt verbeteren vind ik dan niet zo nodig. Ik zou Mister Diamond doen, daar komen nu hele aparte van.

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 15:52

janderegelaa schreef:
De merrie is Z2 dus echt verbeteren vind ik dan niet zo nodig. Ik zou Mister Diamond doen, daar komen nu hele aparte van.


Maar daar zit ook weer sandro hit achter ?

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 15:57

Elisa2 schreef:
Leuke merrie, de maat lijkt me ook een aandachtspunt in de merrielijn.

Ik denk aan Jameson voor het verbeteren van het front, achterbeen en de galop. Ik verwacht dat deze maat genoeg geeft.

Of Las Vegas kan wellicht een optie zijn, zeer kwaliteitsvolle hengst in alle drie de gangen met een heel goed achterbeen.


Grappig dat je dat zegt. Ik had voor mij zelf een lijstje gemaakt en had eigenlijk deze 2 hengsten erop staan

Het veulen zou trouwens in eerste instantie wel voor verkoop zijn.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 16:09

janderegelaa schreef:
De merrie is Z2 dus echt verbeteren vind ik dan niet zo nodig. Ik zou Mister Diamond doen, daar komen nu hele aparte van.


Wat een merkwaardige redenatie. Zo bijzonder is Z2 toch al lang niet meer en zegt ook bij lange na niet dat de merrie genoeg kwaliteit heeft voor meer. Als TS kwaliteit toe wil voegen, maak ik daaruit op dat ze een paard wil fokken met de kwaliteiten voor (minimaal) subtop en/of een paard dat met meer gemak en kwaliteit op Z2 niveau kan lopen.

Op de standfoto vind ik de merrie ook niet bijzonder lang, maar misschien wel wat horizontaal. Is er videomateriaal van onder het zadel?

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 16:15

leonietje schreef:
janderegelaa schreef:
De merrie is Z2 dus echt verbeteren vind ik dan niet zo nodig. Ik zou Mister Diamond doen, daar komen nu hele aparte van.


Maar daar zit ook weer sandro hit achter ?

Dat is voor het veulen weer zo ver weg. Dat is geen punt.

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 16:20

Aimee schreef:
janderegelaa schreef:
De merrie is Z2 dus echt verbeteren vind ik dan niet zo nodig. Ik zou Mister Diamond doen, daar komen nu hele aparte van.


Wat een merkwaardige redenatie. Zo bijzonder is Z2 toch al lang niet meer en zegt ook bij lange na niet dat de merrie genoeg kwaliteit heeft voor meer. Als TS kwaliteit toe wil voegen, maak ik daaruit op dat ze een paard wil fokken met de kwaliteiten voor (minimaal) subtop en/of een paard dat met meer gemak en kwaliteit op Z2 niveau kan lopen.

Op de standfoto vind ik de merrie ook niet bijzonder lang, maar misschien wel wat horizontaal. Is er videomateriaal van onder het zadel?

Z2 is nog net zo bijzonder als vroeger. Bij KWPN is Z2 dat de merrie zich bewezen heeft. Daarom krijgen ze ook het sportpredikaat.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 16:30

janderegelaa schreef:
Z2 is nog net zo bijzonder als vroeger. Bij KWPN is Z2 dat de merrie zich bewezen heeft. Daarom krijgen ze ook het sportpredikaat.


Dit soort onzin kramen echt alleen mensen uit die nul binding met de sport hebben. Vroeger reden er per regio een paar mensen Z2 en was dat dus bijzonder. Tegenwoordig rijden er zoveel mensen Z2 dat je je daar als ruiter (en dus ook als paard) niet meer mee onderscheidt.

Dat het KWPN nog steeds bij Z2 het sportpredikaat verleend, wil niet zeggen dat er dan niets meer te verbeteren valt aan de merrie.

Verder lijkt het mij ook compleet onlogisch om op een dochter van een Sandro hit-zoon een hengst te gebruiken die afstamt van een Sandro hit-zoon. Zeker als je het achterbeengebruik wil verbeteren.

simpie94

Berichten: 835
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 18:04

Ik moest ook gelijk denken aan Las Vegas.
Heb daar echt een paar fijne veulens van gezien. Lijkt zeker front mee te geven.

Kjento past denk ook prima bij je wensenlijst.

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 18:09

Aimee schreef:
janderegelaa schreef:
Z2 is nog net zo bijzonder als vroeger. Bij KWPN is Z2 dat de merrie zich bewezen heeft. Daarom krijgen ze ook het sportpredikaat.


Dit soort onzin kramen echt alleen mensen uit die nul binding met de sport hebben. Vroeger reden er per regio een paar mensen Z2 en was dat dus bijzonder. Tegenwoordig rijden er zoveel mensen Z2 dat je je daar als ruiter (en dus ook als paard) niet meer mee onderscheidt.

Dat het KWPN nog steeds bij Z2 het sportpredikaat verleend, wil niet zeggen dat er dan niets meer te verbeteren valt aan de merrie.

Verder lijkt het mij ook compleet onlogisch om op een dochter van een Sandro hit-zoon een hengst te gebruiken die afstamt van een Sandro hit-zoon. Zeker als je het achterbeengebruik wil verbeteren.

Dat zeg je tegen iemand die zijn paarden laat rijden door een prof.

Voor merrie's is Z2 uitstekend. Vraag jezelf maar eens af waarom er verhoudingsgewijs zo weinig merrie's hoger dan Z2 lopen.

Het veulen heeft vanaf die kant Sandro Hit in generatie 4 dat is prima. En het achterbeen van Sandro Hit is al heel lang achterhaald als zijnde niet goed.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Fokadvies voor mijn Sandreo x Dutchboy x Ubis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 19:23

Z2 kan elke knol lopen è... ik kan het weten want ik heb het ook gedaan.

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 19:35

simpie94 schreef:
Ik moest ook gelijk denken aan Las Vegas.
Heb daar echt een paar fijne veulens van gezien. Lijkt zeker front mee te geven.

Kjento past denk ook prima bij je wensenlijst.


Kan ik zijn nakomelingen al ergens terug vinden ?

Kjento ga ik eens nakijken!

simpie94

Berichten: 835
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 19:55

leonietje schreef:
simpie94 schreef:
Ik moest ook gelijk denken aan Las Vegas.
Heb daar echt een paar fijne veulens van gezien. Lijkt zeker front mee te geven.

Kjento past denk ook prima bij je wensenlijst.


Kan ik zijn nakomelingen al ergens terug vinden ?

Kjento ga ik eens nakijken!


Als je FB hebt, kan je bij Nol Gerritsen op zijn pagina kijken. En de hengst heeft blijkbaar ook een eigen pagina met nakomelingen

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 19:57

janderegelaa schreef:
Dat zeg je tegen iemand die zijn paarden laat rijden door een prof.

Voor merrie's is Z2 uitstekend. Vraag jezelf maar eens af waarom er verhoudingsgewijs zo weinig merrie's hoger dan Z2 lopen.

Het veulen heeft vanaf die kant Sandro Hit in generatie 4 dat is prima. En het achterbeen van Sandro Hit is al heel lang achterhaald als zijnde niet goed.


Er zijn meer eigenaren die paarden door profs in de sport uit laten brengen en die de ballen verstand hebben van de sport dan eigenaren die weten waar het over gaat. Dus dit is een non-argument.

Zoals S0 al zegt: elk paard kan Z2 lopen. En dat kan ik net zoals S0 weten omdat ik ze daarin heb uitgebracht en het echt geen bal voorstelde.

Het achterbeen van Sandro hit valt bij de juiste aanparingen inderdaad mee. Dat wil niet zeggen dat het een goed idee is om erop in te telen als je het achterbeengebruik wil verbeteren. Waarom zou TS ook? Er zijn zat opties zonder Sandro hit.

Je kunt natuurlijk wel kijken naar wat het goed doet met Sandro hit. Donnerhall-De niro-bloed bijvoorbeeld, of Totilas-bloed.

@TS: geef je de voorkeur aan een jonge hengst?

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 20:51

Aimee schreef:
janderegelaa schreef:
Dat zeg je tegen iemand die zijn paarden laat rijden door een prof.

Voor merrie's is Z2 uitstekend. Vraag jezelf maar eens af waarom er verhoudingsgewijs zo weinig merrie's hoger dan Z2 lopen.

Het veulen heeft vanaf die kant Sandro Hit in generatie 4 dat is prima. En het achterbeen van Sandro Hit is al heel lang achterhaald als zijnde niet goed.


Er zijn meer eigenaren die paarden door profs in de sport uit laten brengen en die de ballen verstand hebben van de sport dan eigenaren die weten waar het over gaat. Dus dit is een non-argument.

Zoals S0 al zegt: elk paard kan Z2 lopen. En dat kan ik net zoals S0 weten omdat ik ze daarin heb uitgebracht en het echt geen bal voorstelde.

Het achterbeen van Sandro hit valt bij de juiste aanparingen inderdaad mee. Dat wil niet zeggen dat het een goed idee is om erop in te telen als je het achterbeengebruik wil verbeteren. Waarom zou TS ook? Er zijn zat opties zonder Sandro hit.

Je kunt natuurlijk wel kijken naar wat het goed doet met Sandro hit. Donnerhall-De niro-bloed bijvoorbeeld, of Totilas-bloed.

@TS: geef je de voorkeur aan een jonge hengst?


Ja, Z2 kunnen de meesten wel. Maar zodra je in de hogere sport gaat kijken zie je bijna geen merrie's meer. En dat heeft een anatomische én mentale reden.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 21:30

Aimee schreef:
Je kunt natuurlijk wel kijken naar wat het goed doet met Sandro hit. Donnerhall-De niro-bloed bijvoorbeeld, of Totilas-bloed.

Rex_Rolfo schreef:
Blue Hors Kingston lopen, die zou ik zonder meer ook op jouw merrie durven gebruiken.


:D


Kingston is namelijk Toto Jr. x Turbo Magic

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 21:50

janderegelaa schreef:
Ja, Z2 kunnen de meesten wel. Maar zodra je in de hogere sport gaat kijken zie je bijna geen merrie's meer. En dat heeft een anatomische én mentale reden.


Mwah... ik denk eerder dat dat komt door de gebrekkige rijkunst en mentale vaardigheden van veel ruiters dan dat dat aan de paarden ligt, maar dat is een andere discussie.

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 22:55

Aimee schreef:
janderegelaa schreef:
Dat zeg je tegen iemand die zijn paarden laat rijden door een prof.

Voor merrie's is Z2 uitstekend. Vraag jezelf maar eens af waarom er verhoudingsgewijs zo weinig merrie's hoger dan Z2 lopen.

Het veulen heeft vanaf die kant Sandro Hit in generatie 4 dat is prima. En het achterbeen van Sandro Hit is al heel lang achterhaald als zijnde niet goed.


Er zijn meer eigenaren die paarden door profs in de sport uit laten brengen en die de ballen verstand hebben van de sport dan eigenaren die weten waar het over gaat. Dus dit is een non-argument.

Zoals S0 al zegt: elk paard kan Z2 lopen. En dat kan ik net zoals S0 weten omdat ik ze daarin heb uitgebracht en het echt geen bal voorstelde.

Het achterbeen van Sandro hit valt bij de juiste aanparingen inderdaad mee. Dat wil niet zeggen dat het een goed idee is om erop in te telen als je het achterbeengebruik wil verbeteren. Waarom zou TS ook? Er zijn zat opties zonder Sandro hit.

Je kunt natuurlijk wel kijken naar wat het goed doet met Sandro hit. Donnerhall-De niro-bloed bijvoorbeeld, of Totilas-bloed.

@TS: geef je de voorkeur aan een jonge hengst?


Maakt mij niet zoveel uit de leeftijd. Ik wil gewoon goed nagedacht hebben voor ik een keuze maak. En het geeft natuurlijk nooit garanties maar ik wil niet de zoveelste zijn die maar zonder na te denken haar merrie dekt om ze maar een veulen te laten baren..

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 22:56

Rex_Rolfo schreef:
Aimee schreef:
Je kunt natuurlijk wel kijken naar wat het goed doet met Sandro hit. Donnerhall-De niro-bloed bijvoorbeeld, of Totilas-bloed.

Rex_Rolfo schreef:
Blue Hors Kingston lopen, die zou ik zonder meer ook op jouw merrie durven gebruiken.


:D


Kingston is namelijk Toto Jr. x Turbo Magic


Ik ga hem eens opzoeken kom ik op terug !

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 09:58

leonietje schreef:
Elisa2 schreef:
Leuke merrie, de maat lijkt me ook een aandachtspunt in de merrielijn.

Ik denk aan Jameson voor het verbeteren van het front, achterbeen en de galop. Ik verwacht dat deze maat genoeg geeft.

Of Las Vegas kan wellicht een optie zijn, zeer kwaliteitsvolle hengst in alle drie de gangen met een heel goed achterbeen.


Grappig dat je dat zegt. Ik had voor mij zelf een lijstje gemaakt en had eigenlijk deze 2 hengsten erop staan

Het veulen zou trouwens in eerste instantie wel voor verkoop zijn.


Toevallig :D , ik zou Las Vegas wel durven op jouw merrie. Commercieel interessant, en het is echt een goed paard.

Kjento zat ik ook aan te denken maar ik verwacht dat Jameson en Las Vegas wat meer het front kunnen verbeteren. Wat Sandreo's over het algemeen wel kunnen gebruiken.

Verder eens met Aimee.

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 15:59

Meestal vind ik alles prima wat er wordt geadviseerd. Vrijwel alle hengsten verbeteren op de merries waar advies voor wordt gevraagd. Maar dat overal Jameson opduikt, dat begrijp ik echt niet. (niet mijn type en karakter) Het zou de kleur kunnen zijn :D

Evenals het makkelijke keuren van zwaaiende hengsten en met afwijkend fundament. Tot je met een merrie voor de jury staat. Dan worden de blikken bedenkelijk, de uitleg nog bedenkelijker en dat was einde predicaat ambities. Uiteraard terecht.

Soms gaat het wel "goed" . Ik herinner me een nationale kampioensmerrie, waarvan je vanaf de tribune kon zien dat de voeten behoorlijk ongelijk zijn.
En dat is nog vrij recent gebeurd.

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Fokadvies voor mijn Sandreo x Dutchboy x Ubis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 20:40

Het is allemaal wat sneller gegaan dan gedacht ze is vandaag geïnsemineerd met las Vegas !

simpie94

Berichten: 835
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 21:20

Spannend. Ik denk een goede keuze op basis van je wensen :)