Fokadvies voor Haarlem x Zevenaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Orange

Berichten: 1404
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Texel

Fokadvies voor Haarlem x Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-21 08:22

Hoi allemaal,

Graag zou ik een nakomeling willen fokken van mijn merrie met als doel straks de merrie opvolgen in de (basis)sport.

Het is een superfijne merrie met een fijne go in het parcours, en laat zich goed sturen. Ik zou graag wat meer ruimte in haar gangen zien en iets meer rechthoeksmodel.

Ze is uit 2005 en ongeveer 1.64. L/M springen en L dressuur.

Ik zoek een passende springhengst met fijne gangen en goede rijdbaarheid/karakter.

Zelf is mijn oog gevallen op Donthargos ben benieuwd wat jullie daarvan vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Fokadvies voor Haarlem x Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 09:59

Wat een super mooie klassieke merrie met dito papier
Zuinig op zijn
Ik zou er zeker een allround hengst bij zoeken

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 10:17

Prachtige merrie, maar dat is geen vos. Haarlem gaf geen vossen. Staat er ook maar 1 in de database en dat is deze.

Ik zou in mijn keuze wel een hengst zoeken met hele goede voeten.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Fokadvies voor Haarlem x Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 10:50

Hermantico zou ook een optie zijn. Geeft superfijne karakters, beste voeten en ze bewegen zeker niet verkeerd. Denk dat ie ook nog kan verbeteren qua bovenlijn van de merrie.

Celestial
Berichten: 721
Geregistreerd: 11-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 10:52

Ik heb geen verstand van fokken, maar wat een prachtige merrie! <3

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Fokadvies voor Haarlem x Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 11:44

Wat janderegelaa al zei, Haarlem was homozygoot voor zwart, dus dit kan geen vos zijn, en zo ziet ze er ook niet uit :D Das een bruine.

Moosss
Berichten: 6
Geregistreerd: 29-01-19
Woonplaats: Brielle

Re: Fokadvies voor Haarlem x Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 17:14

Jan vermeieren in wuustwezel (belgie) heeft veel spring hengsten staan en help zo nodig met een goede keuze. Wij brengen er dit jaar waarschijnlijk ook weer 2 merrie's heen

Orange

Berichten: 1404
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-21 17:26

[***] schreef:
Wat een super mooie klassieke merrie met dito papier
Zuinig op zijn
Ik zou er zeker een allround hengst bij zoeken


Dank je, ik ben ook super blij met haar en top karakter.

Orange

Berichten: 1404
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-21 17:28

janderegelaa schreef:
Prachtige merrie, maar dat is geen vos. Haarlem gaf geen vossen. Staat er ook maar 1 in de database en dat is deze.

Ik zou in mijn keuze wel een hengst zoeken met hele goede voeten.


Klopt het is zeker geen vos, zal wel een foutje zijn denk ik. Goede voeten staat idd ook bovenaan het lijstje. Elke vier weken komt de bekapper om stapje voor stapje de stand te verbeteren.

Orange

Berichten: 1404
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-21 17:30

hoogendroog schreef:
Hermantico zou ook een optie zijn. Geeft superfijne karakters, beste voeten en ze bewegen zeker niet verkeerd. Denk dat ie ook nog kan verbeteren qua bovenlijn van de merrie.


Hele mooie hengst idd ik kende hem (nog) niet. Cornet Obolensky wel. Maar 1.76 is echt veel te groot voor mij ik ben zelf maar 1.68 met niet echt lange benen.

Orange

Berichten: 1404
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-21 17:31

Celestial schreef:
Ik heb geen verstand van fokken, maar wat een prachtige merrie! <3


Dank je wel, super blij met haar

Orange

Berichten: 1404
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-21 17:31

Supertje schreef:
Wat janderegelaa al zei, Haarlem was homozygoot voor zwart, dus dit kan geen vos zijn, en zo ziet ze er ook niet uit :D Das een bruine.


Klopt idd, een stekelharige donkerbruine.

Orange

Berichten: 1404
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-21 18:20

Moosss schreef:
Jan vermeieren in wuustwezel (belgie) heeft veel spring hengsten staan en help zo nodig met een goede keuze. Wij brengen er dit jaar waarschijnlijk ook weer 2 merrie's heen


België is best ver weg, maar ik ga zeker kijken. Dank je voor de tip!

Ihashe
Berichten: 257
Geregistreerd: 05-04-15
Woonplaats: Son en Breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 15:14

hoogendroog schreef:
Hermantico zou ook een optie zijn. Geeft superfijne karakters, beste voeten en ze bewegen zeker niet verkeerd. Denk dat ie ook nog kan verbeteren qua bovenlijn van de merrie.

Hermantico en fijn karakter gaan geloof ik toch echt niet helemaal samen, zeker met dat Cornet bloed erachter haha.

Samzan
Berichten: 52
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 15:43

Supertje schreef:
Wat janderegelaa al zei, Haarlem was homozygoot voor zwart, dus dit kan geen vos zijn, en zo ziet ze er ook niet uit :D Das een bruine.

Ik heb altijd begrepen dat een bruine zwarte manen staart en benen heeft en paarden met witte benen onder de vossen vallen, koffievos, zweetvos , goudvos ???????

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Fokadvies voor Haarlem x Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:21

Leuke merrie en wat mooi klassiek bloed.

Ik zou denk ik kiezen voor een hengst als Jardonnay.

vivana

Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:30

Aller eerst; je merrie is zeker mooi gefokt! Wijzelf zijn een beetje van de Belgische hengsten..
Veel hengsten geven doorgaans wel voortaan meer bloed daar moet je dan mss wat op letten.

Samzan schreef:
Supertje schreef:
Wat janderegelaa al zei, Haarlem was homozygoot voor zwart, dus dit kan geen vos zijn, en zo ziet ze er ook niet uit :D Das een bruine.

Ik heb altijd begrepen dat een bruine zwarte manen staart en benen heeft en paarden met witte benen onder de vossen vallen, koffievos, zweetvos , goudvos ???????

:') waarom zou iets met veel wit onder vos vallen??

Welke kleur heeft deze dan?

Afbeelding

Afbeelding

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:19

Het ging om de hengst hé niet om de kleur. TS wil ook geen kleur fokken. Vraag is springgefokte hengst.

Wat een gave merrie. Ze viel me op omdat ik vroeger ook een Haarlem merrie heb gehad (x Ramiro). Was ook een ontzettend fijn paard.

Zou voor een bewezen hengst gaan, je wilt echt iets voor jezelf fokken en het is waarschijnlijk eenmalig. Dus zeker niet besparen op kosten maar echt gaan voor kwaliteit. Zou kijken of je iets kunt vinden waar ergens nog dat Ramiro bloed in te traceren is, vond dat ook altijd zulke fijne paarden.

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:39

Ihashe schreef:
hoogendroog schreef:
Hermantico zou ook een optie zijn. Geeft superfijne karakters, beste voeten en ze bewegen zeker niet verkeerd. Denk dat ie ook nog kan verbeteren qua bovenlijn van de merrie.

Hermantico en fijn karakter gaan geloof ik toch echt niet helemaal samen, zeker met dat Cornet bloed erachter haha.


Snap niet wat mensen zeggen over cornet bloed.. Ik heb een 3 jarige met Cornet bloed en dat is echt een paard met een gouden karakter. Dat ligt ook veel aan jezelf en hoe je met ze om gaat denk ik. Ik had 'm bijna laten staan door de grote vooroordelen over cornet bloed. Heb 'm groen als gras gekocht en train maximaal 3 dagen per week iets met hem en hij kent al een waslijst aan dingen in 8 weken tijd zonder blikken of blozen..

Ts. Als je denkt dat Cornet bloed bij je merrie past of een ander paard met "karakter" dan zou ik dat gewoon doen. Het karakter van het moeder dier speelt natuurlijk ook een rol

Samzan
Berichten: 52
Geregistreerd: 21-03-20

Re: Fokadvies voor Haarlem x Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 01:15

Prachtige pony...hoe wordt die aftekening dan genoemd ?

vivana

Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:03

Samzan schreef:
Prachtige pony...hoe wordt die aftekening dan genoemd ?

Je bedoelt de mijne neem ik aan?!
Hij is gewoon donkerbruin met witte aftekeningen., geen bont omdat hij geen platen heeft (gelukkig,mag niet van het stamboek nl)