Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Advies welke mooie man het zal gaan worden....?

 
Profiel   

[ img ]
Hoi allemaal.
Voor mijn merrie ben ik op zoek naar een mooie gezonde hengst.
Met een prachtig mooi karakter.
Mijn 9 jarige merrie is een fries x spaans x fjord.

Ze heeft veel eigenschappen van de fries die ik er uit wil fokken.
Verder een wat weke rug.
Alle kleuren en rassen zijn welkom.
Behalve fries en tinker.

Ik ben een recreatieve ruiter, dressuurgefokt is leuk.
K.I. prijs rond de 500 euro.

Dank voor jullie hulp!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 17:38 



 
Profiel   

Staat vast wel een leuke HTK hengst in de buurt:

Maar ik zou gaan voor een Shetlander. Past mooi in de mix er bij

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 22:16 



 
Profiel   

belle_boef schreef
Staat vast wel een leuke HTK hengst in de buurt:

Maar ik zou gaan voor een Shetlander. Past mooi in de mix er bij


Wat is dit nou weer voor nutteloze en rare reactie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 02:54 



 
Profiel   

malih schreef
belle_boef schreef
Staat vast wel een leuke HTK hengst in de buurt:

Maar ik zou gaan voor een Shetlander. Past mooi in de mix er bij


Wat is dit nou weer voor nutteloze en rare reactie.


Ook goeiemorgen
In ieder geval eentje met meer inhoud dan die van jou.
Wat een aardig oordeel heb je over mijn mening.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 06:40 



 
Profiel   

Heb je een goede standfoto? En wat zou je willen bevestigen van je paard? Is het veulen voor jezelf, of voor de verkoop?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 07:49 



 
Profiel   

belle_boef schreef
Staat vast wel een leuke HTK hengst in de buurt:

Maar ik zou gaan voor een Shetlander. Past mooi in de mix er bij

Smiley vergeten?

TS vraagt serieus naar een hengst en zo te zien is dit ook haar eerste bericht... zal zich gelijk welkom voelen met deze reactie.

Ik vind het een mooi paardje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 07:55 



 
Profiel   

purny schreef
belle_boef schreef
Staat vast wel een leuke HTK hengst in de buurt:

Maar ik zou gaan voor een Shetlander. Past mooi in de mix er bij

Smiley vergeten?

TS vraagt serieus naar een hengst en zo te zien is dit ook haar eerste bericht... zal zich gelijk welkom voelen met deze reactie.

Ik vind het een mooi paardje!


Met een Shetlander fokt ze wel het Friezen stuk weg. Shets kunnen leuk lopen.
En het dekgeld gaat ze met €250 ook redden.

En op Fries en Tinker na waren alle rassen welkom.


Dus je kan het bericht heel cynisch nemen of gewoon serieus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 08:12 



 
Profiel   

Wat wil je met het veulen? Houden of verkopen?
Voor verkoop zou ik niet fokken.
Als je het zelf wilt houden, vraag je dan af wat je wilt?
Grootte
Karakter
Dressuur
Springen
Mennen
Sportief of recreatief
Enzovoorts

500 euro is niet veel, dus een KWPN ggk hengst zal niet lukken.
Afhankelijk van je wensen voor het veulen kan je dan een passende hengst zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 08:15 



 
Profiel   

Paard wordt dan alleen te klein om op te rijden _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 08:16 



 
Profiel   

Pff wat een flauwe reactie zeg!

@ts trek je niks aan van mensen die alleen maar raszuiver (of register zuiver) willen fokken. Mijn tip is vooral om voor jezelf helder te krijgen wat je precies zoekt. Friezen hebben bijv ook goede eigenschappen dus al het fries eruit is waarschijnlijk wat sterk. Welke eigenschappen bedoel je precies? En wat heeft ze dat je graag zou behouden?

Verder, 500 is idd niet veel wat inhoud dat je waarschijnlijk op niet goedgekeurde hengsten uitkomt. Das op zich niet perse erg maar kijk goed naar de gezondheidstesten die de dieren hebben ondergaan.

Je merrie is neem ik aan wel gekeurd (rontgenologisch) en getest? Denk aan bijv pssm, wffs en de zaken die bij de friezen voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 08:20 



 
Profiel   

Marielle71 schreef
[ [url=m/kp4sLP.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hoi allemaal.
Voor mijn merrie ben ik op zoek naar een mooie gezonde hengst.
Met een prachtig mooi karakter.
Mijn 9 jarige merrie is een fries x spaans x fjord.

Ze heeft veel eigenschappen van de fries die ik er uit wil fokken.
Verder een wat weke rug.
Alle kleuren en rassen zijn welkom.
Behalve fries en tinker.

Ik ben een recreatieve ruiter, dressuurgefokt is leuk.
K.I. prijs rond de 500 euro.

Dank voor jullie hulp!


Bij zo'n kruising krijg je de meeste zekerheid qua fokkerij door terug te fokken op een van de voorvaderen. Gelijke genen matchen.
In dit geval, dressuurgefokt zou ik zeggen..spaans dus.

Voor de rest is een goede standfoto belangrijk en wat Troi zegt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 09:05 



 
Profiel   

Kijk eens naar de pony’s van Du Bois, een als Don Cremello heeft een goed karakter, fokt vaak richting de maat van de moeder en zal meer sporttype erin fokken. Dekgeld red je ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 09:11 



 
Profiel   

belle_boef schreef
belle_boef schreef
Staat vast wel een leuke HTK hengst in de buurt:

Maar ik zou gaan voor een Shetlander. Past mooi in de mix er bij


Ook goeiemorgen
In ieder geval eentje met meer inhoud dan die van jou.
Wat een aardig oordeel heb je over mijn mening.


Je komt zelf met zo'n opmerking en dan vind je dat het aan TS ligt? Kom op zeg :') :Y)

Verder zit ik niet in het fokkerswereld maar deze reactie spant toch wel de kroon hoor, haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 09:28 



 
Profiel   

xDenies schreef
belle_boef schreef

Ook goeiemorgen
In ieder geval eentje met meer inhoud dan die van jou.
Wat een aardig oordeel heb je over mijn mening.


Je komt zelf met zo'n opmerking en dan vind je dat het aan TS ligt? Kom op zeg :') :Y)

Verder zit ik niet in het fokkerswereld maar deze reactie spant toch wel de kroon hoor, haha.



Hoe kom je er bij dat ik vind dat het aan TS ligt. Dat typ ik nergens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 10:20 



 
Profiel   

Door wat hengsten te bekijken krijg je een idee over wat je aanspreekt. Vervolgens vergelijken met je merrie en bepalen of het past. Door dat met verschillende hengsten te doen kom je uiteindelijk wel tot een keuze. Onderstaand een verwijzing naar een Spaanse hengst. Lijkt wat fijn op de benen.
http://www.encantado.nl/ulises.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 12:35 



 
Profiel   

Ik zou zeggen ook Spaans. Wat maakt dat je Fries eruit wil hebben? Aangezien Spaanse en Fries beiden wat barok zijn.

Maar denk niet dat je veel keuze hebt met 500 euro.

Maar voor papier ging je toch al niet.
Ik zie er trouwens geen fjord in.

Heb je toevallig ook foto’s van moeder en vader?

Eerst blik vind ik haar wel oké eigenlijk.
Maar met die mix, zou ik niet zo heel snel fokken.
Maar das enkel een keuze.

Wel zou ik het dekgeld iets ophogen. Zodat je iets meer keuze hebt in hengsten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 12:58 



 
Profiel   

Ik denk dat je je eerst moet afvragen wil ik wel een veulen fokken met dit paard?
Heb je haar laten nakijken op evt. problemen en die misschien ook doorgegeven kunnen worden.

Hoeveel % fries, PRE en Fjord is het, want als je de Fries eruit wil fokken zou het kunnen dat dat niet meevalt.
Ik snap het hoeft geen topper te worden, het veulen, maar het is toch heel fijn als het veulen een beetje overeenkomt met jouw wensen( en geloof me dat dat echt niet altijd klopt :D )

En denk dan eerst kijken welke hengsten voor dat bedrag dekken of je moet kiezen voor een niet goedgekeurde hengst. Maar dan weet je ook niet wat je fokt.
Een hengst kan bv type heel erg vererven maar minder karakter dan is het wel belangrijk dat je goed weet wat je wil.

Kortom heel veel huiswerk eerst voor je een hengst kiest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 13:10 



 
Profiel   

Heb je betere foto’s van je merrie? Met alleen foto van de voorkant zie je erg weinig van haar bouw.

Wat vind je zelf haar sterke en zwakke punten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 13:16 



 
Profiel   

Knert schreef
Ik zou zeggen ook Spaans. Wat maakt dat je Fries eruit wil hebben? Aangezien Spaanse en Fries beiden wat barok zijn.

Maar denk niet dat je veel keuze hebt met 500 euro.

Maar voor papier ging je toch al niet.
Ik zie er trouwens geen fjord in.

Heb je toevallig ook foto’s van moeder en vader?

Eerst blik vind ik haar wel oké eigenlijk.
Maar met die mix, zou ik niet zo heel snel fokken.
Maar das enkel een keuze.

Wel zou ik het dekgeld iets ophogen. Zodat je iets meer keuze hebt in hengsten.


Grappig, ik zie er juist veel fjord en amper fries in :D In de oren, benen, brede borststuk en de aalstreep

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 13:19 



 
Profiel   

Nou ja, ik snap de reacties op zich wel, maar het had iets taktischer gebracht kunnen worden denk ik :P

Ik denk dat het goed is voor de TS om te bedenken wat ze inderdaad met het veulen wil. Als ze alleen maar een keer wil fokken, dan zeg ik, lekker niet doen want het brengt teveel risico's met zich mee. En er staan al zoveel paarden te koop.

Als je weet wat voor dier je wilt fokken, braaf, voor wat dressuurwerk etc. Dan kun je wat gerichter gana kijken. En daarbij goed kijken naar de bouw. Zo op het eerste ook lijkt ze heel korte benen te hebben, maar dat weet ik pas als je een goede standfoto hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 13:23 



 
Profiel   

Zo op het eerste gezicht lijkt het gewoon geen gelukte kruising te zijn, korte poten en breed lichaam van een fjord met een friese rug en hoofd erbovenop en een Spaans kleurtje eroverheen. Als je ermee gaat fokken moet je wel bereid zijn dat het een desastreus misbaksel kan woorden, ook met terugfokken gezien er genen in zitten van heel ver van elkaar liggende rassen.

Hopelijk is het niet te agressief gebracht :) maar bij kruisingen in het algemeen is F1 vaak heel goed gelukt terwijl F2 en verder meest bizarre resultaten kunnen opleveren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 13:40 



 
Profiel   

Op zich vind ik dat nogal n.a.v. één foto uit een zeer ongelukkige hoek.

Ik kreeg laatst ook een foto te zien van mijn paard die iemand heel goed gelukt vond, maar door de hoek waaruit die foto werd genomen was het net een kromme ezel. Misschien even afwachten of TS met andere foto's komt. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 13:49 



 
Profiel   

Earth schreef
Nou ja, ik snap de reacties op zich wel, maar het had iets taktischer gebracht kunnen worden denk ik :P

Ik denk dat het goed is voor de TS om te bedenken wat ze inderdaad met het veulen wil. Als ze alleen maar een keer wil fokken, dan zeg ik, lekker niet doen want het brengt teveel risico's met zich mee. En er staan al zoveel paarden te koop.

Als je weet wat voor dier je wilt fokken, braaf, voor wat dressuurwerk etc. Dan kun je wat gerichter gana kijken. En daarbij goed kijken naar de bouw. Zo op het eerste ook lijkt ze heel korte benen te hebben, maar dat weet ik pas als je een goede standfoto hebt.

Er staan momenteel helemaal niet veel paarden te koop,althans,geen gezonde brave paarden voor een normale prijs.Er is juist een gebrek aan dat soort paarden die niet te duur zijn en fijn te rijden en braaf in de omgang voor een gewone ruiter.Ik heb hierover helemaal niets te zeggen,maar als dit mijn merrie zou zijn en ik wilde 500 euro besteden,dan maakte ik een afspraak met een boer in de buurt die een gezonde brave werkwillige hengst had, enigszins passend bij deze merrie,voor een natuurlijke dekking.Zo is het al duizenden jaren gegaan.Okay maar het is mijn paard niet, echter ik kan het niet laten mijn ouderwetse mening te geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 13:56 



 
Profiel   

anjali schreef
Earth schreef
Nou ja, ik snap de reacties op zich wel, maar het had iets taktischer gebracht kunnen worden denk ik :P

Ik denk dat het goed is voor de TS om te bedenken wat ze inderdaad met het veulen wil. Als ze alleen maar een keer wil fokken, dan zeg ik, lekker niet doen want het brengt teveel risico's met zich mee. En er staan al zoveel paarden te koop.

Als je weet wat voor dier je wilt fokken, braaf, voor wat dressuurwerk etc. Dan kun je wat gerichter gana kijken. En daarbij goed kijken naar de bouw. Zo op het eerste ook lijkt ze heel korte benen te hebben, maar dat weet ik pas als je een goede standfoto hebt.

Er staan momenteel helemaal niet veel paarden te koop,althans,geen gezonde brave paarden voor een normale prijs.Er is juist een gebrek aan dat soort paarden die niet te duur zijn en fijn te rijden en braaf in de omgang voor een gewone ruiter.Ik heb hierover helemaal niets te zeggen,maar als dit mijn merrie zou zijn en ik wilde 500 euro besteden,dan maakte ik een afspraak met een boer in de buurt die een gezonde brave werkwillige hengst had, enigszins passend bij deze merrie,voor een natuurlijke dekking.Zo is het al duizenden jaren gegaan.Okay maar het is mijn paard niet, echter ik kan het niet laten mijn ouderwetse mening te geven.


Hoeveel boeren ken jij met een hengst, die ook nog past bij zo’n merrie EN ook nog eens een dekking willen?

Ik ken aardig wat boeren kan ik je vertellen. Maar die enkeling die paarden hebben zijn het geen hengsten. Of het moet een shet zijn.

Ook als ik de term ‘boer’ oprek naar een ieder in de kennissenkring met een hengst. Ken ik alleen een opfok adres waar de hengsten nog niet gecastreerd zijn. En een hengstenhouder (ggk en een ander tarief).

Maar dan is de vraag of je kan beoordelen of ze geschikt zijn. Ze zijn dan tussen 1 en 2,5 jaar.

Die ouderwetse gedachte is leuk.

Maar kom er vandaag de dag maar aan...of je moet totaal niet kritisch zijn en zo’n beetje elk paard die zijn ballen nog heeft een poging willen geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 21:23 



 
Profiel   

Wellicht brengt Erik-T van Takens je op een idee. Verschillende filmpjes en foto's op site van Takens.
[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 16:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen