Advies welke mooie man het zal gaan worden....?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ajesca123

Berichten: 1932
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 16:50

agee schreef:
Wat wil je met het veulen? Houden of verkopen?
Voor verkoop zou ik niet fokken.
Als je het zelf wilt houden, vraag je dan af wat je wilt?
Grootte
Karakter
Dressuur
Springen
Mennen
Sportief of recreatief
Enzovoorts

500 euro is niet veel, dus een KWPN ggk hengst zal niet lukken.
Afhankelijk van je wensen voor het veulen kan je dan een passende hengst zoeken.


Die zijn er wel hoor. De Kwpn hengst Valdez kost 500 euro dit jaar dacht ik.
Maar alleen een hengst gebruiken omdat hij toevallig goedkoop is zou een rare reden zijn.
Ben het verder met je eens dat je eerst een duidelijk fokdoel moet hebben.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Advies welke mooie man het zal gaan worden....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 17:35

Eerst betere foto's inderdaad en je wensen en doelen duidelijk.

Met 500 euro Dekgeld ben je er natuurlijk nog niet? Wil je echt naar een hengst toe? Ga je op en neer of laat je de merrie daar staan evt?
Wil je insemineren?
Niet veel hengsten dekken nog aan de hand of vrij, dus daar moet je over nadenken. Met insemineren komen er sws kosten bij.

anjali
Berichten: 15124
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Advies welke mooie man het zal gaan worden....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 18:06

@Knert, ja ik loop achter. Inderdaad zie je niet vaak meer iemand een grote paarden-hengsten heeft. Wel ponies ja.Maar ik zit nog in mijn hoofd met de boer waar ik stond in de vorige eeuw. Die ging elk jaar naar de hengstenkeuring en kocht daar dan een stel (grote) hengsten die de tweede bezichtiging niet gehaald hadden.Daar liet hij dan zijn eigen merries door dekken en daarna castreren en rijden door de meiden die bij hem op stal rondhingen. Later eventueel verkopen. Hij had altijd goede paarden. Hij had ook ponies, de merries werden gedekt door ponyhengsten die daar in de buurt stonden.

Anomien

Berichten: 7396
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 20:18

JUan_48 schreef:
Wellicht brengt Erik-T van Takens je op een idee. Verschillende filmpjes en foto's op site van Takens.
[ [url=m/LnEoME.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hij lijkt hier wat week..

Als dat idd zo is, dan vind ik die combo niet zo

JUan_48
Berichten: 72
Geregistreerd: 23-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 11:03

Weke rug valt wel mee. Ook neerwaartse romprichting lijkt op onderstaande foto sterker dan in de werkelijkheid. Het is niet mijn bedoeling dat Erik-T gekozen wordt. Wellicht helpt zo'n voorbeeld om te herkennen wat Marielle71 wel of niet aanspreekt.
Erik-T is destijds goedgekeurd bij het NeWP, richting Groninger type.
Afbeelding

anjali
Berichten: 15124
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 11:45

superpony schreef:
Eerst betere foto's inderdaad en je wensen en doelen duidelijk.

Met 500 euro Dekgeld ben je er natuurlijk nog niet? Wil je echt naar een hengst toe? Ga je op en neer of laat je de merrie daar staan evt?
Wil je insemineren?
Niet veel hengsten dekken nog aan de hand of vrij, dus daar moet je over nadenken. Met insemineren komen er sws kosten bij.

Alweer "vroeger" stonden in paardenbladen advertenties van hengsten.Vaak stond er dan bij "met de hengst wordt gereisd". De merrieeigenaar belde dan als de merrie hengstig was en de hengst kwam dan langs op het thuisadres van de merrie.

ravellie

Berichten: 3075
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 11:48

Poekkie schreef:
Knert schreef:
Ik zou zeggen ook Spaans. Wat maakt dat je Fries eruit wil hebben? Aangezien Spaanse en Fries beiden wat barok zijn.

Maar denk niet dat je veel keuze hebt met 500 euro.

Maar voor papier ging je toch al niet.
Ik zie er trouwens geen fjord in.

Heb je toevallig ook foto’s van moeder en vader?

Eerst blik vind ik haar wel oké eigenlijk.
Maar met die mix, zou ik niet zo heel snel fokken.
Maar das enkel een keuze.

Wel zou ik het dekgeld iets ophogen. Zodat je iets meer keuze hebt in hengsten.


Grappig, ik zie er juist veel fjord en amper fries in :D In de oren, benen, brede borststuk en de aalstreep


Grappig, ik zag er ook juist veel van de fjord in terug

Wijzig123
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-02-21

Re: Advies welke mooie man het zal gaan worden....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 11:51

Je zou kunnen kijken naar de Gelderse hengst Casaron. Niet veel dekgeld, is nuchter, kan goed springen en ook fijn gangwerk.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:26

anjali schreef:
superpony schreef:
Eerst betere foto's inderdaad en je wensen en doelen duidelijk.

Met 500 euro Dekgeld ben je er natuurlijk nog niet? Wil je echt naar een hengst toe? Ga je op en neer of laat je de merrie daar staan evt?
Wil je insemineren?
Niet veel hengsten dekken nog aan de hand of vrij, dus daar moet je over nadenken. Met insemineren komen er sws kosten bij.

Alweer "vroeger" stonden in paardenbladen advertenties van hengsten.Vaak stond er dan bij "met de hengst wordt gereisd". De merrieeigenaar belde dan als de merrie hengstig was en de hengst kwam dan langs op het thuisadres van de merrie.


Ja, Toen liep ik ook al rond.

Maar dat is niet nu............De mogelijkheden zijn natuurlijk vele malen groter geworden. Zoals wij quarters hebben, komt zaad uit alle hoeken en gaten.

Ik vraag alleen wat TS wil en dat je met 500 euro gewoon bij lange na niet klaar bent. Daar gaan mensen wel echt de mist in. Zien dekgeld staan; 500 euro en denken, dat is mooi, mijn budget. Maar dan begin je pas. Zeker als het niet in 1 keer lukt.

Anomien

Berichten: 7396
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Advies welke mooie man het zal gaan worden....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 13:24

Ik vind het grappig dat jullie er juist fjord in zien en ik niet.

Tot voor kort had ik zelfs een fjord....

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Advies welke mooie man het zal gaan worden....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:00

Leuke merrie TS!
Zoals al eerder geschreven zou ik voor jezelf even helder gaan krijgen wat je precies met het veulen wil later. Nu kun je ontelbare hengsten opnoemen die aan je eisen voldoen. :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Advies welke mooie man het zal gaan worden....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:34

Er zijn ook quarters onder de 1000 euro dekgeld. Fijne karakters en fijne gangen. Vanaf de geplaatste foto onmogelijk om te zien wat erbij past en welke hengst dan evt kan. Maar quarters zijn enorm divers. Van klein, breed, tot wat groter en ook atletische modellen.

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Advies welke mooie man het zal gaan worden....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 17:47

Persoonlijk vraag ik me af waarom je een veulen bij deze merrie wil fokken.
En dan met een bedrag aan dekgeld waar je niet heel veel verder mee komt.
Natuurlijke dekkingen zijn niet heel erg veel meer van deze tijd, en met ki kom je er niet met dit bedrag.
Denk heel goed na of dit echt de moeite waard is. Snap ook best dat het erg leuk is om een veulen te fokken.