Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

hengstenkeuze voor mijn Secret x Bon Bravour merrie

 
Profiel   

Hoi iedereen,

door de nieuwe hengstencollecties en alle nieuwe, vrolijke veulentjes die geboren worden beginnen de veulenkriebels bij mij ook de kop op te steken. :+

Ik was vorige zomer al bezig met mezelf in te lezen en informatie te vragen aan bekende fokkers maar dat was vnl om mezelf te informeren. Omdat Senza nu zelf zo'n twee maand onder het zadel is, wordt het karakterplaatje helemaal compleet. Zo kan ik nog specifieker een hengst uitkiezen.

Tot nu heb ik alleen nog maar wat rond gekeken op internet maar ik mis een duidelijke richting ofzo. Er zijn zoveel leuke hengsten en ik ben echt een leek in fokken, dekken ect dus eigenlijk doe ik maar wat haha :')

Kunnen jullie daarom met me mee denken? Ik heb volgende aandachtspuntjes voor de hengst wel al concreet:

- klein en fijn doorfokken (ik ben zelf ook klein en fijn van stuk dus kastelen of reuzen passen niet zo goed bij mij > 1.70 is voor mij al gigantisch :') )
- kort model (eerder vierkant dan rechthoek - merrie is net wat lang)
- goede, verbindende lendenpartij (bij de merrie is deze partij iets strak)
- goed, elektrisch achterbeen (+ beweging in knie en sprong)
- rustig, ontspannen, dapper karakter doorfokken (merrie is braaf in omgang maar ook vrij druk en onrustig)
- NIET sensibel of kneitheet
- gekende/oudere hengst die bewezen nakomelingen in de dressuursport heeft

nog even paar standfoto's (deze foto's zijn van vorig jaar, toen was ze twee jaar)

[ img ]

[ img ]


[ img ]


Alvast bedankt om mee na te denken!


Groetjes,

PerleB
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 21:28 



 
Profiel   

Mooi dier, heb je een linkje naar horsetelex?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 08:37 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Mooi dier, heb je een linkje naar horsetelex?



Dit is de link: https://www.hippomundo.com/nl/pedigree/ ... cret-senza

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 09:42 



 
Profiel   

Zeker een hele mooie merrie zeg! Ik zou weg blijven bij Ferro bloed aangezien dat al 2 keer in de lijn zit. Verder oogt ze op de onderste 2 foto's ietwat week gekoot, maar dat valt op de bovenste foto wel weer mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 09:53 



 
Profiel   

Earth schreef
Zeker een hele mooie merrie zeg! Ik zou weg blijven bij Ferro bloed aangezien dat al 2 keer in de lijn zit. Verder oogt ze op de onderste 2 foto's ietwat week gekoot, maar dat valt op de bovenste foto wel weer mee.


Ik voel me zo'n kluns.. Waar zie je Ferro bloed? :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 10:03 



 
Profiel   

PerleB schreef
Earth schreef
Zeker een hele mooie merrie zeg! Ik zou weg blijven bij Ferro bloed aangezien dat al 2 keer in de lijn zit. Verder oogt ze op de onderste 2 foto's ietwat week gekoot, maar dat valt op de bovenste foto wel weer mee.


Ik voel me zo'n kluns.. Waar zie je Ferro bloed? :+


Moet je ook ff doorklikken hoor :P Maar dat zit achter Blue hors Zack en achter Painted Black :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 10:09 



 
Profiel   

Zowel via Bon Bravour (via vader Painted Black = Gribaldi x Ferro) en via Zack (v Rousseau -> v. Ferro).
Maar dat zit wel ver weg hoor: 2 x in de 5e generatie

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 10:09 



 
Profiel   

PerleB schreef
Earth schreef
Zeker een hele mooie merrie zeg! Ik zou weg blijven bij Ferro bloed aangezien dat al 2 keer in de lijn zit. Verder oogt ze op de onderste 2 foto's ietwat week gekoot, maar dat valt op de bovenste foto wel weer mee.


Ik voel me zo'n kluns.. Waar zie je Ferro bloed? :+



Zowel Blue Horse Zack als Painted Black hebben Ferro erachter :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 10:13 



 
Profiel   

Bedankt Kelan, Earth en Sunny , heb het gezien.. :+lekker handig weer van mij hahaha :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 10:14 



 
Profiel   

Bewezen en oudere nakomelingen in de dressuursport heeft hij nog niet, maar komt wel binnen op nr. 4 in de fokwaarden van meer bewezen nakomelingen. Ik denk aan Toto jr. voor achterbeen, model, stokmaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 15:07 



 
Profiel   

Bedankt Elisa, zijn er nog voorstellen? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-21 08:33 



 
Profiel   

Rubin Royal.
Spijtig genoeg wel sinds dit seizoen diepvries maar voldoet voor de rest perfect aan je voorstellen.

Al was ik zelf ook nog aan Total Hope aan het denken. Het enige is dat die nog niet echt bewezen nakomelingen heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-21 09:25 



 
Profiel   

s0173957 schreef
Rubin Royal.
Spijtig genoeg wel sinds dit seizoen diepvries maar voldoet voor de rest perfect aan je voorstellen.

Al was ik zelf ook nog aan Total Hope aan het denken. Het enige is dat die nog niet echt bewezen nakomelingen heeft.


Bedankt voor je inzicht! Heb de hengsten even opgezocht op Youtube.
Ik denk dat ik dan zelf meer neig naar Rubin Royal. Ik vind het achterbeen van TH net wat te traag, dat zie ik niet goed komen met mijn merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-21 10:10 



 
Profiel   

nog suggesties? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 10:47 



 
Profiel   

Als je klein/fijn doorfokkend zoekt wellicht Furstenball? Heb daar een paar mooie chique veulens van gezien (en laten staan ivm dat ik juist groter/grover zoek). Ik ben verder niet thuis in hengsten dus geen idee hoe hij aansluit qua bloed en verdere verbeterpunten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 14:08 



 
Profiel   

Prachtige merrie inderdaad!

Voor mijn lering: deze merrie is toch zeker niet lang? :o Ik vind haar eerder aan de korte kant eigenlijk..

Mij was Feinrich nog opgevallen, voor mijn merrie vrees ik te fijn maar misschien wel wat jij wil?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 14:19 



 
Profiel   

Gezien je wensenlijst komt bij mij Instyle naar boven. Alleen zijn oudste nakomelingen zijn nu 3.
Ik denk dat je niet teveel op lengte moet gaan inleveren want dan kan je mogelijk een ‘blokje’ gaan fokken. Secret en Bon Bravour zijn namelijk zelf ook hengsten met redelijk bot dus dat fok je er niet snel uit.

Verder dacht ik ook aan Governor maar ik denk dat je dan eerder richting dat kort en sterk fokt dan met Instyle.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-21 09:52 



 
Profiel   

Ik heb hem net per PB genoemd maar zet hem ook hier neer, wie weet hebben anderen er ook een advies over:
Just Wimphof.
Hij had een mooie collectie op de hengstenkeuring dit jaar: sterke bovenlijnen, functioneel bewegen met souplesse, goede voeten en ze leken ongecompliceerd in de omgang. Fok je ook geen kasteel mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-21 16:30 



 
Profiel   

Die fokt absoluut geen goed achterbeen door...verder een prima hengst hoor. Maar achterbeen moet echt van de merrie komen.

Governor lijkt mij ook wel aan te sluiten op de wensen van de TS, jammer alleen dat hij wisselend fokt. Trafalgar zou ook een optie kunnen zijn maar fokt ze wel kort in de rug.

Er kan ook juist terug gefokt worden op Ferro voor het gewenste model en achterbeen. Ik denk dan een een hengst als Ferdeaux omdat deze ook luxe fokt.

Rubin Royal vind ik ook geen gekke optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-21 07:22 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Die fokt absoluut geen goed achterbeen door...verder een prima hengst hoor. Maar achterbeen moet echt van de merrie komen.


Gen snel achterbeen mss, maar in mijn ogen wel top functioneel naar hogere werk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 07:49 



 
Profiel   

Donnerhall bloed geeft ze inderdaad wel voor het grote werk over het algemeen, ondanks het wat minder gunstige achterbeen. Kennelijk zijn de andere dingen gewoon allemaal heel goed. Maar het past niet echt bij de beschreven wensen van de TS verder.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 13:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen