Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 72 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

C-pony hengst voor Power and Paint x Jazz x Belisar

 
Profiel   

Bij het new forest was dit jaar een hengst (die in Nederland niet door was, in Duitsland nu wel goedgekeurd) Dat was een kruising van een kleine maat x grote maat New forest. Pony was zelf volgens mij grote C/kleine D.

Vond ik qua beweging en sprong echt positief opvallen. Was in Nederland niet door doordat het een kruising tussen klein en groot was. Maar in duitsland volgen mij met hoge cijfers goedgekeurd.

Voordeel van kruisen met New Forest vind ik wel dat het een vrij zuiver ras is qua maat (al jarenlang gefokt in eigen maat, en niet net zoals Welsh van oorsprong een kruising waardoor deze wel eens in maat strooien....) En ik ben gewoon New Forest fan. Als je echt een maatje kleiner wilt, zou ik wel ook echt een kleine hengst gebruiken, en geen hengst van 1.48, want dan zul je nog zo halverwege de E maat uitkomen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 13:41 



 
Profiel   

Nee ik ga echt voor een C pony of kleiner. Wat je zegt, anders kom ik halverwege de E uit.
Dat is zeker niet de bedoeling

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 13:53 



 
Profiel   

https://www.horses.nl/fokkerij/ponyfokk ... -wickrath/

Dit is denk ik de hengst waar Sky_As het over heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 15:19 



 
Profiel   

Ik denk Patser (staat geen foto van bij) Maar heb op internet proberen te zoeken, maar krijg er verder niks over gevonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 15:32 



 
Profiel   

Patser heeft een kleine vader en mv is grote maat.
Ben ook forest liefhebber en fokker

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 15:35 



 
Profiel   

Volgens mij is dit hem
https://www.dehoefslag.nl/wp-content/up ... 0x215.jpeg

Maar lijkt mij ook een D. Dan wel uit een kleine vader, maar ik zou het jammer vinden om dan alsnog op een halve E uit te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 17:14 



 
Profiel   

Dat zo idd best wel eens kunnen.
Hij had in Febr een stokmaat van 1.39.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 19:41 



 
Profiel   

De hengst staat ook tekoop, maar wel goed gekeurd in Duitsland. Brave Haert.
http://ponymakelaar.nl/FOKKERIJ/

Of deze in Duitsland:
https://m.facebook.com/reitponyzuchtbroeskamp/

Lastig verhaal die maten :o
Hier fokken de merries naar de maat van hun vader lijkt het...daardoor heb ik kleine D's en grote E's :+ Inmiddels is er ook erg veel vraag naar E's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 21:04 



 
Profiel   

mooney schreef
hooffie schreef
mijn ervaring is dat als je een grote merie dekt met een te kleine hengst (dus meer dan 20 cm hoogte verschil) dat er mindere veulens uit komen. Schijnt te maken te hebben dat er een te klein veulen in een te grote baarmoeder zit en er dan een minder goede stofwisseling plaatsvind. andersom is trouwens ook zo ... een kleine merrie met een te grote hengst (meer dan 20 cm hoogte verschil)

Dat is wetenschappelijk gezien dus juist niet waar, die 20 cm is gewoon een boerenwijsheid.
De merrie heeft inderdaad een effect op de grootte van het veulen door de oppervlakte van de baarmoeder. In een experiment waar ze embryo's van pony's en volbloeden transplanteren naar omgekeerde draagmoeders zie je dat de volbloeden uit pony draagmoeders dus kleiner geboren worden dan de volbloed uit volbloed moeders, dit verschil wordt wel minder naarmate de veulens ouder worden, maar verdwijnt niet compleet. De verhoudingen van beide groepen zijn vergelijkbaar, maar dit gaat natuurlijk ook over dieren die qua genetica op elkaar lijken.
Andersom worden pony veulens uit volbloed draagmoeders wat groter geboren dan de pony's uit pony moeders en blijven ze een fractie groter.

Veel Duitse rijponys zijn bijvoorbeeld van oorsprong kruisingen tussen Arabische of warmbloed paard moeders en welsh B of soms A vaders. Met dan nog wat ander bloed erdoorheen gemengd.

Niet dat ik pleit voor een Welsh A x rijpaard, ik denk dat er ondertussen betere keuzes zijn. Maar het is dus ivm stokmaat niet zozeer een probleem.



Dan wil ik die wetenschappelijke artikelen wel eens zien? Want het is vanuit Faculteit Utrecht namelijk wel geconcludeerd. en dit met name ook met embryo transplantaties en draagmerries.
Veulens hebben dan meer kans op stofwisselingsproblemen en wat zich niet altijd meteen uit. Vaak merk je dit pas wanneer je met deze paarden aan het werk gaat in training

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 08:13 



 
Profiel   

@hooffie: heb jij ook een bron voor mij, iets bijleren is uiteraard nooit verkeerd.
Hier het onderzoek waar ik het over had: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15056771/

Als je daarna doorklikt heb je ook een onderzoek wat hierbij hoort waar ze naar het metabolisme in de baarmoeder hebben gekeken. Kleine veulens in grote moeders krijgen in principe meer dan normaal aan voeding etc, grote veulens in kleine moeders komen wat te kort. Dat zorgt er ook voor dat het veulen passend bij de moeder blijft. Die verschillen worden na geboorte bij de grote veulens met pony draagmoeder weer gecompenseerd. Maar in dit onderzoek hebben ze gevolgd tot 3 jaar, dus niet in training.

Edit: ah aanvulling, jij hebt het specifiek over metabolisme. Dan doel je waarschijnlijk op deze:
https://journals.plos.org/plosone/artic ... ne.0102044
Daar werd inderdaad gezien dat pony veulens in trekpaard merries dan gevoeliger waren voor insuline resistentie en de warmbloed in pony juist gevoeliger waren voor insuline zelf (dus het omgekeerde). Met de kanttekening dat de resultaten wellicht zijn gekomen door de methode, dus dat er verder onderzoek moet worden gedaan of de afwijkende waarden door de eigenschappen van de draagmoeder komen of dat het ook komt doordat de controlegroep dmv KI was ontstaan en de experimentele groep naast KI natuurlijk ook ET had meegemaakt.
Echter is een genetische 100% pony in een trekpaard merrie wat anders dan een ponyxpaard kruising in een gemiddeld warmbloed. Ook de 20 cm wordt daar naar mijn weten niet benoemd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 09:00 



 
Profiel   

Ik heb net de uitslag binnen van de WFFS test en Phoebe is geen drager. Ik ga dus dekken met FS Mr Right. Maar ik hou een aantal andere hengsten zeker in gedachten voor een evt volgende keer.
Iedereen bedankt voor het meedenken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 14:01 



 
Profiel   

Wat fijn! Houd ons op de hoogte of ze drachtig raakt. Ben benieuwd naar de combi. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 15:58 



 
Profiel   

absque_dubio schreef
Wat fijn! Houd ons op de hoogte of ze drachtig raakt. Ben benieuwd naar de combi. :)



ga ik doen! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 15:59 



 
Profiel   

Super, hopelijk volgens jaar een mooi veulentje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 16:04 



 
Profiel   

Even een update!

Phoebe is gisteren drachtig gescand van FS Mr. Right. Gelijk de 1e x raak. *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 08:14 



 
Profiel   

gefeliciteerd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 08:15 



 
Profiel   

Super, op naar een mooi veulen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 10:00 



 
Profiel   

Gefeliciteerd! wat een goed nieuws, alleen ehm ik heb zelf nog geen c pony gezien van mr right enkel d en e pony's. Maar nu hou ik me ook niet zo heel veel met hem bezig. Ik denk dat ik zelf tzt terug ga fokken in maat met kleinere appie hengsten en hopelijk mijn b x d hengsveulen van dit jaar. Het is nu al een lekkere beweger, hij is palomino, het enige wat ontbreekt is stippen maar goed je kan niet alles hebben. Op naar gezond volwassen worden en een keuring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 21:08 



 
Profiel   

lailapri schreef
Gefeliciteerd! wat een goed nieuws, alleen ehm ik heb zelf nog geen c pony gezien van mr right enkel d en e pony's. Maar nu hou ik me ook niet zo heel veel met hem bezig. Ik denk dat ik zelf tzt terug ga fokken in maat met kleinere appie hengsten en hopelijk mijn b x d hengsveulen van dit jaar. Het is nu al een lekkere beweger, hij is palomino, het enige wat ontbreekt is stippen maar goed je kan niet alles hebben. Op naar gezond volwassen worden en een keuring.


Ja ik gok ook op een D uiteindelijk.
We zullen het gaan zien. Misschien wordt de volgende ook wel zo'n kleine maat appie. Eerst maar eens deze gezond en wel op de wereld zetten

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 23:02 



 
Profiel   

Hij fokt wel mooie nakomelingen, dat zeker

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 23:17 



 
Profiel   

hooffie schreef
mijn ervaring is dat als je een grote merie dekt met een te kleine hengst (dus meer dan 20 cm hoogte verschil) dat er mindere veulens uit komen. Schijnt te maken te hebben dat er een te klein veulen in een te grote baarmoeder zit en er dan een minder goede stofwisseling plaatsvind. andersom is trouwens ook zo ... een kleine merrie met een te grote hengst (meer dan 20 cm hoogte verschil)

Ik heb een Duitse Rijpony. V Beckenbauer VM Noble Boy. Van Beckenbauer weet ik de pony/paard verhouding niet. Van Noble Boy wel, daar zit Grannus achter die een welsh B gedekt heeft. Onze pony is prachtig en een goede allrounder maar zijn voeten kloppen niet. Hij is 1.53. Zijn voeten zijn net zo groot als een Welshe van 1.25 hier op stal. En dat geeft problemen. Volgens Antoon van Nassau is dat echt de paard/pony combinatie die qua grootte zo ver uit elkaar ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 06:54 



 
Profiel   

Ik kan me voorstellen dat het problemen geeft. Echter ik heb zelf ervaren met diverse dieren die eigenlijk te kleine voeten hebben voor hun grote en gewicht dat die juist (mits mooi op de benen) dat die juist zelf heel mooi de voeten slijten. Ze gaan max 1x per jaar even langs de smid voor een vijltje
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 13:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 72 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen