Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 72 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

C-pony hengst voor Power and Paint x Jazz x Belisar

 
Profiel   

janderegelaa schreef
Het is geen garantie dat je een kleinere krijgt. Als de hengst op zichzelf vergrotend fokt dan fokt hij ook vergrotend op jouw merrie. Of het nou een A.,B,C,D of E is. Het maakt niet uit, het is geen plus en min. Het is niet zo dat je een tussenmaat krijgt. Toevallig zag ik van de week een veulen van Don Cremello du Bois uit een rijpaard. En die gaat groter worden dan de moeder. Ik denk dat je een grote E krijgt.



Ik heb uit de moeder van deze (de Jazz merrie) ook een veulen gefokt van Don Cremello. Hij is kleiner dan mijn merrie (haalt de 1.60 dus niet). Hij is nu 6. Jazz merrie is zelf 1.60

Ik snap ook dat het niet een kwestie van optellen en delen door 2 is.
Maar mijn eerste keus is nog wel Mr Right.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-21 14:56 



 
Profiel   

Ik zou ook voor een Welsh B hengst kiezen. Er zijn er genoeg, en KI is ook bij veel hengsten mogelijk. Omdat achter Power and Paint ook Welshbloed zit, zou ik niet ook nog New Forest erin kruisen, maar voor de luxere uitstraling van een Welsh kiezen. Mr Right is overigens ook een mooie keus denk ik, ik hoop dat hij getest is/negatief is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 10:17 



 
Profiel   

LaDonna75 schreef
Ik zou ook voor een Welsh B hengst kiezen. Er zijn er genoeg, en KI is ook bij veel hengsten mogelijk. Omdat achter Power and Paint ook Welshbloed zit, zou ik niet ook nog New Forest erin kruisen, maar voor de luxere uitstraling van een Welsh kiezen. Mr Right is overigens ook een mooie keus denk ik, ik hoop dat hij getest is/negatief is.



Mr Right is getest en positief. Daarom wil ik eerst mijn merrie hebben getest en weten of zij negatief is

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 10:56 



 
Profiel   

Setteli schreef
LaDonna75 schreef
Ik zou ook voor een Welsh B hengst kiezen. Er zijn er genoeg, en KI is ook bij veel hengsten mogelijk. Omdat achter Power and Paint ook Welshbloed zit, zou ik niet ook nog New Forest erin kruisen, maar voor de luxere uitstraling van een Welsh kiezen. Mr Right is overigens ook een mooie keus denk ik, ik hoop dat hij getest is/negatief is.



Mr Right is getest en positief. Daarom wil ik eerst mijn merrie hebben getest en weten of zij negatief is

Dek gewoon met een hengst die negatief is. Afwijkingen moet je er uit fokken , niet er in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 11:00 



 
Profiel   

Ik vind de berichten van Jan (die geen Jan heet) nuttige toevoegingen in dit topic.

LaDonna75, ik vind mr right dus niet een keus als je voor luxe welsh uitstraling gaat. Maar dat zal dan een kwestie van smaak zijn. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 11:06 



 
Profiel   

Luxe uitstraling, beweging, kleurtje en kleiner... Dan zou ik voor Pjotr gaan. Die is zo gaaf. Wel zijn de hengsten van stal de Wilde enorm duur in KI. Het dekgeld zelf is niet hoog maar de bijkomende kosten voor het laten springen en in rietjes stoppen viel mij enorm tegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 11:28 



 
Profiel   

Setteli schreef
boeflover schreef
Ik zou gaan voor een welsh sectie B voor meer ponyuitstraling. Achterbeen en front zit je dan ook wel goed en genoeg aparte kleurtjes. Met de maat van jou merrie (en P&P als vader) moet daar een mooie sportpony uit komen denk ik!



Ik heb gisteravond ook al even in de Welsh B zitten neuzen en daar zitten zeker hele fijne en mooie pony's tussen. Ik weet alleen niet of deze met KI dekken? Weet iemand dat?


https://www.marcelvanbruggen.nl/hengsten/welsh
wat vind je van deze?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 11:49 



 
Profiel   

absque_dubio schreef
Ik vind de berichten van Jan (die geen Jan heet) nuttige toevoegingen in dit topic.

LaDonna75, ik vind mr right dus niet een keus als je voor luxe welsh uitstraling gaat. Maar dat zal dan een kwestie van smaak zijn. :o

Eens hoor, Welshuitstraling heeft hij niet. En ik was even kwijt dat de hengst juist positief was, nee dan liever een andere.

dblijham schreef
Luxe uitstraling, beweging, kleurtje en kleiner... Dan zou ik voor Pjotr gaan. Die is zo gaaf. Wel zijn de hengsten van stal de Wilde enorm duur in KI. Het dekgeld zelf is niet hoog maar de bijkomende kosten voor het laten springen en in rietjes stoppen viel mij enorm tegen.

Ik zou zelf nooit voor hem kiezen, hoewel hij zeker luxe is en goed beweegt. Ik hou niet zo van stippels. Maar Setteli misschien wel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 11:52 



 
Profiel   

LaDonna75 schreef
dblijham schreef
Luxe uitstraling, beweging, kleurtje en kleiner... Dan zou ik voor Pjotr gaan. Die is zo gaaf. Wel zijn de hengsten van stal de Wilde enorm duur in KI. Het dekgeld zelf is niet hoog maar de bijkomende kosten voor het laten springen en in rietjes stoppen viel mij enorm tegen.


Ik zou zelf nooit voor hem kiezen, hoewel hij zeker luxe is en goed beweegt. Ik hou niet zo van stippels. Maar Setteli misschien wel?


Ik ben normaal gesproken ook niet van de stippels, maar ik wil gewoon een fijne pony fokken en dan is met stippels wel speciaal.

Dekgeld + bijkomende kosten is voor zo'n kleine pony aan de dure kant, maar geen onoverkomelijk probleem

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 12:29 



 
Profiel   

juval schreef



Mooie pony, maar ik denk dat hij qua gangwerk niet veel toevoegt aan mijn merrie

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 12:31 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Dek gewoon met een hengst die negatief is. Afwijkingen moet je er uit fokken , niet er in.


Ben ik gedeeltelijk met je eens. Een evt nakomeling zal ik zeker laten testen of hij/zij een drager is.
Er zijn ook aan aantal goede KWPN hengsten die positief zijn op Wffs. Het is aan de merriehouder om die keuze te maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 12:34 



 
Profiel   

Absque_dubio weet wel ongeveer welke WelshB hengsten met KI dekken, ik zo niet. Bij Ysselvliedt hebben ze er bijvoorbeeld heel wat, maar of ze ook KI doen??

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 12:38 



 
Profiel   

LaDonna75 schreef
Absque_dubio weet wel ongeveer welke WelshB hengsten met KI dekken, ik zo niet. Bij Ysselvliedt hebben ze er bijvoorbeeld heel wat, maar of ze ook KI doen??

Stal Heidepeel, heeft zelfs diepvries! Enorm rijtypisch gebouwde hengsten. Richten zich echt op sport. Heidepeel’s Sydney zou ik persoonlijk een mooiere optie vinden dan mr right.
Lief dat je aan me denkt trouwens. :D :*

Verder is fokken toch een kwestie van je eigen gevoel en smaak volgen (binnen het stamboek waar je wilt inschrijven).
Ik heb regelmatig commentaar op mijn keuzes gehad, maar sta er nog volledig achter. En precies dat gevoel moet je bij een combi hebben; dat je zelf overtuigd bent en de andere meningen er niet toedoen.

(En ik heb 2x de gok gewaagd mijn welsh merrie van 1.52 te dekken met een Welsh B hengst. Zoals ‘Jan’ zei ben ik de lijnen en nakomelingen gaan uitpluizen of ze kwa model en hoogte zouden doorfokken wat ik wil/hoop. Regelmatig de opmerking gehad dat het zonde was ‘zo’n kleintje’ uit mijn merrie te fokken. Maar vooralsnog lijken beide veulens juist de maat te krijgen die ik wil; mooie D pony’s.)

Ts, ik wens je veel wijsheid toe met je keus. Het blijft lastig! Houd ons op de hoogte. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 13:25 



 
Profiel   

Setteli schreef
janderegelaa schreef
Dek gewoon met een hengst die negatief is. Afwijkingen moet je er uit fokken , niet er in.


Ben ik gedeeltelijk met je eens. Een evt nakomeling zal ik zeker laten testen of hij/zij een drager is.
Er zijn ook aan aantal goede KWPN hengsten die positief zijn op Wffs. Het is aan de merriehouder om die keuze te maken

Nee, het zou aan het stamboek moeten zijn om testen te verplichten en te verbieden met positieve hengsten te fokken.
Een goede positieve hengst bestaat niet. Een goede hengst is negatief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 15:30 



 
Profiel   

Setteli schreef
janderegelaa schreef
Dek gewoon met een hengst die negatief is. Afwijkingen moet je er uit fokken , niet er in.


Ben ik gedeeltelijk met je eens. Een evt nakomeling zal ik zeker laten testen of hij/zij een drager is.
Er zijn ook aan aantal goede KWPN hengsten die positief zijn op Wffs. Het is aan de merriehouder om die keuze te maken

Maar er zijn ook al heel veel WFFS hengsten teruggetrokken of zelfs niet aangeboden en in de wandelgangen klinkt het verhaal ook al dat positieve hengsten uitgesloten gaan worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 15:33 



 
Profiel   

Setteli schreef
juval schreef



Mooie pony, maar ik denk dat hij qua gangwerk niet veel toevoegt aan mijn merrie


ik heb er een 2 jarige merrie van lopen. vind de gangen best acceptabel.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

succes met je zoektocht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 18:34 



 
Profiel   

Heb je Blue Dyfas Jaimy al overwogen?
https://welsh-hengsten.nl/dekhengst/blue-dyfas-jaimy/
Klein en enkel verdund!
Kan KI aangeboden worden voor een meerprijs per sprong.

Ik heb nu uit mijn NRPS merrie van 1,62 2x een Cassanova veulen gefokt. Prachtige veulens maar ze lijken wel groot te worden! Ik overweeg hierom ook een keer deze hengst te gebruiken om echt terug te fokken in maat. (Vandaar KI nagevraagd)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 20:15 



 
Profiel   

http://www.staldewilde.nl/Hengsten%20ter%20dekking.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 20:24 



 
Profiel   

Bonnieaw schreef
Heb je Blue Dyfas Jaimy al overwogen?
https://welsh-hengsten.nl/dekhengst/blue-dyfas-jaimy/
Klein en enkel verdund!
Kan KI aangeboden worden voor een meerprijs per sprong.

Ik heb nu uit mijn NRPS merrie van 1,62 2x een Cassanova veulen gefokt. Prachtige veulens maar ze lijken wel groot te worden! Ik overweeg hierom ook een keer deze hengst te gebruiken om echt terug te fokken in maat. (Vandaar KI nagevraagd)


Ik vind de rug van deze wat minder. Is wel typisch Welsh, maar daar ben ik niet echt naar op zoek.
Maar bedankt voor het meedenken

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 23:03 



 
Profiel   

keona schreef


Ja deze staan zeker op mijn lijstje.
Ik wacht nog steeds op de uitslag van de Wffs test. Verwachting is nu 5 mei.
Afgelopen maandag heb ik haar laten scannen en was ze goed hengstig. Dus ik hoop haar de volgende hengstigheid te laten dekken

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 23:05 



 
Profiel   

Setteli schreef
keona schreef


Ja deze staan zeker op mijn lijstje.
Ik wacht nog steeds op de uitslag van de Wffs test. Verwachting is nu 5 mei.
Afgelopen maandag heb ik haar laten scannen en was ze goed hengstig. Dus ik hoop haar de volgende hengstigheid te laten dekken

Heel leuk ik volg mee

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 05:54 



 
Profiel   

Vind je 1.20 m niet heel klein?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 10:56 



 
Profiel   

mijn ervaring is dat als je een grote merie dekt met een te kleine hengst (dus meer dan 20 cm hoogte verschil) dat er mindere veulens uit komen. Schijnt te maken te hebben dat er een te klein veulen in een te grote baarmoeder zit en er dan een minder goede stofwisseling plaatsvind. andersom is trouwens ook zo ... een kleine merrie met een te grote hengst (meer dan 20 cm hoogte verschil)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 12:14 



 
Profiel   

hooffie schreef
mijn ervaring is dat als je een grote merie dekt met een te kleine hengst (dus meer dan 20 cm hoogte verschil) dat er mindere veulens uit komen. Schijnt te maken te hebben dat er een te klein veulen in een te grote baarmoeder zit en er dan een minder goede stofwisseling plaatsvind. andersom is trouwens ook zo ... een kleine merrie met een te grote hengst (meer dan 20 cm hoogte verschil)


Er lopen toch anders meer dan genoeg geslaagde kruisingen rond uit pony x rijpaard, waarbij het stokmaatverschil soms wel 30 cm+ bedraagt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 12:22 



 
Profiel   

hooffie schreef
mijn ervaring is dat als je een grote merie dekt met een te kleine hengst (dus meer dan 20 cm hoogte verschil) dat er mindere veulens uit komen. Schijnt te maken te hebben dat er een te klein veulen in een te grote baarmoeder zit en er dan een minder goede stofwisseling plaatsvind. andersom is trouwens ook zo ... een kleine merrie met een te grote hengst (meer dan 20 cm hoogte verschil)

Dat is wetenschappelijk gezien dus juist niet waar, die 20 cm is gewoon een boerenwijsheid.
De merrie heeft inderdaad een effect op de grootte van het veulen door de oppervlakte van de baarmoeder. In een experiment waar ze embryo's van pony's en volbloeden transplanteren naar omgekeerde draagmoeders zie je dat de volbloeden uit pony draagmoeders dus kleiner geboren worden dan de volbloed uit volbloed moeders, dit verschil wordt wel minder naarmate de veulens ouder worden, maar verdwijnt niet compleet. De verhoudingen van beide groepen zijn vergelijkbaar, maar dit gaat natuurlijk ook over dieren die qua genetica op elkaar lijken.
Andersom worden pony veulens uit volbloed draagmoeders wat groter geboren dan de pony's uit pony moeders en blijven ze een fractie groter.

Veel Duitse rijponys zijn bijvoorbeeld van oorsprong kruisingen tussen Arabische of warmbloed paard moeders en welsh B of soms A vaders. Met dan nog wat ander bloed erdoorheen gemengd.

Niet dat ik pleit voor een Welsh A x rijpaard, ik denk dat er ondertussen betere keuzes zijn. Maar het is dus ivm stokmaat niet zozeer een probleem.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 12:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 72 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen