Hengstenkeuze Black Jack (v. Cornet) x Codex

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Hengstenkeuze Black Jack (v. Cornet) x Codex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 16:50

Eind vorig jaar heeft 1 van mijn paarden een blessure opgelopen die initieel heel goed herstelde, maar controle gisteren viel toch wat tegen. We gaan nog even afwachten maar eventueel laten we haar dekken zodat ze ruim lang genoeg op de wei kan herstellen.

Het gaat om een zelfgefokte 8 jarige merrie van black Jack (cornet x heraldik xx) uit codex (carthago) x township xx.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... e-reynaert
Afbeelding
Jumping:
https://youtu.be/83JFjDjtQ3o
Training:
https://youtu.be/AMrPaI3eP98
Note ik ben maar amateur, heb zelf nooit hoger dan 120 gereden :D
Ze heeft de cyclus voor 4 jarigen in jumping gelopen (9 op 10 parcoursen correct), nadien heb ik ze eventing gestart met een foutloze jumping en cross binnen tijd op BK bij de 6 jarigen (M in België, vergelijkbaar met Z in Ndl) en vorig jaar bij gebrek aan eventings door Corona heb ik ze terug in jumping gestart waar ze 120 won. Op training liep ze foutloos parcours 130.
Ze heeft dus een goeie mentaliteit, goede bewegingen, hele grote galop en is voorzichtig.
Met het veulen wil ik verder richting jumping.

Ik ben op zoek naar een hengst die vooral lengte doorgeeft, een goede bovenlijn, goed het bekken kantelt en goed basculeert. De merrie heeft fijn beenwerk dus dit moet zeker niet fijner. Wat extra vermogen is ook nooit verkeerd.
Graag max dekgeld van €1500 en voorkeur voor vers. We willen geen jonge hengst, voorkeur voor oudere bewezen hengst. Hengst mag zowel uit België, Ndl, Frankrijk of Duitsland komen.

Omdat het wat onverwacht komt, hoop ik hier graag wat namen te horen waar ik zelf nog niet aan dacht.
Op mijn, nog zeer voorlopige, lijstje staan
Elvis ter Putte
Varihoka du temple (kende ik zelf niet, tip van een hengstenhouder waar we in verleden al sperma haalden voor Duitse hengsten)
All Star (eveneens tip)
Glasgow van t Merelsnest.

merelhof
Berichten: 566
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 11:29

Knappe merrie. All star dacht ik ook aan. I’m special zou denk ik ook passen. Die geeft zeker vermogen mee, is niet te fijn benig zonder daarom de andere kant uit te gaan. Colorit z zou misschien ook passen. Geeft ook voldoende bot en de combi heraldik, sandro en cottage Son brengt wel echt top volbloed voor spingsport samen. Maar met deze merrie kan je heel veel kanten uit!

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Hengstenkeuze Black Jack (v. Cornet) x Codex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 12:47

Qannando (kannan x emerald) lengte en veel techniek lossigheid

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 14:24

merelhof schreef:
Knappe merrie. All star dacht ik ook aan. I’m special zou denk ik ook passen. Die geeft zeker vermogen mee, is niet te fijn benig zonder daarom de andere kant uit te gaan. Colorit z zou misschien ook passen. Geeft ook voldoende bot en de combi heraldik, sandro en cottage Son brengt wel echt top volbloed voor spingsport samen. Maar met deze merrie kan je heel veel kanten uit!


Bedankt! Ik vind ze ook heel knap :+ :knuffel:
Haar moeder kreeg vannacht een veulen van colorit :D zo pas geboren nog weinig van te zeggen, eerste indruk groot, genoeg bot, staat stevig op de benen al meteen.
Het is dat we graag altijd iets anders proberen maar colorit zou idd wel passen denk ik.
I’m special voldoet aan alle voorwaarden, alleen lengte zal hij niet verbeteren en dat is toch wel nodig.
All star is hier absoluut favoriet van mijn man, ikzelf vind hem qua exterieur niet zo sprekend maar mijn merrie is nu wel luxe genoeg dus of ik daar bang moet voor zijn?

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 14:25

Dakario schreef:
Qannando (kannan x emerald) lengte en veel techniek lossigheid

Vind ik zeker een hele passende hengst, alleen hebben we toch een voorkeur voor een oudere, bewezen hengst. Bedankt om mee te denken!

merelhof
Berichten: 566
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 23:18

De all stars die ik gezien heb waren zeker bloedgemaakt genoeg. Denk niet dat hij dat geeft, maar dat hij dat wel niet wegfokt ook niet. Zelf ben ik er ook wel gek van, kreeg er alleen mijn merrie niet vol van. Met Balou daarna direct wel. Maar soms ligt dat aan combi die niet werkt. Een hengst die misschien ook zou kunnen passen is Diaron. Die geeft via come on wel die lengte in het lichaam.

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 22:05

Merrie was vandaag al goed hengstig dus moesten snel beslissen, morgen wordt ze gedekt.
All star durfden we toch niet aan: hoog dekgeld met geen goede voorwaarden en nog geen nakomelingen onder het zadel.
Varihoka beetje zelfde verhaal.
We hebben Elvis gekozen. Geeft lengte, vermogen, komt uit bewezen stam en heeft zelf ook al nakomelingen die op niveau lopen en dit aan een mooi tarief met super voorwaarden.
Enige bedenking die ik hoorde was dat hij bloed nodig heeft van de merrie. Mijn merrie is niet heet maar heeft wel 50% volbloed in zich en blijft op zich ook wel altijd lopen. Dus ja, op dat vlak mss een klein gokje, maar goed, dat wachten we dan maar af.
En nu maar duimen dat alles goed gaat, altijd beetje afwachten bij een eerste (poging tot) dracht.

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Hengstenkeuze Black Jack (v. Cornet) x Codex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 22:20

Elvis is ook goede keuze. Succes nog!

merelhof
Berichten: 566
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 06:38

Succes! Zeker ook een goede keuze.