(Koudbloed) hengst gezocht voor leuke kruising!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLiez

Berichten: 1892
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

(Koudbloed) hengst gezocht voor leuke kruising!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 21:59

Van mijn staleigenaresse mag ik met 1 van haar merries een veulentje fokken *\o/* . Aangezien mijn eigen pony nu 19 is wil ik langzaam bezig met een opvolger. Maar ik ben een leek in fokken, mag van haar een hengst uitzoeken maar dat is lastiger dan ik dacht... :')

Informatie over merrie 1
Afbeelding
Afbeelding
Naam: Teddy (nog niet ingereden)
Schofthoogte: 1.48 hoog (vader 1.68, moeder 1.45)
Ras: Andalusierxfjord (Vader is schimmel)
Karakter: Teddy is koel, zelfverzekerd, een ontsnapper , leergierig

Informatie merrie 2
Afbeelding
Afbeelding
Naam: Eljah
Schofthoogte: 147
Ras: haflingerxijslander
Karakter: braaf, eigen mening (met kinderlessen braaf met gevorderden iets pittiger), koel in het hoofd
Heeft erg vlakke gangen
Momenteel drachtig van barrock pinto hengst Hidde

Wat ik graag zou willen:
- Veulen later ong 1.50/1.55
- Koel in het hoofd (geen heet paard)
- Geen sportpaard (aanleg voor dressuur zou fijn zijn, maar vooral recreatief)
- Hengst met body en goede ruime gangen. Vooral een goede galop, dat is bij beide merries wel een verbeter punt (mag best koudbloed zijn)
- Geen schimmel
- Dekgeld graag betaalbaar, het veulen hoeft geen grandprix paard te worden

Ik ben dol op leuke kruisingen (heb nu zelf een aparte, voor info daarover check mijn instagram pagina in onderschrift) en zou het leuk vinden als er iets aparts uit komt. Maar het moet natuurlijk wel kunnen! Geen moeten want karakter is belangrijker.

Weet iemand een leuke hengst die geschikt zou zijn? En welke merrie zou je kiezen? Natuurlijk krijgen we begeleiding bij dit proces maar een hengst uitkiezen vind ik enorm lastig haha.
Laatst bijgewerkt door xLiez op 18-04-21 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: (Koudbloed) hengst gezocht voor leuke kruising!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 22:04

Het wordt lastig om advies te geven op basis van deze foto's. Het is natuurlijk leuk om een kruising te fokken, maar dan moet je je eisenlijstje direct laten varen voor een deel. Want met dit soort kruisingen weet je nooit hoeveel maat je gaat fokken, weet je niet wat voor kleur het wordt en of ze de gangen gaan verbeteren weet je ook niet. En ook karakter weet je eigenlijk niet.

Dat komt, omdat je geen bewezen lijnen hebt, dus je weet niet wat er allemaal achter de merrielijn zit. Dan kun je wel een bewezen hengst fokken, maar dan nog kan je veulen allerlei andere kenmerken krijgen die je niet wilt.

Dus ja je kunt een kruising fokken, maar ik zou dan niet teveel hopen op iets van jouw lijstje, want dat gaat je gewoon niet lukken :)

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: (Koudbloed) hengst gezocht voor leuke kruising!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 22:27

Ik zou merrie 1 pakken en dan terugdekken met een Andalusier.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 22:30

Iris82 schreef:
Ik zou merrie 1 pakken en dan terugdekken met een Andalusier.


Maar die zijn niet altijd “koel”. Zelden.

Ik zou ook merrie 1 pakken toch gaan terug fokken naar de fjord. Mooie robuuste sportfjord.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: (Koudbloed) hengst gezocht voor leuke kruising!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 22:37

Voor recreatief vind ik FriesxHaflinger vaak een leuke, veelzijdige combinatie. Bokker Amado heeft daar ook een leuk voorbeeld van staan.
Ik ben dus wel benieuwd wat merrie 2 nu voor een veulen gaat geven.
De meeste Friezen zijn nog steeds wel koel in het hoofd, maar geven ook net wat meer sportiviteit mee.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 22:37

@Saaams: Niet per se de definitie van koel maar ze zijn niet spooky heet, meer enthousiast heet. Maar in combi met het karakter van de merrie moet daar wel iets moois uitkomen.

Bij een stal hier in de buurt fokken ze zo hun eigen manegepaarden uit kruising fjorden met grotere warmbloeden en dat zijn allemaal ideale buitenrijdpaarden.

xLiez

Berichten: 1892
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 22:48

Saaams schreef:
Iris82 schreef:
Ik zou merrie 1 pakken en dan terugdekken met een Andalusier.


Maar die zijn niet altijd “koel”. Zelden.

Ik zou ook merrie 1 pakken toch gaan terug fokken naar de fjord. Mooie robuuste sportfjord.


Hier heb ik inderdaad ook aan gedacht!

xLiez

Berichten: 1892
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 22:49

Bowo schreef:
Voor recreatief vind ik FriesxHaflinger vaak een leuke, veelzijdige combinatie. Bokker Amado heeft daar ook een leuk voorbeeld van staan.
Ik ben dus wel benieuwd wat merrie 2 nu voor een veulen gaat geven.
De meeste Friezen zijn nog steeds wel koel in het hoofd, maar geven ook net wat meer sportiviteit mee.



Ja merrie 2 is juni uitgerekend dus nog even wachten! Ik heb nu ook een haflingerxfries kruising toevallig.

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 23:17

Zo te zien is Teddy een Rodblak versie *D Super gaaf zeg, weet je wie de fjord was? Er zijn namelijk weinig Rodblak worden dus wel erg intessant! (Rodblak = voskleurige fjord zonder zwart, kijk maar in mijn profiel)
Laatst bijgewerkt door Amber_ op 18-04-21 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Re: (Koudbloed) hengst gezocht voor leuke kruising!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 23:25

Ik heb er zelf aan gedacht om mijn merrie met een Rocky mountain hengst te dekken. Hele mooie veelzijdige pony’s/paarden, kwam laatst toevallig nog een mooie hengst tegen.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Re: (Koudbloed) hengst gezocht voor leuke kruising!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 23:34

Haflinger x Groninger geeft ook vaak hele leuke pony's. Hier op bokt zijn er ook een paar van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 23:43

Iris82 schreef:
@Saaams: Niet per se de definitie van koel maar ze zijn niet spooky heet, meer enthousiast heet. Maar in combi met het karakter van de merrie moet daar wel iets moois uitkomen.

Bij een stal hier in de buurt fokken ze zo hun eigen manegepaarden uit kruising fjorden met grotere warmbloeden en dat zijn allemaal ideale buitenrijdpaarden.

In Frankrijk is er zelfs een ras dat voortkomt uit dat soort kruisingen (in dat geval vaak selle français en fjord), speciaal gefokt voor de toeristenindustrie en de meer buitenritgerichte recreatieruiter: Hensons.