Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 52 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengst voor Blue Hors Zack x Prestige VDL x Zeoliet

 
Profiel   

Elisa2 schreef
Tja dat mag je vinden, ik vind het juist andersom en ik denk dat mensen zelf maar moeten bepalen waar ze het beste gevoel bij hebben. Ik heb een heleboel paarden gezien en nog, ik zeg niet dat het systeem niet deugd maar ik zie het als aanvulling en niet om blind op te varen.

Daarnaast zou ik het fijn vinden als jij respectvoller zou kunnen discussieren, want dat stuit mij regelmatig tegen de borst. De reacties zijn vaak vijandig en vanuit ego en aanval. Daar heeft echt helemaal niemand wat aan.

Jij kunt het andersom vinden maar ik praat wel uit fokkerservaring.

Mijn reactie is nooit uit ego misschien eerder uit ongeloof.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 16:33 



 
Profiel   

s0173957 schreef
Als het veulenrapport van Le Formidable zegt dat de veulens souplesse hebben dan volg ik toch ook niet...
Bijna al de veulens die ik er van gezien heb waren net strak in de rug, vooral in draf. Hals erop, rug weg.


Deze merrie vind ik nu eerlijk gezegd ook niet kort in de rug. Wat strak ja, dat wel.

Maar hoe heb je gezien? 10 sec filmpjes op FB of heb je ze in alle rust een paar rondjes kunnen kijken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 16:36 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Elisa2 schreef
Tja dat mag je vinden, ik vind het juist andersom en ik denk dat mensen zelf maar moeten bepalen waar ze het beste gevoel bij hebben. Ik heb een heleboel paarden gezien en nog, ik zeg niet dat het systeem niet deugd maar ik zie het als aanvulling en niet om blind op te varen.

Daarnaast zou ik het fijn vinden als jij respectvoller zou kunnen discussieren, want dat stuit mij regelmatig tegen de borst. De reacties zijn vaak vijandig en vanuit ego en aanval. Daar heeft echt helemaal niemand wat aan.

Jij kunt het andersom vinden maar ik praat wel uit fokkerservaring.

Mijn reactie is nooit uit ego misschien eerder uit ongeloof.


Dan verwoord je je bijzonder beroerd.

Je kan schermen met je fokkerservaring en ik kan schermen met de vele jaren werken in professionele stallen ervaring. Maar wat hebben we daar aan? Lets agree to disagree en blijf gewoon respectvol. Geldt ook naar andere mensen toe want ik ben vast niet de enige die hier tegenaan loopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 16:49 



 
Profiel   

Jouw rijervaring trek ik echt niet in twijfel. Daarvan geloof ik dat je heel goed bent. Ik snap alleen niet hoe je fokadviezen kunt geven met nul fokervaring. Maar dat zal wel aan mij liggen dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 16:57 



 
Profiel   

Zelf niet rijden is ook een handicap naar fokken toe. Hier loop ik zelf vaak tegenaan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 17:03 



 
Profiel   

Wie zegt dat ik geen fokervaring heb? Ik genoeg fokkerij ervaring op gedaan bij de stallen waar ik gewerkt heb. En werkgevers waar ik bij mee mocht denken met hengstkeuzes etc. Vele hengsten van dichtbij mogen mee maken.
En echt heel veel nakomelingen van verschillende hengsten in mijn handen gehad, dan weet je ook wel wat ze vererven.

Ik fok zelf niet door omstandigheden waar ik niks aan kan doen, tja..zou dat zelf ook wel graag willen veranderen als dat zou kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 17:08 



 
Profiel   

Umeo schreef
Zelf niet rijden is ook een handicap naar fokken toe. Hier loop ik zelf vaak tegenaan :)


Ik denk dat dit precies is waar Elisa en ik (en vast ook anderen) tegenaan lopen.

Zelf rijden geeft ontzettend veel informatie voor het fokken. Op professionele stallen waar naast het rijden ook gefokt wordt, wordt over het algemeen ontzettend veel waarde gehecht aan de informatie uit het rijden. Maar fokkers die niet rijden, lijken zich weinig aan te willen trekken van de visie van ruiters. Bijzonder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 17:28 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Wie zegt dat ik geen fokervaring heb? Ik genoeg fokkerij ervaring op gedaan bij de stallen waar ik gewerkt heb. En werkgevers waar ik bij mee mocht denken met hengstkeuzes etc. Vele hengsten van dichtbij mogen mee maken.
En echt heel veel nakomelingen van verschillende hengsten in mijn handen gehad, dan weet je ook wel wat ze vererven.

Ik fok zelf niet door omstandigheden waar ik niks aan kan doen, tja..zou dat zelf ook wel graag willen veranderen als dat zou kunnen.

Je hebt gelijk, let's agree to disagree.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 17:29 



 
Profiel   

het hellende korte kruis is voor mij een verbeterpunt

een minder hellend kruis en goed van lengte draagt bij bij de verzameling, van achter naar voren lopen en het front optillen. ze lopen dan in balans,

prestige was een hengst die goed type heeft. en ferro is ook hengst die goed kruis had en ook top kon verzamelen. ze blijven dan in balans bewegen.

ik zou het zoeken in de duitse bloedlijnen. voornl ggk hengsten die uit een duitse moederlijn komen, bij voorkeur hannover of holstein.

oa zenon vdl, dres hengst, uit top springende bewezen moederlijn. die hebben de motor achterin.

de hengsten die goed in model zijn, voor midden en achterhand dezelfde lengte, en goed in balans.


ik heb mijn merrie drachtig van wolkentanz v weltmeyer, over 3 weken komt t veulen, diepvriesperma van bewezen kampioenshengst, uit oudere bloedlijnen. en dat dvsperma is t duurste niet.....je neemt risico of ze drachtig willen, mijn 21 jaar oude merrie was na 1 x ki dvsperma drachtig, dus dat zou je ook nog kunnen doen, dv sperma van oude bewezen duitse dekhengsten. deze hengsten hebben het ouderwetse type, wat mijn inziens veel beter is dan vele ggk hensgten bij kwpn. die zitten kwa verhouding/hoekingen niet goed in elkaar, staan op stand al in verzameling met lang voorbeen, kleine ribbenkast en het diepste punt van de ribbenkast ligt tussen de schoouders..... en kwa karakter is t ook niet geweldig. kwa karakter noemde ik ook holstein, want de spingpaarden v holstein zijn vaak wel braver in karakter. niet van die zenuwenlijders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 18:05 



 
Profiel   

Aimee schreef
Umeo schreef
Zelf niet rijden is ook een handicap naar fokken toe. Hier loop ik zelf vaak tegenaan :)


Ik denk dat dit precies is waar Elisa en ik (en vast ook anderen) tegenaan lopen.

Zelf rijden geeft ontzettend veel informatie voor het fokken. Op professionele stallen waar naast het rijden ook gefokt wordt, wordt over het algemeen ontzettend veel waarde gehecht aan de informatie uit het rijden. Maar fokkers die niet rijden, lijken zich weinig aan te willen trekken van de visie van ruiters. Bijzonder.


Ik denk dat ruiters ook anders kijken naar bepaalde gewenste eigenschappen in een paard wat makkelijker trainbaar is e.d. Maar goed, ieder heeft zijn/ haar eigen visie vanuit zijn/ haar eigen perspectief. Juist daarom is er veel discussie en dat kan soms heel leerzaam zijn. Soms moet je je mening bijstellen als een hengst anders fokt dan verwacht (positief of negatief). Juist dat maakt het allemaal zo interessant vind ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-21 08:59 



 
Profiel   

Heb je gelijk in :j
En gewoon zelf kijken en lekker doen waar je jezelf goed bij voelt. Zo leer je nog het meeste!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-21 10:24 



 
Profiel   

De natuurlijke aanleg die het paard heeft. En een ruiter dat laat voelen. Dat je weinig hoeft te doen. Paard zelf kwaliteit aanbied. Dat is wat je als ruiter/fokker voelt. En fokkera die niet rijden. Of daar niet naar luisteren. Fokken vaak paarden waar je als ruiter weinig mee kan. Karakter is zowiezo belangrijk en dan zijn de duitse paarden Hannover holstein oldenburg ed percentueel gezien vaak beter. Zijn bewerkbaarder. Nuchterder. Maar wel vlot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-21 13:36 



 
Profiel   

amen schreef
De natuurlijke aanleg die het paard heeft. En een ruiter dat laat voelen. Dat je weinig hoeft te doen. Paard zelf kwaliteit aanbied. Dat is wat je als ruiter/fokker voelt. En fokkera die niet rijden. Of daar niet naar luisteren. Fokken vaak paarden waar je als ruiter weinig mee kan. Karakter is zowiezo belangrijk en dan zijn de duitse paarden Hannover holstein oldenburg ed percentueel gezien vaak beter. Zijn bewerkbaarder. Nuchterder. Maar wel vlot.

De echte Duitse zijn alleen minder op de foto en in het achterbeen.

En als je ziet wat er aan Nederlandse hengsten gekeurd wordt bij Hannover en Oldenburg dan denk ik sowieso dat het een onzinverhaal is

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-21 13:53 



 
Profiel   

De Duitsers doen dat momenteel ook fel omdat ze daar in de problemen aan het komen zijn met inteelt.

Zoek nog maar eens iets zonder Donnerhall of SH...

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-21 15:03 



 
Profiel   

Gelukkig zijn de meningen verschillend...

Gelukkig zie ik ze anders

Ik heb prok merries. Holsteins moederstam. Drs gefokt. Nmk merries en donnerhall en sh vrij. En vrij van al het nederlandse dressuurbloed populaire. Voor mij negatief bloed. Ik wil geen jazz. Ferro ed..

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 07:09 



 
Profiel   

amen schreef
Gelukkig zijn de meningen verschillend...

Gelukkig zie ik ze anders

Ik heb prok merries. Holsteins moederstam. Drs gefokt. Nmk merries en donnerhall en sh vrij. En vrij van al het nederlandse dressuurbloed populaire. Voor mij negatief bloed. Ik wil geen jazz. Ferro ed..

Ik begrijp niet zo goed mensen dat negatief bloed vinden. Jazz, Ferro, Flemmingh zijn de hengsten die het KWPN tot zo'n succesvol stamboek gemaakt hebben.

Kun jij uitleggen waarom het negatief bloed is in jouw ogen? Overigens zijn Jazz en Ferro volgens mij ook voor Hannover gekeurd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 07:55 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
amen schreef
Gelukkig zijn de meningen verschillend...

Gelukkig zie ik ze anders

Ik heb prok merries. Holsteins moederstam. Drs gefokt. Nmk merries en donnerhall en sh vrij. En vrij van al het nederlandse dressuurbloed populaire. Voor mij negatief bloed. Ik wil geen jazz. Ferro ed..

Ik begrijp niet zo goed mensen dat negatief bloed vinden. Jazz, Ferro, Flemmingh zijn de hengsten die het KWPN tot zo'n succesvol stamboek gemaakt hebben.

Kun jij uitleggen waarom het negatief bloed is in jouw ogen? Overigens zijn Jazz en Ferro volgens mij ook voor Hannover gekeurd.


Flemmingh de ocd vererver bij uitstek en giga hellend kruis. Geen kracht. Arm bespierde bovenlijn. Stsat altijd achter de massa. En dat zie je ook bij de nafok zowel manbelijk als vrouwelijk.

Jazz waardeloze zenuwenlijers.Slecht karakter. En kwa type mi ook niet wat je wil.

Beide hengsten die kwa type niet goed doen aan wat voor mij goed exterieur is.

Ferro goed sterk type. Maar tussen de oren ook niet super sterk.

Succesvol.. zoek nu maar ggk hengst zonder flemmingh. Jazz ferro gribaldi bloed bij t kwpn...

Maar goed ieder zn eigen mening.. fokken we iig met verschillende genen en types....

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 09:27 



 
Profiel   

Hm ik zie Flemmingh juist als een hengst die goede karakters geeft, een mooi voorbeen en lossigheid. (rug blijft een aandachtspuntje) Wel strooiend qua maat en kracht moet van de merrie komen.

Jazz geeft paarden die altijd willen lopen over het algemeen, sterke paarden, vererft een sterke draf. Karakters kunnen wel apart zijn (hoeft niet) en achterbeen soms te sabelbenig.

Ferro geeft vermogen tot sluiten/ verzamelen en een mega sterk en goed buigend achterbeen. Kunnen soms wat stug en strak zijn, voorbeen wat beperkt. Karakters, lomp maar niet verkeerd.

Maar goed, de goede eigenschappen gecombineerd kan het juist voor hele goede paarden zorgen. Ben het wel met Jan eens dat deze hengsten het kwpn tot een succesvol stamboek hebben gemaakt.
Bovenstaande is gebaseerd op mijn eigen ervaringen, de duitsers fokken meer op werkwilligheid maar het is ook niet zo dat alle duitse hengsten allemaal even braaf/ werkwillig zijn. Sommige zijn ook "te koud" voor het grote werk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 09:39 



 
Profiel   

Ts wat is jou "droompaard"hoeft geen passende hengst of iets te zijn maar wat is het model en beweging die jezelf graag ziet? van mij zou de merrie wat meer luxe bloed mogen hebben maar misschien houd jij wel van een wat grover type paard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 09:43 



 
Profiel   

Mooie discussie is hier ontstaan! Ik denk inderdaad dat we veel te danken hebben aan sommige hengsten bij het KWPN. Inmiddels zitten ze ook verder in de lijn en zijn er andere hengsten die daar ook weer verder in beïnvloed hebben.

Ik wilde eigenlijk pas weer reageren met een nieuwe standfoto, maar die heb ik nog niet, heb je toch 2 paar handen voor nodig.

@dresjoepie: Goede vraag! Leuk. Ik hou wel van een wat zwaarder type paard, ik vind bredere paarden ook wat prettiger rijden dan een ranker type. Ik vind mijn merrie geweldig wat dat betreft, maar ze mag van mij inderdaad een wat bloederiger uitstraling hebben. Het één sluit het ander niet uit denk ik. Qua exterieur en vooral oog/hoofd/hals vind ik McLaren bij Reesink echt een prachtig paard, waarbij hoofd/hals aansluiting voor mijn merrie echt wat te zwaar is denk ik. Mag in zijn lijf nog wat ‘voller’ voor mij, maar dat zal naarmate training ook nog ontwikkelen. Ja, McLaren vind ik echt een heel mooi type! In beweging overtuigt hij me nog niet helemaal.

About You vind ik ook een mooi type paard. Knap en compleet in verschijning in mijn ogen.
Next Level, ook knap. Dat rondere/vollere staat mij wel aan. Kaiman in het lijf wel, alleen vind ik die wel topzwaar qua hals. Dat vind ik too much en lijkt me niet functioneel.

Met bovengenoemde hengsten denk ik alleen dat ik wellicht niet zal verfijnen icm mijn merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 13:03 



 
Profiel   

Met trakhener bloed kun je wel "ras" toevoegen met wat massa over het algemeen. Ik reageer even op bovenstaande maar als McLaren je aanspreekt is wellicht Milford VDL wat voor je. Ook een Morricone zoon, hengst heeft veel souplesse, braaf karakter, genoeg massa en toch chique. https://www.youtube.com/watch?v=HREspk4esAE

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 16:14 



 
Profiel   

Wat vind je van Escolar? Voldoet wel aan je beschrijving en daar zie ik echt hele fijne nakomelingen van.
https://www.deijzerenman.com/paarden/escolar/

Of een zoon daar van Escomilio die vind ik zelf heel gaaf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 10:53 



 
Profiel   

Escolar en bloederiger?
Zou ik nu niet direct linken ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 16:16 



 
Profiel   

Escolar vind ik wat te grof, net was s0173957 zegt, ik denk niet dat dat bloed gaat toevoegen.
Hij doet me ook niet erg veel in beweging, wat hoog in het kruis lijkt het?

Escamillo vind ik een stuk chiquer :j.
Vind hem ook fijner rond gaan.
Is die dan niet wat bloederiger door moeder met Rohdiamant daar achter?
In ieder geval wel een interessante hengst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 17:08 



 
Profiel   

Die vind ik ook een stuk mooier hoor maar Escolar geeft ze dan toch wel weer chique dat was meer mijn gedachtegang erachter :o Of dat dan bij de moeder af komt durf ik je niet te zeggen zo goed ben ik er dan weer niet in thuis haha
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 17:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 52 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen