Hengst voor Blue Hors Zack x Prestige VDL x Zeoliet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sorriso

Berichten: 4889
Geregistreerd: 07-08-06

Hengst voor Blue Hors Zack x Prestige VDL x Zeoliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 12:54

Het kriebelt elk jaar weer meer. Dusdanig dat ik eens overstag ga!
Ik weet dat er op bokt een heel stel knappe koppen zitten qua fokkerij, zodoende schakel ik graag jullie hulp in voor mijn merrie.

Mijn merrie is een stermerrie (destijds niet verder gekeurd ivm cornage onderzoek dat toen nog nodig was gezien Zack niet KWPN ggk was) van Blue Hors Zack x Prestige VDL x Zeoliet x Vindicator.

Sterke punten van mijn merrie;
- Ze is ontzettend lief, heeft echt een gouden karakter
- Sterke galop
- Goede en bewerkbare draf
- Maat; merrie is 1,74m. Fijne maat voor mij en groter hoeft absoluut niet

Verbeterpunten van mijn merrie:
- Merrie mag meer souplesse hebben en slaat spanning ook snel op in het lijf. Mag in die zin wat ‘brutaler’ zijn (waarmee ik niets af wil doen aan het karakter uiteraard)
- Stap, die mag meer schrijdend en ruimer
- Merrie heeft wat ondergeschoven verzenen (neiging tot platvoet), voeten van de hengst wordt geen concessie op gedaan
- Merrie mag wat bloederiger

Standfoto als 4-jarige, merrie stond toen nog wat bloot:
Afbeelding

In het werk:
Afbeelding

Afbeelding


Ik ben benieuwd wat jullie ideeën zijn en hoor graag als jullie meer info/beeld nodig hebben.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor Blue Hors Zack x Prestige VDL x Zeoliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 08:36

Leuke merrie! Ik kan zien dat ze snel strak wordt inderdaad. Lendenen zijn ook wat strak.

Eigenlijk de eerste hengst die in mij op kwam was Ingocnito, die fokt veel souplesse en luxe door. Echter is er wel een kanttekening te maken bij zijn fundament.

Ook Imposantos nakomelingen zijn mij opgevallen door veel souplesse, echter heeft deze hengst zelf ook wat lage verzenen.

Daar naast denk ik aan Desperado, die heeft goede voeten en kan souplesse, een goede stap en een goed model door fokken als de merrie een goed achterbeen heeft.

Sorriso

Berichten: 4889
Geregistreerd: 07-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-21 13:14

Bedankt Elisa, fijn commentaar ook.

Incognito had ik nog niet naar gekeken eigenlijk. Zie in het kwpn rapport dat zijn voeten en fundament als ‘goed’ omschreven staan. Wat is jouw opmerking daarbij dan?

Imposantos heb ik naar gekeken en had ik inderdaad mijn twijfels bij de voeten. Zo ook For Ferrero, die leek wat mij betreft ook een goede match. In die zin vallen beide hengsten af voor mij.

Desperado staat inderdaad op de lijst en spreekt me erg aan. Denk dat mijn merrie daar voldoende achterbeen voor heeft maar een wat sterker achterbeen is nooit mis.

Wat denk je van Indian Rock, Next Pitch, (of heel andere hoek) Fynch Hatton of Danciero?

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 09:50

Graag gedaan, bij Incognito is de rechtervoorvoet een fractie smaller..ongelijke voeten dus.

Indian Rock kan zeker het model verbeteren, gaat ook een hele fijne zoon van hem het VO lopen dit jaar. Maar ook weer ongelijke voeten Indian Rock zelf, Next Pitch ook. Van Fynch Hatton en Danciero is mij niet bekend hoe ze op hun voeten staan of doorfokken. Beide hengsten lijken inderdaad veel souplesse te hebben waarbij ik die laatste achter net wat beter vind maar die wellicht wat lengte mist voor jouw merrie.

simpie94

Berichten: 835
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:28

Ik moest eigenlijk aan Le Formidable denken gezien wensenlijstje. Denk dat hij ook de halsvorm kan verbeteren.
Je fokt alleen terug op Ferro. Wel goed voor het achterbeengebruik :Y)

Sorriso

Berichten: 4889
Geregistreerd: 07-08-06

Re: Hengst voor Blue Hors Zack x Prestige VDL x Zeoliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 10:30

Grappig dat je zegt dat lengte een aandachtspunt zou kunnen zijn, Elisa. Ik vind mijn merrie totaal niet kort. Krijg vaker de opmerking dat ze eerder lang is dan kort. Heb je de voeten zelf gezien van de hengsten? Interessant. Ik wil daar absoluut geen concessies op doen.

Heb maar weinig standfoto’s merk ik...
Afbeelding

Heb geen tijd gehad om meer foto’s te maken want mijn merrie die geen hengstigheid toont, echt 0, blijkt volop hengstig te zijn. Ik had verwacht dat ze wellicht issues had met de voortplantingsorganen, dus had gedacht nog wel wat tijd te hebben. Maar gisteren is ze gescand en blijkt ze een prachtig ei te hebben :+. Ze gaat vandaag geïnsemineerd worden met Le Formidable. Ik had die zelf ook gespot simpie maar goede tip! We gaan het mee maken.

simpie94

Berichten: 835
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Hengst voor Blue Hors Zack x Prestige VDL x Zeoliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:01

:D leuk!

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor Blue Hors Zack x Prestige VDL x Zeoliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 10:02

Ze is kort in de rug, vanaf schoft naar lendenen. Ik zou ook geen concessies doen op ongelijke voeten.

Ik zou niet gedacht hebben aan Le Formidable bij meer souplesse, en eerlijk gezegd ook niet met terug fokken op Ferro als je meer souplesse zou willen hebben. Le Formidable heeft zelf ook geen beste stap..en ik verwacht ook niet dat hij bloederiger fokt.

simpie94

Berichten: 835
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 16:33

Elisa, niet helemaal mee eens. Op het laatste film materiaal van Le Formidable stapt hij prima en souplesse vind ik hem ook hebben.
In het vo was de stap inderdaad niet sterk maar zie er nu weinig meer van

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor Blue Hors Zack x Prestige VDL x Zeoliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:47

Tja dan verschillen we van mening, ik hoop iig voor de TS dat het goed uit zal pakken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 10:14

Elisa2 schreef:
Ze is kort in de rug, vanaf schoft naar lendenen. Ik zou ook geen concessies doen op ongelijke voeten.

Ik zou niet gedacht hebben aan Le Formidable bij meer souplesse, en eerlijk gezegd ook niet met terug fokken op Ferro als je meer souplesse zou willen hebben. Le Formidable heeft zelf ook geen beste stap..en ik verwacht ook niet dat hij bloederiger fokt.

Misschien moet je toch eens afstammingsrappportages gaan lezen.

Citaat:
De stap is ruim voldoende van ruimte. In draf tonen de veulens ruim voldoende tot een goede ruimte, souplesse, kracht en balans. De galop heeft een ruim voldoende ruimte en souplesse. De veulens galopperen met ruim voldoende tot goede afdruk en balans.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor Blue Hors Zack x Prestige VDL x Zeoliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 10:22

Haha begin je weer? Nee dankje, ik vertrouw liever op mijn eigen ogen ;-)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 10:35

Elisa2 schreef:
Haha begin je weer? Nee dankje, ik vertrouw liever op mijn eigen ogen ;-)

Alleen een beetje jammer dat jouw ogen het vaak niet zo goed zien...Enne...die merrie heeft een prachtige rug met zeker een goede lengte;-)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 10:52

Sorriso schreef:
Bedankt Elisa, fijn commentaar ook.

Incognito had ik nog niet naar gekeken eigenlijk. Zie in het kwpn rapport dat zijn voeten en fundament als ‘goed’ omschreven staan. Wat is jouw opmerking daarbij dan?

Imposantos heb ik naar gekeken en had ik inderdaad mijn twijfels bij de voeten. Zo ook For Ferrero, die leek wat mij betreft ook een goede match. In die zin vallen beide hengsten af voor mij.

Desperado staat inderdaad op de lijst en spreekt me erg aan. Denk dat mijn merrie daar voldoende achterbeen voor heeft maar een wat sterker achterbeen is nooit mis.

Wat denk je van Indian Rock, Next Pitch, (of heel andere hoek) Fynch Hatton of Danciero?

For Ferrero en Imposantos hebben toch niet hun voeten als aandachtspunt hoor. Imposantos zeer zeker niet en For Ferrero vaak wat smaller maar wel weer passend bij het beenwerk.

Sorriso

Berichten: 4889
Geregistreerd: 07-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 11:24

janderegelaa schreef:
Elisa2 schreef:
Haha begin je weer? Nee dankje, ik vertrouw liever op mijn eigen ogen ;-)

Alleen een beetje jammer dat jouw ogen het vaak niet zo goed zien...Enne...die merrie heeft een prachtige rug met zeker een goede lengte;-)

Bedankt janderegelaa!
Dat dacht ik dus ook van de rug, ik was verbaasd dat Elisa de rug kort vindt. Ik waardeer je advies ook zeker Elisa en zal niet uitsluiten dat dit het laatste veulen is. Mijn voorkeur gaat sowieso uit naar een merrie, een hengst moet ik even bekijken wat ik daar mee wil en of ik dan eventueel nog een poging wil doen voor een merrie. Maar goed. Eerst maar allemaal even afwachten.

Ik heb nakomelingen van Le Formidable bekeken en was daar erg van gecharmeerd. Ik denk juist dat Le Formidable wat rassigheid kan toevoegen.

Ik zal Imposantos nog eens naslaan nu ik een KWPN account heb. Ben wel benieuwd. Van For Ferrero las ik dat hij zelf wat lage verzenen heeft wat ook precies de neiging van de voeten van mijn merrie is. Vind het nog steeds een hele fijne hengst die mijn merrie souplesse zou kunnen geven en een wat ‘fijner’ type.

Wat vind jij van de keuze Le Formidable janderegelaa? Waar zou jij aan denken bij mijn merrie?

Gisteren is ze weer gescand. Het ei is gesprongen maar op de rechter eistok zitten nu ook nog eitjes. De dierenarts komt wat eerder terug voor de volgende scan ivm kans op tweeling.
Gaat allemaal bizar hard voor deze beginneling met een merrie die 0 hengstigheid toont :+.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:32

For Ferrero geeft hoge verzenen.

Le Formidable, je ziet er hele goede van en ook hele gewone. Maar de moeder doet ook mee en jouw merrie is volgens mij door Minne Hovenga gefokt en dat is een hele verankerde stam dus ik verwacht wel dat er iets goeds uit komt.

Nu even fingers crossed voor geen tweeling.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:57

janderegelaa schreef:
Elisa2 schreef:
Haha begin je weer? Nee dankje, ik vertrouw liever op mijn eigen ogen ;-)

Alleen een beetje jammer dat jouw ogen het vaak niet zo goed zien...Enne...die merrie heeft een prachtige rug met zeker een goede lengte;-)


Gelukkig denken veel mensen daar anders over ;)

Ik meet de rug vanaf de schoft naar de lendenen, dat is niet lang..de lendenen zijn wat strak. Croupe erg hellend, ik denk dat dit verklaard waarom de merrie snel strak is. Kruis is ook niet heel lang. Hals vrij kort, ik denk dat dit vertekend. Maar goed, ik kan alleen af gaan op de beperkte foto's in dit topic. Bewegend beeld geeft altijd meer info.

TS vroeg om een hengst die GEEN lage verzenen doorfokt, For Ferrero en Imposantos hebben dat beide zelf. Misschien wat beter lezen. ;-)

Sorriso, vooral je eigen gevoel volgen dat is het belangrijkste.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 14:50

Ik lees heel goed, het gaat er niet om wat ze hebben maar om wat ze vererven. De index van For Ferrero:

Afbeelding

De index van Imposantos is 102 en dat wordt gezien als gemiddeld.

Verder kan ik je dit boek aanbevelen: Bekijk Paard In Partjes op: https://www.bol.com/nl/p/paard-in-partj ... _iphoneapp

Dit is de officiële leidraad en cursusboek juryleden voor de KWPN keuringen. Dan weet je hoe ze de rug beoordelen.

Sorriso

Berichten: 4889
Geregistreerd: 07-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 15:48

janderegelaa schreef:
For Ferrero geeft hoge verzenen.

Le Formidable, je ziet er hele goede van en ook hele gewone. Maar de moeder doet ook mee en jouw merrie is volgens mij door Minne Hovenga gefokt en dat is een hele verankerde stam dus ik verwacht wel dat er iets goeds uit komt.

Nu even fingers crossed voor geen tweeling.

Klopt, de merrie is door Minne Hovenga gefokt. Tijdens de dracht is haar moeder verkocht en ik heb deze merrie gekocht van de eigenaar destijds. De moeder van de merrie is weer teruggegaan naar Minne als ik er niet naast zit. Inderdaad eventjes spannend wbt de tweeling. Interessant wel, die index van FF op de voeten.

Ik ga dat boekje bestellen, bedankt voor de tip!

@Elisa; merrie heeft geen korte hals. Ze staat op beide foto’s wellicht wat gedrukt in de hals, maar de hals is absoluut niet kort. De schoft is wat langer mijns inziens. Ik zal nog eens kijken of ik eens een standfoto kan maken ‘anno nu’ in een wat relaxtere houding.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 09:15

janderegelaa schreef:
Ik lees heel goed, het gaat er niet om wat ze hebben maar om wat ze vererven. De index van For Ferrero:

[ [url=m/Pa0Eth.jpg]Afbeelding[/url] ]

De index van Imposantos is 102 en dat wordt gezien als gemiddeld.

Verder kan ik je dit boek aanbevelen: Bekijk Paard In Partjes op: https://www.bol.com/nl/p/paard-in-partj ... _iphoneapp

Dit is de officiële leidraad en cursusboek juryleden voor de KWPN keuringen. Dan weet je hoe ze de rug beoordelen.


Bedankt, maar dat heb ik allemaal in m'n opleidingen gehad.

Natuurlijk gaat het om wat ze vererven, maar als het genetisch profiel aan geeft dat Ferro geen strakke ruggen vererft en Vivaldi kracht van achter...hoeveel waarde moet je er dan aan hechten? :Y)

Sorriso, ze heeft zeker een lange schoft en mist "nek" waardoor de hals kort lijkt op de foto's in ieder geval.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 12:18

Elisa2 schreef:
janderegelaa schreef:
Ik lees heel goed, het gaat er niet om wat ze hebben maar om wat ze vererven. De index van For Ferrero:

[ [url=m/Pa0Eth.jpg]Afbeelding[/url] ]

De index van Imposantos is 102 en dat wordt gezien als gemiddeld.

Verder kan ik je dit boek aanbevelen: Bekijk Paard In Partjes op: https://www.bol.com/nl/p/paard-in-partj ... _iphoneapp

Dit is de officiële leidraad en cursusboek juryleden voor de KWPN keuringen. Dan weet je hoe ze de rug beoordelen.


Bedankt, maar dat heb ik allemaal in m'n opleidingen gehad.

Natuurlijk gaat het om wat ze vererven, maar als het genetisch profiel aan geeft dat Ferro geen strakke ruggen vererft en Vivaldi kracht van achter...hoeveel waarde moet je er dan aan hechten? :Y)

Sorriso, ze heeft zeker een lange schoft en mist "nek" waardoor de hals kort lijkt op de foto's in ieder geval.

Als jouw bevindingen iedere keer niet stroken met de fokwaardenindex dan is 1 van de twee niet juist. Feit is dat de nakomelingen door verschillende keurmeesters onafhankelijk van elkaar worden gekeurd. Die allemaal hetzelfde vinden want de fokwaarden zijn gebaseerd op hun bevindingen. En er zijn er zoveel op de keuring geweest dat er ook een heel goed beeld van te vormen is. Plus beide hengsten zijn preferent op hun nakomelingen.

Rug index van Ferro is overigens 100, precies gemiddeld.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor Blue Hors Zack x Prestige VDL x Zeoliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 14:18

En jij denkt dat fokkers geen rekening houden met de zwakke punten van de hengsten en ze juist merries aanbieden die daarbij passen? De merrie is namelijk ook belangrijk in het product wat er uit komt. Dat is niet alleen de verdienste van een hengst.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 15:25

Elisa2 schreef:
En jij denkt dat fokkers geen rekening houden met de zwakke punten van de hengsten en ze juist merries aanbieden die daarbij passen? De merrie is namelijk ook belangrijk in het product wat er uit komt. Dat is niet alleen de verdienste van een hengst.

Ik denk dat fokkers dat nog te weinig doen sowieso.

Maar...er bestaat zoiets als statistiek en daar zijn fokwaarden op gebaseerd. Hoe meer nakomelingen ze zien met bepaalde kenmerken, hoe hoger de betrouwbaarheid van de index wordt.

Dit is een heel beproefd systeem, het komt uit de veehouderij.

De betrouwbaarheid van Ferro is 99% en van Vivaldi 97%. Prima dat jij vertrouwt op “eigen ogen en gezond verstand” maar de indexen zeggen meestal iets anders dan jij. En dat is door heel veel ogen gezien.

En weet je, eigenlijk vind ik het helemaal niet leuk dat ik bovenstaande nu moet typen. Maar ik vind dat je door jouw beweringen mensen regelmatig op het verkeerde been zet. Terwijl je met een simpele check (het kan tegenwoordig zonder abonnement) kunt kijken hoe ze vererven.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 15:59

Tja dat mag je vinden, ik vind het juist andersom en ik denk dat mensen zelf maar moeten bepalen waar ze het beste gevoel bij hebben. Ik heb een heleboel paarden gezien en nog, ik zeg niet dat het systeem niet deugd maar ik zie het als aanvulling en niet om blind op te varen.

Daarnaast zou ik het fijn vinden als jij respectvoller zou kunnen discussieren, want dat stuit mij regelmatig tegen de borst. De reacties zijn vaak vijandig en vanuit ego en aanval. Daar heeft echt helemaal niemand wat aan.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 26-04-21 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Hengst voor Blue Hors Zack x Prestige VDL x Zeoliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 16:09

Als het veulenrapport van Le Formidable zegt dat de veulens souplesse hebben dan volg ik toch ook niet...
Bijna al de veulens die ik er van gezien heb waren net strak in de rug, vooral in draf. Hals erop, rug weg.


Deze merrie vind ik nu eerlijk gezegd ook niet kort in de rug. Wat strak ja, dat wel.