Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstenkeuze Desperado x Johnson

 
Profiel   

Goedemiddag,

Ik ben aan het overwegen om mijn driejarige dit jaar (of volgend jaar) te laten dekken. Graag hoor ik van jullie wat jullie bij haar vinden passen qua hengsten.

Nyniek is een merrie van Desperado x Johnson x Variant, zie onderstaande link.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 314/nyniek
Ik ben rustig aan begonnen met trainen en op de planning staat haar dit jaar naar de keuring te doen.

Ik zoek een hengst die zeker niet groter fokt, iets fijner qua exterieur mag. Vooral een hengst met een braaf karakter en drie goeie, actieve gangen. Waarschijnlijk wordt het veulen voor de verkoop, dus een niet te onbekende hengst.

Ik heb van de week en van de winter toevallig de foto's gemaakt. Geen hoogstandjes en nog ongetraind, maar dan hebben jullie een beeld van haar.

Nyniek :o

[ img ]


[ img ]


En als veulen op de keuring <3

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 12:25 



 
Profiel   

Dat is een mooi lijntje, van het vierspan! Veel sport en goedgekeurde hengsten. Ik zie dat zelfs de moeder een goedgekeurde hengst heeft gebracht van Everdale.
Dat kan trouwens ook een optie zijn, Everdale.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 18:50 



 
Profiel   

Zeker een mooi lijntje, wat wil je verder verbeteren aan de gangen? en hoe zijn haar eigen gangen?

Ferdeaux een optie? fokt luxe door en actieve gangen met vooral een goed achterbeen. Daarnaast denk ik aan For Ferrero voor actieve gangen/ schakelvermogen en luxe doorfokken met een goed karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-21 07:41 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reactie!

@Suzanne; ja, het lijntje ben ik heel blij mee. Goedgekeurde hengst heb ik ook zelf mogen fokken, maar ik zou graag iets luxer willen fokken. En daar vind ik Everdale niet helemaal bij aansluiten, ondanks dat ik hem nog steeds ontzettend knap vind!

@Elisa2;ze heeft zelf drie mooie ruime gangen. Grote verbeterpunten kan ik zo snel niet bedenken, al moet ze natuurlijk wel nog wat meer kracht ontwikkelen etc. Ik wil vooral drie fijne, actieve, opwaartse gangen behouden en daarbij een iets luxer model fokken.
Ferdaux heb ik aan zitten denken idd. Alleen twijfel ik aan het feit of hij dat luxe toe kan voegen.. For Fererro ga naar kijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-21 22:53 



 
Profiel   

For Ferrero gaat zeker luxe toevoegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 05:21 



 
Profiel   

Ferdeaux fokt luxe door, For Ferrero maakt ze helemaal poepie chique.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 08:38 



 
Profiel   

Oke, goed om te horen van beide.

Ik heb me vandaag wat beter verdiept in For Ferrero, maar in zijn afstammelingenrapportage staan toch best wat afwijkende beenstanden, als in frans/sabelbenig. Dat vind ik wel een dingetje, ondanks dat ik wel van de hengst gecharmeerd ben. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 18:25 



 
Profiel   

Redd schreef
Oke, goed om te horen van beide.

Ik heb me vandaag wat beter verdiept in For Ferrero, maar in zijn afstammelingenrapportage staan toch best wat afwijkende beenstanden, als in frans/sabelbenig. Dat vind ik wel een dingetje, ondanks dat ik wel van de hengst gecharmeerd ben. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Ik vind dat je dat niet te spannend moet vinden. Er staat zelden een paard helemaal recht. Het is altijd wel wat Frans of toontredend. Denk alleen dat je er wel rekening mee moet houden als je merrie al heel frans staat dat je geen hengst neemt die ook heel frans staat. Hoewel dat voor mij geen dealbreaker zou zijn.

En sabelbenig: de hengst waar we het meeste in onze fokkerij aan gehad hebben internationaal gezien fokte hartstikke sabelbenig. Jazz!

Ik zou me er dus niet door laten weerhouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 20:06 



 
Profiel   

Redd schreef
Oke, goed om te horen van beide.

Ik heb me vandaag wat beter verdiept in For Ferrero, maar in zijn afstammelingenrapportage staan toch best wat afwijkende beenstanden, als in frans/sabelbenig. Dat vind ik wel een dingetje, ondanks dat ik wel van de hengst gecharmeerd ben. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?


Dat is me ook opgevallen, ook bij zijn vader. Licht frans of licht sabelbenig vind ik niet zo'n probleem mits passend bij de merrie. Ik weet niet hoe correct ze zelf is qua beenstand? Ze lijkt wat week gekoot voor, en achter wat steil qua achterbeen. Van voren is niet te beoordelen.
Ongelijke voeten of erge toontreders vind ik grotere problemen kunnen geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 08:22 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Redd schreef
Oke, goed om te horen van beide.

Ik heb me vandaag wat beter verdiept in For Ferrero, maar in zijn afstammelingenrapportage staan toch best wat afwijkende beenstanden, als in frans/sabelbenig. Dat vind ik wel een dingetje, ondanks dat ik wel van de hengst gecharmeerd ben. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?


Dat is me ook opgevallen, ook bij zijn vader. Licht frans of licht sabelbenig vind ik niet zo'n probleem mits passend bij de merrie. Ik weet niet hoe correct ze zelf is qua beenstand? Ze lijkt wat week gekoot voor, en achter wat steil qua achterbeen. Van voren is niet te beoordelen.
Ongelijke voeten of erge toontreders vind ik grotere problemen kunnen geven.

En dit is dus het moment om de fokwaarden erbij te pakken als fokker. Hier de PDF hoe je die moet lezen:
https://www.kwpn.nl/Files/Files/Overige ... n-2020.pdf

Als je die gelezen hebt dan weet je dat gemiddeld 100 is en 4 naar boven of naar beneden valt binnen het gemiddelde van de populatie.

Pakken we nu even de fokwaarden erbij van For Ferrero t.a.v. sabelbenig en franse stand dan kun je zelf je conclusie er uit trekken.

[ img ]

En dit is hoe je de fokwaarden op een juiste wijze in zet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 12:05 



 
Profiel   

Dat weet ik al bijna 20 jaar Jan...fokwaarden kunnen een aanvulling zijn maar gezond verstand blijven gebruiken blijft imo het allerbelangrijkste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 13:19 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Dat weet ik al bijna 20 jaar Jan...fokwaarden kunnen een aanvulling zijn maar gezond verstand blijven gebruiken blijft imo het allerbelangrijkste.

Ik post het ook niet voor jou. Ik post het voor mensen die niet precies weten hoe ze fokwaarden moeten interpreteren. Die overigens pas een paar jaar zo bestaan. En ik hoop dat die er een stukje mee geholpen zijn. Zo kunnen ze zien dat de franse stand van For Ferrero met 101 geen enkel probleem is en dat de sabelbenigheid met 96 nog geen probleem hoeft te zijn maar je wel op moet passen als de merrie ook sabelbenig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 14:12 



 
Profiel   

En qua bokbenigheid ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 16:58 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
En qua bokbenigheid ook.

Ja, alleen het ging over sabelbenig en frans dus vandaar :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 16:59 



 
Profiel   

Mooie merrie hoor, ben benieuwd hoe ze het op de keuring gaat doen! *D

Hoe was de Kingston uit haar moeder?
Heb je de moeder ook weer drachtig?
Is het een idee om voor Nyniek een Totilas-zoon uit te zoeken?
Heb je voorkeur voor een hengst waar al wat over de nakomelingen van bekend is?

Overigens snap ik de keuze van For Ferrero wel. Ik heb er zelf alleen niet zoveel mee en zou dus zelf verder kijken. Misschien omdat ze op die stal altijd op een bepaalde manier in de benen gereden worden, dan vraag ik me altijd af wat ze vererven. Maar For Ferrero lijkt echt wel mooie veulens te geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-21 09:03 



 
Profiel   

Aimee schreef
Mooie merrie hoor, ben benieuwd hoe ze het op de keuring gaat doen! *D

Hoe was de Kingston uit haar moeder?
Heb je de moeder ook weer drachtig?
Is het een idee om voor Nyniek een Totilas-zoon uit te zoeken?
Heb je voorkeur voor een hengst waar al wat over de nakomelingen van bekend is?

Overigens snap ik de keuze van For Ferrero wel. Ik heb er zelf alleen niet zoveel mee en zou dus zelf verder kijken. Misschien omdat ze op die stal altijd op een bepaalde manier in de benen gereden worden, dan vraag ik me altijd af wat ze vererven. Maar For Ferrero lijkt echt wel mooie veulens te geven.

Ik snap jouw commentaar op de manier van rijden.

Maar FF heeft elk jaar veulenkampioenen en nu van zijn eerste jaargang hengsten 5 gepresenteerd en 3 aangewezen. Dat is wel echt heel erg goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-21 09:27 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Ik snap jouw commentaar op de manier van rijden.

Maar FF heeft elk jaar veulenkampioenen en nu van zijn eerste jaargang hengsten 5 gepresenteerd en 3 aangewezen. Dat is wel echt heel erg goed.


Ja, I know. Hij lijkt echt wel goed te vererven. Heb er zelf laatst ook weer een heel goed veulen van gezien. Maar goed, het is natuurlijk niet zo dat TS geen andere opties heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-21 09:51 



 
Profiel   

Aimee schreef
janderegelaa schreef
Ik snap jouw commentaar op de manier van rijden.

Maar FF heeft elk jaar veulenkampioenen en nu van zijn eerste jaargang hengsten 5 gepresenteerd en 3 aangewezen. Dat is wel echt heel erg goed.


Ja, I know. Hij lijkt echt wel goed te vererven. Heb er zelf laatst ook weer een heel goed veulen van gezien. Maar goed, het is natuurlijk niet zo dat TS geen andere opties heeft.

Zo is het ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-21 10:02 



 
Profiel   

Als andere optie zou ik Trafalgar voor willen stellen. Met Lord Loxley als moedersvader grijp je toch nog een keer op dat bloed terug, maar dan een hengst die luxer fokt dan Everdale. Ik denk dat Nyniek voldoende lang gelijnd is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 17:47 



 
Profiel   

Aimee schreef
Als andere optie zou ik Trafalgar voor willen stellen. Met Lord Loxley als moedersvader grijp je toch nog een keer op dat bloed terug, maar dan een hengst die luxer fokt dan Everdale. Ik denk dat Nyniek voldoende lang gelijnd is.

En Trafalgar fokt echt heel erg goed. Ik vind het een miskende Totilas zoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 18:12 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
En Trafalgar fokt echt heel erg goed. Ik vind het een miskende Totilas zoon.


Het is jammer dat ze hem zo weinig laten zien, dat helpt natuurlijk niet.

Daarnaast is het ook een hengst die misschien iets minder makkelijk aan te paren is in vergelijking met bijvoorbeeld Toto jr. De merrie moet wel echt genoeg lengte hebben/vererven. Maar qua moederlijn is hij een droom. Je mag wel verwachten dat hij beweging en luxe meegeeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 18:26 



 
Profiel   

Aimee schreef
janderegelaa schreef
En Trafalgar fokt echt heel erg goed. Ik vind het een miskende Totilas zoon.


Het is jammer dat ze hem zo weinig laten zien, dat helpt natuurlijk niet.

Daarnaast is het ook een hengst die misschien iets minder makkelijk aan te paren is in vergelijking met bijvoorbeeld Toto jr. De merrie moet wel echt genoeg lengte hebben/vererven. Maar qua moederlijn is hij een droom. Je mag wel verwachten dat hij beweging en luxe meegeeft.


[ img ]
Dit is de mijne. Van de 9 Trafalgars op de stamboekkeuring hebben er 7 een predicaat gekregen en dat is een super score.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 18:46 



 
Profiel   

Mooi :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 19:14 



 
Profiel   

Op de eerste bezichting vorig jaar gingen ze er (bijna) allemaal uit vanwege een te korte rug. Hij fokt wel luxe inderdaad, kwaliteit en een goed achterbeen maar bovenstaande is wel echt een aandachtspunt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 08:08 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Op de eerste bezichting vorig jaar gingen ze er (bijna) allemaal uit vanwege een te korte rug. Hij fokt wel luxe inderdaad, kwaliteit en een goed achterbeen maar bovenstaande is wel echt een aandachtspunt.


Citaat
De veulens staan ruim voldoende tot goed in het rechthoekmodel en meerdere veulens zijn hoogbenig. De door de eigenaar gepresenteerde veulens waren allen goed ontwikkeld en langgelijnd.


Daarnaast is zijn index naar rechthoekmodel 96. Is gewoon goed.

Het is beslist niet waar dat zijn nakomelingen er bijna allemaal uitgingen in de eerste bezichtiging vanwege een te korte rug.

Er zijn 5 hengsten aangeboden daarvan zijn er 3 aangewezen voor het verrichtingsonderzoek. Dat is een fantastische score. En al helemaal voor een eerste jaargang.

En dan mijn eigen bevindingen: vorig jaar 2 FF veulens uit merrie's waar lengte wel een punt is om mee te nemen met dekken. Prachtige veulens met correcte ruggen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-21 08:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen