Hengst : groot, gezond en goed karakter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Hengst : groot, gezond en goed karakter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 21:08

Vorig jaar is het er coronagewijs niet van gekomen, maar nu wil ik echt een nakomeling van mijn merrie.

Dit is haar afstamming.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... riverdance

Wat ik wil behouden : een werkwillig, maar relaxt karakter.
De actieve stap, de super galop.

Wat ik hoop bij te sturen: meer maat en formaat ( de merrie is maar 160 en het wordt haar eerste veulen)
Nog op letten:

Wat meer buiging in het voorbeen in draf. Wat minder neerwaarts gebouwd. Ik vind ook dat ze wat teveel hol in het voorbeen.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door koend op 25-04-21 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Hengst : groot, gezond en goed karakter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 21:15

Ik twijfel tussen:
Las Vegas
Livius
Santiano
Spielberg
Fontaine.

Wie zouden jullie kiezen?

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst : groot, gezond en goed karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 14:26

Dit is niet zo'n gunstige standfoto maar ik herinner me je merrie nog wel. Heb je ook bewegend beeld? Het zijn allemaal hele verschillende hengsten waar je tussen twijfelt.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 19:15

Elisa2 schreef:
Dit is niet zo'n gunstige standfoto maar ik herinner me je merrie nog wel. Heb je ook bewegend beeld? Het zijn allemaal hele verschillende hengsten waar je tussen twijfelt.


Net voor die verschillende bouw & beweging vraag ik jullie advies.
Ze zijn allen van groot tot reusachtig, van handelbaar tot braaf en van gezond tot gezonder. Maar wie moet ik nu nemen?

Ik probeer beeldmateriaal te geven.

_Charlot
Berichten: 1266
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Hengst : groot, gezond en goed karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 19:21

Zoals al eerder gezegd, niet de meest ideale standfoto.

Ik zou als ik deze standfoto zie, ook rekening houden met de voeten en het achterbeen.
De merrie heeft wat steile voeten, dit zou ik ik een hengst dan niet willen.
Het achterbeen neigt wat naar steil, waardoor ik hengsten met een wat steiler achterbeen ook niet zou kiezen.

Die informatie kun je allemaal terug vinden op de site van het kwpn in het genetisch profiel van de hengsten, misschien dat er zo al wat verandering komt in hengstenkeuze.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 19:41

Op basis van de genetische profielen zou santiano de beste keuze zijn, ik vind hem super correct, maar dat is dan weer de minst vergrotende en de jongste van het stel.

Las Vegas is de meest vergrotende en past behoorlijk. Hij liep super stabiel en overtuigend in alle beeldmateriaal dat ik van hem te pakken kreeg. Zijn voorvaderen staan niet allemaal bekend om hun gemakkelijkheid.

Livius past op papier redelijk. Hij vergroot veel en zijn voorvaderen hebben de naam braaf te zijn. Zijn laatste aanlegtest was minder harmonieus en je vindt toch wel weinig beeldmateriaal van hem. Hij heeft ook een wat hol voorbeen, wat ik ook minder graag zie aan mijn merrie.

Fontaine is groot en braaf maar ik heb er geen genetisch profiel van. Zijn voeten lijken geen optimale combi. Ik heb ook geen wedstrijdbeelden.

Spielberg, ook groot en naar men zegt braaf, is op papier de minst getalenteerde en staat, denk ik, het minst in het moderne dressuurpaardenmodel. Toch heeft als vererver al behoorlijk wat bewezen, kwpn heeft hem ook niet zomaar erkend.
Ik vind ook niet overdreven veel beeldmateriaal en ik zie hem soms met zijn staart ingetrokken lopen, dat lijkt me ook niet zo happy.

Kortom, ik weet het niet meer.
Hieronder vind je bewegende beelden, als ze gewoon natuurlijk rondloopt.


https://drive.google.com/file/d/1cPWgOI ... sp=sharing

https://drive.google.com/file/d/15rXuV- ... sp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1s9eyNu ... sp=sharing

_Charlot
Berichten: 1266
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Hengst : groot, gezond en goed karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:49

Van livius heb ik vorig jaar wel een paar hele fijne veulens gezien, allemaal goed bewegen en correct in het model.

Santiano was wel een hele fijne bewerkbare hengst de afgelopen verrichting.

Las vegas komen ook veel mooie veulens van en grotendeels ook met maat!
Maar dat is nog even wachten tot ze wat ouder zijn, tot je er echt wat van kan zeggen.

Mowgli is ook een hele fijne, bewerkbare en super lieve hengst in de omgang, is ook erg groot.

Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden! :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Hengst : groot, gezond en goed karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:26

Moet eerlijk zeggen dat de bouw van deze merrie best ongunstig is. En ook niet verwacht op basis van deze afstamming. Ik denk dat je er wel rekening mee moet houden dat de merrie ook vererft.

Op basis van de hengsten die je zelf noemt zou mijn lijstje zijn:

Livius - Fantastische bergopwaartse veulens
Las Vegas- Ook goed opwaarts maar niet zo goed als Livius.
Santiano - Mjah, wordt er gewoon niet zo warm van. Veulens weet ik niet. Vind hem zelf wel wat neerwaarts op filmpjes maar veulens kan best anders zijn.
Spielberg- Geeft niet meer opwaarts, wel maat
Fontaine- Zou eigenlijk perfect zijn maar voeten is wel een aandachtspunt en dat is bij jouw merrie ook. En No feet no horse...

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 23:10

Bedankt , Jan. Dat is klaar en duidelijk.

Ook bedankt Loteee. Ook jij plaatst Livius bovenaan. Dat zijn er dan al twee. Wel opmerkelijk dat sie laatste aanlegtest blijkbaar niet veel meetelt voor jullie.
Mowgli zal het zeker niet worden wegens inteelt op Jazz. Slechte ervaringen mee.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 23:40

koend schreef:
Bedankt , Jan. Dat is klaar en duidelijk.

Ook bedankt Loteee. Ook jij plaatst Livius bovenaan. Dat zijn er dan al twee. Wel opmerkelijk dat sie laatste aanlegtest blijkbaar niet veel meetelt voor jullie.
Mowgli zal het zeker niet worden wegens inteelt op Jazz. Slechte ervaringen mee.

Maar dan valt Las Vegas ook af...

_Charlot
Berichten: 1266
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 06:46

Ik denk dat de aanlegtesten wel mee tellen, maar ze zijn dan nog maar 3. Dat word nog wel is vergeten denk ik!

Ik heb Afgelopen keer het verrichtingsonderzoek gereden en kan nu helaas niet meerijden ivm zwangerschap.
En er slaagt echt geen hengst als ze niet goed genoeg zijn.

En daarnaast is het heel erg belangrijk hoe ze fokken. Je kan wel een hengst hebben die fantastische punten heeft gehaald op de verrichting, maar deze kan best minder doorgeven in de fokkerij als een hengst welke minder punten heeft gehaald op de verrichting.

Ik heb de inteelt op jazz denk ik snel gemist, ook niet heel makkelijk op de telefoon switchen tussen alle pagina’s. :+

En wat ik persoonlijk een hele fijne hengst vind, is Ladignac!
Lijkt in de afstamming misschien minder braaf, maar is dus wel braaf en komen fijne veulens van!
En is groot en wat grof.

Mijn merrie helaas ook, dus dat gaat niet samen.

Edit;
Misschien mis ik het helemaal, maar waar zit de inteelt mbt jazz?

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 07:41

_lotteeee schreef:
Ik denk dat de aanlegtesten wel mee tellen, maar ze zijn dan nog maar 3. Dat word nog wel is vergeten denk ik!

Ik heb Afgelopen keer het verrichtingsonderzoek gereden en kan nu helaas niet meerijden ivm zwangerschap.
En er slaagt echt geen hengst als ze niet goed genoeg zijn.

En daarnaast is het heel erg belangrijk hoe ze fokken. Je kan wel een hengst hebben die fantastische punten heeft gehaald op de verrichting, maar deze kan best minder doorgeven in de fokkerij als een hengst welke minder punten heeft gehaald op de verrichting.

Ik heb de inteelt op jazz denk ik snel gemist, ook niet heel makkelijk op de telefoon switchen tussen alle pagina’s. :+

En wat ik persoonlijk een hele fijne hengst vind, is Ladignac!
Lijkt in de afstamming misschien minder braaf, maar is dus wel braaf en komen fijne veulens van!
En is groot en wat grof.

Mowgli inteelt op Jazz
https://www.horsetelex.nl/horses/extend ... /2000995/5

Ladignac ga ik nog eens bekijken.

Mijn merrie helaas ook, dus dat gaat niet samen.

Edit;
Misschien mis ik het helemaal, maar waar zit de inteelt mbt jazz?

_Charlot
Berichten: 1266
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 07:56

koend schreef:
_lotteeee schreef:
Ik denk dat de aanlegtesten wel mee tellen, maar ze zijn dan nog maar 3. Dat word nog wel is vergeten denk ik!

Ik heb Afgelopen keer het verrichtingsonderzoek gereden en kan nu helaas niet meerijden ivm zwangerschap.
En er slaagt echt geen hengst als ze niet goed genoeg zijn.

En daarnaast is het heel erg belangrijk hoe ze fokken. Je kan wel een hengst hebben die fantastische punten heeft gehaald op de verrichting, maar deze kan best minder doorgeven in de fokkerij als een hengst welke minder punten heeft gehaald op de verrichting.

Ik heb de inteelt op jazz denk ik snel gemist, ook niet heel makkelijk op de telefoon switchen tussen alle pagina’s. :+

En wat ik persoonlijk een hele fijne hengst vind, is Ladignac!
Lijkt in de afstamming misschien minder braaf, maar is dus wel braaf en komen fijne veulens van!
En is groot en wat grof.

Mowgli inteelt op Jazz
https://www.horsetelex.nl/horses/extend ... /2000995/5

Ladignac ga ik nog eens bekijken.

Mijn merrie helaas ook, dus dat gaat niet samen.

Edit;
Misschien mis ik het helemaal, maar waar zit de inteelt mbt jazz?


Ah op die manier! Ik dacht mbt de merrie!

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst : groot, gezond en goed karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 08:53

Als ik de filmpjes zie dan zou ik juist gaan voor een hengst die de galop kan verbeteren. Het is het eerste veulen van de merrie dus met een bewezen hengst krijg je meer zekerheid. Juist door haar model en neerwaartse bouw + stand van het voorbeen komt het voorbeen niet weg imo.

Voor het verbeteren van het model en de galop denk ik aan Glamourdale, qua grootte fokt deze gemiddeld.

Van je lijstje vind ik zelf Las Vegas het meeste aan kwaliteit hebben, maar hoe deze doorfokt en qua karakter is natuurlijk nog de vraag. De veulens die ik heb gezien zagen er veelbelovend uit.

Vivaldi bloed zou ik ook niet uitsluiten qua galop, model, en karakter, wellicht Desperado zelf heb je ook een bewezen hengst.

Je kan niet alles in een keer verbeteren, en deze merrie heeft best wel het ea aan verbeterpuntjes dus het lijkt mij belangrijk om voor jezelf echt boven aan te zetten wat de belangrijkste verbeterpunten zijn en daar een hengst op te selecteren.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 09:41

koend schreef:
Bedankt , Jan. Dat is klaar en duidelijk.

Ook bedankt Loteee. Ook jij plaatst Livius bovenaan. Dat zijn er dan al twee. Wel opmerkelijk dat sie laatste aanlegtest blijkbaar niet veel meetelt voor jullie.
Mowgli zal het zeker niet worden wegens inteelt op Jazz. Slechte ervaringen mee.

Ik vind dat Jazz hier zover uit elkaar zit dat je echt niet meer van inteelt kunt spreken. Wat was jouw slechte ervaring dan?

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 19:21

janderegelaa schreef:
koend schreef:
Bedankt , Jan. Dat is klaar en duidelijk.

Ook bedankt Loteee. Ook jij plaatst Livius bovenaan. Dat zijn er dan al twee. Wel opmerkelijk dat sie laatste aanlegtest blijkbaar niet veel meetelt voor jullie.
Mowgli zal het zeker niet worden wegens inteelt op Jazz. Slechte ervaringen mee.

Ik vind dat Jazz hier zover uit elkaar zit dat je echt niet meer van inteelt kunt spreken. Wat was jouw slechte ervaring dan?


Ik wil dit niet overdrijven, Jazz is een absolute topvererver gebleken.
Mijn reactie is een beetje emotioneel: ik heb maar 1 rechtstreekse Jazz persoonlijk gekend. Een vriendin van mij heeft hem weer moeten verkopen wegens brutaal karakter. Later bleek hij ook niet goed te zijn op de foto’s. Ikzelf was toen jonger en was meer van buigen of barsten. Dat lukte wel, maar het was toch niet het soort relatie met mijn paard dat ik nastreef, nu al helemaal niet meer.
Voor wat het waard is ...

Heb ondertussen ook Van Uytert tussen zijn drie hengste op mijn lijstje laten kiezen en ook hij schuift Livius naar voor.
Daarmee is mijn beslissing genomen: het wordt inderdaad Livius.
( hij stond trouwens ook vorig jaar al op mijn lijstje).

Uit nieuwsgierigheid
- wat vonden jullie van de "aanlegtest" van Livius een paar maand geleden?
- vinden jullie niet dat mijn merrie wat hol staat in het voorbeen, wat livius ook heeft?

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Hengst : groot, gezond en goed karakter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 19:24

@Elisa. De galop van mijn merrie is echt een zetel om op te zitten en ze voelt nu al in evenwicht aan, nog nooit zo meegemaakt. Ze is nog maar 2 maand onder het zadel.
Meer bergop zal later wel komen - hoop ik.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 20:03

koend schreef:
janderegelaa schreef:

Ik vind dat Jazz hier zover uit elkaar zit dat je echt niet meer van inteelt kunt spreken. Wat was jouw slechte ervaring dan?


Ik wil dit niet overdrijven, Jazz is een absolute topvererver gebleken.
Mijn reactie is een beetje emotioneel: ik heb maar 1 rechtstreekse Jazz persoonlijk gekend. Een vriendin van mij heeft hem weer moeten verkopen wegens brutaal karakter. Later bleek hij ook niet goed te zijn op de foto’s. Ikzelf was toen jonger en was meer van buigen of barsten. Dat lukte wel, maar het was toch niet het soort relatie met mijn paard dat ik nastreef, nu al helemaal niet meer.
Voor wat het waard is ...

Heb ondertussen ook Van Uytert tussen zijn drie hengste op mijn lijstje laten kiezen en ook hij schuift Livius naar voor.
Daarmee is mijn beslissing genomen: het wordt inderdaad Livius.
( hij stond trouwens ook vorig jaar al op mijn lijstje).

Uit nieuwsgierigheid
- wat vonden jullie van de "aanlegtest" van Livius een paar maand geleden?
- vinden jullie niet dat mijn merrie wat hol staat in het voorbeen, wat livius ook heeft?


Ik heb op Youtube een presentatiefilmpje opgezocht van Livius en ik werd inderdaad niet blij. Maar ik vermoed echt dat de manier van rijden wel heel erg bijdraagt aan het gedrag. Ik vind het wel een heel getalenteerd paard.

Zoals jouw merrie met haar linkervoorbeen op de foto staat vind ik haar hol staan te verwaarlozen ik vind m eerder neigen naar precies goed. Maar is niet de beste foto natuurlijk. Livius gewoon doen! Succes!