Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Fokadvies Metall x Eusebio

 
Profiel   

Hoi allemaal :D

Omdat mijn lieve merrie helaas met een blessure staat doordat ze gek gedaan heeft in de wei ben ik aan het overwegen een veulentje met haar te fokken. Dit is altijd al een hersenspinsel van mij geweest, ben ontzettend gek op mijn merrie en zou er een hele stal van vol willen hebben _/-\o_ . dus dacht misschien is deze vervelende situatie dan wel meteen een geschikte situatie voor een veulentje.

Halencia is een 9 jarige Metall x Eusebio. Is ‘per ongeluk (ik rij helaas zelf niet meer, en degene die haar voor mij rijd is springamazone)’ in de springsport terecht gekomen en doet het hier super alleen is ze er nu door haar blessure dus even uit. Ze heeft haar punten voor het Z (130 cm) en sprong thuis parcours van 135/140 cm.

Ze is ook een keertje uitgebracht in de dressuur (B) en kwam hier met dik 4 winst thuis. Thuis in training doet ze de meeste M/Z oefeningen. Kortom, een ontzettend werkwillige en veelzijdige merrie .

Het veulentje zou ons eerste zelf gefokte veulen zijn en daarom zou ik graag informatie willen krijgen van jullie die hier meer verstand van hebben.

Zouden jullie in de richting van dressuur fokken of in de richting van springen? Beide is meer dan welkom. Wij hebben namelijk zowel dressuur als springpaarden.

En welke hengst zouden jullie dan gebruiken?

Wat ik erg belangrijk vind is dat de hengst goed benenwerk heeft en dit ook doorgeeft.

In de richting van dressuur zouden wij graag meer maat zien aangezien Halencia zelf maar klein is (+- 160), meer front/bergopwaartse bouw en een sterk/ondertredend achterbeen.

In de richting van het springen zouden wij graag haar voorbeen techniek (moet net wat sneller zijn) willen verbeteren, ook vergroten en iets meer rijdbaarheid/stabiliteit in het parcours (ze kan enorm heet worden in haar enthousiasme).

Het is nog niet zeker of we het veulen zelf houden, als veulen willen verkopen of op een later moment. Dus de keuze moet commercieel wel interessant zijn.

Hierbij een foto van haar, dit is een foto van nu waar ze dus al eventjes stil staat dus niet meer helemaal in shape is.

[ img ]

Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen wat beter zou mogen, in welke richting jullie zouden fokken en met welke hengst en waarom.

Alvast ontzettend bedankt voor jullie tijd en uitleg. Ik kijk er naar uit en hoop er ook weer heel wat van te leren.

Groetjes ☺️
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 23:40 



 
Profiel   

Dressuur. De hele moederlijn geeft alleen maar dressuurnakomelingen, enkele uitzondering daar gelaten.
Is commmercieel gezien ook het beste.
Verder zie ik dat Gribaldi het in deze lijn goed doet. Ik zou Easy Game doen. Meestal vergroot die.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 07:06 



 
Profiel   

Prachtige merrie, de lijnenteelt op Ramiro is goed te zien. Commercieel interessant zou ik ook zeggen: dressuur fokken aangezien er inderdaad een boel goede dressuurpaarden uit de merrielijn komen.

Hoe zijn haar gangen zelf? stap? souplesse? Achterbeengebruik van haar zelf? Zoek je een hengst die meer buiging geeft in het achterbeen of meer draagkracht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 07:55 



 
Profiel   

Puur voor een fijn veelzijdig gebruikspaard zou ik denken aan een spring hengst die het ook aardig doet tussen de hekjes. Gezien je wens commercieel ga ik volledig met janderegelaa-met-R en Elisa2 mee: met Metall als vader en een halfbroer die lichte toer loopt is een dressuurhengst zonder meer de beste keuze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 08:25 



 
Profiel   

Ik denk dat de nieuw goedgekeurde NRPS hengst Gribaldi Junior RT precies is wat je zoekt.
Deze hengst loopt zelf Grand Prix dressuur in de sport. Daarnaast is zijn afstamming dus erg interessant voor jou. De moeder is zelf Z dressuur en Z springen en stamt af van Purioso. er achter zit ook Farn.
Zowel van Purioso als Farn zijn vele nakomelingen die hoog in de sport springen of dressuren.
Je kunt er dus alle kanten mee op. Hij wordt aangeschreven als een hengst met een ontzettend koel en meewerkend karakter. En is ondanks zijn prestaties en 13 jarige leeftijd dit jaar nog volledig veterinair goedgekeurd voor de hengstenkeuring, dus betekend dat hij spijkerhard is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 15:16 



 
Profiel   

hooffie schreef
Ik denk dat de nieuw goedgekeurde NRPS hengst Gribaldi Junior RT precies is wat je zoekt.
Deze hengst loopt zelf Grand Prix dressuur in de sport. Daarnaast is zijn afstamming dus erg interessant voor jou. De moeder is zelf Z dressuur en Z springen en stamt af van Purioso. er achter zit ook Farn.
Zowel van Purioso als Farn zijn vele nakomelingen die hoog in de sport springen of dressuren.
Je kunt er dus alle kanten mee op. Hij wordt aangeschreven als een hengst met een ontzettend koel en meewerkend karakter. En is ondanks zijn prestaties en 13 jarige leeftijd dit jaar nog volledig veterinair goedgekeurd voor de hengstenkeuring, dus betekend dat hij spijkerhard is.

Volgens mij vraagt TS front en bergopwaarts en dat zie ik bij deze niet eigenlijk...

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 17:31 



 
Profiel   

Hoi allemaal,

De plannen van het afgelopen jaar zijn verplaatst naar dit jaar. En dit betekend dus dat ik dag in, dag uit druk bezig ben met het zoeken naar de meest geschikte match voor mijn merrie. Ik ben erover uit dat ik de dressuurrichting op wil gaan fokken, dus dat is al 1 stap. Nu nog het vinden van de juiste hengst voor haar, dus ik hoopte dat jullie nog wat input konden brengen O:)

Ik ben dus opzoek naar een hengst die wat maat geeft, en het achterbeen verbeterd (moet krachtiger en meer dragend) en zou graag wat meer front zien.

linkje naar haar horsetelex:

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... halencia-k

In mijn eigen zoektocht kwam ik een hoop hengsten tegen die mij aanspraken, alleen hadden die Ferro bloed en laat dat nou net het bloed zijn wat mijn merrie al voert :( .

Verder ben ik ontzettend gecharmeerd van de jonge hengst Incredible (Indian Rock x For Romance), maar hier is natuurlijk nog niets bekend over zijn nafok.

Ik zie door de bomen het bos niet meer, dus ik hoop dat jullie mij nog wat advies kunnen geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-22 16:24 



 
Profiel   

Lisch hier op Bokt heeft gefokt met de moeder van deze merrie Olivia, wellicht heeft zij nog tips. Volgens mij heeft ze jouw merrie ook gefokt.

Sowieso is de maat inderdaad een aandachtspuntje. Indian Rock zelf zou maat en mooi model kunnen geven, denk alleen niet dat hij het achterbeen krachtiger en dragend maakt. Ik vind de merrie trouwens een prima front hebben.

Voor een krachtiger en beter dragend achterbeen zonder Ferro bloed denk ik richting Totilas bloed. Misschien Taminiau of Kingston. Of die alleen het front gaan verbeteren betwijfel ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 08:46 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Lisch hier op Bokt heeft gefokt met de moeder van deze merrie Olivia, wellicht heeft zij nog tips. Volgens mij heeft ze jouw merrie ook gefokt.

Sowieso is de maat inderdaad een aandachtspuntje. Indian Rock zelf zou maat en mooi model kunnen geven, denk alleen niet dat hij het achterbeen krachtiger en dragend maakt. Ik vind de merrie trouwens een prima front hebben.

Voor een krachtiger en beter dragend achterbeen zonder Ferro bloed denk ik richting Totilas bloed. Misschien Taminiau of Kingston. Of die alleen het front gaan verbeteren betwijfel ik.


Klopt! Zij heeft Halencia ook gefokt :j

Totilas bloed heb ik ook aan gedacht, alleen ben ik bang dat het dan een te beknopt paard word? Mijn merrie is niet super kort denk ik, maar ook zeker niet lang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 13:34 



 
Profiel   

Ik dacht eigenlijk aan Mauro Turfhorst. Fok je wel terug op ferro, wat verder weg wel.

Zo op stand kan de merrie eigenlijk in alles net een beetje moderner. Met iets meer hoek in het achterbeen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 15:35 



 
Profiel   

simpie94 schreef
Ik dacht eigenlijk aan Mauro Turfhorst. Fok je wel terug op ferro, wat verder weg wel.

Zo op stand kan de merrie eigenlijk in alles net een beetje moderner. Met iets meer hoek in het achterbeen.


Klopt, ze mag inderdaad moderner.

Alleen met Mauro Turfhorst komt ferro dan via negro en Rousseau. En dan vanuit mijn merrie. Dan zou het veulen 3x ferro bloed voeren.
Ik zie verschillende meningen over lijnteelt, jij zou daar dus niet op tegen zijn? Zou dat dan slim zijn met mijn merrie daar zij dus al wat ouderwets is in het type?
Ferro staat als ik het mij goed herinner wel bekend om het vererven een goed achterbeen, dus dan zou het misschien wel slim zijn om bewust terug te fokken op ferro? Maar dan met een hengst waardoor het maar 1x extra terug komt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 21:50 



 
Profiel   

Ik zou me er niet zo druk over maken. Hier nog een Negro zoon met super achterbeen:


https://www.vanolsthorses.com/paarden/n ... e-hengsten

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 22:53 



 
Profiel   

Ik noemde special al Taminiau en Kingston omdat deze net wat langgelijnder zijn dan wat andere Totilas nakomelingen. En Gribaldi doet het goed in de lijn, en de merrie heeft zelf voldoende lengte. Ik verwacht dat Totilas bloed meer souplesse geeft dan terugfokken op Ferro.

Lijnenteelt op Ferro kan natuurlijk ook, maar ligt ook een beetje aan de rest van de verbeterpunten van de merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-22 08:51 



 
Profiel   

Ik moest opeens denken aan Ebony.
De hengst fokt moderne types.
Daarnaast een hengst met maat, achterbeen en 1x ferro verder weg :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-22 10:52 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik noemde special al Taminiau en Kingston omdat deze net wat langgelijnder zijn dan wat andere Totilas nakomelingen. En Gribaldi doet het goed in de lijn, en de merrie heeft zelf voldoende lengte. Ik verwacht dat Totilas bloed meer souplesse geeft dan terugfokken op Ferro.

Lijnenteelt op Ferro kan natuurlijk ook, maar ligt ook een beetje aan de rest van de verbeterpunten van de merrie.


Ah oké, top! Dankjewel!
Waar en hoe zien jullie dat Gribaldi bloed het goed doet in de lijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-22 13:24 



 
Profiel   

simpie94 schreef
Ik moest opeens denken aan Ebony.
De hengst fokt moderne types.
Daarnaast een hengst met maat, achterbeen en 1x ferro verder weg :)


Ik ga kijken, dankjewel :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-22 13:25 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Ik zou me er niet zo druk over maken. Hier nog een Negro zoon met super achterbeen:


https://www.vanolsthorses.com/paarden/n ... e-hengsten


Druk maken over nog een keer ferro in de lijn? Of wat bedoel je precies O:) ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-22 13:26 



 
Profiel   

CLHB schreef
Elisa2 schreef
Ik noemde special al Taminiau en Kingston omdat deze net wat langgelijnder zijn dan wat andere Totilas nakomelingen. En Gribaldi doet het goed in de lijn, en de merrie heeft zelf voldoende lengte. Ik verwacht dat Totilas bloed meer souplesse geeft dan terugfokken op Ferro.

Lijnenteelt op Ferro kan natuurlijk ook, maar ligt ook een beetje aan de rest van de verbeterpunten van de merrie.


Ah oké, top! Dankjewel!
Waar en hoe zien jullie dat Gribaldi bloed het goed doet in de lijn?


De grootmoeder gaf een Grand prix paard van Polansky, Polansky is een zoon van Kostolany die op zijn beurt ook weer de vader is van Gribaldi. Overigens doet het halfbroertje van je merrie van Cadans M het ook heel goed in de sport. Die kan ik me nog herinneren als veulen..was een heel fijn dier. Alleen dat bloed geeft nu niet echt een krachtiger achterbeen over het algemeen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-22 16:01 



 
Profiel   

Ah zo! Dankjewel voor je uitleg :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-22 16:04 



 
Profiel   

CLHB schreef
janderegelaa schreef
Ik zou me er niet zo druk over maken. Hier nog een Negro zoon met super achterbeen:


https://www.vanolsthorses.com/paarden/n ... e-hengsten


Druk maken over nog een keer ferro in de lijn? Of wat bedoel je precies O:) ?

Een keertje Ferro in de lijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-22 18:20 



 
Profiel   

Waarom denk ik nou dat juist op deze merrie Gelders bloed mooi zou staan
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-22 18:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen